Bukefalos 28 år!

Renrasig hund utan stamtavla???

Hundbloggerskan

Trådstartare
Har nu sett flertalet valpkullar och omplaceringar där föräldrarna har skk stamtavlor (kollat upp deras nummer och allt verkar stämma, och de är av samma ras) men valpen är inte registrerad i skk...
Varför skulle man inte registrera en valp i skk?? Läste på en tråd här att det kostade 450-575kr, det är pengar man hade fått tillbaka då man kan ta 1000-2000kr mer för en reggad hund, även mer ibland.

Så jag tänkte fråga här inne.... Varför reggar man inte valparna i skk om man ändå valt att ta föräldrar som är renrasiga, då är det väll "lika bra" att regga dem??
 
Antingen saknar någon eller båda föräldrarna själva stamtavla eller så uppfyller någon av dem eller båda inte kraven hälsomässigt eller mentalt. Annars är man ju bra dum om man inte reggar dem.
 
Även jag säger att de allt som oftast handlar om att folk varit för lat/snål/okunniga för att se till att de uppfyller SKKs krav innan de parade dvs man har inte gjort de nödvändiga hälso och mentalkollerna som krävs för den specifika rasen för att få använda hundarna i avel och således får dom heller inte registrera några avkommor i skk
 
Kan också vara att uppfödaren/tikägaren ej stödjer SKK som organisation (och är därför ej medlem eller vill registrera valparna) eller att uppfödaren även föder upp hundar som är blandraser och därför ej får bli medlem eller registrera valpar i SKK.

Vet folk som faller in i båda kategorierna.
 
1: hundarna uppfyller inte krav som ställs för att avkommor ska få registreras (hälsoundersökningar och/eller mentalitetsbeskrivning).
2: uppfödaren är oseriös och parar sina hundar för ofta eller missköter dem på annat sätt som gör att h*n inte får registrera hundarna.
3: uppfödaren bryter mot SKKs regler på annat vis (avlar även blandraser, talar extremt illa om SKK och har blivit utesluten pga det) eller liknande.

Det är i alla fall ALDRIG så att avelshundarna egentligen är jättejättebra men att uppfödaren inte har råd att registrera hundarna. Att registrera dem kostar inte mycket och du får därför in mer pengar i plånboken på att registrera hundarna jämfört med om du väljer att inte göra det. Du går alltså inte mer minus ekonomiskt för att du säljer oreggat. Du får också registrera hundar trots tex "skönhetsfel" fel färg eller liknande.

M.a.o, de uppfödare som säger att de säljer renrasigt oreggat pga pengabrist eller för att hunden har fel färg men i övrigt är toppenbra, de ljuger.
 
Du kan registrera 2 valpkullar utan att ha kennelnamn. Från den 3:e kullen måste du ha det. Också en kostnad osv.
Och du kan få inspektion av kennelkonsulent osv. En del kanske inte vill visa upp sin "buskavel".
 
Kan också vara att uppfödaren/tikägaren ej stödjer SKK som organisation (och är därför ej medlem eller vill registrera valparna).

I det fallet borde det väl finnas någon annan organisation man kan regga valparna i? På kattsidan finns iaf 5 internationellt erkända förbund man kan välja mellan.
 
I hundvärlden är det inte riktigt som kattvärlden. Det finns Svenska Hundklubben också om man vill regga valparna men den anses inte så seriös. Sen så har man ju blandis man kan regga i, för blandraser då. Det finns andra klubbar också utöver SKK som JRTC of Sweden som reggad Jack Russels i deras register, som är då renrasiga. Men skillnaden är att dessa inte är nationellt erkända av FCI (stora paraplyorganisationen), bara SKK är det. Så vill man ställa ut, tävla internationellt o.s.v. så blir man hämmad om man bara reggar i blandis, SHK och JRTC of Sweden.
 
Vet inte hur mycket jag tillför tråden men vill ställa mig till skaran som säger att det finns inget som helst legitimt skäl till att inte ta ut stamtavla på sina jättejättefina renrasiga valpar och vill även avskräcka ifrån att köpa en sådan valp, alla papper ska vara i ordning när man köper en valp, punkt. Finns inga ursäkter!

Som skräckexempel vet jag en person som föll för att köpa en valp under såna förhållanden, uppfödaren "hade inte råd" att skicka in stamtavla men det skulle göras senare och valparna var bara sååå fina. :grin: Blev självklart aldrig av att få stamtavla på valpen, vissligen var den renrasig visade det sig efter mycket om och men... när SKK undersökte kenneln och det kom fram att denna valpkullen var en far-dotterparning. :meh:
 
I hundvärlden är det inte riktigt som kattvärlden. Det finns Svenska Hundklubben också om man vill regga valparna men den anses inte så seriös. Sen så har man ju blandis man kan regga i, för blandraser då. Det finns andra klubbar också utöver SKK som JRTC of Sweden som reggad Jack Russels i deras register, som är då renrasiga. Men skillnaden är att dessa inte är nationellt erkända av FCI (stora paraplyorganisationen), bara SKK är det. Så vill man ställa ut, tävla internationellt o.s.v. så blir man hämmad om man bara reggar i blandis, SHK och JRTC of Sweden.

Jo, det vet jag men det finns ju likväl andra förbund att registrera i. Amerikanarna tvivlar jag registrerar särskilt frekvent hos FCI. Tävlingsmässigt begränsande blir det självklart om man ställer sig utanför den största (enda) organisationen i landet, men det är man antagligen villig att ta om man av principskäl inte vill stödja SKK.

Jag har kanske en annan förståelse för varför man väljer att bojkotta the one and only eftersom jag gör det på kattsidan. Alternativet bör dock självklar inte vara att inte registrera alls.
 
Skillnaden är att i USA har de speciella dispenser. AKC är inte medlem i FCI och har egna rasstandarder. Men eftersom FCI inte kan stänga ut hela AKC så har de kompromissat. De får alltså regga sina hundar inom varje land som är under FCI och ha samma fördelar som de andra. Alltså de kan få championat, tävla för landslag, vara med i mästerskap i olika länder, tävla internationellt, ställas ut, tävla inom flera olika grenar (bruks, utställning etc. som inte tillåter ej stambokförda hundar), gå MH, korning och BPH, registrera officiella hälsoresultat i olika länder med central registrering och ha stamtavlor som är erkända i nästan varje land i världen. Däremot är det skillnad på de små organisationer vi har i Sverige för hund då de är 1) väldigt små och har inga medel i kassan 2) vissa av dem är oseriösa och accepterar allt möjligt in sitt register 3) saknar kopplingen till FCI därmed är hundarna begränsade inom meritering och mentalbeskrivningar.

Står man utanför en organisation som har alla möjliga medel att faktiskt ta sig fram så är det svårt att utföra ett gott avelsarbete i mitt tycke. Kan man inte mentalbeskriva hundar eller meritera dem så förstår jag inte riktigt vad de har i aveln att göra. Det är möjligt annorlunda hos katter men verkligheten ser ut såhär i hundaveln. Det är för övrigt ingen som köper (eller någon som säljer) en kvalitetshund som är välmeriterad och hälsotestad till oreggad/ej SKK reggad avel. Jag som hanhundsägare och uppfödare hade sagt blankt nej till parningar som ledde till det, hur bra tiken än var eftersom alla dem valparna skulle försvinna ur systemet i onödan. Tycker man inte om Sveriges absolut största och mäktigaste hundorganisation kan man arbeta för att förändra den, inte avla isolerat åt sitt egna håll och vägra bidra till sin ras utveckling.
 
Arbeta inifrån för att förändra den är en fin teori, men är ju i praktiken jäkligt svårt att genomföra. Been there done that. Det sker liksom inte ens under ens livstid och då känns det rätt olönt. Då är det säkert ändå enklare att få till ändring inom SVERAK än inom SKK.

Att det är svårt att bedriva en seriös avel utanför SKK innebär inte att det är omöjligt. Självklart är det väldigt svårt när ett helt lands hundhållning är formad runt en organisation som dessutom inte är särskilt öppen för samarbete. Vill man då ha någonting nytt dvs. inte alls den typen av organisation finns nog inget alternativ än att ställa sig utanför och förhoppningsvis kunna starta något nytt (om det inte finns ett tåg att hoppa på). Säger jag då som lämnade SVERAK för att de börjar likna SKK allt mer...

Nu är det ju alldeles säkert så att de flesta som säljer oregistrerat är oseriösa, men det kan finnas undantag. Jag känner till väldigt seriösa hundmänniskor (dock inte uppfödare) som har gett upp SKK fullständigt och håller sig utanför deras verksamhet.
 
Numera går det att mentalbeskriva blandraser (BPH) och att få röntgenplåtarna avlästa har väl aldrig varit något problem. Så säger man sig vara seriös måste ju det vara en miniminivå att hundarna i alla fall har denna typ av "meritering".
 
Såg en annons häromveckan på mopsvalpar - oreggade. Anledningen till att dom var oreggade var att dom reggat två kullar tidigare och från 3:e kullen måste man "starta kennel" och det tänkte inte dom.....

Jag tror vissa missuppfattat detta med kennelnamn ! Man behöver liksom inte "starta kennel" bara för att man ansöker om kennelnamn, men det kanske sved väldigt mycket i plånboken (vilket det inte borde göra med tanke på priset för valparna)
 
Okej tack för alla svar!
Hade inte tänkt köpa en "renrasig" hund utan stamtavla utan antingen är det en "riktig" blandras eller en renrasig med stamtavla! Men jag har undrat ett längre tag och aldrig riktigt förstått varför man är så dum som avlar renrasigt men inte registrerar :O Men nu vet jag!
 
Arbeta inifrån för att förändra den är en fin teori, men är ju i praktiken jäkligt svårt att genomföra. Been there done that. Det sker liksom inte ens under ens livstid och då känns det rätt olönt. Då är det säkert ändå enklare att få till ändring inom SVERAK än inom SKK.

+1 på det. Jag skulle själv aldrig köpa oreggat, men det känns riktigt märkligt att det inte finns några alternativ öht? Det kan ju inte finnas en enda sanning om hur avelsarbete och organisation bäst styrs?

Det fina inom kattvärlden är ju att förbunden samarbetar på det sättet att det går att flytta djur mellan register förutsatt att registreringskraven uppfylls. Vill jag köpa en från CFA eller TICA är det upp till mig att se till att den uppfyller kraven för att reggas i FIFé och gör det det, ja då är det inga problem.
 
  • Gilla
Reactions: Sol
+1 på det. Jag skulle själv aldrig köpa oreggat, men det känns riktigt märkligt att det inte finns några alternativ öht? Det kan ju inte finnas en enda sanning om hur avelsarbete och organisation bäst styrs?

Det fina inom kattvärlden är ju att förbunden samarbetar på det sättet att det går att flytta djur mellan register förutsatt att registreringskraven uppfylls. Vill jag köpa en från CFA eller TICA är det upp till mig att se till att den uppfyller kraven för att reggas i FIFé och gör det det, ja då är det inga problem.

Fast det står en väl fritt att starta upp alternativa organisationer? Så länge hälsoregister och stamtavlor förs noggrant kan man ju då skapa sig ett seriöst alternativ till SKK? Eller?

Visst, flytta från sin nya organisation till SKK (mfl) lär inte gå så bra, men själv kan man ju välja att registrera SKK-reggade avelsdjur också?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
698
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 291
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 829
Senast: Guldaskig
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp