Renovera gård

LillaMusse

Trådstartare
Hej!
Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love:
Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska bli:angel:
Det är ingen hästgård nu men det kommer att bli:)
Mina 4 hästar ska gå på lösdrift i en stor skogshage på ca 4ha med en ligghall på ca 18x7m. Så långt har jag kommit där jag är säker:angel:
Hagen är ca 450m lång och min första fundering är "vart ska jag ha fodringsplatsen?" Först tänkte jag så långt bort som möjligt, men... Det kanske blir jobbigt om hästarna nån dag bestämmer sig för att jag ska hämta dem:angel: Så kanske i mitten?:) Jag vill heller inte att de ska "hänga" för mycket vid ligghallen då det är en annan villa ca 30 m därifrån... Men det kanske går bra om jag har öppningarna bort från det huset och gör hagen så de inte kan komma för nära?
Ligghallen står redan där men är i stort renoveringsbehov, och vi tänkte renovera den typ nu (vi har flyttat hästarna dit redan och de nuvarande ägarna verkar väldigt positiva till allt) eftersom vi behöver en plats att ställa upp hästarna på vid tandläkarbesök och hovslagarbesök. Så vi tänkte fixa taket nu eller sen (om det är tätt sen om inte nu) isolera väggarna och sätta på sånna där hårda skivor man brukar ha i stall som typ sparkskydd, byta förster, ta bort innertaket och måla om, kan man ha det till ligghall sen tror ni?
Och behöver man tillstånd för det? Det kommer bara handla om 4 hästar.
Sen stallet kommer bli i en stor vit betongbyggnad.
Det är tre långa "rum" ett som är 5.5x36, ett på 8,5x36 och ett på 8x36. Det tredje rummet tänkte jag ha som stall till mina hästar (det på 8x36m) och det är 2.8 m i takhöjd:)
Jag ska ha först fyra stora boxar på högra sidan som kommer bli 5x4m och sen en stallgången på 3m, men är det kanske lite väl stora boxar till små hästar? Minsta ponnyn är 130 andra ponnyn är 139, ena unghästen är 160 (och kommer inte växa mer) och andra unghästen är ca 160 men han kommer växa upp lite till. Boxarna kommer användas vid skada, extremt väder (både varmt kallt och storm) efter tandläkarbesök och lite som träning för unghästarna.
Efter boxarna ska jag ha en sadelkammare på 5x9. Sen ett skötselrum med fyra spiltor på 5x2m som vi ev kommer fixa till spolspiltor. Och till sist en utgång till gödselstacken på 5x3m.
Men jag kan inte komma på vad jag ska göra med de andra "rummen":grin:
Vi tänkte gjuta en gödselplata, men hur mycket kostar det och hur stor gödselstack ska man ha?
Precis bredvid stallet vill vi ha en longervolt på 20x20 men vilket underlag är bäst?:) Efter det så ska vi ha en bana på 30x60 och jag funderar på att utnyttja sandjorden till den:) Tänkte ta bort matjorden och göra sig av med den, sen tänkte jag ta bort några dm sand och lägga den på "något bra ställe" (vi kommer ta bort så mycket så när banan är klar är den i marknivå) sen göra ett "normalt" underarbete med dränering osv, sen ev lägga gummi el träflis och sen lägga en blandning på ca 50% stenmjöl, 50% sand och lite gummiflis i så det inte fryser så lätt, bra/dålig ide?
Vi vill även ha en lite budget terrängbana som ska vara runt skogshagen, då tänkte jag bara gröpa ur lite sand, lägga markduk och sen lägga på sand/stenmjöl/gummiflis, bra/dålig ide? Och sen lägga lite stockar här och där:D
Alla gångar kommer grusas och stallplanen och "parkeringen" kommer vi behöva lägga på mer grus på, kan ju behövas efter 50år;)
Gud vad långt det blev, hoppas någon orkade läsa igenom allt och fattar vad jag menar:D Ska lägga upp en bild på ritningen snart men jag har ingen dator så det får bli ritat:D
Äntligen ska vi flytta till gård!:banana:
 
Ingen med några tips?
Typ underlag på banerna, är det en bra ide eller inte? Longervolten vad ska man ha på den? Vart borde maten i lösdriften läggas tycker ni? Osv.
Förlåt om första inlägget var för virrigt:D
 
ang underlag så hade jag valt att ha två olika på longervolet och på ridbanan. Just för att få så mycket variation som möjligt för slitaget på hästen.

Maten i lösdriften ska enligt mig inte ligga för nära in och utgång, maten ska vara på torraste stället med god uppsikt och med gott med utrymme så ingen häst blir klämd.

Lycka till med renoveringen, alltid lika kul när man får bestämma hur det ska se ut själv:):)
 
Ja, det var mycket på en gång! Vi har precis genomgått ett stallbygge och ett banbygge. Jag funderade lite på dina boxar på 4x5 m. Hur har du tänkt göra boxväggarna? Även av väldigt robusta väggar så är 4 m långt, och vill man ha så långa väggar som 5 m tror jag nästan man är tvungen att mura för att få det stabilt. När det gäller underlag på banan skulle jag inte ha ett blandat topplager - men de underliggande lagren är lika viktiga. Vi har fyllt ut plant och lagt dränering, sen fyllt på med ett bärlager på ca 25 cm, sen ett topplager med silikatsand på drygt 5 cm. Med bra dränering ser jag ingen anledning att blanda i gummiflis.
 
Ja, det var mycket på en gång! Vi har precis genomgått ett stallbygge och ett banbygge. Jag funderade lite på dina boxar på 4x5 m. Hur har du tänkt göra boxväggarna? Även av väldigt robusta väggar så är 4 m långt, och vill man ha så långa väggar som 5 m tror jag nästan man är tvungen att mura för att få det stabilt. När det gäller underlag på banan skulle jag inte ha ett blandat topplager - men de underliggande lagren är lika viktiga. Vi har fyllt ut plant och lagt dränering, sen fyllt på med ett bärlager på ca 25 cm, sen ett topplager med silikatsand på drygt 5 cm. Med bra dränering ser jag ingen anledning att blanda i gummiflis.

Hmm, ja, om man sätter upp ordentliga "stolpar" (total hjärnsläpp vad heter det:D) ett i varje hörn och på varje sida, tillsammans med ordentligt virke och sånna där sparksäkra skivor, borde det funka?

ang underlag så hade jag valt att ha två olika på longervolet och på ridbanan. Just för att få så mycket variation som möjligt för slitaget på hästen.

Maten i lösdriften ska enligt mig inte ligga för nära in och utgång, maten ska vara på torraste stället med god uppsikt och med gott med utrymme så ingen häst blir klämd.

Lycka till med renoveringen, alltid lika kul när man får bestämma hur det ska se ut själv:):)
Aa jag hade tänkt att ha maten på en lite glesare plats, och den är i mitten:) Alltså inte jättenära in/utgången men inte så långt bort som möjligt:) Sen ska jag grusa ordentligt och ev även dränera:)
Funderar på typ fibersand på longervolten, men jag har hört att det sliter mycket på lederna pga greppet, men åh andra sidan behöver de väl bra grepp när de bara går på volt, och sen gör det mindre ont om man trillar av:o Kommer ju använda den främst till unghästarna.
Ska självklart ha bra underarbete:) Och efter noggrann googling så här jag hittat denna lösning:
Terasslager med dränering och markduk. (Vad är terrasslager:o?)
12-14cm grov makadam (16-32)
2cm finare makadam (4-8)
12cm stenmjöl (0-6)
Men den här är gjord till grusbana och jag hatar grusbanor:D Är det någon skillnad i underarbetet på en sand och grusbana? Funderar även på att ha ett lager gummiflis eller träflis för att ge extra svikt:) Bra dålig ide?
Kommer nog komma på mer saker snart:D
 
Nej, jag tror inte det funkar med fem meter långa väggar på det sättet. Vi har färdiga boxar av ett av de rejälare märkena på marknaden - bra mycket kraftigare än billigare sorter. Våra längsta väggar är 420 cm och har rejäla stolpar i varje hörn och en mitt på väggen. Fyllningen är stående panel är kraftig plastplank - bland det bästa du kan ha. Ändå ser man hur väggen bågnar vid en rejäl spark - jag hade inte velat ha väggarna ytterligare en meter långa. Så jag rekommenderar er att åtminstone räkna på det innan ni bygger.
 
Nej, jag tror inte det funkar med fem meter långa väggar på det sättet. Vi har färdiga boxar av ett av de rejälare märkena på marknaden - bra mycket kraftigare än billigare sorter. Våra längsta väggar är 420 cm och har rejäla stolpar i varje hörn och en mitt på väggen. Fyllningen är stående panel är kraftig plastplank - bland det bästa du kan ha. Ändå ser man hur väggen bågnar vid en rejäl spark - jag hade inte velat ha väggarna ytterligare en meter långa. Så jag rekommenderar er att åtminstone räkna på det innan ni bygger.

Okej, men hur murar man en Box?:o Kostnad? Hur komplicerat? Kan ev miska till 4.5 m och han en rejäl stallgång.
Blir även nyfiken, vi byggde en lösdrift och en sida var 8m lång med stående plank och två "stolpar" på den sidan, den var jättestabil:)
 
Okej, men hur murar man en Box?:o Kostnad? Hur komplicerat? Kan ev miska till 4.5 m och han en rejäl stallgång.
Blir även nyfiken, vi byggde en lösdrift och en sida var 8m lång med stående plank och två "stolpar" på den sidan, den var jättestabil:)
Om ni själv gör boxarna och inte köper färdiga kan ni ju välja dimension på virket så att det håller för en elefant om ni så vill. Jag tror inte fem meter är något problem, det har jag som skiljevägg mellan två föl/gruppboxar och den har hållit i hundra år även om den nu är ordentligt nedgnagd :).

Grattis till er gård och lycka till!
 
Om ni själv gör boxarna och inte köper färdiga kan ni ju välja dimension på virket så att det håller för en elefant om ni så vill. Jag tror inte fem meter är något problem, det har jag som skiljevägg mellan två föl/gruppboxar och den har hållit i hundra år även om den nu är ordentligt nedgnagd :).

Grattis till er gård och lycka till!

Ååh vad bra! Så då kanske det går:) Kommer bygga rejält så vi inte behöver göra om:D
Taack!:)
 
Nackdelen med gummifilis kan också vara att bli av med det gödslet. Kommer ju alltid med lite gummiflis. På en gård vi åker till för att träna, måste de mocka gummiflisbanan i plastsäckar som de sen ska köra iväg till tippen. Går inte lägga på gödselstacken. Fast deras gummibitar är relativt stora tycker jag, så det kanske är olika. Men värt tänka på, det är tillräckligt mycket jobb med en gård ändå.
 
Nackdelen med gummifilis kan också vara att bli av med det gödslet. Kommer ju alltid med lite gummiflis. På en gård vi åker till för att träna, måste de mocka gummiflisbanan i plastsäckar som de sen ska köra iväg till tippen. Går inte lägga på gödselstacken. Fast deras gummibitar är relativt stora tycker jag, så det kanske är olika. Men värt tänka på, det är tillräckligt mycket jobb med en gård ändå.

Oj det visste jag inte:) Jag tänkte bara ha sånna jättesmå gruskornsstora för att den inte ska frysa, fick det rekommenderat av min storasyster:)
Sen det lagret gummi/träflis jag hade tänkt på skulle ligga under toppskiktet (blev lite otydlig kanske?) bara för sviktens skull.
 
Oj det visste jag inte:) Jag tänkte bara ha sånna jättesmå gruskornsstora för att den inte ska frysa, fick det rekommenderat av min storasyster:)
Sen det lagret gummi/träflis jag hade tänkt på skulle ligga under toppskiktet (blev lite otydlig kanske?) bara för sviktens skull.

Ja vi har det inte själva, men ville bara nämna det, värt undersöka kanske.
Men har du grus över känns det som att det inte blir ett problem.
 
Att lägga gummi som mellanlager är ett bra alternativ, om än inte det billigaste man kan göra. Det ska inte ligga direkt under topplagret, utan det ska vara ett rejält lager med stenmjöl eller liknande ovanpå gummit som pressar ihop gummilagret. Den varianten påverkar dock inte om ytan fryser eller inte. Det bästa för att ha en yta som inte fryser är att se till att ha bra dränering - sand fryser inte, det är vatten som fryser.
 
Att lägga gummi som mellanlager är ett bra alternativ, om än inte det billigaste man kan göra. Det ska inte ligga direkt under topplagret, utan det ska vara ett rejält lager med stenmjöl eller liknande ovanpå gummit som pressar ihop gummilagret. Den varianten påverkar dock inte om ytan fryser eller inte. Det bästa för att ha en yta som inte fryser är att se till att ha bra dränering - sand fryser inte, det är vatten som fryser.
Ja vi har det inte själva, men ville bara nämna det, värt undersöka kanske.
Men har du grus över känns det som att det inte blir ett problem.
Oj jag kanske var lite otydlig:o Jag tänkte ha lite gummi i toppskiktet (tillsammans med sand/stenmjöl) för att det inte ska frysa, inte så mycket eller stora utan bara lite (men om det är så mycket jobb med gödslet så blir det nog inte det, får väl salta noggrant;)) och ett lager för sviktens skull:)
@warg vad bra att du sa det!:) Hur kan det vara billigt förresten?:)
 
Senast ändrad:
Det är tyärr inte så billigt! Vi valde bort det, banan blev dyr som det var ändå. Men med så bra dränering som vi har räknar vi med att rida året runt på banan - det gjorde vi även på banan på vår förra gård. Skötseln av banan är oftast den absolut viktigaste faktorn.
 
Det är tyärr inte så billigt! Vi valde bort det, banan blev dyr som det var ändå. Men med så bra dränering som vi har räknar vi med att rida året runt på banan - det gjorde vi även på banan på vår förra gård. Skötseln av banan är oftast den absolut viktigaste faktorn.
Oj läste fel förlåt (nyvaken och feber sätter sina spår:o)
 
Förresten hur mycket kostar det ungefär att anlägga en bana? Försökte räkna ut materialkostnaden, och fick fram ca 119 000kr, men är inte det lite billigt för en stor bana med bra dränering? Eller är det allt annat som får det att kosta multum x 2:angel::D
Vi kommer ha tillgång till traktor och min pappa kan köra lastbil men vi har ingen egen:)
Vill ha en ordentligt dränerad bana med bra svikt och allt det där eftersom jag senaste året fått överleva med en skitbana:p Och det är hemskt att inte ens kunna gå förbi banan på sommarhalvåret pga dammet:D
 
En till fråga, hur lång tid tar det och till terrängbanan kan man ha stenmjöl/natursand och vad ska man ha för blandning? 50% stenmjöl och 50% natursand eller något annat? Ska man ha olika blandningar till banan och terrängbanan eller ska man ha helt olika underlag? Isåfall vad? Terrängbanan kommer nog bara användas sommarhalvåret:)
Och hur lägger man in bilder förresten:angel:
 
Jag tror jag kan lägga in bilder nu! Känner mig jättecool som skaffat photo bucket:D
Hela anläggningen, förutom lösdriftshagen och terrängbanan.
C9F8CBDD-4210-43FA-B800-114E45D3A214_zpswekgtnhs.jpg.html

Det som finns är den långa byggnaden till vänster, den breda till höger och det lilla växthuset mellan deb framtida ridbanan och longervolten. Det som ska göras från grunden är gödselplattan, longervolten och ridbanan, och det som ska renoveras är byggnaderna, den långa ska vi mest måla om och snygga till samt se över taket, den breda ska också snyggas till men den ska även göras om till stall, där den ev parkeringen ska vara måste vi grusa upp och på "stallplanen" måste vi grusa upp mer.
BE7E9246-9934-4E5A-9E5F-BB6319E23900_zpsffoyj0x1.jpg.html

Och här är stallritningen:)
 
Jag tror jag kan lägga in bilder nu! Känner mig jättecool som skaffat photo bucket:D
Hela anläggningen, förutom lösdriftshagen och terrängbanan.
C9F8CBDD-4210-43FA-B800-114E45D3A214_zpswekgtnhs.jpg.html

Det som finns är den långa byggnaden till vänster, den breda till höger och det lilla växthuset mellan deb framtida ridbanan och longervolten. Det som ska göras från grunden är gödselplattan, longervolten och ridbanan, och det som ska renoveras är byggnaderna, den långa ska vi mest måla om och snygga till samt se över taket, den breda ska också snyggas till men den ska även göras om till stall, där den ev parkeringen ska vara måste vi grusa upp och på "stallplanen" måste vi grusa upp mer.
BE7E9246-9934-4E5A-9E5F-BB6319E23900_zpsffoyj0x1.jpg.html

Och här är stallritningen:)
Meen det funkar ju inte:rage::meh:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 122
Senast: Blyger
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 527
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 120
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 848
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp