Rensa och slänga/ge bort kläder

Jag är faktiskt rätt så bra på att rensa ut och skänka kläder, även strumpor och underkläder (fast de slänger jag direkt).

Jag såg på Oprah för många år sedan när det var en organiseringsexpert med och den experten kom med rådet att hänga allting i garderoben med galgen åt "fel" håll, alltså bakifrån och fram på stången. När man sedan använder ett plagg så vänder man rätt galgen som vanligt. Det man inte använt på en viss tid, säg 4 månader, rensar man då ut. Det märks ju tydligt vad man inte använder eftersom galgen hänger fel. Med kläder man viker skulle man sätta i tex en säkerhetsnål i nacken eller byxlinningen. Och när man använder tar man bort säkerhetsnålen. Efter 6 månader går man igenom allting och rensar ut det man inte använder. Jag har gjort så i perioder och man får verkligen en aha-upplevelse ibland för jag tänker ofta att jag använder ett plagg mycket mer än jag gör.
Fast hm, jag har klänningar och kjolar som inte är sådär super till vardags eller till jobbet och jag går inte längre på bröllop och disputationsmiddagar flera gånger om året (vännerna är liksom gifta och klara) känns lite trist att slänga all partystass bara för att jag inte använt dem på tio år? Då och då så blir det ju ändå fester och snart börjar väl folk fylla 50 eller något.

Kan tillägga att jag är så trist att jag inte går på disko heller direkt och om jag går ut så har jag inte mörk kostymgrejorna på mig utan lite vadsomhelst från trasiga jeans till sommarkjol.

Men det är ju väldigt trevligt att när någon nu gifter sig eller dör bara dyka ned i en låda och hämta ett plagg. Inte alltid så att man hittar något nytt som man gillar.

(tror jag använt min brudklänning max tre gånger)
 
Senast ändrad:
Jag är bra på att rensa, men sambon är en hoarder....

Numera köper jag det mesta i klädväg på second hand, och det har gjort det mycket lättare för mig att göra mig av med sådant jag inte använder. Dyra kläder har en tendens att bli kvar annars, eftersom jag tycker att jag måste använda dem när de kostat så mycket. Nu lämnar jag tillbaks dem till second hand i stället, och känner också att jag fyndar när jag handlar där och får 4 plagg för en hundring! :D
 
Jag hade börjat med en rejäl utrensning ur garderoben efter trettonhelgen... och sorterat i säckar, släng, sommar respektive vinter, som jag inte använt... tyvärr hade jag inte skrivit på säckarna utan visste själv vad som var vad. När jag kom hem från sjukan hade mor o far tvättat allt och lagt in allt i garderoberna igen. Så nu vet jag inte om jag orkar igen... :p
 
Men det är ju väldigt trevligt att när någon nu gifter sig eller dör bara dyka ned i en låda och hämta ett plagg. Inte alltid så att man hittar något nytt som man gillar.
D
et är ju så att man använder 20% av garderoben 80% av tiden. Det är väl just det man försöker få bort. Att man använder mer av garderoben 80% av tiden och att de där specialplaggen får vara kvar 20% av tiden.
Nu handlar väl den utrensningen inte om specialplagg utan om vardagsplaggen. Skidkläder tex använder man ju inte så ofta, men de rensar man kanske inte ut varje år, inte badkläder heller. Har man en fin klänning som man inte har någonting emot att återanvända om och om och om igen så är det väl perfekt att spara den till speciella tillfällen.

Det är de där 80%-tiden kläderna som ska rensas ut så man använder fler plagg eller sållar bort de som faktiskt inte används, men hänger kvar i garderoben.
 
D
et är ju så att man använder 20% av garderoben 80% av tiden. Det är väl just det man försöker få bort. Att man använder mer av garderoben 80% av tiden och att de där specialplaggen får vara kvar 20% av tiden.
Nu handlar väl den utrensningen inte om specialplagg utan om vardagsplaggen. Skidkläder tex använder man ju inte så ofta, men de rensar man kanske inte ut varje år, inte badkläder heller. Har man en fin klänning som man inte har någonting emot att återanvända om och om och om igen så är det väl perfekt att spara den till speciella tillfällen.

Det är de där 80%-tiden kläderna som ska rensas ut så man använder fler plagg eller sållar bort de som faktiskt inte används, men hänger kvar i garderoben.
Ah, jag har nog inte den ration. Jag tror jag använder 70% av mina kläder 80% av tiden eller så.

Men jag har inte så många av varje av mina kläder, jag har tex ett par hela jeans (för jag köpte dem förra veckan efter att jag ramlat med cykeln med det förra hela paret), tre par lagade, som jag använder, och ett par trasiga favvisar för speciella tillfällen (för de är mina finaste). Två av de lagade slängs snart (ganska snart, de är bekväma :D har ett par på mig nu, men helt ärligt börjar de gå under gränsen för jobbet.). Jeans=byxor så har inga andra benkläder :D förutom kostymbyxorna som används sällan men som jag absolut inte kan slänga.

Men jag har ju hört att det finns personer nu som har kanske tio par hela byxor, och då blir det säkert så att man måste rensa?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre Försöker ändra mig själv till att bli lite mer minimalisk i prylväg, och sitter om och om igen och intalar mig själv att jag inte måste...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
15 190
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp