Renovera fönster

Nej, det är inga vackra fönster. Helt vanliga fönster. Men jag gillar dem, de är stora och ändå nätta. Många andra jag kikat på är så klumpiga i jämförelse.
Hur värdet skulle påverkas i bankens ögon vet jag förstås inte.
Det här tycker jag är en viktig nyckel, gamla fönster har ofta ett mycket nättare utseende som passar till huset, medan många moderna fönster ger ett klumpigare intryck. (Instagramkontot renoveringsraseriet har en del intressanta jämförelsebilder, även om kontots syfte såklart är vinklat till fördel för det ena)

Jag skulle renoverat eftersom träet verkar vara i bra skick. Även om något enstaka har röta borde ni komma billigare undan med att låta en snickare laga just det än att byta rubbet. Skrapa, måla, gärna med linoljefärg som låter träet andas (så det inte uppstår röta i framtiden) och kitta om vid behov. Finns massor med guider på nätet, även om mycket handlar om typ sekelskifteshus så är ju principerna desamma så länge du har träfönster.
(Vi är i färd med att renovera våra 80tslsfönster i äldre stil, ny tätningslist och kitt kommer tex göra stor skillnad. )

En läsvärd länk
https://byggnadsvard.se/energisnalt-utan-fonsterbyte/
 
Det man ska räkna in är vad som händer om 20 år också. När nya fönster kanske behöver bytas igen, medan de gamla kan målas en gång till. Om det blir läcka i (vad det nu heter... de där glaskassetterna och gasfyllda sakerna...) så är isoleringsvinsten bara borta igen. Många modeller har mindre yta för ljusinsläpp. Och så måste du ju ha in luft så länge du har självdrag i huset så helt tätt är inte den relevanta jämförelsen.

Med de fönstren hade jag inte gjort det. Kan inte se att det skulle behövas helrenovering.
Plocka bort alla rester av lister och börja om från början med att sätta dit en lämplig sort och vara noggrann så den sitter bra. Alltså de som är mellan båge och karm när du stänger.
Skrapa och måla utsidan. Behöver inte bli klar i år. Prioritera om det är någon som ligger utsatt så att det ofta blåser och regnar från det hållet eller om den ligger i skugga, nära växtlighet så den torkar sämre än de andra.
Dela bågarna och ersätt alla de listerna på samma sätt som ovan. Vet inte hur man gör det med stora vridfönster? Möjligen kan den biten bli bökig? Viktigt att den listen inte är 100% tät för att det inte ska bli kondens mellan rutorna.
Målning på insidan resp mellan rutorna betraktar jag som en rent estetisk grej. Ges prio utifrån ens trivselupplevelse och vad annat som är viktigt.

Det är som jag hade valt i vart fall.
Glömde ju kittet. :o
Efter skrapning, före målning fyller du på med nytt där det saknas. Peta längs kanten och få bort det som sitter löst. Det går att använda linoljekitt till kompletteringarna även om det inte är det som sitter där från början.
 
Även om något enstaka har röta borde ni komma billigare undan med att låta en snickare laga just det än att byta rubbet.

Jag ville renovera fönster istället för att kosta på byte, men ingen snickare (var i kontakt med c a 15 st) ville ta sig ann jobbet, så d projektet föll på detta.

Slutade med att jag bytte alla inkl dörrpartiet, vilket ju var en mastig kostnad men inte mycket att göra eftersom jag inte kunde göra renoveringen själv.
 
Jag tycker dörrarna är vackra! :love: Skulle börja med att skura och se om det är röta längst ner, sen linolja in om skicket är bra.
Tror det kan finnas rester av gammal lack. Slipning kan få bort det så oljan tar lika överallt. (se till att komma ner i alla skårorna) Med lite tur kan en stor del av det svarta gå bort också om det sitter ytligt. (tror inte det går att skura)
Är det teak (?) så kommer det att bli väldigt lyft i färgen med olja. :up:
 
Det är inte linoljefärg, men inte heller typisk plastfärg. (Minns inte vad den heter men typ den första "moderna" innan de blev riktigt dåliga)
Allt löst ska skrapas och det kommer gå lätt att få bort det mesta. Men det som sitter så det inte följer med ens om man tar i med skrapa behöver inte tas bort helt som med de plastigare färgerna.

Det är en jättebra grund att måla linoljefärg på skulle jag säga.
Alkydfärg eller alkyd/oljefärg tror jag du tänker på? Alkyd är vad man kallar plastfärg och den är helt tät vilket gör att träet under förstörs i utsatta lägen.

Sen har det kommit andra typer av plastfärg efter och det är möjligt de är ännu sämre men om man vill bevara träet behöver all alkydfärg tas bort.
 
Alkydfärg eller alkyd/oljefärg tror jag du tänker på? Alkyd är vad man kallar plastfärg och den är helt tät vilket gör att träet under förstörs i utsatta lägen.

Sen har det kommit andra typer av plastfärg efter och det är möjligt de är ännu sämre men om man vill bevara träet behöver all alkydfärg tas bort.
Borta ur hjärnan. Men från typ 60-tal. Som ramlar bort så där lätt och fint i småbitar som det ser ut på TS fönster med fortfarande oskadat trä under...
Inte så man nödvändigt MÅSTE med allt som sitter i skåror osv. Som med de "ännu-plastigare".
 
De var visst inte så illa som jag hade för mig. Jag blandade nog ihop det med skåpet som tjuvarna brutit upp.
Visa bifogad fil 66729
Men snygga är de inte..
Nej de ser bra trista ut, det håller jag med om.
Antingen så går det att rädda panelen på nedre delen och måla den t.ex. vit.
Eller så går det att ta bort den där panelen och sätta en ny panel eller en skiva.
Det blir en bråkdel av kostnaden.
Om ni sedan målar hela skiten vit så kommer det dessutom att se bra ut.
 
Den är riktigt svår att öppna. Kanske går med lite olja där med.
Har faktiskt inte kollat den närmare än, bara fokuserat på fönstren. Det ser ut att vara skadat längst ner, får kolla det lite närmare. Kan jag sluta byta den är jag glad, det är inte billigt med såna dörrar..
Svår att öppna kan bero på låsmelanismen också.
Om det sitter i själva dörrarna så kan man justera karmen och gångjärnen.
 
Jag ville renovera fönster istället för att kosta på byte, men ingen snickare (var i kontakt med c a 15 st) ville ta sig ann jobbet, så d projektet föll på detta.

Slutade med att jag bytte alla inkl dörrpartiet, vilket ju var en mastig kostnad men inte mycket att göra eftersom jag inte kunde göra renoveringen själv.
Men så trist. Jag har alltid hittat hjälp när jag har behövt. Sambon gör det själv på enklare ställen.
 
Tror det kan finnas rester av gammal lack. Slipning kan få bort det så oljan tar lika överallt. (se till att komma ner i alla skårorna) Med lite tur kan en stor del av det svarta gå bort också om det sitter ytligt. (tror inte det går att skura)
Är det teak (?) så kommer det att bli väldigt lyft i färgen med olja. :up:
Om det är teak så är det knappast ruttet och väl värt att rädda.
Hoppas!
 
Vill bara säga att på 50-talet använde man fortfarande bra material och man var noga med detaljer och design. Så jag tror att det kan vara vettigt att rädda fönstren. Men dom har hängt där i många år så det kan vara bra att t ex ta dit någon (eller göra själv) som kan se över mekanismer, hur de hänger osv, det behöver förmodligen justeras, ungefär som med dörrar som börjar bli gamla och hänga lite här och där.

Det borde vara miljövänligt att rädda dem tycker jag. Det blir återbruk istället för att kastas för nya. Om fönstren inte är perfekt täta så får man tänka på att huset är byggt för en viss cirkulation, och om man tätar för mycket så kan man få problem med inomhusklimatet.

Man kan ha tjocka fodrade gardiner som man drar för om natten den kalla årstiden, är det mycket kallt så finns det kanske något rum man kan stänga om och inte använda just då så det får lov att vara kallt. Sovrum ska ju också vara svala för att man ska sova bättre. Det är lite en vanesak. Men det kan vara kul att kolla på hur man faktiskt gjorde på den tiden när man byggde huset, titta i samtida böcker och broschyrer, där kan man få tips.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 236
Senast: Calmiche
·
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 710
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp