Renovering 20-tal

majola

Trådstartare
Jag är med i ett väldigt spännande projekt på jobbet och det bästa stället att vända sig till för att få inspiration är förstås Buke! Det är ju många här som gillar att renovera och inreda.

Vi har köpt en länga med radhus, byggda ca 1926 och väldigt nedgångna. Nu ska de renoveras. Följande kriterier gäller:
- Bevara husens "själ" så mycket det går
- Gör det så energieeffektivt som der bara går (tak ska isoleras, fönster och dörrar ska bytas, fassaden renoveras)
- Ny uppvärmning (lutar mot värmepump, med solpaneler för ström på taket)
- Ska helst vara klart till januari :crazy: Det tror nog ingen på.
- Fyra av lägenheterna ska hyras ut till psykiskt sjuka människor med ganska intensivt boendestöd. Där kommer två personer att dela lägenhet. De två hörnlägenheterna kommer att hyras ut reguljärt.
- Lägenheterna bör göras ganska neutrala, ljusa och "vänliga att bo i". Lättskötta material, ffa till de fyra i mitten.

Vi är precis i början, jag såg lägenheterna för första gången i förrgår, så det är inte mycket som är bestämt hittills. Innerdörrarna ska restaureras, i fyra av lägenheterna är den ursprungliga trappan kvar, den ska slipas och återställas (om den är i bra skick, det gick inte att se överallt då det t ex klistrats heltäckningmatta på den...

Var kan jag hitta t ex bilder på passande klinker och kakel till badrummen och kök. Finns det någon möjlighet att restaurera det gamla trägolvet och få det riktigt tåligt och lättskött? Färgskalor? Lägenheterna är små (ett rum + kök med matplats på bottenplan, ett rum och badrum påvöervångingen)och ganska mörka i sig (små fönster med spröjs och vi får inte sätta in större, utseendet måste bevaras.) Det ska inte bli några regelrätta 20tals-lägenheter, men känslan ska passa...
 
Jag gillar Instagram. Finns många som renoverar 20-tals hus.

Vi har trähus, med pärlspont på utsatta väggar, hall o kök, där tapet lätt förstörs. Tål att torkas av, lätt att måla om.

Måste ni byta fönster? Som jag förstår kan kostnaden oftast inte betalas av energibesparingar.
Vi byter de nyaste fönsterna, med rutna karmar och punkterade energiglas. De kittade 2-glas fönstren är uppskattningsvis 40 år äldre och de flesta i bättre skick.
 
Måste ni byta fönster? Som jag förstår kan kostnaden oftast inte betalas av energibesparingar.
Vi byter de nyaste fönsterna, med rutna karmar och punkterade energiglas. De kittade 2-glas fönstren är uppskattningsvis 40 år äldre och de flesta i bättre skick.

Det är oftast bättre att renovera fönsterna istället för att byta ut dem. Nytt kitt gör mycket👍

Vi måste byta fönster, då de ändrats till ej så tidstypiska under åren och vi måste återställa det.
 
Jag gillar Instagram. Finns många som renoverar 20-tals hus.

Vi har trähus, med pärlspont på utsatta väggar, hall o kök, där tapet lätt förstörs. Tål att torkas av, lätt att måla om.

Men att jag inte tänkte på det, jag har ju också Instagram.

Det är någon sort pärlspont i hallen, den ska få bli kvar. Vi funderade på att slipa den och antingen måla i ljust grått eller lasera. Vad tror ni blir bäst. Väggarna kommer i övrigt att målas vita överallt. Det är lågt i tak och vi måste försöka få det så ljust som möjligt.
 
Men att jag inte tänkte på det, jag har ju också Instagram.

Det är någon sort pärlspont i hallen, den ska få bli kvar. Vi funderade på att slipa den och antingen måla i ljust grått eller lasera. Vad tror ni blir bäst. Väggarna kommer i övrigt att målas vita överallt. Det är lågt i tak och vi måste försöka få det så ljust som möjligt.
Svårt att slipa, vi har tvättat och målat. 😊
 
Trappan ser nästan precis ut så här:

1653166577518.jpeg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp