Renrasig, ej reggad valp....

Alfakrulls

Trådstartare
Jag skriver för min kompis räkning här bredvid mig då hon själv inte är medlem på Buke ( å så klart har ja tvingat henne att bli de snarast) ;)

Jo, det är så att hon letar hund, och har bestämt sig för ras och är väldigt påläst osv.
Hon vet vad hon vill göra med hunden, vilket är att träna lydnad, spårning, eventuellt lite agility men har inga mål att tävla några högre klasser,´lydnadsklass 1 och så där.

Nu är de så att hennes nära vänner fått en kull valpar av den rasen hon vill ha, både mamman & pappan är röntgade, mentaltestade óch utställda med fina meriter.

MEN, kullen kommer inte kunna reggas i SKK då hanhunden inte gjort ett lämplighets test vilket tydligen krävs för att man ska kunna regga valparna i SKK.
(Jag själv är inte så insatt så jag vet inte direkt vad som krävs för att få regga avkommer)

Och detta då de förlorat sin son tragiskt i en hjärntumör för ett tag sedan och de kom då i skymundan.

Men, tycker ni att de är en dålig ide att äns fundera på en av deras valpar?
hon känner båda föräldrardjuren mycket väl, och har bra koll bakåt i stammen och har kollat upp sjukdomar osv på bådas sidor och allt ser kanonbra ut för att vara den rasen.

Och då hon vet att hon inte har några direkta mål att tävla i de högre klasserna utan vill ha en go å glad kompis på promenader, på hundkurser, i skogen, på ridturerna osv så funderar hon på om detta med Stamtavla & reggade i SKK är så viktiga......

Vad tycker ni om detta? :)
en icke reggad hund, de är väl en "blandras" enligt pappren då lr?
 
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

En icke registrerad räknas som blandras, ja. Då kan hon inte tävla inom bruksgrenarna. Jag själv hade inte köpt från den kullen, om uppfödarna är anslutna till SKK förstår jag inte varför testet gjordes innan parningen. Även om sonen dog så kan man ju skjuta upp planerna.
 
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

Ja, den räkna som blandras. Om din kompis vill tävla överhuvudtaget i spår, så är det ingen idé att köpa valpen. Blandraser får inte tävla bruks. Lydnd och agility går däremot bra.

Fast jag kan ju undra varför man inte gjorde alla nödvändiga tester så att kullen kunde reggas. Bara det får mig att bli misstänksam och undra hur bra föräldrarna egentligen är.
 
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

Är ju inte många raser där det krävs någon form av "lämplighetstest" (utöver mh) för att få regga valpar direkt och ja, dessa valpar räknas som blandraser.
 
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

Föräldrar djuren är toppen djur, och man kan kolla upp dem via SKK där allt står om pappan. Mamman är finsk så där får man kolla via Finska kennelklubben, men som sagt, båda klarade mentalbeskrivingarna med glans och båda är röntgade med A höfter å så.


Jo, meningen var ju att pappan till kullen skulle genomgå alla tester men då som sagt dera son blev akut sjuk och dog kort därefter (det handlar om 3 månader sedan) så hanns de inte med, men parningen skedde endå.

De va en planerad kull men som inte skedde vid ett planerat tillfälle, som jag uppfattat det.

Nej, hon är inte intresserad av att tävla i bruksgrenarna eller så, hon är igentligen inte intresserad av att tävla över huvd.taget, bara träna hund.
Och hon vet att hon inte kommer få upp suget för de heller då detta inte är hennes första hund, men eventuellt att de startar någon lydnadsklass 1 för skoj skull.

Men okej, om man köper en hund ur denna kull så blir de på pappret en blandras! Tack för de!=)
 
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

Jag hade dragit öronen åt mig kvickt som tusan.

För att?

Hon känner ju båda hundarna väl, och har stenkoll på stammen på bådas sidor, känner de som har valparna väldigt väl och de kunde ju lika gärna vara reggada.

Rasen de handlar om är för övrigt Boxer.

Ja, hon får fundera vidare!! :)
 
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

Vad har boxer för speciella lämplighetstester som krävs för att regga valpar utöver genomfört mh??
 
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

*Knapplån*
Jag satt och läste reglerna för deltagande i (vissa?)bruksgrenar idag och hittade den här punkten:
"n) Oregistrerad hund med Tjänstehundcertifikat som bevakningshund äger rätt att deltaga."
Betyder det att en oregistrerad hund (blandras) får deltaga i bruksgrenar om den har visat sig vara lämplig inom Försvarsmakten och också fått papper på det?
 
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

Detta har JAG ingen koll på men de får hon ta reda på.....:)
Svaret riktat till Gnist! :)
 
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

Det som krävs enligt skk är:
För samtliga raser som i förteckningen ovan markerats med o gäller registreringsförbud
för avkomma efter föräldradjur som ej har officiell höftledsstatus. I enlighet
med SKKs grundregler skall giltigt resultat föreligga före parning.
För raser som i förteckningen ovan markerats med  gäller därutöver att de genom
sin specialklubb anslutits till texten som säger att det ej är förenligt med SKKs
grundregler att i avel använda individ som är behäftad med höftledsdysplasi.
Om uppfödare använder HD-belastat avelsdjur av dessa raser åsätts avkomman
avelsspärr som ej kan borttagas. Gäller även importerad hund efter HD-belastat
föräldradjur med svenskt undersökningsresultat. Gäller fr o m 2000-01-01.
*snipp*
Boxer ot
*snipp*
Särbestämmelser avseende känd mental status
För raser som tillhör SBK (markerade med t i förteckningen ovan) gäller registreringsförbud
för avkomma efter i Sverige boende föräldradjur, som är född
2000-01-01 eller senare och ej har känd mental status (se även sid 14 Bestämmelser
för ej svenskfödd hund). I enlighet med SKKs grundregler skall känd mental status
föreligga före parning.
Med känd mental status menas att hunden genomgått en fullständig Mentalbeskrivning
Hund (MH). Om föraren avbryter provet anses hunden ej ha känd mental
status. Avbryter beskrivaren provet eller om föraren avstår skott, skall hunden ändå
anses ha känd mental status.

Vad jag kan se baserat på det du skrivit, så uppfyller ju föräldrarna kraven för att få regga valpa.
 
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

Vad har boxer för speciella lämplighetstester som krävs för att regga valpar utöver genomfört mh??
Boxer har inga andra lämplighetstester, däremot är det flera hälsotester som bör göras.
Så att dessa valpar inte är reggade verkar suspekt.
 
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

Tack Vallhund för ditt PM, även om jag är långt ifrån expert :o :D.

Till TS: När det gäller boxer krävs det att båda föräldrarna har känd mentalitetsstatus, dvs de ska båda ha genomfört ett MH, samt ha officiell status på höfter och knäleder. Personligen så skulle jag aldrig köpa från en kull som inte går att registrera då mentalitet och hälsa är av yttersta vikt när det gäller stora, energiska raser som boxer är (övriga raser också, givetvis). Som det redan påpekats kan hon ju då heller inte tävla hunden inom Bruks.

Även om det givetvis är tragiskt att sonen gick bort så går det att genomföra dessa tester även senare än vad man hade tänkt från början, så det känns som en lam bortförklaring till att snabbt få ta sin kull i alla fall och det känns inte seriöst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

Om din kompis är påläst och vet att det är en boxer hon vill ha, då bör hon även köpa just en BOXER! ;) Inte en "blandras" eller en oreggad "renrasig" hund!

Som flera redan skrivit så har boxer som ras inga "arbetsprov" som krävs för registrering! Däremot finns ett antal tester - hälso - som skall göras för att valparna skall kunna registreras.
Att ovan nämnda hundar inte genomfört dessa tester innebär att din kompis inte kan veta om den valp hon köper kommer att ha bästa tänkbara förutsättningar för att bli en frisk hund!

Med en sådan ras om boxer som är ganska drabbad av diverse åkommor så känns det minst sagt relevant att man som köpare i alla fall väljer föräldradjur som testats för allt som man "kan"/bör testa för.

Att familjen i fråga sedan "skyller" på att alla förberedelser inte gjorts känns också lite konstigt...
En boxer som skall användas i avel ska - om jag inte är ute och cyklar - röntga höfter, armbågar och knän samt genomföra MH/MT/Korning. Kontrolleras och vara fria från PA och PNP samt ha syskon/släkt som är fria.

Nej, din kompis bör välja en seriös uppfödare som avlar på sunda friska hundar med den inriktning h*n önskar!

/Swat
 
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

Jag gissar att du menar PNP/RD? Det finns inget krav på att föräldrarna testas mot detta innan parning, däremot rekommendationer från boxerklubben. Inte heller finns det krav på armbågsröntgen.
 
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

Oj så fel jag hade!! :)

Jag känner endast ett par utländska uppfödare och de röntgar både höfter, armbågar och knän.
Dessutom testar de för PNP och PA - Progressiv axonopati.
Men allt detta kanske endast är överkurs?! :D

/Swat
 
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

Men hur testar de PNP? Gör de biopsi? Jag tror nämligen inte att det finns något test som visar vilka hundar som är anlagsbärare eller fria gällande PNP idag. PA har aldrig konstaterats i Sverige, utan var vanligt i Storbritannien under 80-talet :).

Vilka länder kommer uppfödarna ifrån som du känner till?

Tillägg: röntgar de efter spondylos också?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

Mina bekanta bor i England och USA, endast hon som bor i USA föder upp boxer i VÄLDIGT liten skala idag.

Som jag förstått det så gör de en biopsi på de hanhundar som de använder i avel... Tror dock inte att de testar tikarna, men ska inte svära på det! (Vet att de även tar prover ifrån alla sina hundar som avlivas...)
Är PNP vanligare i USA än i Sverige?

PA var det engelsmannen som pratade om. Tydligen var det mycket plågsamt för hundarna med förlamning i "bakpartiet" och annat läskigt...(?)

Vad gäller spondylos så är det inget som jag minns att vi pratade om :)Däremot har jag för mej att de i USA hade någon form av hjärt-test, men jag kan för mitt liv inte minnas vad det var de testade exakt...

/Swat
 
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

Eftersom hon har minsta ambition att tävla tycker jag inte hon ska begränsa sig i att köpa en "blandras".
Kommer hon på om några år att hon vill tävla bruks är hon fortfarande begränsad till lydnad och agility.
 
Sv: Renrasig, ej reggad valp....

Mina bekanta bor i England och USA, endast hon som bor i USA föder upp boxer i VÄLDIGT liten skala idag.

Som jag förstått det så gör de en biopsi på de hanhundar som de använder i avel... Tror dock inte att de testar tikarna, men ska inte svära på det! (Vet att de även tar prover ifrån alla sina hundar som avlivas...)
Är PNP vanligare i USA än i Sverige?

PA var det engelsmannen som pratade om. Tydligen var det mycket plågsamt för hundarna med förlamning i "bakpartiet" och annat läskigt...(?)

Vad gäller spondylos så är det inget som jag minns att vi pratade om :)Däremot har jag för mej att de i USA hade någon form av hjärt-test, men jag kan för mitt liv inte minnas vad det var de testade exakt...

/Swat

Jag vet inte om PNP är vanligare i USA men jag skulle kunna tänka mig det eftersom antalet boxrar är större där än här, här har det bara konstaterats runt 20 fall tror jag. Tror att SLU forskar kring hur man ska kunna testa det i framtiden, troligen genom DNA.

PA verkar vara en väldigt läskig sjukdom, det är en neurologisk muskelsjukdom som drabbar nervtrådar och det vanligaste symptomet är att hunden förlamas i bakbenen och därför tvingas dra sig fram med frambenen :crazy:. Usch, glad att vi inte har det i Sverige men det är ju något att hålla koll på!

Har du regelbunden kontakt med hon i USA? Hade varit intressant att veta hur deras hjärt-test går till. Här i Sverige förekommer det blåsljud och andra olika hjärtproblem, så det är inte bara en åkomma vilket gör det svårt att veta om det är genetiskt eller inte (efter vad jag har förstått), därför är det inte krav på något test. Boxerklubben rekommenderar dock att man avlyssnar föräldradjuren men jag vet inte i hur stor utsträckning man gör det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 350
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 949
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 281
Senast: dobbis
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp