Repgrimma att rida i?

Skillaklocka

Trådstartare
Hej! Jag undrar hur en repgrimma funkar att rida i. Vart ska man sätta tyglarna, jag har sett vissa repgrimmor som har ringar på sidorna och andra sätter tyglarna under hakan och hur passar man in en repgrimma?:)
 
Jag har tyglar med små karbinhakar som jag antingen knäpper fast i öglan undertill, eller pular in inuti knutarna på sidan av nosdelen. Rider dock knappt med tygelkontakt när jag rider med repgrimma så det spelar inte så stor roll var tyglarna är fästa. :D
 
Jag har ridit en del i repgrimma. Antingen då jag ridit ut och bara ska ut i rejäl terräng och då inte pillra med form eller dressyr direkt. Eller som kombinationsbetsling på inridningar i skogen. Då har jag repgrimma under tränset och dubbla tyglar, för att kunna ta i repgrimman mer om jag måste ta hårdare i tyglarna i något moment.
Jag har då ofta haft längre ledrep jag fäster på sidorna där en tygel sitter på träns. Jag har ledrepet bla för att jag då ofta varvar att gå och rida.
Beställer man knuten repgrimma kan man ange måtten alt be om att de inte ska färdigdra knutarna, utan få dem lite lösa så man själv kan flytta dem korrekt.
Det finns också instruktioner i hur man knyter på nätet om man vill göra själv.
Jag har främst egenknutna som jag använder på egen och andra. De brukar passa rätt ok på fler hästar om man gör en i strl cob/full. Man kan för det mesta bara korta av nackremmen när man knyter/stänger grimman för att få ok passform.

Så här sätter jag mina tyglar. Här är det en köpt och färdig grimma jag haft på hästar med cob till full.
484480_10151100669616789_1682808477_n.jpg
 
Rider jag med repgrimma så har jag väldigt lätt kontakt och jag tycker inte att jag får samma mjuka kontakt som med ett vanligt träns/bettlöst, upplever dem skarpa. Använder dem när jag tex vill just öva på att ha mindre kontakt och istället fokusera på min sits. Jag sätter antingen ledrepet eller tyglarna i öglan under hakan. Med vanliga tyglar rider jag lite mer som vanligt och mer ledrepet är det enklare att öva på att rida på hängande tygel då det är tyngre. Jag är mer intresserad av att öva på att få min häst att runda sig runt mina övriga hjälper så ser ingen nytta i att ha tyglarna på sidorna, då tar jag det vanliga bettlösa istället. Jag har köpt samma storlek som på grimma och de har varit lite tajta men så sätter jag dem ganska högt också. Ändrar inte på alla knutarna, känns som overkill för min ringa användning.
 
Jag gör också som dom andra har skrivit, sätter på sidorna eller i öglan under. Jag har en med ringar också, med lite tjockade del över nosryggen. Ingen av repgrimmorna jag köpt har dock passat min häst korrekt, så blir sällan att jag använder dom, brukar bli vanliga grimman bara
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skrev ju ett inlägg om hur ni brukar göra då ni behöver hoppa av och leda hästen i träns och fick många bra svar :) Jag har använt...
2
Svar
21
· Visningar
2 561
Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
546
Senast: Gimlan
·
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
982
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 035
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Hitta tillbaka till varann?
  • Affektanfall

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp