Renovera hus , budget tips tack

Vår budget i dagsläget är 250 000 på detta skall kök, 2 badrum, alla golv, alla tak väggar, dörrar, källare, altan, dränering, fönster göras och kommer ta en del av värmen.

Parkettgolv i all ära men om vi inte hittills hittar något vi båda gillar då står jag helt plötsligt med dubbla kostnader för då ska bror min komma och göra om det. Vi har fått huset väldigt billigt vilket gör att efter vi gjort alla renovering även om vi skulle lägga in det billigaste golvet och slita sönder det kunna sälja med vinst.. Vilket självklart inte innebär att vi kommer ta det billigaste golvet.

Pergo gör riktigt kvalitetsgolv både när det kommer till laminat och parkett. Dock hittade vi inget som vi ville ha på bottenplan och vi letar nu efter annat. I vissa rum finns ett bra golv under men vi väljer ändå att lägga om.

Tapeter kommer det inte läggas mycket pengar på. Vi vill ha det enkelt på väggarna. Stora fönster i alla rum gör att själva väggytorna inte blir så stora. Det kommer bli vitt överallt i början. Barnens rum är "färdiga" så att säga med val av tapet. Från Rusta båda två.

Golven ska det läggas ordentligt på men inte parkett. Laminat finns ju numer i jättebra kvalitet och hållbarhet så det kommer det att bli. :D
 
Vår budget i dagsläget är 250 000 på detta skall kök, 2 badrum, alla golv, alla tak väggar, dörrar, källare, altan, dränering, fönster göras och kommer ta en del av värmen.

Parkettgolv i all ära men om vi inte hittills hittar något vi båda gillar då står jag helt plötsligt med dubbla kostnader för då ska bror min komma och göra om det. Vi har fått huset väldigt billigt vilket gör att efter vi gjort alla renovering även om vi skulle lägga in det billigaste golvet och slita sönder det kunna sälja med vinst.. Vilket självklart inte innebär att vi kommer ta det billigaste golvet.

Pergo gör riktigt kvalitetsgolv både när det kommer till laminat och parkett. Dock hittade vi inget som vi ville ha på bottenplan och vi letar nu efter annat. I vissa rum finns ett bra golv under men vi väljer ändå att lägga om.

Tapeter kommer det inte läggas mycket pengar på. Vi vill ha det enkelt på väggarna. Stora fönster i alla rum gör att själva väggytorna inte blir så stora. Det kommer bli vitt överallt i början. Barnens rum är "färdiga" så att säga med val av tapet. Från Rusta båda två.

Golven ska det läggas ordentligt på men inte parkett. Laminat finns ju numer i jättebra kvalitet och hållbarhet så det kommer det att bli. :D

Med den budgeten förstår jag golvvalet. Det kommer bli tajt, bara vårt badrum och kök som vi gjorde om kostade över 250 000 med allt... Om det ens räcker. Och så gör vi om/ska göra om resten av huset också. Samt utomhus. Så det är verkligen en liten budget ni har, men det går säkert bra, men valen blir därefter också :)
 
Ja då blir det inte bättre svar än att du får leta billigt. Vi har valt att skippa alla lister runt fönster, tak och golv så länge. Det är en rätt så stor kostnad men något man kan leva utan så vi tar det lite allt eftersom ett rum i taget istället.
 
@ninsan Köket går på nästan 60 inklusive alla vitvaror mm (blev ett ikea kök) Det gamla köket var alldeles för skraltigt vi tänkte först renovera det men vid närmare inspektion så håller det inte alls. Några skåp och en bit av bänkskivan kunde vi spara så den får tjäna i tvättstugan istället.
Badrummet på bottenplan är den som kommer ta största biten då det inte finns något alls till detta. Badrummet på övervåningen får en lättare renovering och det som kommer kosta där är våt tapet resterande har vi själva och jobbet görs av min bror som jobbar med detta. Vi räknar med att göra om detta om några år men det är i så pass bra skick så med genomgången kommer det att hålla ett bra tag till. Vi har ju bytt alla rör mm.

Min mor gjorde om deras badrum och det gick på 26 000,- för allt. Då kom ju min bror ut och gjorde själva arbetet. Vi har räknat på 40 000,- och min bror är så snäll och fixar detta också.

Vi har ju inte bestämt ännu men 60 000,- hamnade vi på tillsammans med det dyraste pergogolvet, gipsskivor, dörrar med karm för hela huset, samt lite annat tillhörande som jag inte riktigt kommer ihåg i skrivande stund

Golvet var den stora biten i detta. tog vi bort det hamnade vi på 25 000,- Vilket vi gjorde. Så typiskt att jag inte hittar något utav det golvet jag gillar färgmässigt.

Alla lister har vi sparat och kan använda igen. tak- grund och fönsterfärg samt spik, skruv mm har vi gratis.

250 är det vi lånat i dagsläget. vi har möjlighet att höja upp om vi önskar men vi tänkte avvakta och se hur långt vi kommer. Vi behöver få igång badrummet och köket så vi kan flytta in sedan får man ta det pö om pö. Allt behöver ju inte göras nu.

Dränering kommer nästan enbart maskinen att kosta och den hyr vi från min sambos jobb när det blir dags. Sen är det ju jag som säljer dräneringsrören för det så jag får ju ge mig själv lite rabatt :D

Ja budgeten är jättetight. Därför vill jag se alla fällor. Min sambo har byggt 2 hus tidigare samt renoverat men det är första gången för mig. :) Vi ville inte låna upp mer för när huset är inflyttningsbart kan vi ändra om lånet till hypotekslån med mindre ränta. Behöver en värdering.

Min sambo säger oroa dig inte det löser sig men jag oroar mig! Jag har fruktansvärt svårt för att se hur vi ska bli färdiga och hur det kommer att se ut. :S
 
Spara allt spillmaterial (inom rimliga gränser). Man vet aldrig när det kan komma till användning och tex virke är dyrt att köpa. .

Det far mig att krypa i hela kroppen. Vi byggde upp pa min svärfars hus (han bor kvar under), han sparade allt fran gamla taket, varje liten bräda. Sen stog han och drog ur spik och drog/slipade bort takpapp. Det inom rimliga gränser vet han inte vad det är och jag och min man är traumatiserade och kommer nog slänga allt restvirke i fortsättningen :)
 
Det far mig att krypa i hela kroppen. Vi byggde upp pa min svärfars hus (han bor kvar under), han sparade allt fran gamla taket, varje liten bräda. Sen stog han och drog ur spik och drog/slipade bort takpapp. Det inom rimliga gränser vet han inte vad det är och jag och min man är traumatiserade och kommer nog slänga allt restvirke i fortsättningen :)

Fast i min värld är "spillvirke" sådant som INTE haft en spik eller en skruv i sig, dvs verkligen det man sågat bort :D Vore det rejäla plankor i gott skick hade jag behållit dem även om de var använda men något sådant finns inte här, det som tas bort är bara värt att elda.
 
:)
En del har han ateranvänt men det mesta kommer att eldas upp, vilket innebär att vi har ved för dom närmaste 100 aren ungefär (och det är bara svärfar i huset som har kamin, och han är inte hemma sa ofta. Dvs ved används bara som "myseldning väldigt oregelbundet)
 
:)
En del har han ateranvänt men det mesta kommer att eldas upp, vilket innebär att vi har ved för dom närmaste 100 aren ungefär (och det är bara svärfar i huset som har kamin, och han är inte hemma sa ofta. Dvs ved används bara som "myseldning väldigt oregelbundet)

O_o Ok, så illa var inte ens min far på att spara virke :p och han sparade på det mesta... :cautious:
 
Vår budget i dagsläget är 250 000 på detta skall kök, 2 badrum, alla golv, alla tak väggar, dörrar, källare, altan, dränering, fönster göras och kommer ta en del av värmen.

Nu gör ju ni mycket själva, men det skulle vara intressant att ta del av hur ni fördelar uppskattningen av era kostnader, samt hur mycket ni gör själv och hur mycket ni lejer ut. :)

Vi tittade idag på ett hus på 54 kvm med ca. 60 kvm biarea (huvudsak källare). Badrummet är fint och det ser ut att finnas fint golv under det hiskeligt illa lagda laminatgolvet, men det är nog allt. Förutom stora saker som dränering, tak, el och ny elpanna så behöver följande göras:

- lagning av källartrapp i betong som delvis rasat
- nytt innertak i vardagsrum
- rivning av väggdelar mellan kök och vardagsrum där man redan har öppnat upp men på ett synnerligen taffligt sätt
- lagning av ett tak i pannrumet som har rivits ner vid tidigare fuktskada (den är dock åtgärdad)
- kök (stommarna finns, men det behöver monteras om lite, nytt kakel, ny spis, ny fläkt, ev. nya luckor (dock IKEA-stommar, så det blir väl IKEA-luckor),
- nya lister
- nya dörrkarmar
- målning och kittning av fönster
- en trasig fönsterruta
- väggskivor (all väggbeklädning!) behöver rivas och nytt underlag sättas upp
- målning/tapetsering.

Vi kalkylerar med tredubbla kostnader, men tänker i och för sig inte göra så mycket själva (om det nu skulle bli något av köpet).
 
Vår budget i dagsläget är 250 000 på detta skall kök, 2 badrum, alla golv, alla tak väggar, dörrar, källare, altan, dränering, fönster göras och kommer ta en del av värmen.
Parkettgolv i all ära men om vi inte hittills hittar något vi båda gillar då står jag helt plötsligt med dubbla kostnader för då ska bror min komma och göra om det. Vi har fått huset väldigt billigt vilket gör att efter vi gjort alla renovering även om vi skulle lägga in det billigaste golvet och slita sönder det kunna sälja med vinst.. Vilket självklart inte innebär att vi kommer ta det billigaste golvet.
Parkettgolv är ju inte enda valet förutom laminat men jag förstår att det blir väldigt tajt att kunna köpa något dyrare. Ni har verkligen en tuff budget om den ska räcka till allt det där! Är planen att sälja huset eller har ni tänkt bo där? Jag tänker lite på den där engelska byggnadsserien där de köper in hus/lägenheter och renoverar dem med billigast tänkbara material men där ytskicket ser snyggt ut och sedan säljer. Är planen att själv bo där kanske man hellre väljer vissa kvalitetsgrejer men det tar oftast mycket längre tid att renovera eftersom det blir mer kostsamt och man inte har råd att göra allt på en gång.
 
@Philosophia jag tror att IKEA gjorde om sina stommar för ett par år sen så om era stommar är äldre så är det tveksamt att nya luckor passa - kolla det noga ifall det blir detta hus.

Vi rev en vägg som också var en synnerligen tafflig historia av att ha öppnat mellan kök och matrum. De hade bara fimpat vägge,det fanns ca 60 cm kvar på ena sidan som höll upp. Vi fick sätta upp en limträbalk och gjuta fast de bägge vertikala stolparna ända nere i källaren,ä inte jättedyrt och min sambo fixade det själv
 
@Sar Vi kommer bo där själva. Så vi kör på för det kommer ta tid.


laminatgolv är idag mycket hållbarare än trägolv och mindre skötsel = något jag uppskattar.

@cirkus Vi fick flytta på en stomme. Föregående ägaren hade redan tagit ner en vägg men inte gjort det riktigt korrekt så vi fick flytta den för att kunna nyttja köket ordentligt. Den vi jobbar på nu kommer vi få sätta extra regel i taket men behöver inte mer än så och det gör vi själva också. Min sambos chef är byggare och han vart så snäll och kom ut och gick igenom vad som behöver göras/åtgärdas.


Vi kommer göra allt ordentligt men det kommer ta tid. Nu är det bara fullt ös så det blir inflyttningsbart :)
 
@Philosophia jag tror att IKEA gjorde om sina stommar för ett par år sen så om era stommar är äldre så är det tveksamt att nya luckor passa - kolla det noga ifall det blir detta hus.

Vi rev en vägg som också var en synnerligen tafflig historia av att ha öppnat mellan kök och matrum. De hade bara fimpat vägge,det fanns ca 60 cm kvar på ena sidan som höll upp. Vi fick sätta upp en limträbalk och gjuta fast de bägge vertikala stolparna ända nere i källaren,ä inte jättedyrt och min sambo fixade det själv

Tack! Bra att veta. :)
 
Jag hittade en tapet som jag skulle älska att ha i hallen på en liten yta. Dock var det 800kr rullen! No way.
98123.jpg

Så nu letar jag efter en liknande. Denna ska vara med lite färg och gärna mönstrad. Inte för stora mönster och inte plottrig. Lätt va?

Någon som sett likande utan den dyra prislappen? :D
http://www.rusta.com/se/tapet-area-kollage-p20401480.aspx
 
Nu gör ju ni mycket själva, men det skulle vara intressant att ta del av hur ni fördelar uppskattningen av era kostnader, samt hur mycket ni gör själv och hur mycket ni lejer ut. :)

Vi tittade idag på ett hus på 54 kvm med ca. 60 kvm biarea (huvudsak källare). Badrummet är fint och det ser ut att finnas fint golv under det hiskeligt illa lagda laminatgolvet, men det är nog allt. Förutom stora saker som dränering, tak, el och ny elpanna så behöver följande göras:

- lagning av källartrapp i betong som delvis rasat
- nytt innertak i vardagsrum
- rivning av väggdelar mellan kök och vardagsrum där man redan har öppnat upp men på ett synnerligen taffligt sätt
- lagning av ett tak i pannrumet som har rivits ner vid tidigare fuktskada (den är dock åtgärdad)
- kök (stommarna finns, men det behöver monteras om lite, nytt kakel, ny spis, ny fläkt, ev. nya luckor (dock IKEA-stommar, så det blir väl IKEA-luckor),
- nya lister
- nya dörrkarmar
- målning och kittning av fönster
- en trasig fönsterruta
- väggskivor (all väggbeklädning!) behöver rivas och nytt underlag sättas upp
- målning/tapetsering.

Vi kalkylerar med tredubbla kostnader, men tänker i och för sig inte göra så mycket själva (om det nu skulle bli något av köpet).

Vilken läskigt bekant lista!
Ska ni köpa vårat hus? Det är ju inte till salu! :nailbiting:
 
Med den budgeten förstår jag golvvalet. Det kommer bli tajt, bara vårt badrum och kök som vi gjorde om kostade över 250 000 med allt... Om det ens räcker. Och så gör vi om/ska göra om resten av huset också. Samt utomhus. Så det är verkligen en liten budget ni har, men det går säkert bra, men valen blir därefter också :)
Herregud, jag har en budget på max 150,000 att bygga hela huset av, det kommer att bli 85-90 kvm. ungefär och pengarna MÅSTE räcka.
 
Herregud, jag har en budget på max 150,000 att bygga hela huset av, det kommer att bli 85-90 kvm. ungefär och pengarna MÅSTE räcka.

Vi lejde bort badrum för vi kände att vi ville ha någon att luta sig tillbaka på om det händer ngt. Dvs firman som gjorde det får ta smällen om det blir fel. Köket, vi valde sjyssta vitvaror och luckor. Men vi har även nytt trägolv, tak, lister, bröstpanel, bänkskivor i ek, helstav mm. Huset kommer att säljas om ett par år och att lägga några tusenlappar mer på kvalitegrejer kommer att betala sig själv vid försäljning. Vårt hus är ca 200 kvm och då behövs det mer av allt, golv, tak, lister mm. Men så har vi höjt värdet med ca 800 000 på snart två år för vi valt lite dyrare ytskick.

Mycket bra jobbat om du klarar det med den budgeten utan att gå över alls:) Jag tror inte det är omöjligt, men personligen kan jag tycka det är trist att behöva vända på varje krona för att få budget att gå ihop :p
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 127
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Mitt huvud snurrar sedan några veckor... Sambon och jag hyr ett hus som vi blivit erbjudna att köpa "as is" utan mäklare inblandad som...
Svar
1
· Visningar
410
Senast: Seabaz
·
Hemmet Gårdshus från 1850 som nu ska restaureras. Inredning och interiör kring sekelskifte fram till 1920, är tanken. Mitt bekymmer: badrum...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 465
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp