Reparera kökslucka

Förhoppningsvis kan du komma överens med värden om en deal ni bägge känner er okej med :)
Ett kök måste tåla att vatten spilld och sen torkas upp. Hyresvärden borde stå för hela reparationen. Luckorna borde ha lagats innan det gått såhär långt. Eftersom du har protokoll på att det var färg avskavt vid inflyttning så borde du inte kunna lastas för att skadan vuxit, såna skador växer alltid om det kommer vattenstänk på dem.

Risken är att hyresvärden "lagar" genom att bara måla på ny färg, och det blir ju inte så vackert.
 
Risken är att hyresvärden "lagar" genom att bara måla på ny färg, och det blir ju inte så vackert.

Får se vad de säger om det hela. Jag visste faktiskt inte att det var så känsligt om färgen släpper! Hade jag vetat det innan så hade jag självklart ringt dem för flera år sen om det. Det ser ut att vara på gång lite även i nederkanten på samma lucka, ser jag nu när jag sitter på golvet (lite bortskavd lack och det börjar "bukta ut" på liknande sätt som upptill. Lite lite även på andra luckan där under diskbänken.). Det borde jag kanske ha vetat om och flaggat på långt tidigare, känner jag nu..men det är ju inget som jag kan ändra på nu, utan jag får ta med mig det framöver.

Men om värden anser att det är en godkänd åtgärd att bättra på färgen och gör så istället för att byta, så är jag helt okej med det! Bara saken är ur världen då. Och det bättras på på de andra ställena också så att det inte blir samma på de luckorna. Det stör inte mig om det ser ut så, om värden godkänner det vid besiktningen när jag väl flyttar härifrån.
 
Senast ändrad:
Får se vad de säger om det hela.
Finns det fler lägenheter i samma hus eller hur ser fastigheten ut? De fastigheter jag har haft med att göra som varit flerfamiljsbostäder har det ibland varit så att ett kök renoverats i en av lägenheterna och då har man sparat vissa köksluckor som varit i bra skick att kunna byta med i de andra lägenheterna, om alla lägenheter haft samma originalkök förstås. Så det kan vara så att hyresvärden faktiskt har luckor som ligger.

Det sjuka är att det inte står någonting i hyreslagen om att köket måste matcha eller hur det ska se ut. Så lagligt sett kan du ha olika handtag på luckor mm. Det innebär också att om hyresvärden tycker att det är du som måste fixa detta, vilket jag inte tycker att det är, men om hyresvärden nu tycker det, så åk till IKEA eller liknande och köp luckor i ungefär samma mått på fyndtorget. Kostar typ 30:-/st och blir helt och rent.
 
@Ramona Stort tack för din input!

Det är ett hus med flera våningar, flera lägenheter per våning och ett par trappuppgångar. Hyresvärden har ett relativt stort bestånd av hyreslägenheter (och även andra fastigheter). Ska jag vara ärlig så tvivlar jag lite, men finns det en så är det ju enkelt att lösa och toppenbra såklart! Det lär ju visa sig.

Jättebra att veta att luckorna inte måste matcha enligt lag. Det ska jag komma ihåg i bakhuvudet! Vet inte hur väl måtten stämmer överens med de luckor som är standard idag (det får jag såklart mäta vid behov), men som sagt - jättebra att veta om det blir så att jag ska byta lucka/luckor själv.

Jag har skickat felanmälan till värden, och skrivit där att jag vill att nån kommer och tittar som första steg, så att vi kan ha en dialog utefter det när de ser hur det ser ut osv. :)
 
@Ramona Stort tack för din input!

Det är ett hus med flera våningar, flera lägenheter per våning och ett par trappuppgångar. Hyresvärden har ett relativt stort bestånd av hyreslägenheter (och även andra fastigheter). Ska jag vara ärlig så tvivlar jag lite, men finns det en så är det ju enkelt att lösa och toppenbra såklart! Det lär ju visa sig.

Jättebra att veta att luckorna inte måste matcha enligt lag. Det ska jag komma ihåg i bakhuvudet! Vet inte hur väl måtten stämmer överens med de luckor som är standard idag (det får jag såklart mäta vid behov), men som sagt - jättebra att veta om det blir så att jag ska byta lucka/luckor själv.

Jag har skickat felanmälan till värden, och skrivit där att jag vill att nån kommer och tittar som första steg, så att vi kan ha en dialog utefter det när de ser hur det ser ut osv. :)
Om det är OK för dig kan du ju köpa en passande billig lucka och ha den tills du flyttar så "nöter" du inte mer på den befintliga luckan.
Fast då har du ju samma funderingar när du flyttar avseende originalluckan.
 
Min partner tittade på luckan häromdagen och håller med om att det troligen är fuktskador. Med tanke på hur materialet buktar lite vid över och nederkant. Får se vad värden säger, jag förväntar mig ingen respons förrän i början av nästa år med tanke på helgerna.



@Rie Ska jag betala för en ny lucka så får det nog vara en lucka som duger även när jag flyttar ut sen (förutsatt att den är hel, naturligtvis!) . Om den befintliga inte går att laga utan måste bytas i vilket fall (och jag ska stå för kostnaden) så kan den ju lika gärna sitta tills en duglig ersättare finns - den är ju ful men fyller ändå sin funktion. Även om det skulle vara en billig lucka så känns det ju onödigt att betala två gånger "bara för att", tänker jag. Avvaktar och ser vad värden säger, det känns rätt avgörande för vad jag gör just nu :)
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Rie
@Rie Avvaktar och ser vad värden säger, det känns rätt avgörande för vad jag gör just nu :)
[/QUOTE]
Ja, gör inget utan att höra vad de säger. Det är ju ändå deras fastighet.

Ju större fastighetsägare ju större chans styrde har sparat grejer de kan laga med så att det är en stor fastighetsägare är bra.
 
Nu vet jag inte hur det är med hyresrätter men hade de suttit i ett hem jag ägde och det enda alternativet var att snygga till dem så hade jag nog slipat tills all lös färg är borta, spacklat, grundmålat och täckt med lackfärg. Skulle tro att en liten burk färg räcker ganska långt och formen på luckorna är ju rätt enkel så roller är ju ett alternativ. Dock inte så roligt att slipa och dona när man inte kan vara utomhus eller i ett garage.

Nu håller jag iof med de andra om att det borde fall under normalt slitage och inte ligga på dig att lösa.
 
Nu vet jag inte hur det är med hyresrätter men hade de suttit i ett hem jag ägde och det enda alternativet var att snygga till dem så hade jag nog slipat tills all lös färg är borta, spacklat, grundmålat och täckt med lackfärg. Skulle tro att en liten burk färg räcker ganska långt och formen på luckorna är ju rätt enkel så roller är ju ett alternativ. Dock inte så roligt att slipa och dona när man inte kan vara utomhus eller i ett garage.

Nu håller jag iof med de andra om att det borde fall under normalt slitage och inte ligga på dig att lösa.
Fast uppblött masonit är mjuk och porös. Det är i stort sett omäjligt att slipa och få snyggt.
I alla fall enligt min dystra erfarenhet.
 
Fast uppblött masonit är mjuk och porös. Det är i stort sett omäjligt att slipa och få snyggt.
I alla fall enligt min dystra erfarenhet.

Jo, det är ett underlag som lämnar en del att önska helt klart. Har aldrig provat laga masonit, men hade jag försökt mig på det så hade jag provat med ett tunt lager av lite smetigare snickerispackel så att det får suga in och förhoppningsvis få ytan lite mer samarbetsvillig och fast. Alternativt kvistlack eller 50/50 trälim och vatten och dabbat på för att binda ihop allt lite. Sen slipa och spackla vidare. När jag hållt på med MDF så har det fungerat bra att preparera sidorna på det sättet för att de inte ska suga in färgen så mycket.
 
Jo, det är ett underlag som lämnar en del att önska helt klart. Har aldrig provat laga masonit, men hade jag försökt mig på det så hade jag provat med ett tunt lager av lite smetigare snickerispackel så att det får suga in och förhoppningsvis få ytan lite mer samarbetsvillig och fast. Alternativt kvistlack eller 50/50 trälim och vatten och dabbat på för att binda ihop allt lite. Sen slipa och spackla vidare. När jag hållt på med MDF så har det fungerat bra att preparera sidorna på det sättet för att de inte ska suga in färgen så mycket.
Bekymret med masonit är att det delar sig av väta. Det är ju sammanpressade fibrer och väta gör att de delar sig.

för att få det snyggt krävs både finpillande och skicklighet. Man måste slipa bort det som är svällt och sedan försöka få till en likadan avfasning och sedan skulptera ytan slät och hård.

JAG skulle inte ens försöka.
Tror betydligt mer på en likadan lucka. Om inte hyresvärden har, så kanske det går att efterlysa på annonssiter?
 
Jo, det är ett underlag som lämnar en del att önska helt klart. Har aldrig provat laga masonit, men hade jag försökt mig på det så hade jag provat med ett tunt lager av lite smetigare snickerispackel så att det får suga in och förhoppningsvis få ytan lite mer samarbetsvillig och fast. Alternativt kvistlack eller 50/50 trälim och vatten och dabbat på för att binda ihop allt lite. Sen slipa och spackla vidare. När jag hållt på med MDF så har det fungerat bra att preparera sidorna på det sättet för att de inte ska suga in färgen så mycket.

Masonit är snarare som ihoppressar spån än mdf. Ungefär som att spackla och måla spånpellets som man har till hästarna 🙈
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp