Bukefalos 28 år!

Renskinnspad

acj

Trådstartare
Har gjort div sökningar betr renskinn men får inte riktigt upp vad jag söker. Hoppas nu att ni på distansforumet kan hjälpa mig. Har köpt en Barefoot London till mitt varmblodssto men får inte till det med paddar/schabrak osv. Sadeln ligger kanon utan något under alt med en tunn schabraket men då skaver sömmarna på schabraket.Padden som hör till funkar inte bra. Fick tips om att renskinnspad borde gå bra men undrar nu ett par saker.
1) Är renskinn lika tjockt som fårskinn?
2) Om man köper ett helt skinn (garvat/behandlat) kan man klippa/forma det själv efter sadeln (tänkte med en marginal på cirka 10 cm utanför själva sadeln) eller pajar man det då?
3) Gärna tips om var man kan köpa till bra pris. (Tittat på diverse ställen på Internet men känner inte att jag har koll på vilka som är bra och om priset är OK.)

Tacksam för hjälp. :bow:
 
Sv: Renskinnspad

Tycker det låter som att sadeln inte alls passar?Har du fått den utprovad på hästen?
Renskinn är ganska tjockt,har svårt att jämföra med fårskinn då det kan komma i olika tjocklekar...Men som ett tjockt fårskinn..
Jag har klippt i renskinn för att forma till det och det går alldeles utmärkt.

Men min rekommendation måste ändå bli att byta till en passande sadel..
 
Sv: Renskinnspad

Du måste ha en pad med kanal, det räcker inte att lägga ett skinn under sadeln.
 
Sv: Renskinnspad

Jo, jag har haft lite hjälp med sadelutprovning - inte av ett proffs men av en tjej som andra rekommenderat. Det är också hon som tyckt att det här med renskinn ist för padden är en bra idé. Det är rejäla paneler på sadeln som ger en bra kanal och både enligt den här tjejen och återförsäljaren ska det räcka. Har som sagt en Skitopad också men det blir inte bra. Haft sadeln utan något under bara för att testa ett par gånger och enligt både hur det känns och ser ut (folk som tittat i olika vinklar när jag rider) ligger sadeln kanon. Har bytt framvalv och efter det är det stor skillnad på hur sadeln ligger.

Jag utger mig själv absolut inte för att vara någon som helst expert betr sadlar och har någon ett tips om vad jag ska göra istället tas det tacksamt emot. Har alltså provat sisådär 10-15 sadlar som olika experter sagt ska passa men inte förrän nu har jag hittat en som både hästen och jag trivs med. Ska kolla med Skitopadden ytterligare en gång och även byta sadelgjord men tar som sagt gärna emot ytterligare tips om vad jag kan ha under sadeln.
 
Sv: Renskinnspad

Ah, jag hade ingen aning om att det var paneler under den sadeln.

Vet hur det är med sadeltrassel. Min häst får bulor efter 15 minuter av allt som har med bom att göra, och jag har svårt med den bomlösa stilen. Speciellt som min häst är bred som en eka...
Har haft en Freeform, som jag inte var 100 nöjd med. Nu rider jag runt i en bomlös (glömt namnet:o) som jag köpte från stall Vrå för 2 år sen.
Den funkar, men inte mer.
Nu gjorde jag en chansning och beställde en FreeMax. Den ska ju vara som Freeformen, så det kanske var dumt, men vis av erfarenhet så är det de små detaljerna som gör att man trivs eller inte trivs i en sadel, så jag hoppas att de skiljer sig lite, i alla fall.
 
Sv: Renskinnspad

CK: Ja, det är inte kul med sadlar när man har en "svår" häst. Har ett varmblodssto som när man tittar på henne inte ser ut att vara särskilt besvärlig med sadeltyp men oj, vad vi har letat efter något lämpligt. Har gått igenom alla sadlarna i vårt stall (6-7 st), sadlarna som tjejerna i grannstallet har (4-5 st), lånat hem och provat 4-5 st samt köpt 2 st. Pust!
Kan tycka att min sadel - London-varianten - känns lite bred men ju längre jag använder den desto bättre känns den. Den är väl inte perfekt för mig som är ganska liten och har korta ben men för skogsridning är den kanon och man kan sitta i den hur länge som helst. Lite sämre när man ska jobba på volten och hoppa något speciellt är ju inte lämpligt. Men min häst verkar trivas väldigt bra med den. Du får gärna skriva något om när du fått hem FreeMaxen, vad du och hästen tycker om den. Skulle vara intressant att veta och kanske jämföra lite.

TinyWiny: Jo, jag kan ha den utan något om man bara tänker på hur den ligger men med tanke på nedsmutsning, slitage och som lite extra skydd för hästens rygg (för säkerhets skull) skulle jag vilja ha något mellan häst och sadel. Funderar på någon typ av tunn gelpad men vet inte riktigt. Fick intrycket av dem jag pratat med att renskinn var tunnare än t ex fårskinn men har förstått att det nog inte är så. Så får väl fundera och leta vidare. Har faktiskt ett fårskinn hemma som en gång i tiden varit en jacka. Funderar på om det går att använda. Är väldigt tunt så kanske att det kunde funka. Jaja, får se hur jag gör.
 
Sv: Renskinnspad

Är det padden som hör till, pad London, du har? Jag har också precis köpt en London och är mycket nöjd med den. Jag har padden som hör till, dvs den som finns på Stall Vrås sida, och den sitter som en smäck och inga skav eller andra konstigheter.
 
Sv: Renskinnspad

Har ett varmblodssto som när man tittar på henne inte ser ut att vara särskilt besvärlig med sadeltyp men oj, vad vi har letat efter något lämpligt. Har gått igenom alla sadlarna i vårt stall (6-7 st), sadlarna som tjejerna i grannstallet har (4-5 st), lånat hem och provat 4-5 st samt köpt 2 st. Pust!

Amen kolla, här är en till med vbl.sto med "omöjlig" rygg *vinkar*
Min dam = rak rygg, lång hyfsat låg manke, kortryggad som bara den (vilket inte syns på bild :eek: 30-40cm sadelläge om man är noga...), och f*n så mycket bredare än hon ser ut och känns. Har beställt hem en Barefoot Cherokee med mjut framvalv, let's pray...
 
Sv: Renskinnspad

Jag har renskinn till min - det är riktigt tjockt och jag har rakat ur en kanal o klippt till den. Men jag tror det finns olika sorters renskinn . de man har som matta exempelvis är oftast riktigt tunna (sommarpäls??) Min är def. vinterpälsad o flera cm tjock....
 
Sv: Renskinnspad

Fallon: Ja, det är en pad som är till för just London. Funderar dock på om det finns en ny variant. Den jag har ser ut som Skitopadden fast med längre sidor för dressyrvarianten. Den som åf har på hemsidan just nu ser annorlunda ut, rutmönstrad och tunnare om man ska gå efter bilden. Jag köpte min sadel och pad sent i höstas och den padden som visas nu känner jag inte igen. Ungefär hur tjocka är iläggen i din? Sedan har jag ju som sagt en häst som är knepigt att hitta sadel till men som jag skrev tidigare blev det betydligt bättre när jag bytte framvalv. Har tagit hem min pad från stallet nu ikväll och ska se om det går att modifiera iläggen så att de blir lite kortare och lite tunnare (tips från åf för övrigt).

Liten: Du och jag har "pratats vid" i en del tidigare trådar, bl a den för bomlösa sadlar. Låter som om vi har ganska lika problem med våra hästar. Du kunde precis lika gärna beskrivit min häst - det är exakt så det är. Hoppas du blir nöjd med din Cherokee. Skriv gärna och berätta hur det går.

Annikan: Det var kanske sommarskinnet jag fick tips om då. Eftersom padden jag har nu är för tjock så misstänker jag att även renskinnet på vinterpälsen är det men kanske kan det funka med sommarvarianten. Får leta lite och se vad jag kan hitta.
 
Sv: Renskinnspad

Har gjort div sökningar betr renskinn men får inte riktigt upp vad jag söker. Hoppas nu att ni på distansforumet kan hjälpa mig. Har köpt en Barefoot London till mitt varmblodssto men får inte till det med paddar/schabrak osv. Sadeln ligger kanon utan något under alt med en tunn schabraket men då skaver sömmarna på schabraket.Padden som hör till funkar inte bra. Fick tips om att renskinnspad borde gå bra men undrar nu ett par saker.
1) Är renskinn lika tjockt som fårskinn?
2) Om man köper ett helt skinn (garvat/behandlat) kan man klippa/forma det själv efter sadeln (tänkte med en marginal på cirka 10 cm utanför själva sadeln) eller pajar man det då?
3) Gärna tips om var man kan köpa till bra pris. (Tittat på diverse ställen på Internet men känner inte att jag har koll på vilka som är bra och om priset är OK.)

Tacksam för hjälp. :bow:


Prova ett tjockare schabrak som inte har så vassa sömmar? Jag har en typ "Polypad", som jag köpte billigt på en rea någon gång. Den är kanon, bättre an vanliga schabrak tycker jag.
 
Sv: Renskinnspad

Jag har renskinn till min - det är riktigt tjockt och jag har rakat ur en kanal o klippt till den. Men jag tror det finns olika sorters renskinn . de man har som matta exempelvis är oftast riktigt tunna (sommarpäls??) Min är def. vinterpälsad o flera cm tjock....

Jag har precis köpt ett tjockt renskinn. Varför ska man raka en kanal? Hon som jag köpte det av avrådde bestämt från det, men jag har sett flera här på forumet som har gjort det. Vad är teorin bakom rakandet?

Mvh Ingrid
 
Sv: Renskinnspad

Jag brukar klippa ur en mankfrihet i skinnet. Kanske jag ska raka bort en kanal oxå. Gjorde det på fårskinnet, mn renskinnet är så dämpande så jag vet inte.

Tyvärr är de hemskt glidiga! rena natta om man ska kliva upp utan pall med bömlös sadel!
Min får skav av sömmen på polypadden.. Den viks ner mot hästen och nöter, även om själva shabraket är mjukt o bra blir det nött en rand av bakre kantbandet.
Därför blir det renskinn nu. Har bara ogarvat tyvärr, och måste limma på något strävt tyg ovanpå, för renhuden är så blank o hal ogarvad så skinnet glider (fäster inte i sadeln) bakåt i galoppen..:mad:
 
Sv: Renskinnspad

Någon som har koll på det där med sommar-/vinterskinn? Hur är det med glidiga skinn? Bara ogarvade som glider hoppas jag?

Misstänker trots allt att polypadden blir precis som Lusidor skriver - bra under sadeln men skav av sömmen bak. Mitt sto har väldigt kort rygg och jag har lagt på alla varianterna av vojlockar och schabrak vi har i stallet men alla ligger med sömmen precis där det schabrak jag trodde passade bäst legat och skavt. Ska ju självklart ändå kolla upp polypadden, tack för tipset!
 
Sv: Renskinnspad

Som svar på frågan om hur tjocka iläggen är. Inte så tjocka, det blir väl ungefär dubbla tjockleken mot nedre delen, rutmönstrat på min med, av padden. Den är också slitsad i manken. Väldigt bra. jag har tre varmblod och London passar jättefint till två av dem. Däremot var den överraskande nog för liten för stora valacken. Jag är bortskämd med bomfria sadlar som passar alla (hade en FreeForm förut). Du hade bytt bomvidd sa du. Vad hade du och vad har du nu? Intresserad för egen del.
 
Sv: Renskinnspad

Det måste vara en ny variant av pad, det låter inte alls som den jag har. Måste kolla upp det närmre.

Hade medium framvalv innan men hade problem med att sadeln rörde sig för mycket, framför allt i sidled baktill, och tyckte också att jag hade en obehaglig känsla av att den kunde åka runt om jag inte drog sadelgjorden så in ... Iofs har jag inte varit med om att den åkt runt när jag suttit på, däremot när jag haft padden under och varit på väg upp i sadeln. Ingen skön känsla i alla fall. Fick sedan kontakt med hästens förra ägare som sa att man blir lite lurad av hästens utseende - att hon behöver vidare framtill än man tror. Bytte då ut framvalvet mot en hårt rullad handduk för att kolla och vips, så låg sadeln perfekt. Har nu lånat ett mjukt framvalv för extra känsliga/breda hästar samt även beställt ett sådant från åf och det funkar jättebra. Finns ju också ett vidare hårt framvalv men ville inte chansa på det eftersom min lilla dam väldigt bestämt visar om hon inte gillar vad hon har på ryggen - känslig mao och tyckte då att det mjuka valvet var lika bra att ta till med en gång.

Så nu när jag fått själva sadeln bra måste jag också då ha något vettigt under. Tog ur inläggen i padden och ska testa att rida med padden utan inlägg i helgen. Är ganska tjockt även utan inläggen plus att det gör kanalen ännu tydligare så förhoppningsvis kommer det att funka. Väntar bara på att den eländiga isen ska smälta i backarna så vi kommer från stallbacken någon gång. :( SMHI visade en stor sol här imorgon så hoppas det hjälper.
 
Sv: Renskinnspad

Jag har en Star Trekk Comfort med en rejäl tunnel över ryggraden. Behöver man raka skinnet i alla fall?

Dra upp skinnet mellan "bossorna" så det inte ligger platt på ryggraden. Precis som man ska göra med en helt vanlig vojlock.
// Linda
 

Liknande trådar

Hästvård Renskinn säljs för hästar med skav efter sadeln. Ett renskinn kostar ca 1000 kr, ofta mer. Vet att de ihåliga stråna gör att skinnet är...
Svar
17
· Visningar
2 274
Senast: Cilva
·
Distans Hejsan Har sökt som en galning här på forumet för att se om någon gammal tråd kunde svara på mina funderingar, men jag har inte hittat...
Svar
5
· Visningar
1 838
Senast: mahlmt
·
P
Hästvård Någon som har något bra tips på vad man kan göra för att förhindra skav. Min häst har fått skav på bogen efter täcken och på ryggen...
2
Svar
36
· Visningar
3 949
Senast: pooutinoouti
·
F
Western Har ett litet problem som jag tänkte höra om nån kunde hjälpa mig med. Det är så att på vintern när min häst har satt vinterpäls så...
2
Svar
23
· Visningar
2 052
Senast: Lina_Zacha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp