Rensa skafferiet

stjarnhimmel

Trådstartare
Hjälp Stjärnis rensa skafferiet!

Jag har rensat skafferiet och hittar mat som jag har fått när jag beställt färdiga matkassar men som inte har gått åt. Jag har googlat efter recept men hittar inget jag gillar.
Har någon förslag på vad jag ska göra med nedanstående; ( behöver alltså inte vara en maträtt för allt!)

svarta bönor
soltorkade tomater
rödbetor
majs på burk
skivade champinjoner på burk
kantareller på burk
passerade tomater, krossade tomater, tomatpuré
kronärtskockshjärtan på burk
päronhalvor på burk
krossade linfrön
skållade mandlar
Dessutom vad gör jag men en hel flaska sirap?

Jag tänkte någon tomatsås bla.. men förut gjorde jag sådant till pasta men nu äter jag inte pasta längre. Men funkar tomatsås tex till fisk? Vit fisk?

Andra förslag?
 
Allting utom rödbetorna, päronhalvorna, mandlarna och sirapen kan du väl göra en jättegod och matig tomatsås av :d Den kan du ha till ris, quinoa, vit fisk - ja allt du kan tänka dig tomat till :idea:
Äter du köttfärs? Då kan du göra stora köttbullar (typ ICAs recept på grekiska köttbullar med fetaost i) och lägga i såsen. Dom går säkert att göra av quorn-färs också :)
 
svarta bönor
soltorkade tomater
passerade tomater, krossade tomater,
krossade linfrön
Dessutom vad gör jag men en hel flaska sirap?

Svarta bönor brukar jag göra bönsalsa på och ha till tacos eller en köttbit. Den är supergod.
Eller så mosar jag dom, slänger i kryddor, lök och ägg och gör burgare av dom.

Soltorkade tomater brukar jag ha i tomatsoppa (gäller även de krossade/passerade tomaterna)

Linfrön och sirap kan du använda för att göra filmjölksbröd :)
Är rödbetorna inlagda?
 
Jag använder ofta honung i tomatsåser. soppor med tomatbas m.m. som smaksättare men det går lika bra att ersätta med sirap. Prova dig fram efter tycke och smak, det ger lite karaktär till såsen. Börja lite försiktigt och ta lite mer om du inte känner någon skillnad. Det går bra att använda som smaksättare i andra typer av såser, t.ex. bbq-såser.
 
Hjälp Stjärnis rensa skafferiet!

Jag har rensat skafferiet och hittar mat som jag har fått när jag beställt färdiga matkassar men som inte har gått åt. Jag har googlat efter recept men hittar inget jag gillar.
Har någon förslag på vad jag ska göra med nedanstående; ( behöver alltså inte vara en maträtt för allt!)

svarta bönor
soltorkade tomater
rödbetor
majs på burk
skivade champinjoner på burk
kantareller på burk
passerade tomater, krossade tomater, tomatpuré
kronärtskockshjärtan på burk
päronhalvor på burk
krossade linfrön
skållade mandlar
Dessutom vad gör jag men en hel flaska sirap?

Jag tänkte någon tomatsås bla.. men förut gjorde jag sådant till pasta men nu äter jag inte pasta längre. Men funkar tomatsås tex till fisk? Vit fisk?

Andra förslag?
Av sirap (samt mjöl, socker och smör plus en massa ingefära) kan man göra universums godaste Gingernuts!!
 
Den här salladen sag ju jättegod ut.
Da blir du av med bönorna och majsen.
e81c58fbdd4aafe3f82c5b52659d19cd.jpg
 
Svarta bönor brukar jag göra bönsalsa på och ha till tacos eller en köttbit. Den är supergod.
Eller så mosar jag dom, slänger i kryddor, lök och ägg och gör burgare av dom.

Soltorkade tomater brukar jag ha i tomatsoppa (gäller även de krossade/passerade tomaterna)

Linfrön och sirap kan du använda för att göra filmjölksbröd :)
Är rödbetorna inlagda?
Smart med bönorna till tacos. Vad blandar du bönorna med?
Ja rödbetorna är inlagda.
 
Hjälp Stjärnis rensa skafferiet!
svarta bönor
soltorkade tomater
rödbetor
majs på burk
skivade champinjoner på burk
kantareller på burk
passerade tomater, krossade tomater, tomatpuré
kronärtskockshjärtan på burk
päronhalvor på burk
krossade linfrön
skållade mandlar
Dessutom vad gör jag med en hel flaska sirap?
Andra förslag?

Alltså... i princip allt det där ingår i mitt basförråd... Vet inte om jag är underlig men jag har massor av olika saker hemma. :o
Krossade tomater etc köper jag mängder av när det är billigt. Soltorkade tomater finns alltid hemma, torkade bönor av olika slag också (hur ska jag annars kunna öra bönsallad). Sirap finns alltid i skåpet eftersom jag använder den för jäsning när jag bakar matbröd.

Linfröna går också in i bakningen eller i morgongröten. Päronhalvor på burk kan vara stomme i en fruktsallad eller ätas ljumma med glass och chokladsås.

I stort sett allt är som sagt basvaror. Det enda jag inte brukar ha hemma är majs på burk eftersom jag inte gillar smaken.
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Det här är min första tråd jag startar på Buke (= läskigt :nailbiting:). Jag behöver tips och inspiration på vad jag kan göra för...
Svar
14
· Visningar
1 127
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp