K

Kockan

Har en ponny som nu, då han börjat fälla, har fått skav BAKOM sadeln!:confused:
Två små skavfläckar (på var sida av ryggraden) som jag tror kommer sig av kanten på shabraket. Inga vilda diskussioner huruvida sadeln passar eller ej tack, för den är noga utprovad. Detta verkar vara rent tillfälligt under fällningen.

Har ett renskinn som jag funderar på att lägga under sadeln, närmast hästen. Har inte använt det på typ 100 år och har glömt hur det var med pälsen:
HUR skulle den ligga? Åt vilket håll ska pälsen på renskinnet peka, alltså? Har för mig att det var någon hake med det? Kan man lägga det så håret pekar mot hästens huvud, så det går att dra bakåt med sadeln, eller ska det ligga åt andra hållet så att håren (hästens och skinnets) inte pekar mot varandra och kan "stickas"???

Hur svamlig förklaring som helst, men kanske någon fattar och vet hur det ska vara?

OCH: Går renskinn att tvätta i maskin precis som fårskinnspaddar med ulltvättmedel?
 
Sv: Renskinn

Min häst fick också skav av schabraket, förstår inte hur hon lyckades.
Men de förra ägarna som jag då hyrde hästen av sa att jag skulle ha en teddy-pad UNDER schabraket. Faktum är att hon nog fick mer skav
av den. Så ja, renskinn kan nog funka! Men jag har fortfarande skav-problemet
så jag följer tråden med spänning :)

M-oaa
 
Sv: Renskinn

Så att båda pekar bakåt alltså? Av vilken anledning? Ursäkta min tröghet så här på kvällskvisten...
 
Sv: Renskinn

Får för mig syntetmaterial/konstmaterial gör mer skada än nytta i detta fallet. Att det kan bränna, liksom. Renskinn/fårskinnspadd är nog bäst OM man lägger det närmast hästen vill säga. Har en ny padd i fårskinn, men tänkte "spara" lite på den om det går och prova med renskinnet först.
 
Sv: Renskinn

Känns väldigt obekvämt att ha renhår mothårs hästhår, då ruggar de ju upp varandra.

Jag håller på att bägge håren (öh?) pekar bakåt (och ligger medhårs varandra alltså)
 
Sv: Renskinn

håller med dig! båda ska peka bakåt.

annars kan det funka med att sätta på en mjuk vojlock åxå. fast bäst är ett tunt fårskinn tycker jag. använder själv det när kusen blir skallig. och eftersom hon är helklippt under sadeln måste jag ha fårskinn på när hon är nyklippt. i år har hon, peppar, peppar, hållt sig vildigt fin i pälsen!!! kan iofs bero på den nya sadeln och de nya musklerna.... :angel:
 
Sv: Renskinn

En lite annan tankeställning. Kanske dax att köpa ett annat schabrack? Ett som passar bättre och inte ligger emot ryggen på samma sätt. Utan följer med sadelns tunnel. Om du förstår vad jag menar.
 
Sv: Renskinn

De hästar jag har träffat som får fällningskav av sadeln får det under bossorna. Då hjälper det inte med att byta schabrak.

Enligt initierade källor lär renskinn vara att föredra framför får-dito, det har nog med att göra att renskinnets päls är "halare" och ger mindre friktion än fåret.
 
Sv: Renskinn

Fast TS skrev ju att det inte var av sadeln.

Jag vet en häst som får skav av schabrack + skänkelläge vid fällningstider.
 
Sv: Renskinn

De hästar jag har träffat som får fällningskav av sadeln får det under bossorna. Då hjälper det inte med att byta schabrak.

Enligt initierade källor lär renskinn vara att föredra framför får-dito, det har nog med att göra att renskinnets päls är "halare" och ger mindre friktion än fåret.

Jag håller med dig. Min förra häst var hopplös med att få skav. Jag provade olika schabrak, fårskinnsvojlock och renskinn. Det enda som hjälpte var just renskinn.
 
Sv: Renskinn

Schabrak har vi en hel uppsjö av så det förrådet lär inte behövas fyllas på. Fast man kan ju inte låta bli att göra det ändå... :angel:
Självklart går han inte med SAMMA schabrak som inte passar utan vi byter och tvättar ofta. Det spelar ingen roll, utan det verkar ha med fällningen att göra.
Tjejjen red med renskinnet idag och vi lade det som ni alla säger att det ska ligga. Får se om det blir någon bättring.
 
Sv: Renskinn

Det konstiga är att han inte har det minsta antydan till skav under bossorna eller någon annan stans där sadeln ligger an. Bara precis i skarven häst/shabrak.
Du har nog rätt! Ren är halare än får!
 
Sv: Renskinn

Verkligen inte, jag köper trots att jag är hästlös för tillfället. Vill köpa träns oxå, men hejdar mig på den punkten :D

Får hoppas det hjälper, bara tiden kan utvisa.
 
Sv: Renskinn

Jag vet en häst som får skav av schabrack + skänkelläge vid fällningstider.

Min häst får skav vid sadelns bossor, av schabrakkanten bakom sadeln, under schabraket på sidorna där det öht inte ligger ngn sadel, av sadelgjorden (vissa iaf) av tyglarna på halsen, på bogen av dåliga täcken (som är kasserade nu), av bensnörena om dom ligget mot benen och inte är i kors, av skänklarna mina. Just nu rider jag med enbart en fårskinnspadd under sadeln, ska inhandla en fårskinnsvojlock på GHS och ska även söka efter en gjordtunnel då. Ska leta mjuka lädertyglar för att försöka få bukt på det skavet, skänklarna går ju inte göra så mkt åt, bara tänka på hur och när man driver. Min häst kan inte ha grimma i hagen heller, blir det för länge så får han skav :smirk: Inte så roligt alltid för jag är rädd vad andra ska tänka (mest ang skänkelskavet dårå) men jag vet ju själv hur han är... Och jag älskar honom även fast han är ett litet skav :love: Ska se om jag hittar ett renskinn ngnstans så jag kan prova det :)
 
Sv: Renskinn

Har haft exakt samma problem. Detta har funkat (använder omväxlande): Renskinnsvojlock, yes - och ja, hårremmen ska liksom hästens ligga bakåt. Syntetvojlock, verkligen billigaste modellen!
Har verkligen känsligaste hästen när den är klippt, och detta funkar!!!!
 
Sv: Renskinn

Just (fast vi köpte våra i lokala hästshopen för 70.-/styck). Finns ingen "vass" kant som skaver.
 

Liknande trådar

Utrustning Renskinn-säsongen är tillbaka för min skav känsliga häst. Dock svettas han väldigt mycket under sadeln vid nästan varje pass. Han är...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 373
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har beställt ett renskinn till min sällskapshäst då han dels får lite skav av schabrak/ullpad och dels har lite karprygg och behöver...
Svar
9
· Visningar
999
Senast: Marita73
·
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp