Renovera hus , budget tips tack

Diabetikern

Trådstartare
Hej alla

Har nyligen köpt hus med myyyyyycket att fixa innan det går att flytta in. Tänkte att det är säkert fler än jag som gjort detta tidigare och har massa tips som gör att budgeten inte drar iväg :)

Vi kommer göra allt. Yttertaket är gjort och fasaden är helt ok. Nästa år blir det dränering, altanbygge, slå upp en friggebod (har inga tillhörande byggnader och behöver låsbar förvaring förutom källaren)

Innan vi flyttar in så ska vi göra kök, 1 helt nytt badrum, alla golv i hela huset, byta dörrar & karm (tot 8st) 1 vägg tas ned mm mm Fönstren kommer ej att göras i år utan klarar sig ett tag till.

Vi har räknat noga och gjort rejäla överskottspåslag. Sparar lister mm. Då det är kommunalt vatten behöver vi i alla fall inte tänka på den biten. Eftersom mycket redan var rivet och påbörjat i renoveringen passade vi på att göra stambyte som kostar skit och ingenting tack vare mitt jobb och snälla rörmokarvänner.

Ett badrum på övervåningen som kommer att stå kvar som det är idag. Ska gå igenom det och se så att väggar och golv är hela men det kommer vi inte göra så mycket med förens resterande av huset är färdigt.

Har ni renoverat och fått dolda kostnader?

Jag oroar mig sjukt mycket för det här med kostnaden. Första egna huset och vilka hiskeliga summor. Jag får ont i magen så fort något kostar över 1 000kr och nu har jag för första gången i mitt liv ett rejält lån.

Vad är era råd för att lyckas med renovering?
 
Vad är era råd för att lyckas med renovering?
Gräv där du står, skumma Blocket och ha fantasi. Bara för att ett material heter nåt specifikt så betyder det inte att det inte går att använda till nåt annat. Här är mitt kök, det som sitter på väggarna är klickgolv på höjden inträtt i lister som sågats till med byggsågen av virke som redan fanns hemma.

 
Jag säger som @ameo sen att jag inte själv gör så är en annan sak.
Kolla blocket, nätbygghandel, jämnför priser,mycket är billigare i utlandet och kan var värt lite extra väntetid.
Gör mycket själv och det tar längre tid än man tror så få inte panik. Släpp allt o gå hemifrån ibland för man blir så jävla less på skiten ibland.
 
Jag tror att @ameo s tips är de viktigaste av alla!!

Gör klart på ett ställe i taget. Fundera rejält på prioriteringsordning. T.ex. altan - är den viktigare än att det är klart i rum x?

Dörrar kan man hitta på blocket och annonssidor. (varför ska de bytas?)

Plus att ta offerter på det som ni behöver hjälp med. Man tjänar mycket pengar vid telefonen. Och ta referenser på firmorna!!!
 
Hej alla

Har nyligen köpt hus med myyyyyycket att fixa innan det går att flytta in. Tänkte att det är säkert fler än jag som gjort detta tidigare och har massa tips som gör att budgeten inte drar iväg :)

Vi kommer göra allt. Yttertaket är gjort och fasaden är helt ok. Nästa år blir det dränering, altanbygge, slå upp en friggebod (har inga tillhörande byggnader och behöver låsbar förvaring förutom källaren)

Innan vi flyttar in så ska vi göra kök, 1 helt nytt badrum, alla golv i hela huset, byta dörrar & karm (tot 8st) 1 vägg tas ned mm mm Fönstren kommer ej att göras i år utan klarar sig ett tag till.

Vi har räknat noga och gjort rejäla överskottspåslag. Sparar lister mm. Då det är kommunalt vatten behöver vi i alla fall inte tänka på den biten. Eftersom mycket redan var rivet och påbörjat i renoveringen passade vi på att göra stambyte som kostar skit och ingenting tack vare mitt jobb och snälla rörmokarvänner.

Ett badrum på övervåningen som kommer att stå kvar som det är idag. Ska gå igenom det och se så att väggar och golv är hela men det kommer vi inte göra så mycket med förens resterande av huset är färdigt.

Har ni renoverat och fått dolda kostnader?

Jag oroar mig sjukt mycket för det här med kostnaden. Första egna huset och vilka hiskeliga summor. Jag får ont i magen så fort något kostar över 1 000kr och nu har jag för första gången i mitt liv ett rejält lån.

Vad är era råd för att lyckas med renovering?

Antar att det är innerdörrar som skall bytas. Är de dåliga, Fula? Måla dom och spar de bytet på framtiden om de behöver bytas.
 
Ha en extrabuffert, en ganska stor sådan för oförutsedda utgifter. Sen har jag märkt (renoverar hus) att ju mer jag kommer in i tänket och letandet, desto dyrare kan det bli... :angel: Vi försöker tänka igenom allt vi behöver köpa och kollar runt på nätet för att hitta bästa pris/material. Samt försöker ta ett rum i taget, men det är faktiskt det svåraste. Det är så mycket vi vill/ville sätta tänderna i och göra direkt :D
Men om vi hittat bra pris på tex innertak eller dörrar så har vi köpt allt som behövs direkt istället för att åka till byggbutik när det är dags för nytt rum.
 
Tack för alla svar!

Vi bor inte i huset nu utan måste jobba dygnet runt för att få det klart typ och inflyttningsbart i slutet av sommaren. Min sambo påbörjar på nedrevåningen såsom väggtar (1 vägg kvar att tas ned) tak, golv sedan ska köket komma in. Beställs från Ikea i denna vecka så vi hinner montera in allt.

Elekrikern är på plats i ikväll (sambons jobbarkompis) och går igenom vad vi behöver åtgärda, vad han kan göra nu ikväll på plats mm

Rörmokaren kommer också i veckan för att koppla ihop det sista på stambytet och visa vad vi ska göra för badrum 2 senare.

Vi har tagit in offerter för dörrar/golv/gips mm från flera företag så allt kommer på en gång. Än s länge skiljer et 10 000 från den dyraste till de billigaste för exakt samma grejjer.

Prio 1 är att få huset inflyttningsbart. Fördelen är att det mesta var utrivet redan så dt var bara att fortsäta. @Pudlan dörrarna var i riktigt dåligt skicka hade nog tagit lika lång tid att fixa till dem som hela huset ha ha

@ninsan Vi har tagit in offerter för alla rum eftersom hela nedre våningen måste alla tak/väggar göras om. Övervåningen räcker det med att byta golv samt måla och tapetsera. Nu gick en del till dörrar + karm på övervåningen som vi inte räknat med men det vart tvunget.

@athena_arabians Kommer tyvärr inte kunna spara så mycket av det överblivna. kommer inte finnas plats att ställa det någonstans om inte någon vänlig själ vill förvara det åt oss vill säga.

@MacGyver Häftigt kök! Här blev det dock ett Ikea kök. Efter lite velande fram och tillbaks är det detta vi fastnade för och vart prisvärt. 58 000 får vi ge inklusive alla vitvaroror, underlimmad ho mm.Känns helt ok.

Vi kommer göra allt själva så långt det går. I år är insidan av huset prio 1 samt värmen. nästa sommar är det dänering, altanbygge samt friggebod.

Känns som om det är hur mycket som helst. Ska se om jag kan lägga upp några bilder

Tusen tack för alla svar
 
Gör klart på ett ställe i taget. Fundera rejält på prioriteringsordning. T.ex. altan - är den viktigare än att det är klart i rum x?

Det där är en grej som jag har tänkt mycket på nu när jag har börjat kolla lite på hus - att det verkar vara väldigt vanligt att de som säljer huset har gjort märkliga prioriteringar. Det kan finnas en jättealtan med soldäck och badtunna eller bubbelpool och nyrenoverade ytskikt invändigt , t.ex. utslagna väggar och nylagda golv. Samtidigt är inget gjort åt gammal el, dränering och tak trots att det finns uppenbara fuktskador och att proppar löses ut när flera hushållsmaskiner är igång samtidigt.
 
Det där är en grej som jag har tänkt mycket på nu när jag har börjat kolla lite på hus - att det verkar vara väldigt vanligt att de som säljer huset har gjort märkliga prioriteringar. Det kan finnas en jättealtan med soldäck och badtunna eller bubbelpool och nyrenoverade ytskikt invändigt , t.ex. utslagna väggar och nylagda golv. Samtidigt är inget gjort åt gammal el, dränering och tak trots att det finns uppenbara fuktskador och att proppar löses ut när flera hushållsmaskiner är igång samtidigt.
Jag tror vissa fixar de roliga sakerna först dvs el och dränering är tråkigt att lägga pengar på.
Trots att el som inte okej kan göra så hela kåken brinner ner
 
Det där är en grej som jag har tänkt mycket på nu när jag har börjat kolla lite på hus - att det verkar vara väldigt vanligt att de som säljer huset har gjort märkliga prioriteringar. Det kan finnas en jättealtan med soldäck och badtunna eller bubbelpool och nyrenoverade ytskikt invändigt , t.ex. utslagna väggar och nylagda golv. Samtidigt är inget gjort åt gammal el, dränering och tak trots att det finns uppenbara fuktskador och att proppar löses ut när flera hushållsmaskiner är igång samtidigt.
Tråkigt och dyrt med tak, det vet ju alla:-)
 
@Philosophia Det där tror jag som ovanstående skrev är en tråkig kostnad/sak att göra och därför hamnar det i efterhand. Har en vän som byt golv i köket x antal ggr men att dränera och isolera huset som är i stortehov av etta icke.
Jag har fördelen av att min sambo jobbar mycket med dränering, markanläggning mm så mycket kan i göra själva speciellt när det kommer till grävning mm

@stjarnhimmel De offerter vi tagit in är enbart på material och från företag som vi vet är pålitliga (kontakter och samarbetspartners :) )

På söndag ska vi ta bor en gammal öppen spis på övervåningen. Det ska bli spännande. Jag har aldrig tagit bort något sådant förut.

Gaah just nu letar jag golv. Sambon vill ha Pergo golv och jag hittar inget jag tycker passar. Det ska vara laminat och jag vill ha mörkt på bottenplan. Vi kommer ha öppen planyta med mycket ljust så jag vill ha mörka golv. Tror ja hittat ett på K-Rauta en bit att åka dock men det kan det vara värt.

Någon som vet något om märket Cello? Vad jag kan läsa mig ill är det samma tjocklek och garanti i alla fall.
 
I helgen hände det massor! Spisen är borta. väggen är nästan borta. Tyvärr är detta väggen från helvetet. Dyker upp nya saker i den hela tiden. Ledningar som inte är dragna korrekt, Värmerör som vi inte vet riktigt hur vi ska göra. Om vi ska låta dem vara kvar eller försöka flytta på. *pust*

Köket är inte beställt än. Vi är inte på det klara med måtten på ena sidan då det dykt upp lite annat. Som tur är har vi alla fall bestämt oss för hur köket ska se ut och det är ju en start. Nu ska det bara kontrollmätas mm

13494877_10153770871401819_1023262578464785718_n.jpg

13325688_10153738585756819_8229579902066630110_n.jpg

Dag 1 rev ni ner taket för blivande stambyte väggen till höger är den ni ser som ska bort.
jag står i det blivande köket och fotar.

Var ju tvungen att rensa lite ogräs i gången utanför också. Tog en hel dag.
13331060_10153736791861819_329483819822354806_n.jpg


Sambon vart även jätteglad över att gräsklippningen tog under 1h och det gick knappt någon bensin alls. På vårt tidigare boende tog det en hel dag med åkergräsklippare.

Vi kommer när allt är klart även göra om själva entrén men det får bli en mycket senare fråga.
 
Cello tror jag är k rautas egna märke.

Jag är ganska säker på att man kan spara en stor slant på att köpa ikeakök i polen, om ni bor på rimligt avstånd dvs i södra Sverige.
 
Cello tror jag är k rautas egna märke.

Jag är ganska säker på att man kan spara en stor slant på att köpa ikeakök i polen, om ni bor på rimligt avstånd dvs i södra Sverige.

Bor tyvärr med för lång resväg till Polen men tack för tipset! Vet du ågot om hur det golvet är i kvalitet?
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 080
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Mitt huvud snurrar sedan några veckor... Sambon och jag hyr ett hus som vi blivit erbjudna att köpa "as is" utan mäklare inblandad som...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Seabaz
·
Hemmet Gårdshus från 1850 som nu ska restaureras. Inredning och interiör kring sekelskifte fram till 1920, är tanken. Mitt bekymmer: badrum...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 415
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp