Renras/korsning utbruten urFuskarna - om hundsmuggling

Sesca

Trådstartare
Nu vet jag inte hur detta program är men övriga i samma ämne har saknat upplysning om hur man bör göra. Tex hur man hittar SKK-anslutna upofödare och vad en renrasig hund med stamtavla innebär. Att lägga 5 min av programmet på en kort genomgång av tips hade gjort något iaf.
Fat att göra reklam för vissa aktörer med egna ekonomiska intressen är väl inte uppdraget?

Även om SKK är att föredra före smuggelhund alla dar i veckan.

Det finns andra saker som går att göra för de som t.ex. saknar förtroende för SKK uppfödare (ingen diskussion om huruvida det är rationellt, men det finns de som av olika skäl söker alternativ).

Dessutom går det också att fejka SKK-kennel hyfsat övertygande (om inte annat så med identitesstöld) så det är inte en lösning.

Kritisk attityd och egna efterforskningar. Be att få vara med på vetbesiktning och kräva att tiken är med är en bra grej tex.
 
Fat att göra reklam för vissa aktörer med egna ekonomiska intressen är väl inte uppdraget?

Även om SKK är att föredra före smuggelhund alla dar i veckan.

Det finns andra saker som går att göra för de som t.ex. saknar förtroende för SKK uppfödare (ingen diskussion om huruvida det är rationellt, men det finns de som av olika skäl söker alternativ).

Dessutom går det också att fejka SKK-kennel hyfsat övertygande (om inte annat så med identitesstöld) så det är inte en lösning.

Kritisk attityd och egna efterforskningar. Be att få vara med på vetbesiktning och kräva att tiken är med är en bra grej tex.
På vilket sätt gör det reklam för privata aktörer :confused:
Att upplysa hur man hittar seriösa kennlar anslutna till rasklubbar och upplysa om avelsdata som är gratis att använda ger varken SKK eller rasklubbarna klirr i kassan.

Stamtavla är det säkraste alternativet även om det inte är 100% men fusket är extremt sällsynt iaf mot okontrollerad avel.
 
Kritisk attityd och egna efterforskningar. Be att få vara med på vetbesiktning och kräva att tiken är med är en bra grej tex.
Kritiska efterforskningar när inga offentliga register över hälsa finns?
Lita på papper "uppfödaren" sticker under näsan hemma i köket? Dessa är ju ännu lättare att förfalska än avelsdata.
Ska alla valpköpare hänga med på alla undersökningar av föräldrar, mor och farföräldrar, föräldrars syskon? Seriöst?
 
Kritiska efterforskningar när inga offentliga register över hälsa finns?
Lita på papper "uppfödaren" sticker under näsan hemma i köket? Dessa är ju ännu lättare att förfalska än avelsdata.
Ska alla valpköpare hänga med på alla undersökningar av föräldrar, mor och farföräldrar, föräldrars syskon? Seriöst?
Jag har haft köpare som hängt med eller velat ha fullmakt att prata med vet. Flera gånger dessutom, ser det som superpositivt, Lite krångligt under Covid, men det gick det med (eget ärende att kolla chip)
 
På vilket sätt gör det reklam för privata aktörer :confused:
Att upplysa hur man hittar seriösa kennlar anslutna till rasklubbar och upplysa om avelsdata som är gratis att använda ger varken SKK eller rasklubbarna klirr i kassan.

Stamtavla är det säkraste alternativet även om det inte är 100% men fusket är extremt sällsynt iaf mot okontrollerad avel.
SKK är en privat aktör (förening) som tjänar pengar på varje hund s reggas. Inget fel, men privat aktör är det, liksom uppfödarna.
 
SKK är en privat aktör (förening) som tjänar pengar på varje hund s reggas. Inget fel, men privat aktör är det, liksom uppfödarna.
Det vet jag. Men det är inte att göra reklam för SKK. Det är av en privatperson (som en kennel faktiskt är) som man handlar. Inte av SKK. Mängder av artiklar och tjänster är knutna till organisationer det är inte samma sak som att det är av dem man handlar. Vi pratar om en hel bransch. Inte en specifik person/företagare.

Men hela buke vet vad du tycker om SKK så jag kommer inte mata din propaganda för köksavel.
 
Det vet jag. Men det är inte att göra reklam för SKK. Det är av en privatperson (som en kennel faktiskt är) som man handlar. Inte av SKK. Mängder av artiklar och tjänster är knutna till organisationer det är inte samma sak som att det är av dem man handlar. Vi pratar om en hel bransch. Inte en specifik person/företagare.

Men hela buke vet vad du tycker om SKK så jag kommer inte mata din propaganda för köksavel.
Försöket hålla mig 😀 men jag är ändå för åtgärder som funkar även om en vill ha en blandras eller något annat som inte finns genom en viss org, tex import.
 
Åter igen. Det säger nada om hur frisk släkt valpen har. Eller hur mentaliteten ser ut.
Det är att sminka grisen så den verkar snygg.
Att fråga rasklubben säger bevisligen inget om petitesser som att hunden kan andas.

Avelsdata ÄR bra för den info som kommer in men säger inget alls om de egenskaper som hålls utanför.

Men främst var det ju smuggel som var på tapeten här.
 
Att fråga rasklubben säger bevisligen inget om petitesser som att hunden kan andas.

Avelsdata ÄR bra för den info som kommer in men säger inget alls om de egenskaper som hålls utanför.

Men främst var det ju smuggel som var på tapeten här.
Köper man en riskras så väljer man som medveten köpare en uppfödare som gör nödvändiga tester och då står det i avelsdata. Dvs man kan göra ett medvetet val redan hemma. Inte åka på mängder med veterinärundersökningar landet runt.

Ja, det hadlade om smuggelhundar och om du läste mitt första inlägg så har du svaret på varför vi har den här diskussionen. Hur får vi stopp på skitavel där hundar lider och hur ska vi få folk att välja bättre.
 
Men ska den här tråden också bli förstörd av tjafs om SKK? Kan ni inte bara låta en enda intressant tråd få fortsätta att vara intressant istället för att bli 100 sidor tjafs som alla andra intressanta trådar har blivit. @Sesca @Fetaost
Ja jag har slutat svara, men jag tycker ju att veterinären i programmet var riktigt bra som pratade mer objektivt om hur man ska hitta en bra hund.

Det är viktigt att bry sig om alla hundar, på mer än ett sätt och hitta lösningar som passar de som faktiskt står för pengarna.

Det är lite tragiskt att det inte går in vad jag säger. Att folk faktiskt tror att utställningsvel är det största problemet för hundhälsan och att allt som inte är renras är friskt.

Till och med jag som är stolt blandrasuppfödare vet att skit gånger skit är skit i kvadrat.

Jag är dessutom volontär med beslagtagna hundar så jag har nog sett mer elände än de flesta.
 
Väldigt effektivt mot smuggelhundar, mindre effektivt mot avelsdefekter.
Tycker du? Jag kan som uppfödare av en ras där det finns en del hälsoproblem säga att de som söker valp ofta är förvånande ointresserade av hälsobiten (även sådant man själv lätt kollar upp på HundData) och mest fokuserar på att valpen ska finnas när man önskar och att rätt färg och hårlag ska finnas. I min ras förekommer tyvärr både smuggelvalpar och oregistrerade valpar efter icke hälsotestade föräldrar och dessa verkar vara mycket lättsålda. Sedan gråter köparna ut när deras valp visar sig ha diverse hälsoproblem som säljaren/uppfödaren inte tar minsta ansvar för.

Hur tänker du att man löser de hälsoproblem som finns då? Okontrollerad oregistrerad avel?? Det som inte syns finns inte? Om de som köper valp ställde lite mer krav, så skulle en del uppfödare så steppa upp lite, men så länge köparna inte tycker att det är deras ansvar, så kommer det alltid finnas uppfödare som håller sig till minimiregler.
 
Tycker du? Jag kan som uppfödare av en ras där det finns en del hälsoproblem säga att de som söker valp ofta är förvånande ointresserade av hälsobiten (även sådant man själv lätt kollar upp på HundData) och mest fokuserar på att valpen ska finnas när man önskar och att rätt färg och hårlag ska finnas. I min ras förekommer tyvärr både smuggelvalpar och oregistrerade valpar efter icke hälsotestade föräldrar och dessa verkar vara mycket lättsålda. Sedan gråter köparna ut när deras valp visar sig ha diverse hälsoproblem som säljaren/uppfödaren inte tar minsta ansvar för.

Hur tänker du att man löser de hälsoproblem som finns då? Okontrollerad oregistrerad avel?? Det som inte syns finns inte? Om de som köper valp ställde lite mer krav, så skulle en del uppfödare så steppa upp lite, men så länge köparna inte tycker att det är deras ansvar, så kommer det alltid finnas uppfödare som håller sig till minimiregler.
Jag har tagit vad jag tycker tidigare på buke och blivit ombedd att inte ta det i denna tråd.

Men det är utställningsavel och begränsad genetisk pool i kombination med reaktiva istället för proaktiva åtgärder jag syftar på.
 
SKK är en privat aktör (förening) som tjänar pengar på varje hund s reggas. Inget fel, men privat aktör är det, liksom uppfödarna.

Onödigt med OT, men tycker inte att detta ska stå oemotsagt om eventuella framtida valpköpare läser här. SKK är INTE en privat aktör. SKK är en ideell förening, och en ideell förening får inte gå med vinst och kan inte ge några vinstutdelningar. För att vara överdrivet tydlig - SKK har inget vinstintresse, det är ingen ägare som kan tjäna pengar på att SKK registrerar fler valpar ett år än ett annat.

Till skillnad från diverse "uppfödare" och "adoptionsbyråer".
 
Onödigt med OT, men tycker inte att detta ska stå oemotsagt om eventuella framtida valpköpare läser här. SKK är INTE en privat aktör. SKK är en ideell förening, och en ideell förening får inte gå med vinst och kan inte ge några vinstutdelningar. För att vara överdrivet tydlig - SKK har inget vinstintresse, det är ingen ägare som kan tjäna pengar på att SKK registrerar fler valpar ett år än ett annat.

Till skillnad från diverse "uppfödare" och "adoptionsbyråer".
De kan göra mycket annat med sina pengar än att göra utdelningar. Föreningar är i allra högsta grad privata aktörer. Vad skulle de annars vara. Blir tydligt i det engelska namnet NGO.

Men OT absolut.

Veterinären i programmet uttryckte sig föredömligt.
 
De kan göra mycket annat med sina pengar än att göra utdelningar. Föreningar är i allra högsta grad privata aktörer. Vad skulle de annars vara. Blir tydligt i det engelska namnet NGO.

Men OT absolut.

Veterinären i programmet uttryckte sig föredömligt.
De kan göra mycket annat med sina pengar än att göra utdelningar. Föreningar är i allra högsta grad privata aktörer. Vad skulle de annars vara. Blir tydligt i det engelska namnet NGO.

Men OT absolut.

Veterinären i programmet uttryckte sig föredömligt.
Precis. NGO not private actor or company. I alla sammanhang jag rört mig i både näringsliv, domstolar och myndigheter gör man en tydlig skillnad på föreningar, företag och myndigheter. Av den anledningen att företag och föreningar verkar under vitt skilda lagstiftningar och villkor. Föreningar får inte gå med vinst. Företag måste gå med vinst. Väsentlig skillnad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp