Renrasig ponny eller ridponny??

S

Sissan

Sitter ju fortfarande och funderar på vilken ponny jag ska köpa men nu har funderingarna ökats på... :crazy:
Jag vill ju ha en welsh ponny till dottern men så hittar jag ridponny och korsnings ponny och partbreed och hej vad de kallas så då börjar jag fundera på om jag kanske är trångsynt på nåt vis? Det kanske bara är en ponny i rätt storlek som jag ska söka efter..??:confused:
Men samtidigt så kanske jag vill ta föl på stoet sen och då måste ju en renrasig vara lättast att sälja eller..?
Ja vad säger ni som förstår nånting om ponnisar??

Har då kommit på att man kan betäcka det mesta för att få fram en ponny, så dotterns nästa ponny blir en hemgjord varmblodig islänning.. :angel:

Ponnisar har då visat sig vara rena djungeln för mig...:p
 
Sv: Renrasig ponny eller ridponny??

Jag tycker du ska köpa den ponny som är trevligast i hantering/ridning oavsett ras. Är det en ridponny kan du fortfarande ta föl på den o välja en fin ridponny hingst o sälja som ridponny.
Köp den som känns bäst och ta föl om du vill, det mesta går faktiskt o sälja i ponnyvärlden, min är welsh/arab/fullblod(dock övervuxen:angel:) och min ponny var tinker/irländs gatukorsning;) väldigt trevliga båda två. reggade som ridponnier båda två...
 
Sv: Renrasig ponny eller ridponny??

Skulle tro att en välstammad ridponny har i princip samma avelsvärde som en welsh.
 
Sv: Renrasig ponny eller ridponny??

Men alltså det brukar ju stå att de är utan stam på en del...?
Hur funkar det där då? Är en ridponny en typ av korsningsponny med stam ibland men inte ibland och vad är då en korsnings ponny??:confused:
 
Sv: Renrasig ponny eller ridponny??

Viktigaste är att hitta en snäll och trevlig, lätthanterlig ponny som din dotter trivs med.
 
Sv: Renrasig ponny eller ridponny??

Men alltså det brukar ju stå att de är utan stam på en del...?
Hur funkar det där då? Är en ridponny en typ av korsningsponny med stam ibland men inte ibland och vad är då en korsnings ponny??:confused:

De ponnyer av olika raser som inte har ngn härstamning kan registreras som ridponny. Sedan finns det vad jag förstår en annan "grupp" av ridponnyer som har stamtavla. Min ponny som egentligen är en newforestponny är registrerad som ridponny. Lite långt att förklara varför men kort så handlar det om att hennes uppfödare "lurade" mig om förhållandena kring hennes härstamning. Jag ville ha hästen så jag köpte henne innan hon var registrerad. Jag har inte några planer på att ta föl efter henne. Jag tycker att om du tänker avla på hästen ska du köpa ett sto efter godkänd hingst.
 
Sv: Renrasig ponny eller ridponny??

Viktigaste är att hitta en snäll och trevlig, lätthanterlig ponny som din dotter trivs med.

Hoppades ju på att såna finns oavsett men jag kan ju välja vilka jag kollar på och efter...
Vill jag ha mitt kallblod så tittar jag ju inte på fullblod för att förklara mitt tänk..
 
Sv: Renrasig ponny eller ridponny??

Sitter ju fortfarande och funderar på vilken ponny jag ska köpa men nu har funderingarna ökats på... :crazy:
Jag vill ju ha en welsh ponny till dottern men så hittar jag ridponny och korsnings ponny och partbreed och hej vad de kallas så då börjar jag fundera på om jag kanske är trångsynt på nåt vis? Det kanske bara är en ponny i rätt storlek som jag ska söka efter..??:confused:
Men samtidigt så kanske jag vill ta föl på stoet sen och då måste ju en renrasig vara lättast att sälja eller..?
Ja vad säger ni som förstår nånting om ponnisar??

Har då kommit på att man kan betäcka det mesta för att få fram en ponny, så dotterns nästa ponny blir en hemgjord varmblodig islänning.. :angel:

Ponnisar har då visat sig vara rena djungeln för mig...:p

Inget svar på alla Dina frågor men en fundering rent allmänt om ponnyköp.

Naturligtvis vill Du ha en trevlig, lätthanterlig ponny som Din dotter har glädje av.

Men som förälder kan man ju tänka lite framåt.

Hur gammal är dottern, vad väger hon, blir hon lång/tung snabbt kanske? Hur länge kommer hon att kunna rida en (mindre) ponny, 2 år? 4 år? Vad händer sedan. En del föräldrar säljer urvuxna ponnyer, en del gör det inte, barnet "tillåter" det inte. I så fall, om man har plats och möjlighet att behålla ponnyn så är det ju fördelaktigt om den inte blivit alltför gammal (och är ett registrerat sto med hyfsad stam) om man som förälder kanske är intresserad av avel eller kanske körning.

En förälder kan tänka framåt och även på ekonomin. Kanske en 18-årig läromästare är idealiskt men vem köper en 20-21 åring sedan. Tänker man lägga pengar och intresse på barnets ridning med utgifter för tränare etc etc så kanske det är bra att ponnyn inte är alltför gammal när barnet växer ur den och vill ha/behöver större. Då kanske man kan sälja ponnyn (som nu är bättre utbildad o kanske tävlad)för ett bra pris och få lite grundplåt till den "nya".

Jag tycker Du verkar vara väldigt klok som tänker först och handlar sedan (barn kan ju förälska sig i vad som helst och det behöver inte alltid bli så lyckat), så gör ju folk som ska köpa bil men sällan när de ska köpa ponny. En ponny får också ett icke föraktligt affektionsvärde och det är lätt att idag säga, vi säljer den sedan men alla gånger går det inte så smärtfritt.

Att köpa ponny för barnet att växa i är inte så klokt, risken är då att det går snett och barnet förlorar intresse.

Som alla vet finns det inga gratisluncher, man får oftast vad man betalar för och då är det klokt att från början köpa något bra.

Jag skulle alltså råda Dig att tänka efter och bestämma:

storlek på ponnyn (finns både mindre o större ponnyer inom de flesta raser)
ev ras (är ju en smaksak)
sto eller valack
ålder

- och sedan tittar man bara på det som passar och barnet kan välja.

Ring ponnyuppfödare och fråga om deras ponnyer o lynne, som uppfödare är nog de flesta angelägna om att det ska bli ett lyckat "äktenskap" - jag säger direkt ifrån om jag tror att min saluponny kommer nog inte att passa. Vissa ponnyer passar barn och vissa passar bättre tonåringar med lite erfarenhet. Uppfödare har ofta stort kontaktnät och kan ha information och tipsa om lämpliga saluponnyer.

Man ska inte vara blyg - det är en rätt stor affär både ekonomiskt och känslomässigt att köpa en ponny.
 
Sv: Renrasig ponny eller ridponny??

Läs mer på ASRPs hemsida (Avelsförenigen svensk ridponny) :)!
 
Sv: Renrasig ponny eller ridponny??

Svensk Ridponny är en RAS.

Korsningsponnyer registreras av samma rasförening (ASRP) som de riktiga ridponnyerna men är INTE en ras.

Jag skulle inte bry mig i rasen på ponnyn om det är rätt ponny.
Jag skulle inte heller försöka att avla fram den själv.

Börja med att titta på så många i rätt storlek och utbildningsståndpunkt som möjligt. Klickar det så köp !
 
Sv: Renrasig ponny eller ridponny??

Vi har redan fastnat för ett WM sto som dock är 17år och ev dräktig men jag har tänkt som så att jag har två små barn till och den äldre av dem tycker då (iaf just nu) jättemycket om hästar så de får ta över henne när dottern växt ur henne och ev kan vi ta fler föl på henne.. Dottern är 123cm lång och väger väl kanske 24kg så hon är då inte alls stor, ser väldigt liten och nätt ut tycker då jag, jag är inte heller speciellt lång så jag hoppas att hon ska kunna rida henne i några år iaf. Vill inte ha en så mycket större häst till henne heller då jag vill att hon ska kunna klara av att sköta ponnyn med. Sen har jag faktiskt kollat med 3 olika uppfödare om hennes stam och ras så jag skulle få veta om detta är en duglig ponny eller om det bara skulle vara ett dumt köp, de har alla varit positiva till henne så det känns numera riktigt bra..
Jag ska dock villigt erkänna att jag skulle vilja ha en yngre ponny men de är ju då mycket dyrare och jag tänker inte betala en massa för en ponny som bara kommer att gå som typ promenadhäst att lära sig rida på. Skulle hon sen få för sig att vilja tävla så blir det ju en annan sak... Men nu tar vi en sak i taget här..;)
 
Sv: Renrasig ponny eller ridponny??

Tänk på att försäkringen inte är så bra på en gammal ponny. Skulle inte ta en ponny över 13år. annars är allt mkt bra.
 
Sv: Renrasig ponny eller ridponny??

Tänk på att försäkringen inte är så bra på en gammal ponny. Skulle inte ta en ponny över 13år. annars är allt mkt bra.

Hur tänker du då? Försäkringen blir inte sämre för att ponnyn är gammal. Livvärdet sänks i de flesta fall efter 16 års ålder med en viss procent per år för att sedan försvinna helt/i princip helt. veterinärvårdsförsäkrinen däremot förblir densamma sålänge hästen är försäkrad och lever.

Däremot har du en poäng i att eftersom det i regel inte går att nyförsäkra hästar över 16 år bör man se till om man köper en så gammal häst att den är försäkrad.
 
Sv: Renrasig ponny eller ridponny??

En förälder kan tänka framåt och även på ekonomin. Kanske en 18-årig läromästare är idealiskt men vem köper en 20-21 åring sedan. Tänker man lägga pengar och intresse på barnets ridning med utgifter för tränare etc etc så kanske det är bra att ponnyn inte är alltför gammal när barnet växer ur den och vill ha/behöver större. Då kanske man kan sälja ponnyn (som nu är bättre utbildad o kanske tävlad)för ett bra pris och få lite grundplåt till den "nya".

Egentligen håller jag med dig. Men man kan också göra på annat sätt :p.

Vi köpte ett 18-årigt sto till dottern för 16.500, stoet blir 21 i år och jag tror faktiskt inte vi har några som helst problem att sälja henne, för säg kanske 10.000. Då är hon iofs helt fräsch, och i samma (eller eg. lite bättre) skick som när vi köpte henne. Det ger oss iofs ingen större grundplåt för köp till ny ponny, men vi la å andra sidan inte heller ut någon jättesumma på henne vid köp. Med den låga summan vid inköp ser jag heller inga problem med att tex låna ut henne på foder istället om vi inte får henne såld.

Första ponnyn är otroligt viktig tycker jag. Det ska vara en trygg ponny som barnet kan ha kul med, oavsett vilken nivå den är på (dvs oavsett om den bara ska lufsa i skogen eller tävla).
 
Sv: Renrasig ponny eller ridponny??

17 år är INGEN ålder på en ponny! Kanonbra att dottern får en trygg ponnydam som kompis :)!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 788
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 701
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 762
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 055
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp