Bukefalos 28 år!

renrasig eller inte?

gosmulan

Trådstartare
Jag skulle vilja ha era åsikter och kunskaper ang. att köpa renrasig hund med stamtavla eller blandras.
Jag har haft en jackrussel i 13 år.Hon var frisk enda fram till slutet.Hon hade ingen stamtavla,men jag kände till hennes föräldrar.
Nästa hund,en gatukorsning fr malaga.Frisk fysikt sett dom 6 åren jag hade henne,men som jag har skrivit i en annan tråd så var hon (ursäkta gammalt uttryck) en ångestbitare och efter mycket övervägande över HUNDENS livskvalitet,så gjorde jag det svåra beslutet att låta henne somna in :cry:

Nästa hund vill jag ha ifrån början till slut,så jag kan vara med och påverka på ett annat vis.Jag är själv aktiv och vill ha en aktiv och tuff ras och har fastnat för amstaffen.
Kommer ta kontakt m uppfödare innan jag bestämmer mig.

Hur som helst.Jag är inte ett dugg intresserad utav avel eller utställning,men ska man ändå köpa en reg. valp för det dubbla priset med stamtavla och hela kittet?
Jag tycker alla renrasiga hundar verkar ha så himla mycket sjukdomar och bekymmer?
Vad beror det på egentligen,eller har jag fel?

Snälla ge mig era synpunkter på för och nackdelar.Och gärna ni med erfarenhet på amstaff eller blanding på rasen och hälsa.
tack på förhand/mvh
 
Sv: renrasig eller inte?

Hej!
Själv skulle jag aldrig köpa något annat än renrasigt, och nu vill jag vara tydlig med att detta inte är menat som någon forma av påhopp eller liknande på ägare till blandraser - en älskad hund är en älskad hund, oavsett ras så att säga :)
Det som jag ser som den absolut största fördelen med renrasigt OCH registrerat i SKK är är att detta möjliggör för mig att undersöka hunden/valpens släkt både i form av sjukdomsstatus och/eller undersökningar som krävs för avel i aktuell ras, samt att jag får tillgång till informations som t.ex MH-resultat.
Sen kan man väl diskutera hälsostatusen på förstagenerationsblandningar vs. det faktum att man inte för hälsoregister på blandraser på samma sätt som skk gör, kanske?

Dessutom ställer SKK krav på sina uppfödare angående deras hundhållning och avel ska se ut. Vilka jag hoppas och räknar med följs.

Det finns nog många fler här som kan lägga till andra faktorer som jag just nu inte tänker på :D Men för mig är främsta anledningen till att köpa renrasigt att jag "vet" vad jag får och att jag förhoppningsvis stödjer en uppfödare som sköter sig och delar min syn på hundar.

PS: Jag skulle inte heller köpa en oreggad renras, för mig signalerar detta något fuffens. DS
Ska bli intressant att höra vad andra har att säga om saken!
 
Sv: renrasig eller inte?

En anledning till att reggade hundar verkar sjukare är ju för att det tack och lov finns statistik över dem. Det i sin tur gör att man lätt kan upptäcka rasens svagheter och avla bort dem. Ickereggade hundar kan inte statistikföras på samma sätt utan klumpas ihop vilket inte hjälper uppfödarna att förbättra sin avel även om de är seriösa och bara avlar på en enda ras (om än oreggat).
Dessutom har man som köpare ett visst skydd av att reggade uppfödare måste följa SKKs regler med allt vad det innebär.
 
Sv: renrasig eller inte?

Jag tycker alla renrasiga hundar verkar ha så himla mycket sjukdomar och bekymmer?
Vad beror det på egentligen,eller har jag fel?

Det verkar så just eftersom man kollar renrasiga hundar mot sjukdomar och defekter och alltså känner till om de är sjuka eller inte. Av den orsaken finns det en myt som säger att blandrashundar är friskare men sanningen är mer att det inte finns någon statistik på dem eftersom de inte hälsotestas på samma vis.

Ska du ha amstaff ska du DEFINITIVT betala "extra" för att få en hund från en seriös uppfödare som har lagt energi på att avla på friska hundar med bra mentalitet.

Om det nu är så mycket dyrare att köpa reggade hundar innebär ju att uppfödaren får mer pengar. Varför säljer då folk som avlar oreggat så billigt när de kan få mer pengar? Ofta pga av att de hundar de avlar helt enkelt inte lämpar sig i avel, de är inte testade mentalt/fysiskt eller är testade fast med dåliga resultat. Då väljer man att säga att "det där med papper är onödigt" eftersom deras hundar inte tål granskning.
 
Sv: renrasig eller inte?

Skall du köpa en valp så finns det ingen som helst anledning att sponsra blandrasproducenter!

Nu syftar jag inte på prestationsavel som i drag etc..
En Amstaff blandning skulle jag inte ta i med tång.

Amstaffen är en härlig hund att arbeta med, men den är inte tuff, den är extremt förarvek.
Var noga med val av uppfödare, finns mycket skit även inom renrasaveln, tyvärr.
PMa mig om du vill ha tios på kennel.
 
Sv: renrasig eller inte?

Förutom allt som alla ovanstående svar redan har skrivit. Oavsett vad du vill göra med din hund så blir det alltid lättare med en renrasig hund. Man har betydligt fler tävlings och träningsmöjligheter.

Hade själv en blandras en kort tid i äldre tonåren och aldrig mer. Den var inget bra på något annat än personspår och där var det stört omöjligt att komma med i träningsgrupper eftersom de rasrena hundarna hade förtur eftersom de fick tävla och inte vi.

Själv håller jag mig till rasrent. Jag vet vad jag får och har, får lov att testa min hund och tävla i det mesta. Även jag lät meddela att jag inte var intresserad av utställningar, jag tycker fortfarande att det är tråkigt men min hund har haft framgångar i ringen och därför anmäler jag och åker på dem. Därmed har jag lärt mig att man aldrig ska säga aldrig, det får man nämligen äta upp.

/Apo vars hund nu har 2CACIB och har gett sig den på att inkassera de sista 3 :angel:
 
Sv: renrasig eller inte?

Haha..det låter ju faktiskt ganska självklart att just för att man granskar reg.hundar.
Känner mig rätt dum,att jag inte tänkt så:p
Sen är det lätt att man bildar en uppfattning på just de hundar man har runt omkring sig och JRT oreggad eller inte är en ganska frisk ras.
Jag vill verkligen veta vad jag köper och betalar gärna extra för det.
Just den här rasen finns det ju mängder med oreggat,blanding och långt från alla verkar vara seriösa, så jag tror ni har alldeles riktigt.
Men känner någon här till hälsa på dessa hundar.
Är det väldigt mycket problem med höfter,armbågar osv?
 
Sv: renrasig eller inte?

Nu kan jag i stort sett ingenting om Amstaff mer än det jag läst på olika forum och tyvärr verkar det vara en ras som har endel problem. Men det finns säkert många bra uppfödare bara man kollar upp.

Jag kan ju bara tala för mig själv och jag har haft blandraser och renrasigt. Det sist nämnda föredrar jag, pga av att jag kan kolla mer hundens bakgrund. Tex MH, HD, ED mm.

Men det finns ju faktiskt sk uppfödare till renrasiga hundar som säger att deras ras inom en snar framtid blir godkänd i FCI och SKK och säljer valpar som räknas som blandraser för 15000 kr och får dem sålda. Helt obegripligt för mig.
 
Sv: renrasig eller inte?

Jag vet ju inte som sagt att detta är en hund som passar för mig ännu.Med tuff, menar jag,en hund som kan hänga med i stallet är orädd och framåt.
De jag har träffat har varit sådana,med MYCKET energi och glädje och humor.
Men det tycker jag om och jag har tålamod med sånt.
 
Sv: renrasig eller inte?

En Amstaff blandning skulle jag inte ta i med tång.

Håller med, och detsamma gäller oreggat.

TS, det är ytterst sällan det är de bästa individerna, vare sig hälsomässigt eller mentalt, som används i blandrasavel(om det inte, som vallhund påpekat, rör sig om prestationsavel men det är i princip endast drag- och jakthundar så det kan vi lämna därhän). Väldigt ofta när folk bestämt sig för att skaffa en blandras så visar det sig att den enda hälsostatistik som finns på föräldradjuren är säljarnas försäkran om hur friska och sunda de är - i bästa fall finns ett veterinärintyg som för en vuxen hund faktiskt inte säger någonting om avelsvärdet. Just amstaff är också en ras som har vissa hälsoproblem som man dock kan minska risken för rejält om man vänder sig till en seriös uppfödare.
 
Sv: renrasig eller inte?

Tack snälla för era svar! Jag har insett hur lite jag kan om sånt här..och kommer få be om hjälp med att hitta en föhoppningsvis frisk och sund valp framöver.
 
Sv: renrasig eller inte?

Börja med att gå in på rasklubbens hemsida och läs RAS (rasspecifik avelsstrategi). Där ser du vad man enligt klubben ska tänka på när man avlar och är minst de krav du själv ska ställa när du väljer uppfödare.

På skk.se kan du under "hunddata" kollar upp hundar och ser resultat på MH (mentaltest) och om hundarna är t.ex. höftröntgade m.m.

Nu är amstaff inte "min" ras så jag känner inte till så mycket om den men det finns en del saker man behöver tänka på när man köper valp.
 
Sv: renrasig eller inte?

Om du ändå bestämmer dig för blandras, kolla upp sjukdomar som finns inom båda raserna. Är det raser som ligger väldigt nära varandra har de förmodligen samma sjukdomar = en sån hund är inte ens i närheten av att vara "friskare" än vad de påstås vara. (Om det är väldigt olika raser med olika typer av genetiska defekter är första generationens avkomma med större sannolikhet fri från sådana sjukdomar). Väljer du oreg. renrasig, kan du inte till 100% veta om hundens föräldrar inte har någon annan ras i sig varvid du kanske hamnar med en hund som ser ut som en staffe men som har tex stark vallinstinkt :crazy:
 
Sv: renrasig eller inte?

Börja med att gå in på rasklubbens hemsida och läs RAS (rasspecifik avelsstrategi). Där ser du vad man enligt klubben ska tänka på när man avlar och är minst de krav du själv ska ställa när du väljer uppfödare.

På skk.se kan du under "hunddata" kollar upp hundar och ser resultat på MH (mentaltest) och om hundarna är t.ex. höftröntgade m.m.

Nu är amstaff inte "min" ras så jag känner inte till så mycket om den men det finns en del saker man behöver tänka på när man köper valp.

Absolut skall man kolla RAS.
O bara välja valp som fyller ktiterierna för rasklubbens valpförmedling.
Kriterier för valpförmedling:http://www.amstaffklubben.se/valpannonser.htm

http://www.amstaffklubben.se/RAS_Revidering-20100405[1].pdf

Man samarbetar med Mopsringen o rasklubben för Staffar o SLU kring Demodex.
 
Sv: renrasig eller inte?

Hinner inte skriva ett utförligt svar men måste ändå få med det viktigaste:

Jag är alltid för renras men särskilt när de gäller "kampraserna" kan jag inte nog pusha för att köpa renras! Har själv en staffe (kolla gärna in den rasen också;)) och är så trött på att staffarna får skit för det alla oseriösa blandrasuppfödare ställer till.

Det finns sjukligt mycket oseriös avel när det gäller både staff och amstaff. Detta gäller inte minst de som säger att båda föräldrarna är renrasiga men inga papper finns.
Du vill INTE ha en amstaff med tvivelaktig bakrund!

Lycka till och var nogrann, då får du en underbar hund!
 
Sv: renrasig eller inte?

Tack igen för informationen,ska försöka sätta mig in i det här ordentligt,så man inte åker på en nit.
Det var just det där som jag funderat på,genuppsättning,nedärvning osv. men det är klart,är det två liknade raser så blir det ju ändå inte så :-)

Nej som sagt,första hunden hittade vi på en lapp i stallet,åkte dit "den tar vi":D
Men dom hundarna kände jag väl till,alla i släkten är långlivade och friska.
Jag vill verkligen att det ska bli bra den här gången,efter den spanska,stackars nervvraket som nu somnat in..
Men en hund vars föräldrar är hd-fria tex,garanterar det att jag får en frisk valp?
Ataxi vet jag man kan testa,men du kan ju inte friröntga en valp..eller?
 
Sv: renrasig eller inte?

Tack snälla för era svar! Jag har insett hur lite jag kan om sånt här..och kommer få be om hjälp med att hitta en föhoppningsvis frisk och sund valp framöver.

Är du intresserad av Amstaffs så tycker jag du pmar Bebben här på buke, hon kan defintivt hjälpa dig :)
 
Sv: renrasig eller inte?

KL.
Visst, renrasavel är superbra i sig men att säga att alla "blandrasavlare" är dumma i huvudet, oseriösa och inte vet vad som pysslar med tycker jag är lite väl starkt av er.

Det finns både seriösa och oseriösa inom både renras- och blandrasaveln.

Tidigare hade jag en shäferkorsning, hon var extremt vek och tyvärr klarade hon inte av att bo i lägenhet så jag blev tvungen att sälja henne. Hon var väldigt mammig med lågt psyke. Lättlärd och rolig men inte så självsäker.

Har nu en amstaffkorsning (:eek: enligt er ... ). Min sambo hade honom när vi träffades och han är den härligaste hund jag någonsin stött på. Han är självsäker och tuff men utan att vara för självständig. Han har en hel del humor och är världens socialaste hund (älskar människor, nästan FÖR mycket, så som amstaffen är). Ibland måste man säga åt honom två gånger att göra något då han först kollar av om han verkligen MÅSTE.
Det är en korsning amstaff/APBT. Som många av er inte ens skulle ta i med tång ;)

Köpte i vintras en amstaffvalp, då jag saknade min tik på tok för mkt och vi var vana att ha två hundar.
Tyvärr så gjorde jag det enorma misstaget att gå på hjärta istället för hjärna. Denna kull var enbart gjord för att få in pengar och när vi väl var där och tittade på valpen så tyckte jag så synd om henne att jag köpte henne ändå. Trots att vi skulle låtit bli ..
Det slutade med att hon såldes till en tjej som bodde ensam.
Kommer efter detta aldrig mer köpa en valp från ett sådant ställe.

För min del spelar det ingen roll ifall valpen är reggad i SKK eller inte, uppfödarens sätt att vara m.m. säger mig mer än en stamtavla.
Däremot kommer jag köpa min nästa hund från en registrerad uppfödare då jag vill ha en hund som jag kan göra mer med. Nästa hund jag skaffar (om X antal år) kommer vara en naken kines, då vill jag kunna använda denne till tävling m.m.
Skulle däremot min drömhund komma gåendes utan papper så skulle jag inte tveka till att köpa den - renras eller ej.
 
Sv: renrasig eller inte?

Någon garanti på att just din valp blir friröntgad finns aldrig.
Däremot är ju chansen ATT den blir det betydligt större om föräldradjuren och dess släktingar är fria.
 
Sv: renrasig eller inte?

KL.
Visst, renrasavel är superbra i sig men att säga att alla "blandrasavlare" är dumma i huvudet, oseriösa och inte vet vad som pysslar med tycker jag är lite väl starkt av er.

Det finns både seriösa och oseriösa inom både renras- och blandrasaveln.
Jag är personligen inte emot all blandrasavel men när det kommer till korsningar med Amstaff ser jag verkligen inte vitsen? I mina ögon kan en sådan uppfödare aldrig bli seriös. Jag menar, handen på hjärtat, behövs det verkligen fler Amstaffkorsningar? Finns det ett sånt överflöd av vettiga hundägare som vill ha dessa hundar istället för en renrasig valp? Vad vill man egentligen få fram som uppfödare som man inte tycker man kan få genom att avla fram renrasiga registrerade Amstaff? Å andra sidan har jag ännu inte ens träffat på någon som avlar på Amstaffkorsningar som ens varit i närheten av att ha koll på sjukdomshistoria eller testat för Ataxi och liknande.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 899
Senast: Gumman123
·
Hundavel & Ras Hej på er kära bukare! Detta inlägg kan bli en aning förvirrat, då jag själv är rätt fundersam just nu. Kom precis hem från...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 905
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har under årens lopp sett hur synen på blandraser har förändrats. Förr hette det att valparna hade kommit till av misstag, men nu...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
14 916
Senast: zeniakas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp