Reparera kökslucka

Liten

Trådstartare
Jag är ingen erfaren "hemmafixare", men bor i en liten hyresrätt som är sliten på sina ställen - mycket var när jag flyttade in, en del har tillkommit.

En grej som min ena katt har bidragit till är att den ena köksluckan fått stryk längs överkant. Köket var inte precis i toppskick när vi flyttade in och de flesta luckorna har slitage längs kanterna där färgen släppt, så det är delvis pga ålder och normalt slitage (ingen aning om när saker och ting gjordes i ordning här.. Jag har bott här i drygt fem år.), men just den här har fått lite hjälp på traven under åren. Jag skulle vilja fixa till det! Men hur? Jag har tänkt ett tag att "det där lär jag ju spackla när jag ska flytta". Jag blir lite osäker pga materialet - det är nåt laminat (?) som är målat med färg som ger en hård yta. Hade det varit rent trä hade jag inte varit så tveksam, men nu funderar jag på om det räcker med att spackla eller om en behöver lägga tex glasfiber under så att det håller?

Help! Jag är helt slutkörd mentalt och kommer inte längre med Google.

15773526778874406455826868727789.jpg
 
15773527577145740057262916455338.jpg


Bild tagen ovanifrån med blixt, försök att få med hur materialet ser ut i lager så att säga. Det är ingen tjock kant från början, luckan är förstås tjockare men den där översta centimetern har en betydligt tunnare tjocklek än resten. Jag har inte mätt i skrivande stund men uppskattar till kanske 7mm.

(Tänkte att det kunde vara relevant info.)
 
(Bah, min mobil och jag är inte helt överens just nu..)

Lagning bör förstås synas så lite som möjligt, men övriga luckor och lådor i köket har som sagt också en del slitage (lite kantstött, småmärken etc etc) så att slipa om hela luckan för att kunna måla en 100% perfekt yta så att det blir helt osynligt känns lite overkill. Men ja, det bör förstås göras så snyggt som möjligt. Tanken är dels att det ska hålla nu, men såklart är förhoppningen att det också ska duga så att jag inte behöver betala för nya luckor vid nästa flytt.
 
Den där går inte att laga snyggt. Möjligen hade jag funderat på att vända den och spackla gamla hål för beslag, men jag ser den nog som död.

Sjutton också..

Att vända den går tyvärr inte. Baksidan är inte slät utan luckan har som en "klack" längs ovankanten.
 
Senast ändrad:
Du behöver nog byta den helt. Ser ut som att luckan är från 60-talet eller likn. Kanske kan hyresvärden fixa det?

Ja, det skulle inte förvåna mig om de suttit sedan huset byggdes..eller nåt. Köket börjar bli slitet i allmänhet, som sagt. En av de andra luckorna har fått en smäll på ett par ställen så att den fått märken/skador mitt på (rätt säker på att det var när jag flyttade in), och allihop börjar bli lite kantstötta osv.
 
Ja, det skulle inte förvåna mig om de suttit sedan huset byggdes.. Det börjar bli slitet i allmänhet, som sagt. En av de andra luckorna har fått en smäll på ett par ställen så att den fått märken/skador mitt på (rätt säker på att det var när jag flyttade in), och allihop börjar bli lite kantstötta osv.

Jag hade kollat av med värden om den inte är dags för underhåll/byte av köksluckor.
När byggdes huset?
 
Ja, det skulle inte förvåna mig om de suttit sedan huset byggdes..eller nåt. Köket börjar bli slitet i allmänhet, som sagt. En av de andra luckorna har fått en smäll på ett par ställen så att den fått märken/skador mitt på (rätt säker på att det var när jag flyttade in), och allihop börjar bli lite kantstötta osv.

Tyvärr är det värre för mig som hyresvärd att hyresgästen skadar gamla luckor. De går inte att ersätta som ett modernare kök.
 
Tyvärr är det värre för mig som hyresvärd att hyresgästen skadar gamla luckor. De går inte att ersätta som ett modernare kök.

Knivigt att reparera faner också. Räcker ju inte med att sprutlackera om dom utan hela luckan måste bytas ut. Antar att en finsnickare måste göra en replika om det är tex senfunkis. Inget är ju omöjligt men det kostar ju
 
Tyvärr är det värre för mig som hyresvärd att hyresgästen skadar gamla luckor. De går inte att ersätta som ett modernare kök.

Det förstår jag.

Samtidigt menar jag att en del av slitaget är normalt slitage/ålder, och de har troligen suttit uppe ett bra tag. Då ska väl inte hyresgästen stå för hela kostnaden? (Så har jag förstått infon från hyresgästföreningen iaf. Att avdrag för de år som tex en tapet suttit uppe ska göras från kostnaden som hyresgästen får stå för vid flytt, om tapeten skadats och behöver bytas. Har dock inte varit i kontakt med dem personligen i såna frågor.) Jag menar, det är väl rimligt att räkna med nån typ av intervall för underhåll/byte av saker och ting i lägenheterna?

Fundering: bör jag ta kontakt med värden redan nu (nästa år, blir det väl, efter alla helger..), eller ska jag ta det när det närmar sig flytt för min del isf..? (Jag kommer inte att bo här för alltid, men vet heller inte när flytt blir aktuellt, så att säga.)



(Menar inte att låta ifrågasättande, hoppas att det inte låter så!)
 
Senast ändrad:
Jag hade kollat av med värden innan jag försökte mig på ngn ”reparation” själv. Kanske kan luckorna bytas till några i samma stil och så kan orignalbeslagen återanvändas? :)

Om lägenheten besiktades innan du flyttade in borde eventuella skador på luckorna vara dokumenterade. Det kan ju vara bra för dig om de var i dåligt skick redan då
 
Då låter jag bli att försöka fixa själv! I protokollet finns "småmärken upptill och nertill" noterat men det är överlag mycket hänvisningar till tidigare protokoll så inte helt lätt för mig att tolka. Just den här skadan får nog anses ha uppkommit under min tid, åtminstone de större delarna. Men det känns iaf inte rimligt om jag tex förväntas stå för kostnaden byte av hela köket.. Får höra av mig till värden efter alla helgerna, så får vi ta det därifrån.

Det är samma typ av luckor som sitter på andra "fasta" skåp i lägenheten.
 
Senast ändrad:
Hyresrätter ska ju underhållas av fastighetsägaren vid normalt slitage, kolla på Boverket, Hyresgästföreningen eller Hyresnämnden vilka intervall som gäller.
 
Det där slitaget ser inte ut som efter en katt, snarare så att du spillt vatten på kanten under en längre tid pga diskning mm.

Laga inte utan ring hyresvärden.
Tycker det ser ut som lackad masonit dvs nedblött så spricker de upp och går ej att laga.

Masonit, det var det ordet som jag letade efter! Tack!

Det kan säkert vara flera saker som spelat in! Jag torkar förstås alltid upp vatten som spills, men det är ju ett kök (och litet) så det händer ju absolut även om jag försöker att inte blaska i onödan. Det tänkte jag inte på, men det låter inte alls orimligt. Lite färgsläpp fanns längs kanten från början, och så har det blivit mer väldigt gradvis. Jag tänkte knappt på det förrän det blev som nu, och jag trodde då (felaktigt, förstår jag nu) att det var något som jag skulle kunna fixa till. Annars skulle jag redan ha ringt, förstås.

(Mina katter klöser inte på skåp/väggar/dörrar, så jag menade inte så. Vill bara förtydliga det. :) )

Jag ska kontakta värden, och inte försöka göra något själv. Så får jag se vad de säger, vad som ska göras osv.
 
Senast ändrad:
Masonit, det var det ordet som jag letade efter! Tack!

Det kan säkert vara flera saker som spelat in! Jag torkar förstås alltid upp vatten som spills, men det är ju ett kök (och litet) så det händer ju absolut även om jag försöker att inte blaska i onödan. Lite färgsläpp fanns längs kanten från början, och så har det blivit mer väldigt gradvis. Jag tänkte knappt på det förrän det blev som nu, och jag trodde då (felaktigt, förstår jag nu) att det var något som jag skulle kunna fixa till. Annars skulle jag redan ha ringt, förstås.

(Mina katter klöser inte på skåp/väggar/dörrar, så jag menade inte så. Vill bara förtydliga det. :) )

Jag ska kontakta värden, och inte försöka göra något själv. Så får jag se vad de säger, vad som ska göras osv.

Har det redan varit lite släpp så blir det säkert snabbt värre när det kommer fukt på den ytan, med tanke på materialet!
Förhoppningsvis kan du komma överens med värden om en deal ni bägge känner er okej med :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp