Renovera/investera i bostaden

Lupin

Trådstartare
Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att pendla (allt är ju relativt).

Huset har en boyta på ca 85 kvm i markplan, plus lika mycket som biyta som källarplan. I källaren finns en inredd "gillestuga" med värme, som mest används som kontor/gästrum. Ett pannrum. Ett ganska stort förråd, en jättestor tvättstuga och en rejält stor "verkstad". Källaren är torr, där finns massor av spindlar och tvätten torkar på linorna på en dag, oavsett om det är vinter eller sommar. Inga problem med vare sig fukt, lukt eller annat.

På markplan har vi två sovrum, ett litet badrum, hall, kök, storarum i vinkel med braskamin och vägg-fönster mot söder (ut mot trädgården på baksidan). I anslutning till storarummet/baksidan av huset har vi ett inglasat uterum på ca 18 kvm. Tomten är på ca 1200 kvm.

Det behövs en del småjox utanpå: byta hängrännor, måla grunden, fylla i någon udda fog på söderväggen (det är ett tegelhus). Andra önskade förändringa är en ny ytterdörr, vi har köpt nya fönster till framsidan + gaveln och ska komplettera med nya fönster på söderväggen/baksidan. Jag vill gärna byta trappan på framsidan och även lite annat pyssel (byta stenarna i den lilla muren på framsidan, så att det matchar en ny stentrappa). Lite smått och gott som kommer att göra mycket för utseendet.

Men sen är det ju de större grejorna. Vi har bara en toalett, en mycket liten sådan dessutom, med badkar. Vårt sovrum är inte stort (men det spelar ingen roll), sonens rum ännu mindre. Sonen har en storebror som tids nog kommer att börja sova över här varannan helg och vi har börjat jobba på ett syskon. Vi behöver mer utrymme!

Funderingarna går mot att riva det inglasade uterummet och bygga ut huset och göra rum till barnen där och utnyttja sonens sovrum till att göra toan/badrummet betydligt större (ligger vägg i vägg och något vinklat mot varandra). Vårt sovrum är OK, det är lite trångt, men vi sover bara där i alla fall. Sambon har också funderingar på att riva det befintliga, lilla, något skraltiga knappt-en-bils-garaget och bygga ett isolerat dubbelgaragage på vår rymliga infart. Det finns plats till det i alla fall. Taket skulle behöva en uppfräschning (högtryckstvätt? av mossa) och lite omläggning på ett par ställen (kommer in regn vid skorstensmuren).

Vi har knappt 550 000 kr i lån och bor väldigt billigt. Vi har värmepump och eldar en del i braskaminen dessutom. Vi har tilläggsisolerat vinden nyligen (eller i alla fall köpt materialet, nu ska vi bara få tid att rulla ut och fixa till också :angel: ).

Frågan är hur mycket man ska lägga och vad som är lönt och hur mycket det är värt? Vi planerar att bo kvar framöver, vi trivs bra på orten. Vi bor nära Söderåsen med all underbar natur och vi har tillräckligt nära till storstäderna. Är det rimligt att låna upp till ca 900 000 kr och göra vid huset rejält a la ovanstående funderingar? Det är ett fräscht hus, ingen radon, ingen fukt, ingen mögel. Men det behöver lite TLC och vi behöver aningen lite mer boyta. :)
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Om det är så att ni inte vill flytta och dessutom inte hittar ett större hus för de pengar ni har att lägga på ett boende så kör i vind :)

Det är ju ofrånkomligt lättare att flytta in i ett större hus utan massa jobb men ids ni med omfattande renoveringar är det ju värt det om man älskar huset man redan har :)
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Jag bor också i NV skåne och jag har fått ut reklam om att omvärdera huset. Kan ni inte göra det för att se hur mycket ni kan låna utan att det påverkar boendekostnaden allt för mycket?
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Läget är det enda som inte går att ändra på ett hus; om ni trivs med läget så låter det som om det skulle vara intressant för er att räkna vidare på om-/tillbyggnadsplanerna. Som Terja föreslog, prata med banken och se hur mycket utrymme det kan finnas att höja bottenlånen. Har ni topplån idag kan ni kanske rent av bli av med dem helt, och ändå skapa utrymme för investering.
Kolla hur detaljplanen för ert område ser ut, så att en utbyggnad är möjlig. Inventera alla era möjligheter att hålla kostnader nere för om-/tillbyggnaden. Kan ni rita själva? Finns pensionerade (och passionerade) byggare i släkten? Granne med traktorgrävare? Hur mycket vvs behöver göras? På vilken kvalitets-/standardnivå behöver ni bygga? Har ni möjlighet att jobba själva eller behöver ni hyra in allt arbete?
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Hej
Med ett så pass nytt hus så är det nog inga problem att låna upp de pengar ni behöver för renoveringen på själva huset.

Trivs ni i omgivningarna så satsa rejält och bygg rejält när ni ändå sätter skopan i marken för utbyggnad.
Det största problemet lär bli att få tag i yrkesfolk om ni inte gör jobbet själv.
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Om det är så att ni inte vill flytta och dessutom inte hittar ett större hus för de pengar ni har att lägga på ett boende så kör i vind :)

Det är ju ofrånkomligt lättare att flytta in i ett större hus utan massa jobb men ids ni med omfattande renoveringar är det ju värt det om man älskar huset man redan har :)

Det var ju också en idé...att flytta till ett större hus. :D Det tror jag inte ens att vi har funderat på. :o
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Vi har inget topplån idag, la om lånen i höstas till SBAB. Har ingen koll på husvärdet, det var ett tag sedan det gjordes någon värdering.

Sambon är konstruktör, så ritningarna klarar vi av. Han har gjort ritningar till andra. :idea:

Ett alternativ är kanske att fixa till småjobben och sälja och köpa nåt större här på orten istället? Hmm, tål att funderas på.
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Bara en synpunkt i all hast - är det lilla badrummet inte väldigt sunkigt så BEHÅLL DET och bygg ett annat också.

Det enda som kan få mig att verkligen vilja flytta från den här bekväma lägenheten är att vara 4-7 personer på en toalett :devil:

Som dessutom killarna alltid har företräde till :mad:
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Håller med.

Två toaletter eller iaf separat toa och badrum är rätt skönt när man är flera.
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Nej, nej, inget är sunkigt över huvudt taget i det här huset! Litet, visst, men fräscht och helt utan problem. Kakel och våtrumsmatta i badrummet är inte störtgammalt, men trist färgsättning och brunnen skulle behöva bytas (den är nog från 63 tror jag). Vasken har blivit lite repig och toan är av den gamla vattenslösarmodellen. Men annars är det fräscht. Bara...lite omodernt. :D

Vi spånade igår om var man kan sätta en ny toa i huset. Sambon vill ju helst ha den i samma plan, men här finns inte plats. Enda möjliga platsen är i källaren, men sambon tycker det känns så 70-tals-aktigt att ha en toa/ev dusch i källaren. :angel: Men rummet nedanför trappan ner är inrett, beklätt (som iofs måste bytas, fel grejor på väggarna, ingen fukt än men det finns ju inga garantier) och med värme. Jag föreslog att vi gör om "kontoret/gästrummet/förrådet" till gym med toa/dusch, och nämner man ordet gym så brukar sambon lystra. :D

Pojkarna är ju bara snart 2 och snart 2½, men de växer ju hela tiden och vi hoppas på en liten flicka med. Kan tänka mig toakrig om några år, med bara en ynka i huset.
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Utrymmesbristen är ju inte akut än så länge. Det är kanske bättre att ta de små grejorna först och låta ev utbyggnad/ombyggnad vänta och mogna fram ett tag till.

Istället för att riva uterummet så skulle vi kunna fräscha upp det genom att byta vissa trädetaljer utanpå, måla om och göra nåt med golvet. Som det är nu så är det något glesa plank (som inte är så tjocka heller, så det svajar lite på sina ställen) med nålfiltsmatta över. Kallt och dragigt utom på sommaren. Det är ju oisolerat underifrån, men det borde man väl kunna fixa till ganska enkelt?
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Har tagit några bilder. :)

Tråkigt kakel runt badkaret.
18555161.jpg


Tråkig matta på väggen.
18555158.jpg


Ännu en bild på väggmattan.
18555160.jpg


Kanten mellan väggmattan och kaklet.
18555159.jpg


Synnerligen trist golvmatta.
18555162.jpg


Badrummet är förresten 190 x 160 cm "stort". Toa, vask med vaskskåp ovanför, badkar. Sambon skulle vilja byta badkaret mot duschhörna, jag och sonen gillar badkaret. Fast jag vill byta till ett snyggare, med lejontassar. :) Toalettstolen ska bytas mot en modernare, vasken likaså. Jag gillar de nya, fyrkantiga, med låda/lådor under.
 
Senast ändrad:
Sv: Renovera/investera i bostaden

Ingen som har nån idé om vårt badrum? Kakla allt?
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Vad nyfiken man blir på orten :angel: Det är "mina trakter" (iallafall delvis) misstänker jag.
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Ingen som har nån idé om vårt badrum? Kakla allt?

Jag är helt för helkaklade badrum, men det är mest en preferens. :) Den halvdeppiga rosa mattan kan man kanske också byta ut men samtidigt så tänker jag lite "if it's not broken why fix it?". Dvs ska ni bygga ut badrummet så härja på, men om ni bara tycker det är tråkigt kanske ni kan stå ut?

Jag har ännu inte ägt ett hus jag tänkt bo i länge, så det är väl kanske den erfarenheten jag saknar.
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Jag förstår hur du tänker, badrummet är ju fräscht på ett sätt. Dvs ingen fukt eller mögel eller andra problem. Men det är så gammalt och omodernt! Vasken är repig i emaljen och toastolen är av gammeldags vattenslösarmodell (plus att den står och rinner ibland, när den känner för det. Vi har bytt ventiler och flottörgrejor, men det hjälper inte). Och just för att badrummet är så litet till ytan, så skulle man kanske vara mer förlåtande inför bristen på utrymme, om det åtminstone var lite mer up-to-date?

Funderar fram och tillbaka. Det är jättejobbigt att ta på sig stora renoverings och utbyggnadsprojekt. Jag har delrenoverat ett litet hus tidigare (golv, väggar, ritat och byggt nytt kök mm smått) och totalrenoverat en större hästgård (bytt fasad från eternit till träpanel, bytt alla fönster och dörrar, grävt runt om och lagt ny dränering, byggt nytt pannrum och tvättstuga i en ekonomibyggnad, byggt om ett par stall mm mm). Jag vet hur slitsamt det är med större projekt. Så tanken på att bara fixa de mindre grejorna här hemma (nya fönster och dörrar, måla lite, nytt badrum, fräscha upp köket med nya tapeter, måla grunden, fixa till yttertrappan mfl "mindre" projekt) och så sälja om ca 1½ år och köpa nåt större istället, här på orten, är väldigt frestande.

Tegelfasaden är tex väldigt fin och fräsch. Vi har iofs funderingar på att måla den. Speciellt om vi tar bort ett par fönster (funderar på att ta bort det lilla fönstret i badrummet och ett litet fönster i köket) och murar igen, då blir det så fult för man får aldrig tag på samma tegel och det blir så synligt att man murat igen. Det blir aldrig snyggt! Då känns det som ett bra alterntiv att måla hela huset med en enhetlig färg och då döljer man ju de gamla, igenmurade fönsterna. De flesta av grannarnas hus är målade tegelhus och jag tycker det ser snyggt ut.
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Vad nyfiken man blir på orten :angel: Det är "mina trakter" (iallafall delvis) misstänker jag.

Skåne är stooort! :D Men om du tror vi bor nästgårds och känner för att fika, så släng iväg ett pm. Jag är rätt social av mig, trots allt. :)
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Fortsätter spåna och fundera. Ponera att vi bestämmer oss för att bara fixa till det "värsta" och sälja om ca 1½ år och köpa större, istället för att totalrenovera och bygga ut. Vad är bäst att lägga energi och pengar på?

Badrummet är väl nästan prio 1 antar jag, just för att det är så omodernt till utseendet, även om det är fräscht annars. Men är det lönt att fixa en toalett till? Och ska man i så fall satsa på att bygga en mindre, modell gästtoa (av typen backa, göra det man ska, tvätta händerna på vägen ut) eller är det bättre att bygga en något större variant? Slänga ut badkaret där uppe och sätta in en duschhörna och möjligen ha ett badkar i badrum nr 2? Vilket blir i källaren i så fall.

Vi har en väldigt bra källare. Den är torr och rymlig. Lika stor som boytan på markplan. Huset är väl egentligen en liten pärla och trädgården härligt stor. Det finns alltså gott om utrymme för att bygga ut huset.

Det som stör mest är väl de "nya" grannarna som flyttade in för 2½ år sedan och som vi haft problem med på olika sätt under hela tiden. Framför allt deras hundar. Men nu har vi till slut polisanmält dem och vissa förbättringar har redan skett de senaste veckorna. Är det någon som vet hur mycket dåliga grannar drar ner värdet på huset egentligen?
 
Sv: Renovera/investera i bostaden

Och så en annan fundering.

Vi har vind, men taket är ganska flackt, så det är inte beboeligt på mer än en mindre del av ytan. Men jag har funderat på om det skulle vara lösbart att öppna upp säg hälften av taket i storarummet, montera upp en snygg trappa och isolera + inreda vinden till tex allrum med TV och soffhörna? Men nu är jag verkligen lååångt bort i drömmarna. :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Hemmet Vi bor i ett enplanshus på ca 145 kmv och är i valet och kvalet om vi ska göra vissa förändringar. Varken jag eller min sambo är...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 150
Senast: Jerseyite
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 537
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp