Bukefalos 28 år!

Guldaskig

Trådstartare
Om jag vill rensa datorn, ska jag köra en diskrensing eller en diskdefragmentering då? Vad är skillnaden mellan de två?
 
Sv: Rensning

Kör en diskrensning först. Då plockar datorn fram vilka temporära filer som finns och sedan kan du välja om du vill radera dem eller ej. Efter det kör du diskfragmentering. Då söker den efter filer som är "onödigt" utspridda, samlar ihop dessa och stuvar om så att filerna tar mindre plats.

Lekmannamässigt uttryckt.;) Någon av de mera kunniga här skulle förmodligen uttrycka sig annorlunda.
 
Sv: Rensning

Men dedär filerna som dyker upp efter rensningen? Hur ska jag veta om jag ska to bort dem eller ej? :crazy: Hur lång tid tar en diskrensning samt en diskdefragmentering?
 
Sv: Rensning

Antingen får du titta igenom dem eller chansa.;) Oftast är det temporära internetfiler m m som man lugnt kan radera. Sedan kan det ju finnas en massa annan skit på datorn som man har sparat alldeles själv, program man inte använder längre osv. Sådant tar inte diskrensning utan det får man plocka bort manuellt.

Att använda Diskrensning i XP tar bara några minuter. Diskdefragmentering kan ta en bra stund beroende på hur stökig datorn är. Jag brukar dra igång det när jag ändå inte ska göra något med datorn så får den stå där och tugga tills den är klar.
 
Sv: Rensning

På en hårddisk kan filer bli uppdelade i fragment, dvs de är inte sparade på samma fysiska plats på hårddisken, detta gör att det tar längre tid för datorn att läsa informationen från hårddisken. Defragmentering är helt enkelt att man flyttar dessa fragment så det blir "hela" filer.
 
Sv: Rensning

Hmm okej... men nu när jag skulle kolla på ett tv-klipp från Aftonbladet så gick det inte för jag saknade macromedia flash 9 eller nåt sånt.. försökte installera men det gick inte :confused: Har ju kunnat kolla på de förut!
 
Sv: Rensning

Låter konstigt. Gå in på kontrollpanelen, Lägg till/ta bort program och se om det finns någon Flash installerad. I så fall, avinstallera och sen försök installera ny version igen.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har försökt att rensa i datorn och har raderat massor, både i mail, foton, OneDrive och alla ställen jag kan komma på. Likafullt får...
Svar
9
· Visningar
562
Senast: Rie
·
Tjatter Jag ligger ofta på soffan och lyssnar på musikvideos på youtube i datorn. Ibland pausar uppspelningen, eller så är det för mycket reklam...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 359
Senast: Habina
·
Samhälle Jag är urusel på att hålla mig a jour med nyheterna, jag har svårt att passa tider och jag är för ointresserad att titta på nyheter på...
Svar
10
· Visningar
624
Senast: Bon
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar vid datorn men ska strax ut i skogen. Kisse chillar, hon har sin egen säng i fältkontoret!
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
69 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp