Resa ensam + Paristips?

Tokyo

Trådstartare
Världsvana resenärer!

Slutet av november åker jag till Paris på egen hand några dagar för konsert, men jag har inte rest själv sedan jag var i tonåren och åkte till Danmark :angel: Har ni några tips när det kommer till att resa ensam? Eller kanske tips på bra (relativt billigt) boende, har visst skjutit upp att boka det :o Något särskilt ni tycker att man inte får missa i Paris? Har varit där en gång förut men det var ett par år sedan :D
 
Världsvana resenärer!

Slutet av november åker jag till Paris på egen hand några dagar för konsert, men jag har inte rest själv sedan jag var i tonåren och åkte till Danmark :angel: Har ni några tips när det kommer till att resa ensam? Eller kanske tips på bra (relativt billigt) boende, har visst skjutit upp att boka det :o Något särskilt ni tycker att man inte får missa i Paris? Har varit där en gång förut men det var ett par år sedan :D
(Louvren italienskt 1400-tal och Holländskt 1500-tal :) )
 
Vill du ha nära till social samvaro och folk att vara turist ihop med så kan hostelliv vara riktigt trevligt. Det finns alla nivåer av hostell numera, från sunkiga höghus med åtta rangliga våningssängar per rum, till riktigt fräscha små kollektiv där man till och med kan få eget rum. Den gemensamma nämnaren är folket som söker sig dit: personer som är öppna för att träffa andra och som ofta reser på egen hand.
 
Tack för tips! Jag ska uppdatera hur det går på resan. Har bokat ett hotell nu som jag hört gott om, inget fancy men billigt och ser väldigt charmigt ut. Hôtel Metropol heter det.

Tveksamt om jag har två bankkort men ska göra mitt yttersta för att vara försiktig med det jag har. Louvren har jag planerat att besöka, hann aldrig dit förra gången och jag är ju ändå konstvetare så det känns obligatoriskt ändå :D
 
Har tyvärr inte så mkt bra restips, mvh har alltid båda mina bankkort i samma plånbok...😇😅 Men hoppas att du får det kul, jag blir helt klart lite avundsjuk på att du ska åka pga jag tycker det är väldigt skönt att strosa runt själv och ha semester från vardagen. Och konsert är ju den bästa självdejten tycker jag 🤩
Angående just Paris så finns det väl rätt många museum, har för mig att det inte var sååå länge sen det fanns en Paristråd med förslag i 😊

Tillägg: hittade den tråden här https://www.bukefalos.se/threads/paris-era-tips-aer-vaelkomna.1509513/
 
Tack för tips! Jag ska uppdatera hur det går på resan. Har bokat ett hotell nu som jag hört gott om, inget fancy men billigt och ser väldigt charmigt ut. Hôtel Metropol heter det.

Tveksamt om jag har två bankkort men ska göra mitt yttersta för att vara försiktig med det jag har. Louvren har jag planerat att besöka, hann aldrig dit förra gången och jag är ju ändå konstvetare så det känns obligatoriskt ändå :D
Glöm inte att plocka ut riktiga pengar för resan 😉
 
Ha två olika bankkort med dig om något skulle hända med det ena, helst i två olika banker.

Samt gärna två telefoner om möjligt. Min mobil blev stulen ur fickan i just Paris så @Tokyo kom ihåg att det är en del ficktjuvar där så ha gärna dina saker i väska med dragkedja :) Då var jag glad att jag hade en extra telefon på hotellrummet. Har alltid haft dubbla telefoner och bankkort på mina ensamresor och förvarat ena på hotellrummet, var också väldigt tacksamt när jag tappade mitt bankkort på Bali 🤷‍♀️

Annars strosade jag mest runt i Paris, drack glühweine och käkade bakelser. Riktigt fint.
 
Jag har få måste-saker när jag kommer till Paris. Jag har varit där en handfull gånger de sista åren. Och jag vet inte om jag skulle kunna ge något riktigt bra tips. Det beror ju på vad man är ute efter. Men bland konstmuseerna tycker jag att Musee d’Orsay är riktigt bra. För övrigt skulle jag inte lägga ens fem minuter på Champs-Élysées.

Jo, jag har en måste-sak. Kaffe och croissant på lokalt café i väntan på att staden ska vakna.
 
Jag har få måste-saker när jag kommer till Paris. Jag har varit där en handfull gånger de sista åren. Och jag vet inte om jag skulle kunna ge något riktigt bra tips. Det beror ju på vad man är ute efter. Men bland konstmuseerna tycker jag att Musee d’Orsay är riktigt bra. För övrigt skulle jag inte lägga ens fem minuter på Champs-Élysées.

Jo, jag har en måste-sak. Kaffe och croissant på lokalt café i väntan på att staden ska vakna.
Champs-Élysées med dess historia och olika monument är ett unikum. Kaffe med croissant å andra sidan kan man däremot beställa till frukost i stort sett vart som helst i hela världen 🤣🤣🤣
 
Champs-Élysées med dess historia och olika monument är ett unikum. Kaffe med croissant å andra sidan kan man däremot beställa till frukost i stort sett vart som helst i hela världen 🤣🤣🤣
Så kan man se det. Ur mitt perspektiv så är det en gata som bara är en stor turistfälla med dyra butiker. Och vilka monument tänker du på då? PSG's egna butik? ;)

Men kaffe och croissant på kafé är en genuin parisisk upplevelse. Du kan dricka kaffe och äta croissant lite överallt. Men du kan bara få den parisiska upplevelsen i Paris.
 
Jag har varit till Paris flera gånger genom jobbet och varken mina kollegor eller jag har någonsin haft problem med ficktjuvar. Jag hanterar mina saker på samma sätt som i Stockholm, ser upp med hur de förvaras och har 100% koll på handväska om jag ens använder någon. Brukar ha mobilen och kort på mig i stängda fickor.
 
Samt gärna två telefoner om möjligt. Min mobil blev stulen ur fickan i just Paris så @Tokyo kom ihåg att det är en del ficktjuvar där så ha gärna dina saker i väska med dragkedja :) Då var jag glad att jag hade en extra telefon på hotellrummet. Har alltid haft dubbla telefoner och bankkort på mina ensamresor och förvarat ena på hotellrummet, var också väldigt tacksamt när jag tappade mitt bankkort på Bali 🤷‍♀️

Annars strosade jag mest runt i Paris, drack glühweine och käkade bakelser. Riktigt fint.
Bra tips det brukar jag också ha eftersom jag är notoriskt dålig på att hålla reda på mina saker
 
Så kan man se det. Ur mitt perspektiv så är det en gata som bara är en stor turistfälla med dyra butiker. Och vilka monument tänker du på då? PSG's egna butik? ;)

Men kaffe och croissant på kafé är en genuin parisisk upplevelse. Du kan dricka kaffe och äta croissant lite överallt. Men du kan bara få den parisiska upplevelsen i Paris.
Om du inte vet vilka monument som ligger längs med Champs-Élysées och påstår att gatan är en turistfälla har du nog aldrig varit närmare Paris än en kaffe på flygplatsen..
 
Jag har rest mycket ensam, och det enda jag anpassar är att jag alltid har en bok i handväskan. Väldigt trevligt att äta ute med en bra bok som sällskap. 😊
Väldigt bra tips! Jag reser oftast ensam i och med att jag har en del jobbresor. Ibland träffar jag folk på plats, men det är långt i från alla måltider som jag har sällskap. Annars gillar jag att resa ensam och kan lägga till någon dag extra på jobbresor, men just måltiderna är tråkiga utan sällskap. Lunch är ok men middag på restaurant blir lätt lite trist. Ibland löser jag det genom att äta något lättare på ett kafé/en bar istället och ibland händer det att jag köper t ex en sallad och tar med till hotellet (bra att ha en uppsättning engångsbestick i packningen). Vill man inte släpa på en bok kan man ladda ner en till telefonen (att läsa eller lyssna på).
Var mycket i Paris som ung, men nu är det 20 år sedan sist och jag vet att det har hänt mycket så har kanske inte så bra tips. Sedan är frågan om du vill ha tips på vilka av de "stora" sevärdheterna som är värda ett besök eller mer okända pärlor? Som ung gillade jag t ex att hänga där det var mycket folk och sådant ändrar sig.
  • Favoritmuseum när jag var ung var Centre Pompidou/Beaubourg, men har ingen aning om hur det är där idag.
  • Gillade även de "tråkiga" bostads-arrondissementen 16 och 17 men de kräver lite längre vistelse för att utforska.
  • Nu har det ju tillkommit ny bebyggelse längs Seine lär vara spännande.
  • Flera stadsdelar har förändrats. Gissar dock att Marais-kvarteren (arrondissement 4) är sig lika i a f vad gäller bebyggelsen, det är nästan det enda som återstår av det gamla Paris, dvs innan Haussman rev och byggde stora boulevarder.
  • De exklusiva, kringbyggda torgen Place des Vosges och Place Vendôme tycker jag är vackra.
 
Bra tips det brukar jag också ha eftersom jag är notoriskt dålig på att hålla reda på mina saker

Ja, samma här faktiskt, och det blir ju ganska jobbiga konsekvenser när man är utomlands och plötsligt utan telefon eller kort. Telefon och kontantkort går väl att köpa även om jag gissar att det är en väldigt trist utgift, kort däremot kan ju ta dagar att få tag på och är man då ensam så kan det bli väldigt tufft utan pengar. Värst av allt om man blir av med handväskan med både kort och telefon i.

Nu ska man ju inte måla fan på väggen, det är ju trots allt sällan man blir bestulen eller tappar så viktiga saker. Men det händer ju uppenbarligen ibland så har man möjlighet att ha med dubbletter så är det en väldigt enkel säkerhet, och själv har jag varit väldigt glad över att slippa massa strul på semestern när det hänt.
 
Ja, samma här faktiskt, och det blir ju ganska jobbiga konsekvenser när man är utomlands och plötsligt utan telefon eller kort. Telefon och kontantkort går väl att köpa även om jag gissar att det är en väldigt trist utgift, kort däremot kan ju ta dagar att få tag på och är man då ensam så kan det bli väldigt tufft utan pengar. Värst av allt om man blir av med handväskan med både kort och telefon i.

Nu ska man ju inte måla fan på väggen, det är ju trots allt sällan man blir bestulen eller tappar så viktiga saker. Men det händer ju uppenbarligen ibland så har man möjlighet att ha med dubbletter så är det en väldigt enkel säkerhet, och själv har jag varit väldigt glad över att slippa massa strul på semestern när det hänt.
Jag har tappat tre bankkort inom tio dagar en gång när jag var stressad. Jag har fått inse att jag inte kan använda parkeringsautomater helt enkelt
 

Liknande trådar

Fritid Efter en rätt tung och tuff period i livet känner jag för att komma bort lite och göra något på egen hand. Jag har aldrig varit i Paris...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Javan
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·
Fritid Jag funderar på om jag ska våga åka på resa ensam någon gång framöver, och jag gissar att det finns en och annan här som gjort det och...
Svar
13
· Visningar
1 112
Senast: marti130
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 132
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp