Renras/korsning utbruten urFuskarna - om hundsmuggling

Min långsiktiga avel på mer än en tik är på friska raser som Engelsk Cockerspaniel. Min enda Cavaliertik kommer från extremt bra linjer och av gammal typ och hon är genomundersökt.

Det var rätt populära raser jag tog upp. Det har svängt snabbt i dem ibland. När en liten klick människor med ett fåtal hundar blir dominerande i en ras är det lätt att alla vill ha lika. Därför är det en dålig idé att fråga en liten grupp människor som en rasklubb om vilka uppfödare som är bra.

Alltså jag avlar inte in cavalier i pudeln, så går det inte till. Pudelrasen har en stängd stambok. Vad några spermier gör vid sidan om påverkar inte rasen. Dessutom har raserna delvis olika sjukdomar. Förstagenerationskorsningar är friskare just därför och med bruten inavelseffekt.

För att vara helt supersäker avlar jag inte vidare på cavapoo, har dock funderat på att para med cockerpoo (liten sådan). Nu har hennes kullar visat sig vara fina och friska så jag kanske behåller en tik och gör så.
Den utpräglade utställningstypen av Schäfer fanns dock redan på 1930. Den är inget modernt påhitt som utställningar skapat. Den blev bara poppis hos gemene man och blev den komersiella av de två typerna.
 
Jag har ju en ras som framför allt premieras genom utställning men som glidit in som bubblare inom olika sporter på senare år - Shiban. Jag ser inte att utställningarna gjort den några särskilda otjänster, istället premieras avelsdjur som faktiskt går att hantera. :)
Mitt eget måndagsexemplar gick inte att hantera i ringen/kunde inte hantera hanteringen och gick bland annat därför inte i avel trots att hon fysiskt var frisk som ett fikon och sportade bra dessutom! Det är liksom inte Bara av ondo att visa i ring även om jag tycker att hanteringen är lite väl inpå livet ibland, särskilt för en ung hund.
 
Jag har ju en ras som framför allt premieras genom utställning men som glidit in som bubblare inom olika sporter på senare år - Shiban. Jag ser inte att utställningarna gjort den några särskilda otjänster, istället premieras avelsdjur som faktiskt går att hantera. :)
Mitt eget måndagsexemplar gick inte att hantera i ringen/kunde inte hantera hanteringen och gick bland annat därför inte i avel trots att hon fysiskt var frisk som ett fikon och sportade bra dessutom! Det är liksom inte Bara av ondo att visa i ring även om jag tycker att hanteringen är lite väl inpå livet ibland, särskilt för en ung hund.
Det handlar ju också om valpköparens ansvar - vill man ställa ut väljer man ras utifrån det. Vissa raser mår sämre av vänstervarv än andra.

Det bra med renrasaveln är ju transparensen. Man kan ta reda på fakta i register, lyssna på olika åsikter etc man är inte beroende av vad en valpproducent tror sig veta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp