Bukefalos 28 år!

Repgrimma-tygel

fjordtokan

Trådstartare
Har börjat rida min tjej med repgrimma och har nu fått hem mitt parellirep som jag tänkte ha som tyglar när jag rider, det är ett 12 fots rep. Frågan är bara hur jag ska knyta repet för att det ska bli bra? Har även ett 22 fots rep om det är bättre.
 
Sv: Repgrimma-tygel

Oj, 22:an kan du inte ha som tyglar :rofl: men 12:an blir bra.
Jag brukar göra lite olika beroende på hur tjockt repet är och hur stor öglan är på snappen. Om det är ett nytt rep så är det kanske så smalt att du kan böja det en bit från änden, stoppa in böjen i snappens ögla så att det blir en repögla som sticker ut. I denna stoppar du yttersta änden på repet och drar åt.
Det finns säkert ett "korrekt" sätt att göra det, men sådär gör vi iaf.
 
Sv: Repgrimma-tygel

fast jag har ju ingen ögla det är bara ett säkerhetsknäppe hrm

Har har lyckats med 8 m töm till vettiga tyglar :p ;) Så borde klara 22an också hihi
 
Sv: Repgrimma-tygel

Hehe..jaja, lägga gärna in en bild när du rider med 22an som tyglar.. ;) den är liksom för tjock för att man ska kunna sitta på den...

Om du inte har en ögla på snappen så har du ju en i grimman iaf, då kan du använda den. Om öglan på grimman är lite liten så brukar man kunna lirka med den lite så man får större ögla.
 
Sv: Repgrimma-tygel

Jag brukade rida mitt haflingersto med lädergrimman men har inte provat repgrimma. Är det lättare att få dem att lyssna om man har en repgrimma eller?
Min dotter rider sin ponny i vanlig grimma med,hon har tyglar med hakar som hon knäpper fast.(hon är lat o orkar inte sadla utan tar med tyglarna,tar ut pållan ur hagen o sen bär det iväg-livsfarligt:D)/L
 
Sv: Repgrimma-tygel

Är inte repgrimma ganska skarpt att rida med? Man använder det ju främst som arbetsredskap när man jobbar med hästen från marken. det är väl bättre att köpa ett bettlöst träns?
 
Sv: Repgrimma-tygel

Jag rider med kapson och duallity-grimma också (bettlöst). Varför skulle repgrimman vara så skarp menar du?

Det händer också att jag rider med bank stång eller pelham. Och ja jag har repgrimman på marken också såväl som kapsonen och duallitygrimman.
 
Sv: Repgrimma-tygel

Jag tycker min häst funkar mkt bra att rida på repgrimma, det funkar med vanlig grimma också men lite lite luddigare.
 
Sv: Repgrimma-tygel

man använder det ju för att kunna använda så lite rörelse i grimskaftet som möjligtoch få effekt. Det är ju skarpt på det sättet att det är "snöre" och trycket blir skarpt. Annars hade man ju använt vanlig grimma, eller?
 
Sv: Repgrimma-tygel

Det är inget påhopp eller så, jag använder bara repgrimma vid markarbete, skulle aldrig rida med det bara.
 
Sv: Repgrimma-tygel

Det beror helt på hur man använder den.
Det är ett arbetsredskap ja, men inte bara från marken
 
Sv: Repgrimma-tygel

Jag blir nyfiken.. på vilket sätt skulle det vara skonsammare att använda repgrimma enbart från marken?

Repgrimman är tydligare ja, skarpare kan man väl också säga för man har nog större chans att få stopp på en häst som sticker om den har en repgrimma jämfört med en vanlig grimma.. Men ett bett är ju ännu mycket skarpare än en repgrimma, så... är väldigt nyfiken på hur du tänker.

Ta det inte som ett påhopp!
 
Sv: Repgrimma-tygel

jadu! Visst ett bett är skarpt men mycket beroende på hur handen hos ryttaren är, repgrimma är som det låter som, rep som är gjord till en grimma. Det behövs inte mycket för att det ska kännas för hästen, det är ju de som är meningen med det. tycker att man ska rida med sidepull eller bettlösa träns om man ska rida utan bett, de ger bäst singnaler. jag rider inte med grimma. har sett skräckexemplar på hur folk rider med repgrimma, nu vet jag att alla inte gör det. Men man får inte samma styrförmåga och förstår inte hur man ska lättare få stopp på en häst med repgrimma?
 
Sv: Repgrimma-tygel

Om du ska knyta på sidorna skulle jag göra pålstekar, dom är väldigt säkra men superlätta att justera längd på och få upp.
här är en pålstek http://www.indoorclimbing.com/Bowline_Knot.html

om du ska knyta undertill skulle jag göra en dubbel8:a
med lika sidor som slut http://www.indoorclimbing.com/Figure_8_Knot.html (viktigt att man "följer" knuten tillbaka med repet, om man gör som på första varianten, det kan vara ltie knepigt först. Annars kan man göra som variant 2, och bara sätta en bra låsbar karbin i oval modell: http://www.sweclimb.se/product_info.php?products_id=79 mellan grimma och knut, då är det lätt att ta bort snabbt. Jag är ju klättrare så jag hade valt karbin hihi)

och sen knyter man ihop "mitten/toppen" (dom är uppe vid dig) med enkla fiskarknopar http://www.indoorclimbing.com/Fishermans_Knot.html (den första varianten, den andra är superduper säker men det lär du inte behöva)

Kanske lite overkill, men som sagt, jag är van vid att göra rejäla saker som håller ;), så det har blivit vana. Som klättrare måste man ALLTID tänka så, annars lever man inte så länge om man har otur.
 
Sv: Repgrimma-tygel

jadu! Visst ett bett är skarpt men mycket beroende på hur handen hos ryttaren är, repgrimma är som det låter som, rep som är gjord till en grimma. Det behövs inte mycket för att det ska kännas för hästen, det är ju de som är meningen med det. tycker att man ska rida med sidepull eller bettlösa träns om man ska rida utan bett, de ger bäst singnaler. jag rider inte med grimma. har sett skräckexemplar på hur folk rider med repgrimma, nu vet jag att alla inte gör det. Men man får inte samma styrförmåga och förstår inte hur man ska lättare få stopp på en häst med repgrimma?

Vidare funderingar:

1. Om bettet är skarpt avgörs helt klart av ryttarens hand, varför tycker du att det är annorlunda med en repgrimma? Avgör inte ryttarens hand även där hur skarpt det är?
2. Om vi nu enas om att repgrimman är skarp, på vilket sätt skiljer det sig åt om man använder den från marken eller uppsuttet? Är den inte lika skarp från marken?

Angående styrförmågan så har jag iaf som mål att lära min häst att svänga på mina kroppssignaler och inte på tygeltag, men ska man bara slita i tyglarna så har man säkert sämre styrförmåga. Fast det har väl inte något med att göra huruvida grimman är skarp eller inte?

Det är lättare att få stopp på en häst i repgrimma jämfört med en vanlig stoppad grimma, av just det skäl du nämner. Repgrimman är skarpare/tydligare än en vanlig grimma och sliter man tag ordentligt i den så känns det helt klart mer än om man sliter i en vanlig grimma.

Trist att du sett skräckexempel på hur folk rider i repgrimma, men det är ju knappast repgrimmans fel. Jag har sett skräckexempel på hur folk rider med bett, men jag skyller inte på bettet för det :idea:
 
Sv: Repgrimma-tygel

Stämmer! Men 22 fots-linan borde passa (som TS skrev att hon också har).
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 208
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 035
Senast: mamman
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 269
Senast: Snurrfian
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 141
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp