Renskinn, hjälp!

Annatinell

Trådstartare
Renskinn-säsongen är tillbaka för min skav känsliga häst. Dock svettas han väldigt mycket under sadeln vid nästan varje pass. Han är klippt. Schabraken byts ut varje gång då det är genomsvettigt, men renskinnet? Alltid svettigt och äckligt efter varje pass, men sen när det torkat känns det bra igen, men det kanske bara luras? Kan man rengöra det på något sätt? Detta blir andra vintern för skinnet.

Sen brukar han ha en tunn Acavallo memory foam (close contact modellen) under sadeln, ska man ta bort denna när renskinnet är på?

Ska man klippa någon sadelkanal i renskinnet? Tycker det blir väldigt trångt vid manken. Känns som att renskinnet tar upp all spelrum för manken, får inte in ett enda finger.. Hästen har typisk lång och hög fullblodsmanke😬

De jag har nu fäller endel, gör det något?

Min kunskap om renskinn är lika med 0, vet bara att det hjälper mot skav🙈 tacksam för hjälp!
 
När jag ridit brukar jag skaka skinnet och låta det lufttorka. Är det stelt när det torkat borstar jag det med en piggborste.
De av bra kvalité brukar inte fälla så mycket hår.

Låter väldigt mycket med både renskinn och padd, hade plockat bort padden.
 
När jag ridit brukar jag skaka skinnet och låta det lufttorka. Är det stelt när det torkat borstar jag det med en piggborste.
De av bra kvalité brukar inte fälla så mycket hår.

Låter väldigt mycket med både renskinn och padd, hade plockat bort padden.
Jag är nybliven renskinnsanvändare och har bara hunnit prova en gång hittills. Men upplever samma som ts, det blir trångt vid manken och kändes inte som att det hjälpte att dra upp det lite framtill som en gör med ett vanligt shabrak? Då hade jag bara renskinnet under sadeln.
 
Jag är nybliven renskinnsanvändare och har bara hunnit prova en gång hittills. Men upplever samma som ts, det blir trångt vid manken och kändes inte som att det hjälpte att dra upp det lite framtill som en gör med ett vanligt shabrak? Då hade jag bara renskinnet under sadeln.

Jag har haft det på några olika typer av hästar och aldrig upplevt det problemet.
Lägger under schabraket och dra upp det, sen ligger det kvar där.
 
Jag är nybliven renskinnsanvändare och har bara hunnit prova en gång hittills. Men upplever samma som ts, det blir trångt vid manken och kändes inte som att det hjälpte att dra upp det lite framtill som en gör med ett vanligt shabrak? Då hade jag bara renskinnet under sadeln.
Jag gjorde skinnet till samma storlek som mattespadden hemma och la först skinnet och sedan schabrak på det. Inte bara jag som tycker det blir trångt vid manken då.. Man kanske ska testa att skära ut vid manken?
 
Jag gjorde skinnet till samma storlek som mattespadden hemma och la först skinnet och sedan schabrak på det. Inte bara jag som tycker det blir trångt vid manken då.. Man kanske ska testa att skära ut vid manken?
Ja det är frågan. Jag har bara hunnit använda mitt en gång så jag ska testa igen några gånger innan jag vågar klippa i det i så fall. Köpte mitt nytt😊Använde det utan schabrak eller pad då jag tyckte att sadeln blev lite för trång.
 
Man ska inte tvätta renskinn. Skaka/borsta försiktigt och lägg ut det i snön om du bor så till.

Jag kom aldrig överens med renskinn, tyckte det blev knöligt under sadeln. Jag köpte örngott i siden och sydde på under schabraken. Hästens skav läkte ut första vintern, sidenet höll en vinter till och sedan bytte jag till Le mieux schabrak med bambufoder och inte haft några problem sedan dess.
 
Om det blir för trångt under sadeln med renskinnet så får ju inte skinnet plats. Då får man antingen klippa ur för manken eller skaffa en vidare sadel och prova ut den med skinnet under. Extra paddar under är onödigt. Renskinn är mycket tryckavlastande.

Jag har haft mina renskinn i många år nu och det är kanske tre-fyra vintrar som det har varit tillräckligt med snö för att kunna "tvätta" dem i snön. Jag lägger då ut dem i snön en stund, gnuggar dem sedan mot snön och skakar sedan av dem. Finns det ingen snö så skakar jag och låter lufttorka. Vid ett tillfälle blev det lite knöl men det var lätt att fixa med handen. Mina ser fortfarande nya ut.
 
Om det blir för trångt under sadeln med renskinnet så får ju inte skinnet plats. Då får man antingen klippa ur för manken eller skaffa en vidare sadel och prova ut den med skinnet under. Extra paddar under är onödigt. Renskinn är mycket tryckavlastande.

Jag har haft mina renskinn i många år nu och det är kanske tre-fyra vintrar som det har varit tillräckligt med snö för att kunna "tvätta" dem i snön. Jag lägger då ut dem i snön en stund, gnuggar dem sedan mot snön och skakar sedan av dem. Finns det ingen snö så skakar jag och låter lufttorka. Vid ett tillfälle blev det lite knöl men det var lätt att fixa med handen. Mina ser fortfarande nya ut.
Kanske är en dum fråga.. Men klipper man bara av pälsen vid manken då eller mer som ett V I skinnet för manken? Om man klipper ett V så kanske det glider isär på sidorna tänker jag? Överlag sitter sadlen som en smäck med renskinnet under, det är bara den höga&långa manken som känns lite intryckt.

Ska testa med snö när det kommer! Tack för alla tips ang rengöring
 
Kanske är en dum fråga.. Men klipper man bara av pälsen vid manken då eller mer som ett V I skinnet för manken? Om man klipper ett V så kanske det glider isär på sidorna tänker jag? Överlag sitter sadlen som en smäck med renskinnet under, det är bara den höga&långa manken som känns lite intryckt.

Ska testa med snö när det kommer! Tack för alla tips ang rengöring
Jag vet inte. Jag har inte gjort det själv. På mina har jag sytt dit remmar med kardborre på som jag drar upp till sadelns ringar så att skinnet ligger rätt, kanske kan det hjälpa så att det inte glider isär? Renskinn är väldigt lätt att sy i med vanlig symaskin.

Vet du, jag hade i ditt läge gjort en trolldegspad. Gör trolldeg, minst dubbel sats. Lägg det i dubbla ica kassar, en åt vart håll. Kavla ut trolldegen så det täcker under sadeln, det ska vara helt jämt, tejpa noga ihop påsarna och lägg det under skinnet och sadeln. Sedan sätter du dig i sadeln och rider en stund. Ta av sadel och skinn försiktigt så har du avtryck i trolldegen och ser om det faktiskt är för trångt eller inte vid manken.
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst har mycket känslig vinterpäls och har fått skav av schabraket bakom sadeln. Så köpte jag ett renskinn att lägga under...
Svar
0
· Visningar
1 000
Senast: Houdinie
·
Utrustning Har ett stort problem som jag inte ser lösning på :confused: Har nu åkt skyttetrafik till min butik för att prova sadlar. Här om dagen...
Svar
11
· Visningar
3 207
Senast: moon
·
Utrustning Jag behöver en ny hoppsadel till "min" häst, fick med en T6 Showjumper, John Withaker när jag fick hem min dam. Har henne endast på...
Svar
3
· Visningar
952
Senast: Casteloro
·
K
Utrustning Har en ponny som nu, då han börjat fälla, har fått skav BAKOM sadeln!:confused: Två små skavfläckar (på var sida av ryggraden) som jag...
2
Svar
39
· Visningar
5 889
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp