Renovera fönster

Pardörrarna är nog bortom vår räddning dock. De kommer bytas ut.
Visa bifogad fil 66718
Ja, det är frigolit som sitter där. Det var dessutom inbrott innan vi köpte så de är riktigt fula på utsidan.
Klä dem med skivor på ut och insida.
Det går att göra ganska så snyggt och blir billigt.
Isolera i mellan med isolering av något slag och ett lager metallfolie av räddningsfilts-typ.
Pardörrar är redigt dyra.

Fönstren ser bra trista ut. Försök att olja gångjärnen med WD40.
Jag har fönster från 1800-talet som jag vårdar ömt.
Men de är ju vackra.
 
Ja det sitter rätt löst på utsidan om man säger så.
Men hur kommer man åt? Ska fönstren monteras ner? Stå på stege?

Vi har inte tänkt ta alla 18 på en gång, det blir lite väl kul 😅
Vi har stått på stege och klättrat ut från fönstren för att måla och kitta.
Det har fungerat i mer än 25 år nu både på 1800-talsfönstren och ännu längre på 1960-talsfönsten på 1800-talshuset.

Vi har låga uppvärmningskostnader i båda dessa hus.
Lägst i 1800-talshuset som har tjocka timmerväggar med tilläggsisolering.
Byta fönster skulle inte ge någon vinst.
Det är tätningslisterna som avgör.
 
Du gör ju som du vill men inte behöver man lägga ut 10000 för att byta fönstren inte. Du måste ju inte byta alla samtidigt. Ta det pö om pö. Beställ fönstren själv då det är billigt nånstans på nätet. Be om hjälp av någon snickare och gör det tillsammans lite i gången.
 
Du gör ju som du vill men inte behöver man lägga ut 10000 för att byta fönstren inte. Du måste ju inte byta alla samtidigt. Ta det pö om pö. Beställ fönstren själv då det är billigt nånstans på nätet. Be om hjälp av någon snickare och gör det tillsammans lite i gången.

Även om man inte gör allt på en gång blir kostnaden rejäl, och som sagt kommer det någonsin betala sig?
 
Klä dem med skivor på ut och insida.
Det går att göra ganska så snyggt och blir billigt.
Isolera i mellan med isolering av något slag och ett lager metallfolie av räddningsfilts-typ.
Pardörrar är redigt dyra.

Fönstren ser bra trista ut. Försök att olja gångjärnen med WD40.
Jag har fönster från 1800-talet som jag vårdar ömt.
Men de är ju vackra.

Ja, de kostar. Men det måste vi nog lägga för dörrarna är verkligen inte roliga sen inbrottet.
 
Även om man inte gör allt på en gång blir kostnaden rejäl, och som sagt kommer det någonsin betala sig?
Vi bytte fönster för tio år sedan. Från något som liknar dina till moderna treglasfönster. Har inte räknat i kronor om det var värt det men vilken skillnad. Trots tätning av de gamla fönsterna så drog det alltid kallt från dem. De var tunga att öppna och stänga. Nu kan man öppna och stänga dörren med ett finger och aldrig någonsin drag från ett stängt fönster. Komforthöjningen var enorm. Sen steg även värdet på huset med byte till moderna treglasfönster från tvåglasfönster.
 
Ja, de kostar. Men det måste vi nog lägga för dörrarna är verkligen inte roliga sen inbrottet.
Vad jag har lärt mig om hus under alla år som jag har haft sådana, är att mer än man tror går att laga med utmärkt resultat.
Har du någon bild på utsidan?
Litet spackel och färg gör ofta underverk med hur saker ser ut.
 
Sen steg även värdet på huset med byte till moderna treglasfönster från tvåglasfönster.
Jo men det har man ju inte nytta av medan man bor.
Att ta bort 1800-talsfönstren från mitt 1940-talshus skulle sänka värdet på huset.
Men det är ju en helt annan sak med vackra fönster.

Något att tänka på är däremot att träkvaliteten är sämre på nya fönster. Tidigare så sorterades kvistfritt kärnvirke till fönster och det är mycket hållbart. Numera så används mest osorterat virke som inte håller samma kvalitet.
 
Vad jag har lärt mig om hus under alla år som jag har haft sådana, är att mer än man tror går att laga med utmärkt resultat.
Har du någon bild på utsidan?
Litet spackel och färg gör ofta underverk med hur saker ser ut.

Kan ta en lite senare.

@Tora tror inte värdet kommer öka speciellt mycket på vårt hus faktiskt. Ligger på "fel ställe", så även om vi totalrenoverade från topp till tå skulle det inte "gå ihop sig".
 
Jo men det har man ju inte nytta av medan man bor.
Att ta bort 1800-talsfönstren från mitt 1940-talshus skulle sänka värdet på huset.
Men det är ju en helt annan sak med vackra fönster.

Något att tänka på är däremot att träkvaliteten är sämre på nya fönster. Tidigare så sorterades kvistfritt kärnvirke till fönster och det är mycket hållbart. Numera så används mest osorterat virke som inte håller samma kvalitet.
Jo om man ska omförhandla lånen så kan värdehöjningen göra skillnad.
Ja det var ju inte direkt frågan om några vackra fönster i detta fallet. Ts fönster såg väldigt liknande ut som de vi hade. Var inget speciellt med dem.
 
Jo om man ska omförhandla lånen så kan värdehöjningen göra skillnad.
Ja det var ju inte direkt frågan om några vackra fönster i detta fallet. Ts fönster såg väldigt liknande ut som de vi hade. Var inget speciellt med dem.

Nej, det är inga vackra fönster. Helt vanliga fönster. Men jag gillar dem, de är stora och ändå nätta. Många andra jag kikat på är så klumpiga i jämförelse.
Hur värdet skulle påverkas i bankens ögon vet jag förstås inte.
 
De var visst inte så illa som jag hade för mig. Jag blandade nog ihop det med skåpet som tjuvarna brutit upp.
IMG_20210324_132627.jpg

Men snygga är de inte..
 
Jag tänker lika, är det verkligen värt att byta? Betalar det sig?

De är inte murkna utan träet är friskt. Det är bara flagnande färg. I övrigt helt ok. En stor anledning till att jag tycker det är obehagligt att öppna dem är nog att jag inte är van vid vridfönster. Känns otäckt när de börjar rotera. Säkerligen en vanesak.

Men rent praktiskt, måste jag ta ner dem för att göra i ordning dem?
Det man ska räkna in är vad som händer om 20 år också. När nya fönster kanske behöver bytas igen, medan de gamla kan målas en gång till. Om det blir läcka i (vad det nu heter... de där glaskassetterna och gasfyllda sakerna...) så är isoleringsvinsten bara borta igen. Många modeller har mindre yta för ljusinsläpp. Och så måste du ju ha in luft så länge du har självdrag i huset så helt tätt är inte den relevanta jämförelsen.

Med de fönstren hade jag inte gjort det. Kan inte se att det skulle behövas helrenovering.
Plocka bort alla rester av lister och börja om från början med att sätta dit en lämplig sort och vara noggrann så den sitter bra. Alltså de som är mellan båge och karm när du stänger.
Skrapa och måla utsidan. Behöver inte bli klar i år. Prioritera om det är någon som ligger utsatt så att det ofta blåser och regnar från det hållet eller om den ligger i skugga, nära växtlighet så den torkar sämre än de andra.
Dela bågarna och ersätt alla de listerna på samma sätt som ovan. Vet inte hur man gör det med stora vridfönster? Möjligen kan den biten bli bökig? Viktigt att den listen inte är 100% tät för att det inte ska bli kondens mellan rutorna.
Målning på insidan resp mellan rutorna betraktar jag som en rent estetisk grej. Ges prio utifrån ens trivselupplevelse och vad annat som är viktigt.

Det är som jag hade valt i vart fall.
 
Tack @MiaMia jag tror jag kör på den linjen :)

Nu när jag öppnat ett par stycken kändes det inte som att de skulle gå sönder. Det var nog ovana från min sida som gjorde det. Det gnisslade lite, så en skvätt olja är på sin plats.
 
Osnygg betyder inte dålig.
Är det inget fel på skicket så piffa till ytskiktet bara. Skrapa, slipa, olja - eller måla.
Och byt den extra fyllningen på insidan, skrapa och måla...
Den är riktigt svår att öppna. Kanske går med lite olja där med.
Har faktiskt inte kollat den närmare än, bara fokuserat på fönstren. Det ser ut att vara skadat längst ner, får kolla det lite närmare. Kan jag sluta byta den är jag glad, det är inte billigt med såna dörrar..
 
Nej, normalt tar man inte ned fönsterna när man målar dem. Är de målade med linoljefärg tidigare räcker det med att snabbt skrapa dem och sdan måla, är det plastfärg eller blandning av plast och olja måste den färgen tas bort helt innan de målas med linoljefärg. Ren linoljefärg är den enda färgen att använda om man vill att fönsterna skall hålla.

Att måla fönsterna måste göras med jämna mellanrum och hör till vanligt underhåll.
Det är inte linoljefärg, men inte heller typisk plastfärg. (Minns inte vad den heter men typ den första "moderna" innan de blev riktigt dåliga)
Allt löst ska skrapas och det kommer gå lätt att få bort det mesta. Men det som sitter så det inte följer med ens om man tar i med skrapa behöver inte tas bort helt som med de plastigare färgerna.

Det är en jättebra grund att måla linoljefärg på skulle jag säga.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Calmiche
·
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 649
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp