Renovering av hästtransport - tips mottages

Wilmaedit

Trådstartare
Jag har köpt en lite äldre transport i mycket funktionsdugligt skick. Dock har den en del skönhetsskavanker som jag tänkte åtgärda och undrar om ni har några tips och erfarenheter? Det jag främst undrar över är vad man ska välja för färg för att måla om fasaden på en transport så att färgen håller bra samt var man kan hitta förmånliga och bra gummimattor till lastrampen. Tacksam även för andra bra tips :)
 
Har du Facebook så finns det en grupp som heter "Renovera hästsläp". Kan varmt rekommendera den gruppen för allehanda tips och idéer :)
 
Jag har köpt en lite äldre transport i mycket funktionsdugligt skick. Dock har den en del skönhetsskavanker som jag tänkte åtgärda och undrar om ni har några tips och erfarenheter? Det jag främst undrar över är vad man ska välja för färg för att måla om fasaden på en transport så att färgen håller bra samt var man kan hitta förmånliga och bra gummimattor till lastrampen. Tacksam även för andra bra tips :)
Roligt att renovera släp :) vad för ngt har du ^_^ ?
Det bästa man kan göra vid släp renovering är att byta ut allt trä och el på en gång,så att man har allt sånt tråkigt överstökat direkt och inte skjuter det framför sig med att ta en vägg åt gången ^_^
(talar av erfarenhet, bättre att bli av med allt jobb direkt innan man börjar använda släpet för då gör man aldrig klart det ;)).

Men de flesta använder båtlack för att måla på plyfa :), vaxar man sen så ser det väldigt bra ut (dvs man kan köpa vanlig brun plyfa och måla istället för att köpa en folierad plyfa och spara lite pengar :). Krävs dock väldigt mycket slipande för att färgen ska sitta bra.

Plywooden man byter ut ska vara marinplyfa Eller slitskyddsplyfa, golven ska ha en skrovlig sida uppåt för att ge friktion med gummimattan.

Golv brukar vara 20-24mm tjocka och väggar runt 12mm, ramper brukar vara 18-20mm.
 
Jag (eller okej, sambon) renoverade mitt släp för något år sen. Instämmer som ovan, gör allt jobb på en och samma gång, räkna på vad du tror att det blir i tid och pengar och lägg på typ 5% av det :p.
Vi rensade allt, så det bara var grundstommen i metal kvar. Men det fattades sista biten till överluckan och den sitter fortfarande kvar - så ja gör allt på engång.

Jag har en boj som vi fixade iordning. Jag hittade en sida som sålde färdig skivor som även var målade, men tänkte att jag inte ville lägga dom pengarna och beställde hem skivor och färg och gjorde själv. Med facit i hand kan jag idag ångra att vi inte köpte dom färdiga skivorna. Det hade sparat både tid, tårar och i slutändan även pengar.

Så beroende på vad du har för modell, så är mina bästa tips se om du kan hitta färdiga "renoverings packet" på nätet - det är enligt mig så värt det. Hitta en bra plats att vara på, stora skivor behöver mycket utrymme, både när det monteras ner, förvaring under tiden vid tex tork och när det ska på igen... Gör som jag nämnde ovan en tids och pengaplan, och se till att du har back up plan med annat släp om det behövs. En vän till mig fick slänga ihop halvfärdigt målade skivor m.m. när hästen vart sjuk, det släppet är fortfarande inte färdig målat, 5 år senare...
 
Jag (eller okej, sambon) renoverade mitt släp för något år sen. Instämmer som ovan, gör allt jobb på en och samma gång, räkna på vad du tror att det blir i tid och pengar och lägg på typ 5% av det :p.
Vi rensade allt, så det bara var grundstommen i metal kvar. Men det fattades sista biten till överluckan och den sitter fortfarande kvar - så ja gör allt på engång.

Jag har en boj som vi fixade iordning. Jag hittade en sida som sålde färdig skivor som även var målade, men tänkte att jag inte ville lägga dom pengarna och beställde hem skivor och färg och gjorde själv. Med facit i hand kan jag idag ångra att vi inte köpte dom färdiga skivorna. Det hade sparat både tid, tårar och i slutändan även pengar.

Så beroende på vad du har för modell, så är mina bästa tips se om du kan hitta färdiga "renoverings packet" på nätet - det är enligt mig så värt det. Hitta en bra plats att vara på, stora skivor behöver mycket utrymme, både när det monteras ner, förvaring under tiden vid tex tork och när det ska på igen... Gör som jag nämnde ovan en tids och pengaplan, och se till att du har back up plan med annat släp om det behövs. En vän till mig fick slänga ihop halvfärdigt målade skivor m.m. när hästen vart sjuk, det släppet är fortfarande inte färdig målat, 5 år senare...

Tack för ditt svar! Jag köpte ett mycket lite använt släp som all elektronik ät utbytt på, likaså hela själva "drag-arrangemanget". Vi har haft upp mattan men konstaterat att skivan under är i bra skick. Vad som behövs är därför bara en mer ytlig renovering vilket jag gör till största del för skojs skull. Flackande färg påverkar ju inte användningen precis :)

Vad jag därför undrar är fremst vilken typ av färg som rekommenderas användas samt om någon har tips på eller erfarenheter av tjocklek på gummimattan på rampen?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Anemone
·
Utrustning Nu, äntligen, har jag begåvats med ett släp, så jag kan röra mig mer fritt med familjens ponny! Jag har funderat på detta i ca två...
Svar
15
· Visningar
1 973
Senast: Fredag
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 050
Senast: Åsa A
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 233
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp