Bukefalos 28 år!

Renovering

kolblakkur

Trådstartare
Jag och min sambo ska titta på ett hus den 14:e. Det är egentligen inte direkt vad vi söker, men eftersom det är så billigt så är vi ändå lite intresserade :angel: Anledningen till att det är billigt är för att det behöver renoveras. Så därför tänkte jag höra med er:

Hur mycket ni gav för ert hus?
Hur mycket har renoveringen kostat er?
Hur stort är huset?
Vad har renoverats?

Huset vi ska titta på behöver i stora drag:
* målas/tapetseras
* måla dörrar och lister
* storrenovering av badrummet (gissar vi på, vi har inte sett det ännu)
* ett golv på ovanvåningen (ca 12 kvm) behöver slipas
* en del av vinden är oinredd så det tänkte vi isåfall inreda (ca 15 kvm kanske)
* köket behöver nya bänkskåp, väggskåp, kyl, frys, spis, fläkt
* nytt värmesystem
* fixa elkontakter och dyl
* göra ett garage av uthusbyggnaden

Sedan så lär det vara mer som ska göras, det lär vi se när vi tittar på huset.

Känns som att det blir en dyr affär i slutändan, men huset är jättecharmigt :love: Tack och lov så känner vi rörläggare, elektriker osv så vi har uppbackning.
 
Sv: Renovering

Vad måste åtgärdas på studs?
Värmesystem? Hur är det ordnat i dagsläget?
När man köper hus så tjänar man på att bo ett år innan man börjar ändra, under den tiden hinner man ändra sig massor av gånger.
Det är bättre att ta ett rum i taget än att låna en massa pengar, renovera på stört och sen upptäcka att "så här skulle vi inte gjort".
 
Sv: Renovering

Rent spontant så känner jag att huset är så sunkigt att jag inte skulle klara av att bo där i ett år utan att fixa kök, badrum och måla om. Tiden har stått still i huset sedan x antal decennier :crazy:
Slipa golv och fixa garaget är inget akut. Inreda vindsdelen hade jag gärna gjort tidigt, för huset är 20 kvm mindre än vår lägenhet utan den vindsdelen.
I nuläget är det olja som gäller i huset, det hade vi gärna bytat ut så snart som möjligt men det är ingen kris eftersom huset endast är 63 kvm så det är inte direkt dyrt att värma upp det.
 
Sv: Renovering

räkna med minst 300tusen på det du skrivit... men om ni kör via firma får ni göra rotavdrag, det är ju schysst.
vi renoverade för 100 tusen drygt i förra huset (badrum, golv, väggar), och nuvarande huset kanske vi lagt 50tusen på, några vitvaror, golv och tapeter... :)

Min inställning är att man aldrig ska låna till ev renovering :)
 
Sv: Renovering

Är huset bara 63 kvm så kan varken målning eller tapetsering ta någon längre tid. Det kan ni förhoppningsvis fixa själva på någon helg.
Dra ihop ett gäng kompisar som målar dörrar och lister utomhus när vädret är stabilt och köp några plattor öl och grilla hamburgare!
Att slipa golvet uppe bör också vara gjort på en dag.

Däremot lät inte värmesystemet som någon direkt hit men det är ju som sagt ett litet hus. Ska ni byta så hade jag gjort det före tapetsering och målning.

Badrummet kommer att kosta men där har ni tur med rotavdraget.
Beroende på hur "fint" kök ni känner att ni vill ha så varierar kostnaden. Kolla gärna Ikeas alternativ för en budgetvariant.

När det är klart kan ni ha vind och garage som mål. Är ni någorlunda händiga bör ni kunna fixa det själv.

Med ett så litet hus så skulle jag se till att få det renoverat INNAN jag flyttade in. Annars blir det lätt ohållbart att bo i röran och få byggdamm överallt.
Lycka till!
 
Sv: Renovering

När man har hus får man räkna med att renoveringarna tar mer tid en man tror. Och man kan krasst räkna med att aldrig "bli klar", om man säger så. Alltid är det något som ska fixas av större eller mindre slag.

Det ni bör se över ganska direkt är taket. Ser grunden bra ut? Måste mycket göras åt fasaden? Allt sånt där måste kollas och gå i första hand. Redan där kan det gå en massa pengar.

Tror du inte att det funkar att bo där ett tag innan ni börjar med en riktig renovering inne? Om allt skurats riktigt rent. Hyllpapp i skåp och lådor funkar en tid. Jag har gjort för att det inte kändes riktigt frächt när vi flyttade in. Skura golven rena och lägg en massa mattor över så kan ni slipa och göra det ni vill med dem senare.

Bo där först så vet ni hur ni vill ha det sedan. Ni kanske vill göra så stora saker som att flytta badrummet till annan del av huset, riva väggar eller så och då är det bra om ni inte byggt fast er så att säga.
 
Sv: Renovering

Vi hade tänkt lite i de banorna. Eftersom månadskostnaden för huset är så lågt så har vi råd att stå med dubbla boenden i ett tag. Det är dessutom extra smidigt för vi har katter, och då kan de stanna i lägenheten medan huset renoveras.

Rent tidsmässigt känner jag inte mig orolig. Jag jobbar bara tio pass i månaden (trots det är det heltid), så jag har mycket tid över att måla lister och dörrar :)

Vi vill inte ha ett flådigt hem, isåfall så hade vi valt ett som var i nyrenoverat. Vi har gärna lite småpul som man kan ta i sin egen takt. Har tittat på Ikeas billiga alternativ, vågar påstå att vi kommer att komma väldigt billigt undan eftersom köket är ganska litet. 2-3 väggskåp, en ny fläkt/fläktskåp, kyl/frys (kombinerat), spis, 3 kvm kakel/mosaik, ett bänkskåp och sedan vit målarfärg :)

Vi har dock som mål att inreda vindsdelen innan inflyttningen isåfall. Tror det rör sig om max 15 kvm, så det borde gå hyfsat snabbt. Som jag skrev tidigare, vi har råd att stå med dubbelt boende ett tag eftersom huset är så billigt.
 
Sv: Renovering

Bo där först så vet ni hur ni vill ha det sedan. Ni kanske vill göra så stora saker som att flytta badrummet till annan del av huset, riva väggar eller så och då är det bra om ni inte byggt fast er så att säga.

Vi lär inte vilja göra några större förändringar faktiskt :) Flytta badrum osv är inte aktuellt - vi vill bo väldigt enkelt så var badrummet ligger kvittar. I ett hus på 63 kvm så kan man inte flytta det så långt :D

Är huset inte precis vad vi söker så köper vi inte. Vi är väl införstådda att renoveringar sliter på förhållande, plånböcker och hjärnsubstansen - gillar vi inte huset eller tycker det är för mycket att renovera så köper vi inte.

Men man är himla glad att man har en buffert nu iallafall :D
 
Sv: Renovering

Vi köpte ett hus i höstas som är i behov av total renovering. Vi är nu klara med entreplanet samt ett sovrum. Huset köpte vi för 200 000 och vi har renoverat för ca 200 000, så totalt i dagsläget har det kostat oss ca 400 000.
 
Sv: Renovering

Flyttade in i ett sjuttiotalshus i november.

Elpanna men tack och lov ett vattenburet uppvärmningssystem som gör det enkelt att konvertera till annat värmesystem. (Vi har valt fjärrvärme installationskostnad 40' bredband installeras i samma veva vilket gör att det tillkommer 10')

Taket, godkänt vid besiktning, håller kanske tio år till. Dock behöver någon plåt bockas till.

Källare. Ingen fukt i dagsläget men dräneringen är snart 40-år gammal, inom några år tillkommer kostnad för dränering 50-100 tkr.

Fönster, i gott skick, några behöver skrapas och målas och få lite trä utbytt.

Det var de tråkiga sakerna.

Hittils har vi gjort.
Målat och lagt in nya golv i tre sovrum, hall och passage. Målat vardagsrum, matrum, garderobsdörrar, gillestuga och trapp. Kostnad ca 25'.

Nya vitvaror, 31' tkr. (nätet är inte alltid billigast, be din lokala leverantör om offert, de kan göra mycket på priset, dessutom brukar utkörning och installation ingå, och att de tar med sig dina gamla så att du slipper åka till återvinningen med dem)

Vad som ska göras. I planerad turordning.

Tvättstuga 25 kvm i dagsläget ingen bra miljö,
Klinkergolv målning 10' (inget värmegolv, då plattan är för dåligt isolerad)
Ny vask, duschkabin och arbetsbänk, 10'

Kök,
Ikea 25 tkr
Golv och tapeter och målarfärg 10'tkr
Arbetskostnad tillkommer.

Badrum,
Ligger planerat 2010 så jag har ingen prisuppgift på det idag.

Mitt förslag för tillvägagångssätt när man köper ett renoveringsobjekt är.
1. Se över tak, väggar och grund först. Vad behöver åtgärdas?
2. Vid tillträdet, samla ihop ett helt kompani och färdigställ så mycket av levnadsytorna som möjligt.
3. Ta en paus och njut av att vara husägare.
4. Påbörja nästa projekt
5. Färdigställ nästa projekt
6. Ta paus.
7. Påbörja nästa projekt
8. Färdigställ nästa projekt
9. Ta paus.
10. Påbörja nästa projekt
11. Färdigställ nästa projekt
12. Ta paus.


Lycka till!
 
Sv: Renovering

I Februari 2008 flyttade vi in i ett lite mindre hus, ca 95 kvm. Detta huset hade inte blivit renoverat sedan 70 talet eller så. Vi började med att renovera badrummet innan vi flyttade in eftersom vi insåg att det absolut inte går att leva utan detta. Men som någon klok bukefalist skrev innan så tar renovering alltid längra tid än beräknat och vi var badrumslösa ett par veckor. (Finns en gammal toalätt i källaren som vi använde, men duschning fick vi göra på diverse olika håll.)

Vi målade ävenom taket och väggarna nere i vardagsrummet eftersom vi tyckte att det skulle bli bökigt att flytta soffor och andra diverse stora möbler.

Men sen har vi tagit det bit för bit. Hallen målade jag om i somras och hallen mellan de två sovrummen på ovanvåningen blev målad och fixa i höstas.

Jag skulle ha haft svårt att göra allt färdigt innan vi flyttade in för jag har ändrat mig 1000 gånger och vet fortfarande inte hur sovrummen ska se ut...ännu mindre köket. Så jag personligen tycker att det har varit skönt att göra det i sin egen takt när man känner för det.

Men ett hett tips är alltså att ha badrummet klart:D
 
Sv: Renovering

Det är "helt okej" för oss att vara badrumslösa i ett tag, vi kommer som sagt ha dubbelt boende i minst en månad.
Badrummet och köket har vi som prio ett :)
 
Sv: Renovering

Tips. Byt ut till nya lister istället för att måla gamla. Kostar inte så många kronor om man väljer vitt och resultatet går inte att jämföra...

Vi helrenoverar vår lägenhet på 88kvm och jag vet inte riktigt vad det kommer att landa på.
Tapeter 2500:- per rum. Golv 3000:- per rum och sen lite småfix med färg, nya lister, trösklar, måla dörrar, byta handtag osv kanske... 500:- per rum. Det blir ca 6000:- per rum. Det går så klart alltid att välja billigare golv tapeter osv.

Vi väntar på stambyte så inget badrum blir gjort för oss. Men man räknar på minst 100.000 för ett badrum.

Köket har vi valt att återanvända gamla stommar så det blir lite billigare (vi har gamla fina stora stommar) Men nya luckor 12.000, ny diskbänk 7000:-, ny blandare 2000:-, rörmokare 4000:-, elektriker (vet ej), ja sen nytt golv, nya tapeter... Kring 30-35.000:- och då har vi inte bytt vitvarorna.

Vardagsrum, omslipning av parkett 7000:- och sen nya tapeter osv.
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 748
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag här som nördar serien Det sitter i väggarna? :D Och jag tänkte, på Buke om någonstans måste det väl bo...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 273
Senast: Septicemia
·
Äldre Funderade på om jag kanske skulle ha lagt tråden under "Hem & hobby", men då det mer handlar om något slags livsval, så fick den hamna...
2
Svar
22
· Visningar
2 202
Senast: zassoo
·
Hemmet Jag har ju ett helt hus att måla/tapetsera, och jag behöver ofta mogna in i sådana beslut. Så jag vill gärna ha era erfarenheter vad...
2 3
Svar
47
· Visningar
13 919
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp