Bukefalos 28 år!

Rensa ut i kaninbur?

M

Magrinette

Jag har två stycken underbara hermelinflickor :love: som sedan i somras bor helt utomhus.

De har ett hus i två våningar där nedre plan har väggar på 3 sidor och 4e sidan öppen mot en stor betesbur. Andra planet är i 3 rum, ett med toa-lättströ, ett med halm och hö och det är där de kommer upp från bottenplan, där är lite halm för att de inte ska glida.

Men nu till min fråga, det börjar bli dags att rensa ut för våren, nu har vi runt 5 grader på dagarna, och buren ska även flyttas till en plats med skugga från träd inför sommaren. Men de har byggt upp en bunker i nedre plan, typ 1 dm tjockt golv av hö/halm och väggar längs rampen upp och upp mot väggarna.
När vågar man egentligen rensa ut det för att vårstäda och flytta buren?

Där uppe har städats grundligt hela vintern givetvis men det där nere har jag låtit vara. De har toaletten där uppe så det där nere är inte skitigt. Men jag känner att nu när det börjar bli varmare så kommer det, av regnet som kommit in litegrann, fuktiga höet/halmet börja "ruttna".
 
Sv: Rensa ut i kaninbur?

Om ströet inte är skitigt, utan bara sunkigt är det väl bara att ta ut det och lägga in nytt? :confused:

Eller tror du att det kommer bli för kallt för dem och att de fryser? De är väl rätt bra på att boa så det blir som de vill ha det. :)
 
Sv: Rensa ut i kaninbur?

Alltså meningen är inte att det ska vara halm och hö där nere, det skulle vara att gå in under för att få skydd och skugga. Eftersom huset är så stort (ca 1x1 meter) så var tanken att boet ska vara där uppe. Men de drar själv ner hö och sånt där nere.

Problemet är att det ligger direkt mot marken, alltså inget trä emellan, så det luktar apa nu när det förmultnar.

Så det är väl mest det så jag inte förstör så de fryser, men då får de gå upp i huset. :)
 
Sv: Rensa ut i kaninbur?

Det är bara att rensa. :)
Fryser dem, så går dem upp.
Eller så tar dem med sig halm och sånt ner och boar igen.
 
Sv: Rensa ut i kaninbur?

Kanon, då vet jag vad jag ska göra i helgen *ler*

Mina små sötingar måste ju också få lite vårfint.

Ska passa på att flytta den också nu inför sommaren så den står mer skuggigt. Dessutom så börjar snart mina rabareber växa upp och den står bredvid buren, läste att de är giftiga för kaniner så jag vill inte riskera att de äter av den.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp