Resa ensam till London?

Pancakes

Trådstartare
Jag har aldrig rest själv innan (förra året flög jag själv för första gången, möttes då upp av goda vänner på flygplatsen), och är normalt sett lite hispig när jag är utanför min komfortzon, blir lite blyg och inåtvänd fast jag normalt är både glad och social. Trots detta funderar jag på att åka en långweekend till London i sommar. Jag och mitt ex var där för två år sedan, han är stabil med bra lokalsinne medan jag är nervigare. Därför jag funderar på London en vända till, då kan jag språket och har ändå någon slags (inbillad) koll, det är inte så långt bort och enkelt att resa dit.

För två år sedan gjorde vi vid de där stora turistgrejerna som Big Ben, Westminster Abbey, Buckingham Palace, Tower of London, Trafalgar Square och Madame Tussauds. Det var fantastiskt men jag vill inte se samma grejer igen. Vad får man inte missa när man gjort de stora grejerna? Minns att någon på buke tipsade om något ställe med stand up men jag hittar inte tråden igen.

Vi bodde vid Paddington Station, nära den jättestora parken (vars namn jag glömt :o). Så jag antar att jag vill bo någon annanstans? Tips?
 
Du hittar allting overallt :)

London ar relativt latt att hitta och navigera i - skyltar overallt, och ladda ner appen CityMapper sa har du alla transportalternativ pa ett stalle - promenad, cykel (incl hyrcyklar), uber, och alla sorters kommunaltrafik.
Betalar for all kommunaltrafik gor du med ditt vanliga bankkort om du har contactless pa kortet? Behover alltsa ej ens krangla med oysters!

Jag ar ett jattestort fan av sodra London da det ar dar jag bor, men jag kan tanka mig att en trevlig dagsutflykt ar att hoppa pa en av riverboats ner till Greenwich for promenad, museum, lunch och mysig shopping.
Rekommenderar i ovrigt London research via timeout.com - dar har du allt som hander :)
 
Du hittar allting overallt :)

London ar relativt latt att hitta och navigera i - skyltar overallt, och ladda ner appen CityMapper sa har du alla transportalternativ pa ett stalle - promenad, cykel (incl hyrcyklar), uber, och alla sorters kommunaltrafik.
Betalar for all kommunaltrafik gor du med ditt vanliga bankkort om du har contactless pa kortet? Behover alltsa ej ens krangla med oysters!

Jag ar ett jattestort fan av sodra London da det ar dar jag bor, men jag kan tanka mig att en trevlig dagsutflykt ar att hoppa pa en av riverboats ner till Greenwich for promenad, museum, lunch och mysig shopping.
Rekommenderar i ovrigt London research via timeout.com - dar har du allt som hander :)

Mycket matnyttigt, tack! :bow:
 
Tate Modern, och så promenera utmed South Bank bortåt Tower Bridge så länge man orkar. Det finns många pubar och caféer att pausa på när man behöver vila benen ;) Är du intresserad av Shakespeare så ligger The Globe Theatre därnere, kul att se sig om lite, rolig presentbutik och så har de en mysig pub/restaurang där.

Imperial War Museum är jätteintressant om man är historieintresserad. Jag gillar även Science Museum som ligger nära Natural History och de andra där i Kensington.
 
Jag ar ett jattestort fan av sodra London da det ar dar jag bor, men jag kan tanka mig att en trevlig dagsutflykt ar att hoppa pa en av riverboats ner till Greenwich for promenad, museum, lunch och mysig shopping.

Ja! Detta tipsar jag alltid om. Fantastiskt kul när det är fint väder! Man kan knata upp till observatoriet också om andan faller på :)

Greenwich Market är också kul tycker jag (som förvisso avskyr Camden Market efter att ha bott där i hoodsen ett tag).
 
Mycket matnyttigt, tack! :bow:

Citymapper var appen som fick mig att börja åka buss istället för tåg/tunnelbana!
Rekommenderar f.ö. vanlig stadsbuss som ett trevligt och billigare alternativ till tunnelbanan - billigare, betydligt lättare att få sittplats och utsikt hela vägen!

Jag tycker verkligen inte det är svårt att navigera här - visst springer folk runt i ett jäkla tempo, men man behöver inte dras med och så länge man inte stannar typ precis framför tunnelbanespärrarna så är det inga problem att ta sig lite tid att navigera - förutom massa skyltar på alla tåg och tunnelbanestationer finns det typ alltid personal på plats som mer än gärna hjälper dig att hitta rätt :)

Mat och drinkställen som jag skulle rekommendera är Brixton, Maltby Street samt flatiron square markets- tre olika ställen, alla med ett blandat utbud av mat och dryckesbarer och trevlig atmosfär. Brixton samt Maltby Street har även möbel och husgerådsbutiker.

Promenad längs med southbank alltid trevligt i bra väder. Inget jättefan av Camden eller marknaden i Notting Hill, men gillar du marknader är de storslagna.
Columbia road ska ha världens bästa blomstermarknad, så gillar du sånt är den nog värt ett besök :)

(Och åker du till Brixton ligger Ebony Horse Club ("mitt" stall) på promenadavstånd om du vill se hästar i stprstadsmiljö... de har inte riktigt öppet för allmänheten att komma in bara för att titta, men ofta är hästarna ute så att du iaf kan klappa över staketet. (Det finns också ett gäng med "city farms" om du vill hänga med lite djur - de brukar vara öppna typ 10-16 och vara gratis att besöka ))
 
Senast ändrad:
Min hustru har åkt ensam till London massor med gånger. Så det är tydligen ett bra resmål där man slipper vara rädd som kvinna. Hon går på teater och musikaler. Jag följt med ibland, kanske ett dussin gånger. Det jag gillar bäst är "London Walks". Där följer man med en kunnig guide till olika ställen. Temat kan vara: Londons pubar, i spåren av Beatles. Skaffa en folder med aktuella utflyktsmål.
 

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp