Renovering av transport

QuickStar

Trådstartare
Nu ska jag ta mig i kragen och renovera det sista på min transport!

Lite frågor jag behöver ha hjälp med:

1) Ska byta golvet har jag tänkt, vilket material rekommenderas? Funderar på aluminium men trä borde ju bli betydligt billigare och vilket slags trä passar bäst till ett golv? Bör jag behandla det för fuktens skull så det blir mer hållbart?

2) Målning utvändigt, vilken slags färg rekommenderas? Den skall vara hållbar och tåla att stå ute, ramen är ju i metall medans väggarna är trä, behöver jag olika eller finns det någon universal? hammarlack kanske?

Taket har gulnat lite med om man tar en grov svamp och industri rengöringsmedel borde det väl gå att få det vitare, vad ska man ha för färg på det annars, plastfärg?

Tacksam för svar!
 
Jag har kollat på båda era sidor nu och kommit fram till följande svar på mina frågor:

*Karosseri plywood till golvet
*Hammarlack eller "den ljusgrå färgen som används till lantbruksmaskiner" till ramen

Därimot så undrar jag ff var för slags färg ni använde till skivorna?
Samt om ni lackade skivorna efter målningen?
Jag undrar också vad för slags material "Macken22" använde till lämmen?

Hoppas ni kan svara på mina frågor!
 
Du blandar till den färg du vill ha! vi ville ha en grå vagn. Men det går att få vilken färg som helst!

Baklämmen var en av de få saker som var bra! så vi använde befintligt material. Men skulle vi ha bytt ut så skulle vi tagit samma material som golvet.

Våra skivor är inte lackade. Vi hade vanlig träfärg till skivorna. Det är viktigt med ett bra underarbete. en bra grundfärg. Vi frågade på ODAL hur vi skulle fixa på bästa sätt. Vilken grundfärg som var bäst för detta ändamål.
 
Okay, vanlig träfärg alltså det var svaret jag sökte, ville vet om det skulle vara någon speciell färg tålig mot vatten eller liknande.
Funderar på att göra en läm i lite tjockare aluminium och ca 1,5 tjock träskiva ovanpå och sedan en gummimatta på det, vad tror om det?
Det är inga egentliga fel på lämmen som är på idag men den är FRUKTANSVÄRT tung, jag har lyft upp många gamla tunga lämmar men denna är den värsta jag stött på. Dessutom är gångjärnen sneda, så går man upp på lämmen så gungar hela släpet i sidled och sedan tillbaka när man är inne i transporten, jättekul när man har hästen i...

Sedan måste jag bara beundra er att ni har verkligen gjort ett enormt fint jobb med era transporter!
Nu är inte min i så dåligt skick (tror jag :cool: ) så jag behöver strippa ner den till skelettet för vägg skivorna verkar vara okay, inget mjukt eller ruttet utan det är mer golvet.

Min ska för övrigt bli skogsgrön (samma som bilen)med silverfärgad ram och detaljer, innuti blir det ljusgult (taket är lingult innuti och med massa porer så det blir svårmålat därav färgen)med silverfärgade bommar och detaljer, grimskaft, hönät odyl blir skogsgrönt.
Taket skall tvättas, gnuggas och putsas tills det blir riktigt vitt igen.
 
Min baklucka var SUPERTUNG. Men fjädern var sönderrostad så det var därför...
Vi bytte fjäder, pratade med en släpvagnsrenoverare i Uppsala, han rekomenderade att sätta dit en fjäder som var anpassad för en annan typ av lucka som var tyngre. Så nu är min lucka plättlätt (nästan).

Så byte av fjäder kanske är ett enklare alternativ??? fast den var dyr.... tror den kostade 800 ca. Men väl värt!
 
Vad har du på bakluckan idag?

ifall du har som jag "heltäckningsmatta". Jag fick höra att släpvagnar med gummimatta kräver en annan fjäder, eftersom den luckan brukar vara tyngre. Vi bytte till en sådan fjäder och behöll mattan.
 
Det blir säkert bra mycket enklare för fjädern ser inte särskilt bra ut, 800:- borde vara billigare än att byta ut hela lemmen åtminstone för då behöver jag säkert en ny fjäder ändå.

Jag tror att luckan är original, den ser ut att vara i samma trä (och skick) som väggarna samt med ram och stag i samma skick som resten av järndelarna.

Det har legat en heltäckningsmatta på innan som de gamla ägarna dragit bort och nu ligger en VÄLDIGT tunn gummimatta för att minska vikten.

Jag är lite skeptiskt mot en heltäckningsmatta, om man spolar den så måste det ju ta en jäkla tid för den att torka eller?
Sen har jag ett minne av att när det snöar och är kallt så blir mattan glashal, min ponny kanade nämligen ner på knä en gång. Fast om man bara har luckan ner vid in/utlastning borde det ju inte hinna frysa... vi hade den ju öppen ett tag..

Jag ska åka bort till någon släpvagns firma och fråga de vad de tror om fjäderns skick och sånt.
Skulle bli väldigt förvånad om den inte behöver bytas...
 
Oljefärg, aldrig plastfärg ute.
Orginal väggar brukar ha ett ytskickt som är omöjlig att få färg att fästa på. Att slipa ner den tar lång tid och är jobbigt. Ska man ta nya väggskivor så gäller det att ta bra plyfa kvalitet. Vanlig plyfa torrspricker på 2 år. Och gruns ordentligt.
Gnisslande spiralfjädrar kan bytas mot gastryck kolvar men då behövs det lite mera jobb.
 
Jag har 'heltäckningsmatta' på lämmen på min. Fast jag har sen träribbor också. Det var inga sådana i orginal, men förre ägaren hade satt dit sådana, och de var rätt nerslitna men eftersom hennes granne har såg så fick jag nya på köpet. Och de har aldrig halkat, varesig i ösregn, när det snöat på lämmen etc. Däremot, ska du ha ribbor välj RÄTT träslag. 'Fel' träslag och de slits ner otroligt fort.

Jag spolar aldrig ur min transport, jag försöker undvika det. Men det har ju ösregnat ibland när man lastat och rampen blivit dyblöt, men aldrig märkt problem av det faktiskt?

Jag har spiralfjäder monterad på utsidan, och det är skillnaden mellan att ta i för kung och fosterland för att få upp luckan, och att enkelt stänga den helt själv (och jag är kort och väger som en fluga ungefär). Himla behändigt.

Jag har helrenoverat min transport, dvs bytt golv + gummimatta, bytt sidoväggarna, dragit om elen, rostbehandlat chassit och målat det etc. De främre väggarna bytte jag inte men jag målade dem. Och jag kan hålla med den soms a att det är ett helvete att måla på orginalplywoodväggar. Nu var mina gamla, men jag skrapade dem ändå. Men ett år senare kunde jag DRA av stora sjok med färg. Var tvungen att kolla så jag inte målat med fel färg, men icke. Vid närmare undersökning visade det sig att det är ytskiktet på orginalfärgen/lacken som släpper, och färgen ovanpå följer med.. =/
 
Glömde ju: Ang taket så är det ganska bra att ge det en omgån med båtvax när man tvättat det. Står emot smuts myycket bättre sen.

Och så glömde jag bilder på mitt släp (Ett Trane årsmodell 1973 (!!):

Här är det efter 'första' renoveringen. Jag köpte det en månad innan, och har 'målat' det bruna med mörk bets och oljat det, samt att jag satt på stripes.
http://hem.passagen.se/xyplex/traneslapet.jpg

Sen här är det efter helrenoveringen (men INNAN taktvätt, blunda för det läckert alggröna taket *s*). Bilden är inte så bra kvalitet, det är inte gulvitt utan kritvitt IRL.

http://hem.passagen.se/xyplex/rentrsp.jpg
http://hem.passagen.se/xyplex/rentrsp2.jpg
 
Svarar på alla dina inlägg i ett...

Båtvax till taket är antecknat, jag har hört någonstans att det inte är bra att måla det så vaxa blir jättebra. Kan man köpa det på biltema kanske?

Jag har krypit under släpet och tittat hur det ser ut och balkarna är inte vackra, golvet är ju dåligt i kanterna så det skall bytas ut och då ska jag slipa och rostskydda underredet och sedan måla det med någon tålig bra färg.

Angående nuvarande färgen så har den flagnat på flera ställen, så under den läckra bajsbruna färgen är släpet signalgrön, under det träfärgat så den gröna måste vara original färgen, om nu inte någon annan bytt väggar tidigare då förstås. Dock så har jag försökt slipa bort lite av den bruna färgen men den blir knappt repig så jag tror det är väldigt svårt att få färgen att fästa som du skrev.
Så nu börjar jag fundera på att byta väggarna också, eftersom balkarna under är så dåliga är jag rädd att även sidobalkarna är lika dåliga. Dessutom känns det som om det är smidigare att byta ut och måla istället för att slipa och måla om, då vet jag ju att allt är helfräscht.
Ska kolla lite vad det kan tänkas kosta...

Över till mattan, trästeg har jag ju inte tänkt på att man kan sätta på lämmen, hur satte du fast mattan? lim? häftklamrar? spik?

Släpet ser jättesnyggt ut!

Mitt är ett Trane från -77!
 
Jag har också renoverat släp,och försökte bla. rengöra taket
vilket i detta fall var lönlöst :(. Jag köpte en tvåkomponents färg (alltså med härdare i), båtfärg, och taket blev som nytt :D. Det hade sett väldigt konstigt ut om mitt nyrenoverade släp skulle haft kvar det där "vitbeige solkiga" taket. Lycka till!
Mvh. Matten
 
det är det värsta när man börjar renovera.

vi skulle bara byta olv och väggar... men när man börjar riva i det så kommer det ena efter det andra fram :crazy: :cry:
 
Vet inte om Biltema har Båtvax. Min pappa jobbar på en massa lyxbåtar (med att serva och renovera motorerna) så han har en massa kontakter överallt så det var han som fixade båtvaxet år mig :devil:

Menar du hur jag satte fast gummimattan i transporten? Jag har skruvat fast den med tre skruvar i framkant och fem skruvar i bakkant. Dvs den ligger still, men det tar inte många minuter att skruva ur skruvarna och lyfta den om man vill vädra/torka ur. Jag har dock silikontätat alla skarvar längs väggarna etc, så jag hoppas att det håller tätt.

Menade du mattan på lämmen så är det orginalmattan som sitter, så den sitter fast under kantprofilen. (fattade du hur jag menade?). Trätibborna är fastskruvade med träskruv.

Lite tips när du ska renovera är att kolal lokala bygghandeln etc. Jag fick tag på specialgjort, 30 mm transportgolv där. Gjort för lastbilar etc eg. Betalade 900 kr för en bit som både räckte och blev över. Betydligt billigare än 'standard' 21 mm plywood.

Väggar var knepigare, standardmåtten på plywooden stämemr INTE till transportens mått. Via kontakter fick jag dock tag i orginalväggar snorbilligt ;) Mend et LÖNAR siga tt kolal runt och jämföra priser!

Ang byta väggar med så rek jag det, när jag plockade bort en sidovägg upptäckte jag att precis i vinkeln där transporten smalnar av famåt så hade det nästan genomrostat i sidobalken (inte underredet, utan den som går längs väggen). Hade inte tagit lång tid innan den rostat av. Så jag är glad jag bytte väggen så jag såg det i tid.

En annan sak btw, ramen blir VANSINNIGT ostabil när du plockar bort väggarna, så det kan vara ide att byta en vägg i taget. Jag strippade släpet helt (dvs bort med golvet och de två sidoväggarna) och det blev grymt rangligt. Vilket gjorde det lite problematiskt när nya väggarna skulle på, om du råkar ha ramen sned när du sätter dit ena väggen så får du grava problem att få allt att passa ihop sen. Och ramen var så himla instabil att det räckte med att PETA på den för den skulle svaja. Så sitter det inga störtbågar i taket eller så så kan det vara vettigt att tänka på.

Sen vill jag instämma med ovanstående talare - det är LIVSFARLIGT att börja renovra. Jag skulle 'bara' byta golv. och vips så skrapade jag hela chassit, rostskyddsbehandlade, målade med hammarlack, bytta golv, bytte väggar, målade, bytte matta, drog om all el osv osv. Farligt värre är det och det blir alltid dyrare än man tror ;)
 
Jag har börjat inse (och räkna på :crazy:) att jag nog får göra som ni, totalrenovera släpet, det känns bättre att veta att släpet är helt fräscht, med tanke på hur det ser ut under kan jag inte förstå att jag inte kollat det tidigare, då hade jag aldrig stoppat i min lilla älskling där!

Att byta en vägg eller sida i taget var en bra idé, annars hade jag nog strippat hela släpet ner till skelettet som du :cool:

Jag har inte tänkt börja renovera fören framåt maj, när det är varmt och skönt ute så jag har ganska gott om tid att kolla priser och jämnföra.
Vi har ju tur och har en massa byggvaruhus här samt Trailergruppen som tillverkar de nya tranesläpen så man kan ju kolla med dem också.

Vet Ni ungefär hur mycket ni la ner på själva renovering? runt 15000:- ?

Biltema (gillar dom :D) har ju en hel del båtgrejer så de kanske har båtwax annars måste det ju finnas något annat man kan använda.

Jag har också tänkt att silikona i kanterna och sedan skruva fast en aluminiumlist i väggen och golvet för att förhindra att vatten/urin rinner ner emellan trots silikonen. Better save than sorry!

Nu till elen, vita positionsljus framåt och röda bakåt, de skall väl alltid lysa? och sen bromsljus och blinkers, behöver man ha reg. plåt belysning på släpet? Det finns på ganska många nya släp...
Funderar på att sätta en strömbrytare inne i släpet för att slippa ha lyset tänt inuti när det är ljus ute eller när släpet är tomt, bra/dåligt?

Gummimattan inne i transporten ligger stilla även om den inte är fastsatt så den låter jag vara så det var mattan på lämmen jag menade, om jag skruvar fast mattan i kanterna och sen skruvar fast trästegen så sitter ju mattan i allafall. Frågan är ju om man skulle lägga en list över skarven, fast lägger man kant i kant och skruvar ganska tätt så borde ju inte hästen kunna fastna och dra i mattan...

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 573
Senast: Ajda
·
  • Låst
Utrustning Har en boj -01 som skulle behövas piffas upp invändigt,bla så tänkte jag slipa mellanväggen,spackla och ha på ny färg,för den är rejält...
Svar
1
· Visningar
913
Utrustning jag har tillbringat senaste timmen med att läsa igenom gamla renoveringstrådar men hittar inte svar på mina frågor. jag har ett...
2
Svar
27
· Visningar
4 414
  • Låst
Utrustning Nu ska jag göra slag i saken och renovera släpet INNAN det blir absolut nödvändigt! Alla "vitala" delar som broms, ljus, stomme, däck är...
2
Svar
20
· Visningar
6 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp