Renovera gamla gårdar

F

Frajda

Ngn här som renoverat en hästgård? Är lite nyfiken på tid, kostnad osv. Funderar på att renovera vår gamla föräldragård (finns redan stall och hus som är fullt beboeligt men behövs göras en del för att fungera i längden). Vad kostade era renoveringar? Vad gjorde ni? Gjorde ni det själva eller hade ni hjälp/anställt folk som gjorde det? Visa gärna före och efter bilder (eller vad ni nu har för bilder) Vill bli inspirerad och få ideer och en liten uppfattning om vad saker egentligen kostar. Så berätta allt ni kan nu :bow:
 
Sv: Renovera gamla gårdar

Ska kanske tillägga att jag vill veta om både stall och hus :)
 
Sv: Renovera gamla gårdar

De stora kostnaderna brukar vara väme, VVS och El i bostadshuset. Vi bytte en gammal vedpanna mot ny anläggning för biobränsle/sol och då rök 170 000:-!
 
Sv: Renovera gamla gårdar

Det finns redan i bostadshuset som tur är, vi bor i det nu och det är fullt beboeligt. Det som är akut är en vattenskada i duschen (väggen måste fixas) och så småningom måste nog golvet i huset stärkas upp på nåt vis. Men vi kan bo så som det är länge till. Egentligen funderar vi på att göra ett till bostads hus av verkstaden, där finns el men inget annat så det är väl VVs och värme där som är den stora kostnaden. Vill gärna byta ut boxarna i stallet, bygga sadelkammare och spolspilta. Allt är sånt man kan ta lite i taget. En paddock skulle inte sitta fel heller men det får bli längre fram. Frågan är väl egentligen vad som blir billigast för mig, att köpa egen gård eller bygga om verkstaden och bo kvar här hemma (vilket jag vill, inte många gårdar till salu här folk trivs för bra och flyttar inte, och själv vill jag bo i trakterna i alla fall).
 
Sv: Renovera gamla gårdar

det beror helt på vart du bor, och hur mkt ni kan göra själv. om du bor i populära områden som skåne, bohuslän och sth så är det ont om bra gårdar och det som finns av hyfsad standard är mkt dyrt. ska man ha nåt i överkomlig prisklass så får man renovera en hel del!

så jag skulle råda dig att bo kvar och rusta upp den gård ni har. vi totalrenoverade vårat hus på insidan, övervåningen var råloft och det fanns inget badrum men en utedass... sen fanns det inget stall så det byggdes nytt. det har kostat men det blev billigare än att köpa allt fix färdigt.
 
Sv: Renovera gamla gårdar

Bor i Skåne (hallaröd som ligger mellan Eslöv och Höör) och gårdarna häromkring kostar en del. Fast de flesta av hyffsad standard blir aldrig till salu. Folk trivs här helt enkelt. Som jag ser det finns det tre alternativ:
1:Köpa egen färdig hästgård
2:Köpa halvfärdigt ställe och fixa till det
3:Bygga om verkstaden och bo med mamma på samma gård men i eget hus

I mina öron låter alternativ 3 som det billigaste alternativet. Vill inte vänta på ngn rik snubbe heller, vet ju aldrig när han dyker upp och om han sticker när han upptäcker att jag är mer i stallet än med honom:). Frågan är väl bara vad det kostar...

Centaur, Var bor du nånstans? Har du ngt så när hum om vad ditt bygge gick på? Hur stort stall byggde ni? Gjorde ni mkt själv eller hade ni hantverkare?
 
Sv: Renovera gamla gårdar

Jag har rustat en gård, en väldigt liten gård. Nu när vi sålt den och räknade ihop kvittona så hade vi rustat för drygt 400.000, då både stall och hus. Men det var ett litet hus, ca 100 m2 och ett väldigt litet stall, ca 80 m2 med 3 boxar. Då gjorde vi det mesta själva, förutom vatten o rör. Det jag kan säga är allt kostar otroligt mycket mer än vad man tror. Och vad gäller gamla hus så ska man alltid räkna med att stöta på en massa "extra" problem när man börjar riva.

Det som kostar mest är våtrum. Vi har nyss färdigställt ett nytt hus som inte var helt färdigbyggt (och lite felbyggt). Där fick ena badrummet göras om. Det är inte särskilt stort och inte särskilt lyxigt, men gick på 150.000 när hantverkare gjorde det. Det är otroligt hårda regler vad gäller våtutrymmen nu, därför är det väldigt dyrt. Allt rörmokeri kostar också skjortan, vi drog in vatten till stallet och flyttade tvättmaskinen, och det blev dyrt. Bara en liten rörkoppling till en vattenkopp ute gick på 700! :eek:
El är också svindyrt, det kommer en elektriker till oss i veckan som ska färdigställa det sista i stallet, det blir inte roligt att betala.
 
Sv: Renovera gamla gårdar

Är det en riktigt gammal gård bör man använda gamla hantverksmetoder och gammeldagsa material. Dvs inte fläska på med lecablock och plast i en 1700-1800talsgård.
De saker som man måste ha modernt tex avlopp och uppvärming får man göra diskret så man inte förstör det som är gammalt och genuint.

Tex vansinne att sätta in aluminiumfönster även om de är underhållsfria.

Fördelen är att man kan få rådgivning genom tex sitt länsmuseum isåfall.

På vår gård rev man tyvärr 95 % av stallarna under 1950-60 talet och byggde nya i leca. Där försvann genuina uthus i korsvirke fr mitten av 1800-talet. Det finns 2 innerväggar kvar.

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Renovera gamla gårdar

Tack för alla svar!!

Vår gård är inte så gammal, typ 20-tal kanske om ens det. Men det är fullt av hemmabyggen så frågan är vad man hittar när man börjar riva. Men bostadshuset kräver inte så mkt, badrummet lär kosta förstås och som sagt golvet kan behövas stärkas upp på ngt sätt (är verkligen dålig på sånt här) men annars är det mest saker som att tapetsera, kanske slåt ut några väggar osv. Dvs de roliga :) Men tanken är väl att i första hand fixa det som är akut (=badrummet) sen gör hus till mig av verkstaden (dyrast skulle jag tro), sen fixa till stallet invändigt och fräscha upp ladan utvändigt, sist får det nog bli att fixa nuvarande bostadshuset eftersom det är minst akut. Ska fråga hans som ska fixa vattenläckan i badrummet vad han tror att hela kalaset kommer att gå på så att man har ett hum om det ens är möjligt...
 

Liknande trådar

Anläggning Vi äger en gård med renoveringsbehov både på huset och ladugården. Gården står i nuläget obebott. Vi funderar på att renovera huset till...
Svar
8
· Visningar
1 276
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 499
Senast: Jadzia
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 522
Senast: Crossline
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 801
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp