Rensa och slänga/ge bort kläder

Seabaz

Trådstartare
Som rubriken säger... hur duktiga är ni på det?

Sambon och jag kommer flytta inom ett par månader och vi behöver rensa garderoberna på kläder, skor, accessoarer och "saker".

Jag vill gärna tro att jag är bättre på detta än min sambo som lätt blir sentimental över småsaker som typ en reva i röven på ett par gamla pyjamasbyxor han inte kan använda längre men jag gav honom dem i julklapp vår första jul ihop så han vill ha kvar dom som minne :meh:

Men iafl... det är lite svårt för mig med. Jag har inte använt detta plagg på 3 år "men tänk om..." :angel:

Hur gör ni andra? O_o:D
 
Som rubriken säger... hur duktiga är ni på det?

Sambon och jag kommer flytta inom ett par månader och vi behöver rensa garderoberna på kläder, skor, accessoarer och "saker".

Jag vill gärna tro att jag är bättre på detta än min sambo som lätt blir sentimental över småsaker som typ en reva i röven på ett par gamla pyjamasbyxor han inte kan använda längre men jag gav honom dem i julklapp vår första jul ihop så han vill ha kvar dom som minne :meh:

Men iafl... det är lite svårt för mig med. Jag har inte använt detta plagg på 3 år "men tänk om..." :angel:

Hur gör ni andra? O_o:D
Jag är bra på att ta fram allt och prova kläder och tom olika kombinationer, för att sen hänga tillbaka det mesta igen :o. hamnar nog också i det där tänk om fast jag inte använt det på flera år.
Saker är jag bättre på, men kan vara svårare för att man kanske fått av någon.
 
Jag rensar ofta, och ger dem till en kompis som alltid uppskattar att få kassar med kläder av mig sen vi var 15 år. Sen glömmer jag bort det och bara ”Åh, fin klänning! Jag har en likada... nej just ja det har jag inte länge”.
 
Jag har insett hur dåligt jag mår av att ha en massa kläder liggandes som är för små (en stor del av kläderna jag hade innan hade jag haft i många år. På högstadiet vägde jag sisådär 25kg mindre än idag...), så jag har "skärpt till mig" och rensar regelbundet. Det finns några plagg som får ligga kvar ett tag till, men sen ska de säljas om inte kroppsformen ändras så att de passar. Samma för plagg som inte används i den utsträckning som jag vill - en del är förstås säsongsbetonat men plagg som jag inte trivs med eller har "växt ifrån mentalt" (gillat mycket förut men inte längre). Jag försöker att i första hand sälja - särskilt dyrare plagg (även om jag får en 50-lapp för dem så..) - men mycket har åkt till textilåtervinningen när det inte gått att sälja.
Vid ett par rejäla storrensningar har jag sålt kläder i "bulk" (tex en sopsäck för en hundring), men nu är de gjorda och rensningarna blir i mindre volymer. Jag har en låda för sånt som rensats ut och ligger uppe på annons. Skulle nån kompis verkligen gilla nåt plagg som jag rensar ut så skulle jag kunna ge bort det. Slitna, trasiga plagg åker däremot direkt i påsen för textilåtervinning, som jag lämnar in på H&M mot rabattcheckar.

Skor som inte används eller som jag vill byta ut av nån anledning, säljs om de är i bra skick (för användning). Utslitna skor (som mitt senaste par ridskor..) kastas förstås.
 
Som rubriken säger... hur duktiga är ni på det?

Sambon och jag kommer flytta inom ett par månader och vi behöver rensa garderoberna på kläder, skor, accessoarer och "saker".

Jag vill gärna tro att jag är bättre på detta än min sambo som lätt blir sentimental över småsaker som typ en reva i röven på ett par gamla pyjamasbyxor han inte kan använda längre men jag gav honom dem i julklapp vår första jul ihop så han vill ha kvar dom som minne :meh:

Men iafl... det är lite svårt för mig med. Jag har inte använt detta plagg på 3 år "men tänk om..." :angel:

Hur gör ni andra? O_o:D
Jag är jättedålig på det.

När det går hål i någonting så måste jag sorgset slänga det och sluta använda det. Eller om det går småhål på ylletröjor eller första hålen på jeansen lagar jag helt enkelt.

När jag är klar med älskade kläder är de helt omöjliga att ge bort. Ens till välgörenhet.

Sedan har jag en del fina klänningar, varav jag fått ett par av väninnor som kanske är lite stora eller inte sitter helt bra, där borde jag försöka skicka vidare faktiskt. Ska ta tag i det. Och det har ändå bildats en bottenkyla av kläder som jag är lite skeptisk till och som jag behåller bara på det du säger, jag har inte använt det på tre år men tänk om.

Men de flesta kläder jag har älskar jag och använder tills de dör. Och köper mest kläder om jag verkligen tycker om dem, så det blir inte många nya plagg per år.

(Sedan är en liten hake att jag faktiskt visst saknar kläder jag slänger eller ger bort. Även om de legat i en garderob i fem år. Det dyker upp en maskerad eller något och man bara, nedrans. Iofs om man såg dem skulle man inte haft dem antagligen ändå.)
 
Senast ändrad:
Rensar ofta jag med och skänker bort så länge det är helt!

Känns skönt att inte hamstra en massa saker, flyttat 4 gånger nu på 4år så allt blir lättare vid eventuellt flytt om man slänger/skänker istället för att lägga på hög. Har ett förråd nu med EN flyttlåda :) och det är endel minnen, skolkataloger, studentmössa mm
 
Jag är ganska bra på att rensa, faktiskt.

Jag hade nyss kläd-inventering och visst, vissa grejer har jag mycket av, men så länge jag använder dem så...

Gillar inte när det dräller en massa grejer överallt som jag inte använder. Är uppvuxen i en hamster-familj och var en själv förut också...
 
Jag har gjort större rensningar i samband med flytt men annars försöker jag rensa löpande. Är dålig på att göra mig av med saker, tänker lätt ”men den kan ju vara bra att ha”. Har dock som regel att om den där ”bra att ha” fortfarande är oanvänd några rensningar senare så ska den bort.

Brukar lägga till textilinsamling/myrorna el dylikt.
 
Jag har så liten garderob att jag måste byta in och ut kläder inför varje säsong. Då brukar jag passa på att rensa. Trots det hänger en del kläder med för länge, framförallt sådana som är lite för små som jag alltid tror ska passa "sen" 😅
 
Som rubriken säger... hur duktiga är ni på det?

Sambon och jag kommer flytta inom ett par månader och vi behöver rensa garderoberna på kläder, skor, accessoarer och "saker".

Jag vill gärna tro att jag är bättre på detta än min sambo som lätt blir sentimental över småsaker som typ en reva i röven på ett par gamla pyjamasbyxor han inte kan använda längre men jag gav honom dem i julklapp vår första jul ihop så han vill ha kvar dom som minne :meh:

Men iafl... det är lite svårt för mig med. Jag har inte använt detta plagg på 3 år "men tänk om..." :angel:

Hur gör ni andra? O_o:D

Rensar i olika högar när andan faller på. Ge bort (brukar jag göra regelbundet när jag har tvättat och inser att den här gillar jag inte), slänga (sådant som är trasigt och inte går att laga) det går dock till trasor här hemma. Sedan är det högen som går till Myrorna eller liknande, grejor som inte platsar i de andra kategorierna.

Jag vägrar lagra minnen i saker, det betyder att sakerna äger mig och minnen lagar jag på insidan. Till slut kan det t o m vara så att minnesprylen vårdas bättre än relationen den minner om... (sett det hända)
 
Det är skillnd på att rensa ut och att slänga utslitet.

Jag kollar om jag använt plagget de senaste åren och om inte så hamnar det hos HM elelr återvinningen. Det som blir utslitet hamnar garanterat hos återvinningen.
 
Jag hade ganska stor utrensning i höstas, innan jag reste ner till NZ för att resten skulle till förvaring. Då gjorde jag mig också av med mer sentimentala grejer, som mina studentmjukisbyxor där resåren sedan länge gett upp. Sen hade jag ett gäng slitna t-shirts som jag tog med mig och slet ut ännu mer på (häst)jobbet och sedan kastade (de är dåliga på tygåtervinning på NZ) där innan jag reste hem.

Sen när jag kom hem så hamnade jag mitt i lockdown, så jag lever fortfarande ur resväskan jag packade i September...

Jag sliter gärna ut mina kläder ordentligt innan jag gör mig av med dem, har inte riktigt plagg som jag aldrig använder och som är fint nog skick att skänkas bort.
Nu under lockdown har jag gett nytt liv till en tröja som började se beige blaskig ut samt hade en fläck som inte gick ur, så den köpte jag tygfärg till och färgade om (orange!) Och den ser nu superfräsh ut, så det är ett hett tips!
 
Jag hade ganska stor utrensning i höstas, innan jag reste ner till NZ för att resten skulle till förvaring. Då gjorde jag mig också av med mer sentimentala grejer, som mina studentmjukisbyxor där resåren sedan länge gett upp. Sen hade jag ett gäng slitna t-shirts som jag tog med mig och slet ut ännu mer på (häst)jobbet och sedan kastade (de är dåliga på tygåtervinning på NZ) där innan jag reste hem.

Sen när jag kom hem så hamnade jag mitt i lockdown, så jag lever fortfarande ur resväskan jag packade i September...

Jag sliter gärna ut mina kläder ordentligt innan jag gör mig av med dem, har inte riktigt plagg som jag aldrig använder och som är fint nog skick att skänkas bort.
Nu under lockdown har jag gett nytt liv till en tröja som började se beige blaskig ut samt hade en fläck som inte gick ur, så den köpte jag tygfärg till och färgade om (orange!) Och den ser nu superfräsh ut, så det är ett hett tips!
Jag har några tråkiga vita t-shirts, som inte är så vita längre, jag planerar att färga dom med gurkmeja! Ska bli spännande!
 
Jag är halv-dålig på det. Jag får lite ryck då och då och rensar ur. Det ger jag bort till folk jag känner eller till någon välgörenhet.

Jag har svårt att lasta kläder som jag äääälskar som jag inte kommer i mer.

Har fått resingera och göra mig av med kläder från när jag vägt extremt lite IOM att jag inser att så tunn blir jag inte igen utan att bli sjuk.
 
Den här tråden fick mig att rensa ut en hög med plagg ur garderoben :up: Kläder som jag gillat förut men inte längre, har jag inte använt dem på fyra år lär jag inte använda dem framöver heller...

Jag försöker rensa lite med jämna mellanrum men dessa plagg har faktiskt överlevt flera rensningar, nu fick det vara nog :p
 
Jag handlar så lite att enda rensningen är när de är för trasiga för att ens vara "slit och släng" kläder eller att de blivit för små.
Det är sällan något är värt att ge vidare utan de slängs.
 

Liknande trådar

Äldre Försöker ändra mig själv till att bli lite mer minimalisk i prylväg, och sitter om och om igen och intalar mig själv att jag inte måste...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
15 189
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp