Rensa och slänga/ge bort kläder

Som rubriken säger... hur duktiga är ni på det?

Sambon och jag kommer flytta inom ett par månader och vi behöver rensa garderoberna på kläder, skor, accessoarer och "saker".

Jag vill gärna tro att jag är bättre på detta än min sambo som lätt blir sentimental över småsaker som typ en reva i röven på ett par gamla pyjamasbyxor han inte kan använda längre men jag gav honom dem i julklapp vår första jul ihop så han vill ha kvar dom som minne :meh:

Men iafl... det är lite svårt för mig med. Jag har inte använt detta plagg på 3 år "men tänk om..." :angel:

Hur gör ni andra? O_o:D
Haha, jag är förmodligen värre än din sambo. Förra veckan kom jag på mig själv med att inte kunna kasta en medicinförpackning som var slut pga. minns dagen jag hämtade ut den från apoteket som en lycklig dag..... :D
 
Jag har rensat ut en hel del i omgångar tidigare, första tjing fick syrran och hennes dotter och resten som var användbart skänkte jag bort. Jag har mer som ska rensas ut och nu när det blir bättre väder så kan jag dra ut ut det mesta i trädgården så får det vädra medan jag rensar + det är mer lättstädat inne när jag tömt ett par rum på prylar.
 
Jag har jättesvårt för det. Jag skulle behöva ha ett stöttande team med mig vid rensning. Det slutar oftast med att jag bara har flyttat runt lite på sakerna :crazy:

Edit: kan tillägga att det förmodligen bottnar i sådant som hände för längesedan. Det har jag insett mer och mer ju äldre jag har blivit.
När jag var liten fick jag se (som straff??) hur vissa av mina grejer slogs sönder. Delar av mina leksaker mm gavs bort utan att jag visste om det.
Jag tycker inte att man tar sönder andras saker, kastar dem eller ges bort utan att man själv har någonting att säga om saken.
 
Senast ändrad:
Har aldrig hört om liknande förut :eek:

Visa jättegärna resultatet sen! :bump:
Jag har färgat nu, kan återkomma med bild lite senare. :laugh: resultatet blev sådär, men jag tror jag förstår vad jag gjorde för fel, så jag kan absolut prova att göra om det, dessa t-shirts var ändå fula, så det passar utmärkt att ha dom hemma i trädgården :D
 
Jag har färgat nu, kan återkomma med bild lite senare. :laugh: resultatet blev sådär, men jag tror jag förstår vad jag gjorde för fel, så jag kan absolut prova att göra om det, dessa t-shirts var ändå fula, så det passar utmärkt att ha dom hemma i trädgården :D

Spännande!!
 
På grund av att @Seabaz genomskådade mins planer, så var jag tvungen att genomföra dom.. denna blev bäst, färgade genom att koka med vatten, ättika och gurkmeja!

IMG_20200509_190950.jpg

Om man tittar noga så ser man några mindre fläckar, dessa fanns redan innan färgning.

Det som inte blev bra är att det fanns lite svettfläckar sen innan, dessa syntes ännu tydligare efter färgning :laugh: men om man har ett vitt plagg utan svettfläckar så blir det nog riktigt bra!
 
Jag är faktiskt rätt så bra på att rensa ut och skänka kläder, även strumpor och underkläder (fast de slänger jag direkt).

Jag såg på Oprah för många år sedan när det var en organiseringsexpert med och den experten kom med rådet att hänga allting i garderoben med galgen åt "fel" håll, alltså bakifrån och fram på stången. När man sedan använder ett plagg så vänder man rätt galgen som vanligt. Det man inte använt på en viss tid, säg 4 månader, rensar man då ut. Det märks ju tydligt vad man inte använder eftersom galgen hänger fel. Med kläder man viker skulle man sätta i tex en säkerhetsnål i nacken eller byxlinningen. Och när man använder tar man bort säkerhetsnålen. Efter 6 månader går man igenom allting och rensar ut det man inte använder. Jag har gjort så i perioder och man får verkligen en aha-upplevelse ibland för jag tänker ofta att jag använder ett plagg mycket mer än jag gör.
 
På grund av att @Seabaz genomskådade mins planer, så var jag tvungen att genomföra dom.. denna blev bäst, färgade genom att koka med vatten, ättika och gurkmeja!

Visa bifogad fil 50475
Om man tittar noga så ser man några mindre fläckar, dessa fanns redan innan färgning.

Det som inte blev bra är att det fanns lite svettfläckar sen innan, dessa syntes ännu tydligare efter färgning :laugh: men om man har ett vitt plagg utan svettfläckar så blir det nog riktigt bra!

Woho! Cool färg! Och kul metod, som sagt jag hade aldrig hört om det innan! Tack för att du visade :):banana:
Helt klart att det kan ge ett gammalt plagg "en extra omgång"
 
Men håller färgen nu då eller kommer den att tvättas ur snabbt? Och färgar plagget eller är det tvättsäkert?
Jag färgade, sköljde och körde tröjorna i tvättmaskinen en vända för att vara säker på att all färg blivit ursköljd. Det ska tydligen inte färga av sig, varken på grejer eller annan tvätt, men färgen kommer blekas något för varje tvätt. Men jag har egentligen ingen aning, vi får helt enkelt se!
 
Jag är faktiskt rätt så bra på att rensa ut och skänka kläder, även strumpor och underkläder (fast de slänger jag direkt).

Jag såg på Oprah för många år sedan när det var en organiseringsexpert med och den experten kom med rådet att hänga allting i garderoben med galgen åt "fel" håll, alltså bakifrån och fram på stången. När man sedan använder ett plagg så vänder man rätt galgen som vanligt. Det man inte använt på en viss tid, säg 4 månader, rensar man då ut. Det märks ju tydligt vad man inte använder eftersom galgen hänger fel. Med kläder man viker skulle man sätta i tex en säkerhetsnål i nacken eller byxlinningen. Och när man använder tar man bort säkerhetsnålen. Efter 6 månader går man igenom allting och rensar ut det man inte använder. Jag har gjort så i perioder och man får verkligen en aha-upplevelse ibland för jag tänker ofta att jag använder ett plagg mycket mer än jag gör.

Blir ju trist då om man får slänga alla sommarklänningar i januari :D :p Nej men det är nog en superbra metod för att få koll! Jag använder dock saker i perioder ofta, jag kan tröttna på en klänning och sen börja gilla den två år senare igen☺
 
Jag är rätt bra på att rensa regelbundet. Majoriteten av kläderna använder jag tills de går sönder, men sånt jag slutar använda av andra skäl skänks till myrorna. Trasiga saker till textilinsamling.
En del barnkläder har jag tänkt göra ett försök att sälja, förutom det som getts till bekanta.

Sen finns det alltid ett par plagg som sparas av olika skäl. Tex att jag glömt att jag hade dem, om jag går ner i vikt eller sentimentalt.
 
Vi bor så trångt.
5 personer på pytteliten bostadsyta och vi sliter på våra kläder tills det går hål på dem.

Jag har en liten låda där jag samlar speciella barnkläder som jag vill kunna ta fram i framtiden.

Sen har jag ur gamla T-shirtar klippt ut en A4 stor lapp som jag kanske i framtiden kommer att göra ett stort lapptäcke av. Men jag samlar ännu minnen till det.

i garderoben väljer jag följande system. Tar den tröjan som hänger längst in och använder en dag. Hänger upp på vädring och sen in i garderoben längst fram. Det gör att kläderna slits lika mycket och att jag slipper tänka på morgonen.

När kläderna når vägs ände och inte går att lappa eller återanvända så tvättar jag och lämnar in för Återbruk.
Det gäller även urväxta barnkläder.
 
Som rubriken säger... hur duktiga är ni på det?

Sambon och jag kommer flytta inom ett par månader och vi behöver rensa garderoberna på kläder, skor, accessoarer och "saker".

Jag vill gärna tro att jag är bättre på detta än min sambo som lätt blir sentimental över småsaker som typ en reva i röven på ett par gamla pyjamasbyxor han inte kan använda längre men jag gav honom dem i julklapp vår första jul ihop så han vill ha kvar dom som minne :meh:

Men iafl... det är lite svårt för mig med. Jag har inte använt detta plagg på 3 år "men tänk om..." :angel:

Hur gör ni andra? O_o:D


Kör ett röj varje år. Alla plagg jag inte använt på 12 månader skänks till Myrorna, eller säljs på tradera. Jag tillåter mig tre-fyra undantag för särskilda kläder som har affektionsvärde eller inte behövs så ofta, ex termobyxor, och två dyra finklänningar.

Avskyr annars att ha prylar liggande. Jag försöker köra efter devisen en in = en ut. Så om jag köper en ny grej måste jag skänka något jag redan har. Det funkar rätt bra, jag har fuskat några gånger, men det försvårar hamstrande.
 
Blir ju trist då om man får slänga alla sommarklänningar i januari :D :p Nej men det är nog en superbra metod för att få koll! Jag använder dock saker i perioder ofta, jag kan tröttna på en klänning och sen börja gilla den två år senare igen☺
Jo, rena säsongsgrejer är ju en annan femma.

Sen är ju frågan vad man har för köpbeteende. Jag börjar aldrig gilla den där klänningen efter 2 år, för jag har köpt nya klänningar som jag tycker bättre om ändå och som säkerligen passar bättre etc etc.
 
Nu när jag gått från att ha en egen lägenhet med 2 garderober, hyfsat bra förråd och plats för ytterkläder till att dela allt detta pga hemmaboende under studier så har jag blivit ganska bra på att rensa. Jag har två alternativ; bortskänkes (klädesinsamling) eller kasta (borde kolla upp detta med textilåtervinning känner jag..). Använder ofta mina kläder tills de antingen är trasiga (kastas) eller så skänker jag bort dem då de är smidigare att bara promenera typ 5 min till en insamling istället för att ta mig till en second hand-butik.
 
På grund av att @Seabaz genomskådade mins planer, så var jag tvungen att genomföra dom.. denna blev bäst, färgade genom att koka med vatten, ättika och gurkmeja!

Visa bifogad fil 50475
Om man tittar noga så ser man några mindre fläckar, dessa fanns redan innan färgning.

Det som inte blev bra är att det fanns lite svettfläckar sen innan, dessa syntes ännu tydligare efter färgning :laugh: men om man har ett vitt plagg utan svettfläckar så blir det nog riktigt bra!
Vad fint det blev!
 

Liknande trådar

Äldre Försöker ändra mig själv till att bli lite mer minimalisk i prylväg, och sitter om och om igen och intalar mig själv att jag inte måste...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
15 194
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp