Bukefalos 28 år!

Renovering/stallbygge. Kostad?

C

Car

Jag/vi har planer på att bygga om ett fd. kostall på mammas sambos gård. Just nu står stallet tomt, här har tidigare bott cirka 20 kor. Det är "ko-inredning" kvar med upphöjt foderbord i mittgången. Finns även ett "mjölkrum" där jag tänkt lägga sadelkammaren, där det finns vatten.

Någon som kan tänkas ha en susning om vad det kan kosta att göra om till häststall? Vad ska man tänka på? Tips och råd mottages tacksamt! :laugh:
 
Sv: Renovering/stallbygge. Kostad?

Du ska tänka på dels pappersbiten med förprövning. Det blir troligen ett krav eftersom stallen idag har den storlek med kor att den kräver det. Så jag tror att en ombyggnad då också kommer att kräva det.
Dels är det takhöjden, den är inte alltid så bra i kostall och kor har heller inte samma krav som hästar på takhöjd.

Sedan kostnaden så hänger mycket på hur mycket ni kan göra själv och hur mycket ni behöver ta in hjälp till. Vilka material som ni vill använda och var ni kan hitta det. Sedan inte minst hur noga de har varit som byggt foderbordet från början. Ibland så är det bara ett ganska tunt lager gjutning över utfyllnad med grus, då är det ganska lätt att få bort. Ibland är det mer rejält gjort med mycket gjutning och utfyllnad med stora stenar, då är inte lika lätt att få bort det. Sedan beror det också lite på hur golvet ser ut idag hur mycket som måste göras för att det ska bli ett bra hästgolv.

Så utan att veta mer och ha sett stallet skulle jag tippa på att det kommer att kosta så där mellan 30 000 till 150 000 helt beroende på hur mycket ni gör själv, vad ni har tillgång till för material och maskiner samt hur lyxigt det ska bli i slutändan.
 
Sv: Renovering/stallbygge. Kostad?

Tackhöjden tror jag är rätt bra trots att det varit ett kostall, men det givetsvis kollas uoo. Vad gäller foderbord så har jag ingen aning om hur det är byggt men jag misstänker att det är ordentligt gjutet. Det finns även en gödselränna som drar med gödsel ut på gödselstacken. Troligtvis får man riva upp alltihopa och gjuta nytt golv?

När det kommer till boxar har jag tänkt mig murade boxar (murat till hälften och galler överst), med slagdörr. Vattenkoppar är inget måste, kan tänka mig att ha vattenhinkar.

Får uppdatera senare med foton och mått, ska ta mig en titt i veckan :)
 
Sv: Renovering/stallbygge. Kostad?

Hur stort är det till ytan och hur många boxar ska du ha? Vi byggde om gammal ladugård till stall och har nu fyra boxar. Bilade bort foderbord och gammalt golv och gjöt nytt. Bara golvet gick på 65 000 kr, stallinredning 75 000 kr (inkl moms). Då är förresten inte gjutning av golvet i sadelkammaren eller någon inredning där med. Jag byggde fyra boxar + vattenspilta på ca 150 kvadrat, plus sadelkammare ca 40 kvadrat.

Vi murade väggarna till boxarna i ytterkant för att minska slitage på timmer och för att lättare kunna göra rent, har slagdörrar och inga vattenkoppar men varmvatten i den isolerade sadelkammaren. Därifrån är det draget en utomhusutkastare till vattenspiltan så att vattnet där aldrig kan frysa. (Jag har ett kallstall.)

Vi gjorde allt arbete själva och har inte räknat ihop någon slutnota men ett par hundra tusen har det garanterat flugit iväg. De stora kostnaderna är som sagt var golvet, mura boxar plus boxinredning.

Före renovering:

ostergarden


Efter renovering:

ostergarden
 
Sv: Renovering/stallbygge. Kostad?

Här kommer en liten slarvig ritning på hur det ser ut nu. Det ljusbruna är kostallet, den svarta är en byggnad som sitter ihop med stallet som har varit för förvaring av traktorer samt en del hö och halm. Det grå är som det står foderbord samt gödselrännor. Det ljusgråa partiet till vänster är en yta där det är kullerstensgolv och kalvboxar/spiltor. Till vänster finns mjökrummet och brevid finns en bred dragdörr. Hoppas ni förstår ;)

ritning.jpg
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 698
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 771
Senast: Pudlan
·
Anläggning om jag ska dra hela historien då... Det är såhär att vi bor på landet i ett hus som vi hyr några km bort hyr jag ett stall där jag...
Svar
9
· Visningar
1 585
Senast: bettysmatte
·
J
Hästmänniskan Ytterligare en "jag ska bygga stall-tråd"... :angel: Orkar ni mer? :bow: Jag planerar att göra om en gammal ladugård till stall...
Svar
1
· Visningar
1 188
Senast: Jappeloup
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp