Renras/korsning utbruten urFuskarna - om hundsmuggling

Jag har tagit vad jag tycker tidigare på buke och blivit ombedd att inte ta det i denna tråd.

Men det är utställningsavel och begränsad genetisk pool i kombination med reaktiva istället för proaktiva åtgärder jag syftar på.
Vad är utställningsavel? Sysslar jag med det om jag tycker att det är roligt att ställa ut och för att jag vill föda upp hundar som är korrekt konstruerade enligt rasstandarden? Korrekt konstruerad innebär att hunden är i balans, att hunden har en hållbar exteriör, där helheten är en välbalanserad hund.
I min ras finns inget motsatsförhållande mellan utställningsvinnare och frisk och sund hund. Tvärtom så kommer de osunda hundarna inte att vinna någonting i utställningsringarna.
 
Vad är utställningsavel? Sysslar jag med det om jag tycker att det är roligt att ställa ut och för att jag vill föda upp hundar som är korrekt konstruerade enligt rasstandarden? Korrekt konstruerad innebär att hunden är i balans, att hunden har en hållbar exteriör, där helheten är en välbalanserad hund.
I min ras finns inget motsatsförhållande mellan utställningsvinnare och frisk och sund hund. Tvärtom så kommer de osunda hundarna inte att vinna någonting i utställningsringarna.
Detta är OT
Men grattis till att då håller på med frisk ras.
 
Precis. NGO not private actor or company. I alla sammanhang jag rört mig i både näringsliv, domstolar och myndigheter gör man en tydlig skillnad på föreningar, företag och myndigheter. Av den anledningen att företag och föreningar verkar under vitt skilda lagstiftningar och villkor. Föreningar får inte gå med vinst. Företag måste gå med vinst. Väsentlig skillnad.
Non govermental organisation är det ändå 😉

Utan att kommentera en viss förening är detta med vinst lätt att gå runt med löner; ersättningar och leverantörer. Föreningar får använda vilka leverantörer de vill; betala vad de vill och de leverantörerna får gå med vinst.

Jag sa dessutom inte att de var företag utan privat (dvs ickestatlig) aktör.
 
Vad är utställningsavel? Sysslar jag med det om jag tycker att det är roligt att ställa ut och för att jag vill föda upp hundar som är korrekt konstruerade enligt rasstandarden? Korrekt konstruerad innebär att hunden är i balans, att hunden har en hållbar exteriör, där helheten är en välbalanserad hund.
I min ras finns inget motsatsförhållande mellan utställningsvinnare och frisk och sund hund. Tvärtom så kommer de osunda hundarna inte att vinna någonting i utställningsringarna.

I många raser är det tyvärr osunda hundar som vinner i utställningsringen annars hade inte SRD funnits.

KL.
Jag undrar i övrigt också vad @Sesca definierar som "utställningsgavel".

Jag tror majoriteten av all renrasig avel har väldigt lite med utställning att göra. Det är nog endast en liten andel av alla uppfödare som har som främsta mål att föda upp "utställningshundar". De flesta har nog andra mål som prioriteras (hälsa, mentalitet, funktionalitet) högre än det. Sen tycker många att utställning är en rolig aktivitet att göra med sin hund precis som att träna rally, lydnad, agility osv. Det innebär inte att man lägger störst vikt vid utställningsmedier i valet av valp.

Det finns oerhört många raser var främsta meriter är arbete/jakt osv. De behöver en funktionell exteriör för att kunna jobba men många av dessa raser har exteriörbeskrivningar man kan göra istället för att ställa ut.
 
I många raser är det tyvärr osunda hundar som vinner i utställningsringen annars hade inte SRD funnits.

KL.
Jag undrar i övrigt också vad @Sesca definierar som "utställningsgavel".

Jag tror majoriteten av all renrasig avel har väldigt lite med utställning att göra. Det är nog endast en liten andel av alla uppfödare som har som främsta mål att föda upp "utställningshundar". De flesta har nog andra mål som prioriteras (hälsa, mentalitet, funktionalitet) högre än det. Sen tycker många att utställning är en rolig aktivitet att göra med sin hund precis som att träna rally, lydnad, agility osv. Det innebär inte att man lägger störst vikt vid utställningsmedier i valet av valp.

Det finns oerhört många raser var främsta meriter är arbete/jakt osv. De behöver en funktionell exteriör för att kunna jobba men många av dessa raser har exteriörbeskrivningar man kan göra istället för att ställa ut.
Diskussion om utställningsavel tar vi i en annan tråd
 
Du menar den om hundsmuggling som du har fått att handla om helt andra saker?
Det är inte mitt fel att alla trådar jag är med i blir en tråd om att Sesca är en idiot som håller på med blandrasavel. Jag försöker stoppa det, bara förklara varför jag inte svarar.
 
Varför inte starta en egen tråd i stället för att spamma sönder trådar som inte handlar om svensk avel och SKK?

Den här tråden började som en tråd om hundsmuggling.
Jag har svarat på hur jag tycker detta ska hanteras. Tex som veterinären I fuskarna gjorde. Det är inte att spamma att ha en annan åsikt, det är snarare jag som blir blockad när allt ska ifrågasättas igen...
 
Senast ändrad:
Varför inte starta en egen tråd i stället för att spamma sönder trådar som inte handlar om svensk avel och SKK?

Den här tråden började som en tråd om hundsmuggling.
Såg först nu att den blivit utbruten. Men jag är faktiskt inte lika intresserad av att diskutera detta som folk är att diskutera med mig.

Jag blandrasavlar och tycker det går alldeles utmärkt att göra det bra. Punkt finns liksom inte så mycket mer att säga
 
I många raser är det tyvärr osunda hundar som vinner i utställningsringen annars hade inte SRD funnits.

KL.
Jag undrar i övrigt också vad @Sesca definierar som "utställningsgavel".

Jag tror majoriteten av all renrasig avel har väldigt lite med utställning att göra. Det är nog endast en liten andel av alla uppfödare som har som främsta mål att föda upp "utställningshundar". De flesta har nog andra mål som prioriteras (hälsa, mentalitet, funktionalitet) högre än det. Sen tycker många att utställning är en rolig aktivitet att göra med sin hund precis som att träna rally, lydnad, agility osv. Det innebär inte att man lägger störst vikt vid utställningsmedier i valet av valp.

Det finns oerhört många raser var främsta meriter är arbete/jakt osv. De behöver en funktionell exteriör för att kunna jobba men många av dessa raser har exteriörbeskrivningar man kan göra istället för att ställa ut.

Avel där skönhet har styrt mer än funktionen. Finns många exempel. Alla kortnosar, amris, schäfer, cavalier, collie. En del värre än andra.
 
Avel där skönhet har styrt mer än funktionen. Finns många exempel. Alla kortnosar, amris, schäfer, cavalier, collie. En del värre än andra.

Finns gott om schäfrar som enbart är avlade för funktion, det är en delad ras. Även collie har linjer som inte främst avlas för utställning utan andra kvalitéer med en sund exteriör. Gällande kortnosar så är det nog en kombination av många människors förvrängda syn på vad som är "gulligt" tillsammans med tävlingsmoment på utställning. Även många oreggade kortnosar har ju ohälsosamt korta nosar och de ställs inte ut.

De flesta hundar jag träffar har inga extrema exteriörer även om de råkar vara renrasiga. Min egen ras Australian kelpie är utställningsvarianten av kelpie i rasens hemland, den andra variaten är Working kelpie som inte ställs ut öht. Ändå finns inga som helst exteriöra överdrifter hos rasen Australian kelpie. I Sverige är de tack och lov främst brukshundar och få bryr sig särskilt mycket om utställningsresultat när de avlar eller letar valp.

Sen kan jag också rabbla upp en hel massa raser där utseendefixering har lett till sämre hälsa hos en del eller alla individer av rasen. Jag håller med om att det är illa och att åtgärder borde vidtas. Att ta bort tävlingsmoment ur utställning skulle kanske kunna bidra, så det blir mer som en enkel exteriörbeskrivning. Men av alla över 400 raser som finns utgör dessa raser fortfarande en mycket liten andel. Gillar man inte detta så är det ju mycket lättare att skaffa en hund av en annan ras med sundare exteriör än att försöka korsa en osund ras helt utan att på något sätt bidra till en förbättring av själva rasen.
 
Avel där skönhet har styrt mer än funktionen. Finns många exempel. Alla kortnosar, amris, schäfer, cavalier, collie. En del värre än andra.
Nja. Schäferaveln har faktiskt svängt rejält. Det finns flera "tjänsteavlade" Schäfrar som vinner klasser också.
Lyckades själv få en att bli Bästa valp i ras på My Dog för några år sen och bli nämd i brittisk tidning. En typisk bruksschäfer.
En annan tik som jag tidigare ägt blev BIR på större utställning. Dock prioriterar sällan bruksfolket utställning eftersom de hellre lägger helgerna på att tälva i brukset. Men visst ställer en del för att få någon merit.
Förändringar sker även i utställningssamanhang. Dommare dömmer olika och utvecklas.
 
Avel där skönhet har styrt mer än funktionen. Finns många exempel. Alla kortnosar, amris, schäfer, cavalier, collie. En del värre än andra.
Dom raser du räknar upp här är en bråkdel om ens det av alla raser som finns.
Förstår inte resonemanget alls?

Vilken funktion är dina avlade för?
Du blandar en av dom sjukaste raser med en vad jag vet frisk ras?
Varför förstöra en frisk ras med att blanda in sjukt blod om du nu lobbar för att få fram funktionella friska hundar?
 
Nja. Schäferaveln har faktiskt svängt rejält. Det finns flera "tjänsteavlade" Schäfrar som vinner klasser också.
Lyckades själv få en att bli Bästa valp i ras på My Dog för några år sen och bli nämd i brittisk tidning. En typisk bruksschäfer.
En annan tik som jag tidigare ägt blev BIR på större utställning. Dock prioriterar sällan bruksfolket utställning eftersom de hellre lägger helgerna på att tälva i brukset. Men visst ställer en del för att få någon merit.
Förändringar sker även i utställningssamanhang. Dommare dömmer olika och utvecklas.
Kul att höra att det vänt, det är ju en av de mest kända raserna och en jag gillar skarpt. Skönt om det får vara riktig bruksras igen!
 
Kul att höra att det vänt, det är ju en av de mest kända raserna och en jag gillar skarpt. Skönt om det får vara riktig bruksras igen!
Rasen har alltid haft riktiga brukshundar. Den är delad och kommer nog att förbli mellan ytterligheterna. Skulle säga att det är en mycket bred ras.
För 5 år sen var den 50/50 tjänste/bruksavel och utställningsavel.
Idag är den delad i 4 delar. Tjänsteavel, sportavel, utställningsavel och en form av dp mellan sport/utställning.
 
Dom raser du räknar upp här är en bråkdel om ens det av alla raser som finns.
Förstår inte resonemanget alls?

Vilken funktion är dina avlade för?
Du blandar en av dom sjukaste raser med en vad jag vet frisk ras?
Varför förstöra en frisk ras med att blanda in sjukt blod om du nu lobbar för att få fram funktionella friska hundar?
Min långsiktiga avel på mer än en tik är på friska raser som Engelsk Cockerspaniel. Min enda Cavaliertik kommer från extremt bra linjer och av gammal typ och hon är genomundersökt.

Det var rätt populära raser jag tog upp. Det har svängt snabbt i dem ibland. När en liten klick människor med ett fåtal hundar blir dominerande i en ras är det lätt att alla vill ha lika. Därför är det en dålig idé att fråga en liten grupp människor som en rasklubb om vilka uppfödare som är bra.

Alltså jag avlar inte in cavalier i pudeln, så går det inte till. Pudelrasen har en stängd stambok. Vad några spermier gör vid sidan om påverkar inte rasen. Dessutom har raserna delvis olika sjukdomar. Förstagenerationskorsningar är friskare just därför och med bruten inavelseffekt.

För att vara helt supersäker avlar jag inte vidare på cavapoo, har dock funderat på att para med cockerpoo (liten sådan). Nu har hennes kullar visat sig vara fina och friska så jag kanske behåller en tik och gör så.
 
Min långsiktiga avel på mer än en tik är på friska raser som Engelsk Cockerspaniel. Min enda Cavaliertik kommer från extremt bra linjer och av gammal typ och hon är genomundersökt.

Det var rätt populära raser jag tog upp. Det har svängt snabbt i dem ibland. När en liten klick människor med ett fåtal hundar blir dominerande i en ras är det lätt att alla vill ha lika. Därför är det en dålig idé att fråga en liten grupp människor som en rasklubb om vilka uppfödare som är bra.

Alltså jag avlar inte in cavalier i pudeln, så går det inte till. Pudelrasen har en stängd stambok. Vad några spermier gör vid sidan om påverkar inte rasen. Dessutom har raserna delvis olika sjukdomar. Förstagenerationskorsningar är friskare just därför och med bruten inavelseffekt.

För att vara helt supersäker avlar jag inte vidare på cavapoo, har dock funderat på att para med cockerpoo (liten sådan). Nu har hennes kullar visat sig vara fina och friska så jag kanske behåller en tik och gör så.
Okej då ber jag om ursäkt trodde det var cavalier och pudel du blandade.
Cocker spaniel har jag noll koll på.

Allt som går att tjäna pengar på drar till sig människor som just bara vill tjäna pengar.

Jag har överhuvudtaget svårt att förstå varför man väljer att köpa en hund för så mycket pengar men folk verkar ju ha pengar i överflöd medans förståndet är det sämre ställt med.

Att trissa upp priser och betala så mycket pengar leder inte till annat än smuggel och skitavel där djuren blir lidande i vanlig ordning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp