Renoveringstråden

Sleepan

Trådstartare
Så, då startar jag den - den stora renoveringstråden!
Jag kommer garanterat behöva tips och smakråd när vi ska dra igång med huset, och tänker att andra kanske också behöver det. Eller bara vill posta före och efter-bilder. Eller diskutera vad fasen som helst som har med att fixa, måla och dona att göra 😁👌
 
Så, vi var i vårt nya hus idag. Inte sett det sen visningen och ja, det är rätt slitet. Det är ett bra hus, och inte så gammalt. Men ytskikten behöver göras då inte mycket är gjort sen de flyttade in.
Där har även bott hund och katter (Bengaler! Ni som vet ni vet osv 😂😁)

Jag är lite sugen på att testa att måla med färg från Klinthome. Någon som provat? Jag gillar konceptet, men hittar typ noll recensioner (förutom en som var sur över att inte ha fått färgproverna) så jag vet inte om de är bra eller ej. De har några färger som jag verkligen fastnat för 👌

Sen behöver vi staket och en häck. Och eventuellt ett nytt badrum (eller ja, villhöver iaf...) framöver. 😁
 
IMG_20220802_175902463.jpg

Kul tråd! Har massor av projekt jag vill göra i vårt lilla hus från 40-talet som vi nu bott i i nästan ett decennium (?!? :eek:).

Senaste åren har det mest blivit olika trädgårdsprojekt (och så renoverade jag en liten toalett på någon enstaka kvadratmeter i vintras, det gills va? :idea::laugh:) men nu är vi igång innomhus med matsal och vardagsrum som ligger i anslutning till varandra.

Försökte hitta bra bild som inte innehöll en halvnaken hjälpreda men får nöja mig med denna för ikväll, för att visa avsaknaden av totalt vidrigt ful plastmatta! (Och ja, man behöver gräsklippare för det...). Har rivit ut allt ned till stommen, breddat öppningen mellan rummen rejält och börjat bygga upp och tapetserat i matsalen och nu ska vardagsrummet få samma behandling innan vi lägger golv. Tänkte det som ett semesterprojekt men det blev betydligt mer rivning än vi trott så nästa tidsplan är innan jul :o:p
 
Hoppar också in här! Vi ytskiktsrenoverar ett 40-talahus. Började med vardagsrum, har målat tak, väggar och lister. Och öppna spisen. Har tagit nästan 3 veckor pga oväntade smågrejer som dykt upp, och många besökande så vi har tagit långa pauser, och lite semesterutflykter blandat :) Och potträning av ett barn samtidigt.

Nu är det mesta klart, bara spika fast smyglisterna kvar. Lärdom: måla fönsternischer innan väggar nästa gång, hade varit smidigare!

Bild på hur väggfärgen blev, en gröngrå nyans.

Kommande projekt: måla väggar barnrum, riva tapet i vårt sovrum+trapp och spackla, måla. Tak och golv är fina på ovanvåningen. I badrummet på ovanvåningen ska vi hitta ny kommod och två badrumsskåp, lite knepigt pga vinklar i rummet så det tar vi vartefter vi hittar något som passar.

På längre sikt: måla om kök (tak, väggar, luckor, stommar).
 

Bifogade filer

  • 60E82102-A52C-4ED8-9B22-B0DAD351F6E5.jpeg
    60E82102-A52C-4ED8-9B22-B0DAD351F6E5.jpeg
    143,6 KB · Visningar: 106
Senast ändrad:
Så, vi var i vårt nya hus idag. Inte sett det sen visningen och ja, det är rätt slitet. Det är ett bra hus, och inte så gammalt. Men ytskikten behöver göras då inte mycket är gjort sen de flyttade in.
Där har även bott hund och katter (Bengaler! Ni som vet ni vet osv 😂😁)

Jag är lite sugen på att testa att måla med färg från Klinthome. Någon som provat? Jag gillar konceptet, men hittar typ noll recensioner (förutom en som var sur över att inte ha fått färgproverna) så jag vet inte om de är bra eller ej. De har några färger som jag verkligen fastnat för 👌

Sen behöver vi staket och en häck. Och eventuellt ett nytt badrum (eller ja, villhöver iaf...) framöver. 😁
Gillar du en färg så kan seriösa färghandlare bryta den åt dig.
 
Jag är lite sugen på att testa att måla med färg från Klinthome. Någon som provat? Jag gillar konceptet, men hittar typ noll recensioner (förutom en som var sur över att inte ha fått färgproverna) så jag vet inte om de är bra eller ej. De har några färger som jag verkligen fastnat för 👌
Vi kollade också på deras färger. Och flera andras. Tillslut googlade vi upp färgkoderna på de färger vi valde mellan, 6 st, och fick provburkar tillblandade på Hornbach. De var väldigt täckande, vi chansade på att skippa grundmålning på en mörkgrå fondvägg och målade två lager med den här mkt ljusare gröngrå och det blev toppen! Täckte efter första lagret redan. Det kändes som riktigt bra kvalitet till bra pris, Sadolin hette färgen. Så det är mitt tips, kolla på nätet, dyra färgmärken och deras färgkoder och sedan få tillblandat på en billigare färg direkt i butik utan leveranstid ;)
 
Vi renoverar en gård från 1870-talet. Den (total)renoverades senast i slutet av 1960-talet så allt är gammalt och med plastmattor och masonit :banghead:

I våras gjorde vi om badrummet till ett större badrum/tvättstuga och där är det detaljer kvar att fixa.

Har också renoverat lilla förrådet till förråd/kontor :)

Nästa projekt är att fixa golv i lilla toaletten, det är fortfarande öppet ner till grunden efter stamrenoveringen. Och ja, göra klart sista i badrummet också såklart.

IMG_20220514_124219_HDR.jpg

Så här såg det ut någonstans mitt i..
 
Gillar du en färg så kan seriösa färghandlare bryta den åt dig.

Sant, ska bara försöka få fatt i färgkoden... Och vet inte om det blir billigare iofs? Tror inte färgen är dålig, och tänker att bra, egenbruten, färg hos färghandlare också blir dyrt?
 
Vi kollade också på deras färger. Och flera andras. Tillslut googlade vi upp färgkoderna på de färger vi valde mellan, 6 st, och fick provburkar tillblandade på Hornbach. De var väldigt täckande, vi chansade på att skippa grundmålning på en mörkgrå fondvägg och målade två lager med den här mkt ljusare gröngrå och det blev toppen! Täckte efter första lagret redan. Det kändes som riktigt bra kvalitet till bra pris, Sadolin hette färgen. Så det är mitt tips, kolla på nätet, dyra färgmärken och deras färgkoder och sedan få tillblandat på en billigare färg direkt i butik utan leveranstid ;)

Snyggt jobbat! Läste dock att de inte ger ut sina färgkoder (vilket typ får mig att backa!). Hur hittade ni dem?
 
Sant, ska bara försöka få fatt i färgkoden... Och vet inte om det blir billigare iofs? Tror inte färgen är dålig, och tänker att bra, egenbruten, färg hos färghandlare också blir dyrt?
Tycker det är svårt det där med färgkvalitet, ibland blir det en ”false economy” att köpa billigare för att man behöver använda mer. Men absolut inte alltid! Dock skulle jag vilja ha färgkoden, de kanske slutar tillverka och så står man där om man vill ha mer.
 
Sant, ska bara försöka få fatt i färgkoden... Och vet inte om det blir billigare iofs? Tror inte färgen är dålig, och tänker att bra, egenbruten, färg hos färghandlare också blir dyrt?
Färg ÄR dyrt. Men billig färg är dyr i längden. Du vill inte ha färg som flagnar, som början låta underlaget lysa igenom eller behöver mängder av skikt för att täcka.

Tror inte du behöver en kod? Visa bild och resonera er fram till en brytning
 
Snyggt jobbat! Läste dock att de inte ger ut sina färgkoder (vilket typ får mig att backa!). Hur hittade ni dem?
Jag googlade tillverkare, färgnamn, ncs. Hittar du inte just den färgen går det kanske att få tag på provburk, då kan färgaffären ta fram koden.
 
Tycker det är svårt det där med färgkvalitet, ibland blir det en ”false economy” att köpa billigare för att man behöver använda mer. Men absolut inte alltid! Dock skulle jag vilja ha färgkoden, de kanske slutar tillverka och så står man där om man vill ha mer.

Ja precis, jag känner det med.
 
Jag googlade tillverkare, färgnamn, ncs. Hittar du inte just den färgen går det kanske att få tag på provburk, då kan färgaffären ta fram koden.
Ja, tänkte mer om det var just Klints du hittat, för jag går bet.
Kom dock på att man kan beställa provark från dem som ju är målade med deras färger. Är ju bara att ta med aktuellt ark till Hornbach då 😁
 
Färg ÄR dyrt. Men billig färg är dyr i längden. Du vill inte ha färg som flagnar, som början låta underlaget lysa igenom eller behöver mängder av skikt för att täcka.

Tror inte du behöver en kod? Visa bild och resonera er fram till en brytning
Nej givetvis inte. Men det lät som att jag skulle komma billigare undan om jag använde mig av annan färg. Jag tror ju inte Klint är dålig.
Men då är jag med på hur du menar. Jag är absolut inte ute efter att köpa billigast möjliga 😊

Men som sagt så har de provark att köpa för en tjuga. Bara att köpa hem de vi gillar och gå till färghandlare med 👌😁
 
Lägger till i mitt tips här att inte ta allra billigaste! Färgkoderna går ju att bryta i olika kvaliteter på färgen. Men det går att få jättebra kvalitet men som inte är svindyrt.

Tänk också på hur blank/matt färgen är. Ju blankare desto enklare att torka av men jag tycker själv att matt färg blir snyggast. Och samma kulör kan upplevas väldigt olika beroende på grad av blankhet.
 
Tänk också på hur blank/matt färgen är. Ju blankare desto enklare att torka av men jag tycker själv att matt färg blir snyggast. Och samma kulör kan upplevas väldigt olika beroende på grad av blankhet.
Verkligen! Vi tog grad 7 på väggar, den upplevs dock helt matt. Men takfärgen är 0, dvs helmatt.
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 662
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 328
Senast: sthu
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
774
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
550
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • SHL 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp