Resa ensam

Tokyo

Trådstartare
Jag funderar på om jag ska våga åka på resa ensam någon gång framöver, och jag gissar att det finns en och annan här som gjort det och har erfarenheter :) Jag har inte rest mycket alls innan, så är ganska ovan resenär, men jag tycker det känns bökigt att leta någon jag vill resa med och behöva kompromissa med själva resan så det känns på många viss bättre att åka ensam. Än har jag inga färdiga planer, men tanken är väl att åka till någon stad ute i Europa för typ en långweekend. Hur gör ni när ni reser själva? Var åker ni? Hur länge stannar ni? Hotell eller AirBnB? Något särskilt viktigt att tänka på när man åker själv? Do's and don'ts? :)
 
Jag funderar på om jag ska våga åka på resa ensam någon gång framöver, och jag gissar att det finns en och annan här som gjort det och har erfarenheter :) Jag har inte rest mycket alls innan, så är ganska ovan resenär, men jag tycker det känns bökigt att leta någon jag vill resa med och behöva kompromissa med själva resan så det känns på många viss bättre att åka ensam. Än har jag inga färdiga planer, men tanken är väl att åka till någon stad ute i Europa för typ en långweekend. Hur gör ni när ni reser själva? Var åker ni? Hur länge stannar ni? Hotell eller AirBnB? Något särskilt viktigt att tänka på när man åker själv? Do's and don'ts? :)
Jag har gjort två soloresor, fast det var ett tag sen (ca 10 år). AirBnB fanns inte då.

Första gången var jag till Sarajevo i fyra dagar. Priset på flygbiljetterna och längden på kvarvarande semester fick bestämma resans längd. Jag bokade två dagar innan avfärd så det var lite spontant :angel: Jag bodde på hostel för att träffa människor. Jag hade köpt Lonely Planets Bosnien-guide digitalt och skrivit ut och satt på resan ner och läste på. Frågade på hostelet vid ankomst vad jag borde göra och därifrån rullade det på, hade inte en lugn stund. Det blev en fantastisk resa, en av mina mest minnesvärda och jag kan inte nog rekommendera resmålet 😍

Min andra soloresa gick till Österrike. Jag gjorde en veckas rundresa och tog mig runt med tåg. Bodde på hostel igen. Den här gången var det mycket svårare att få kontakt med människor. Jag upplevde mycket men kände mig ensam. Jag tror att jag var lite för fast i vad jag ville göra och hur jag ville göra det. De andra på hostelet hade lite mer avslappnat tempo med mindre museibesök och mer sena barhäng ☺️ Så mitt tips är att vara flexibel och kontaktsökande om man vill umgås med andra
 
Jag, som är lite feg av mig (och control freak), hade bokat ett hotell om jag reste ensam. Och läst på i förväg så jag vet allt om hur jag tar mig från flygplatsen till hotellet osv. Men det är controlfreaket i mig som talar...

Men kör på! Det låter väldigt mysigt att åka iväg till en storstad själv och gå och mysa på museum, titta på konst och sätta sig i en park/på en uteservering med en bra bok när man känner för det!

Jag hade tagit med några böcker att läsa! Viktigt på alla semestrar!
 
Jag har varit i Berlin och Rom på soloresor, väldigt minnesvärda och härliga resor till båda destinationerna och bättre än en del med sällskap. Bodde på hotell, åt och drack gott, var påläst i förväg på saker jag ville se och uppleva, gick på en oförglömlig matvandring i en liten grupp i Rom, fotograferade, promenerade mycket, njöt av städerna och att lägga upp planerna efter eget huvud. Gjorde ungefär de sakerna som @Lingon beskriver men hann/orkade inte med att läsa mycket.

Jag var borta 3-4 dagar men hade det inte varit för att jag behöver ordna djurvakt (och såklart kostnaderna för boendet) så hade jag inte haft några problem att stanna längre.

Tveka inte, det kommer att bli jättebra! Förutom det härliga med själva resan så är det även en skön självförtroendeboost när man inte rest så mycket, att man faktiskt klarar av det utmärkt själv.
 
Jag reste ensam till Dublin för drygt 2 år sedan. Fick resan i 30-årspresent samt konsertbiljetter till en konsert jag velat gå på lääänge. Egentligen skulle jag inte åkt själv, men min vän som skulle följt med, blev allvarligt sjuk och jag hittade ingen annan som kunde hänga på med bara en veckas varsel.

Hur som helst. Dublin kändes så "hemma" (varit här med familjen när jag var yngre) och de flesta irländarna är så himla trevliga, så det kändes inte alls konstigt. Klart jag saknade någon att dela vissa upplevelser med, men jag knatade runt på ett par museum, besökte några sevärdheter och hade det allmänt trevligt. Efter konserten var jag dock rätt nervös när jag skulle tillbaka till hotellet. Det var rätt stökigt när alla skulle ut och de flesta var så packade att jag upplevde det som obehagligt. Jag hakade på ett äldre par och gick strax bakom dem. De skulle nästan samma väg som jag.

Nu har jag en sambo som jag gärna delar allt med, men hade jag varit singel och haft råd att resa, hade jag gärna gjort det ensam igen 😃
 
Jag har rest en hel del själv. Allt från solsemestrar till mer rundresor - allt från några dagars resor till ett par veckor, i ett eller flera länder. Ibland har det kombinerats med att jag någonstans på resan möter upp bekanta, familj eller vänner och hänger en-ett par dagar och sen reser vidare själv. Jag gillar att resa själv just för att jag slipper kompromissa. Det jag tycker är tråkigast med att resa själv är att äta middag på egen hand. Övriga måltider har jag noll problem med, men just middag tycker jag är lite trist. Det är mer socialt att bo på hostel än hotell. Och jag föredrar det första på soloresor. Jag väljer hostel där jag helst kan bo i ett ”bara kvinnor rum” som ensamresande tjej, men ett av de bästa hostel jag bott på var faktiskt ett mixrum. Kolla gärna omdömen på hostel innan du bokar, jag har bott på flera riktigt bra, men jag har varit noga med att olla upp dem så det känns både fräscht och säkert. Annars är det inte så stor skillnad mot en gemensam resa hur man gör. Gillar man att förplanera resan och aktiviteterna så gör man det, vill man vara mer spontan så är man det. Jag gillar att vara med på lite mer organiserade utflykter när jag reser själv typ som en guidad stadstur eller en guidad resa till någon sevärdhet i större utsträckning än när jag reser med andra där jag gör det mer på egen hand.

Storstadssemester i allmänhet (solo eller ej) rekommenderar jag sån hop-on-hop-off-turer, lätt att ta sig runt och ger en bra överblick över staden.

Men resa solo är kul och lärorikt, enormt upplyftande för självförtroendet och något jag verkligen rekommenderar alla att testa på!
 
Även om det är kul att resa tillsammans med någon, föredrar jag att resa på egen hand för då kan jag göra precis det som jag känner för. Under det senaste året har jag gjort två tågresor på egen hand; den ena till Berlin och den andra till Rom (jag har ett litet projekt igång där jag ska försöka besöka alla Europas huvudstäder med just tåg).

Eftersom jag inte vill lägga en massa pengar på boende, brukar jag bo på hostels. Fördelen med detta är också att där brukar det finnas en hel del andra (ensamma) resenärer att prata med (om man vill).
 
Även om det är kul att resa tillsammans med någon, föredrar jag att resa på egen hand för då kan jag göra precis det som jag känner för. Under det senaste året har jag gjort två tågresor på egen hand; den ena till Berlin och den andra till Rom (jag har ett litet projekt igång där jag ska försöka besöka alla Europas huvudstäder med just tåg).

Eftersom jag inte vill lägga en massa pengar på boende, brukar jag bo på hostels. Fördelen med detta är också att där brukar det finnas en hel del andra (ensamma) resenärer att prata med (om man vill).

Om jag skulle resa själv så hade det varit just för att jag vill resa själv. Inte för att jag vill träffa främlingar och umgås med dem. Men så är jag inte överdrivet förtjust i folk heller. Hade hellre rest ensam eller med någon jag känner väl och som jag inte nödvändigtvis behöver umgås med 24-timmar/dygn utan som man kan vara avslappad med och gå åt vars sitt håll ibland om man känner för det.
 
Jag gillar att resa själv och har lovat mig själv minst en soloresa om året även om jag har partner.
Så himla skönt att få styra allt själv och inte behöva ha med nån annan att göra.

Halva nöjet med att resa är att planera i mitt tycke så jag hade i alla fall bokat ett par nätter i förväg.

Eftersom jag ändå har en tendens att bli "reseledare" om jag reser med andra så är det inget som blir lättare av att man flera som reser.
 
Åkte till Indien själv för drygt 2 år sedan. Gjorde en ayrevedaresa så jag bodde på ett område tillsammans med massa andra. Det var lätt att komma i kontakt med folk, både turister och personal. Alla var väldigt öppna.
Skulle vilja åka tillbaka till Indien själv, främst norra Indien som jag inte sett. Underbart land och god mat och nej jag blev inte magsjuk.
 
Jag har åkt till Irland 2 gånger själv, har i och för sig fått skjuts i Sverige till och från flygplats. Har bokat hotell och kollat upp allt som behöver kollas upp innan resan. Sen har det bara varit och tuta och köra. :)
 
Jag har rest en hel del själv, mest i Europa men också i Indien. Oftast har jag couchsurfat, alltså bott hos någon som vill ha okänt folk boende hos sig. Det finns ett system med referenser och verifikation av profiler, så jag känner att det är ett säkert sätt att bo. Och kul! Ibland vill jag bara rå mig själv, då bor jag på hotell eller vandrarhem (beroende på budget, resmål). Oftast bokar jag boende i förväg, för jag gillar att planera, fundera, hitta bra lösningar och trevliga områden. Jag brukar se till att veta några saker jag vill se/göra och ha tagit reda på några områden som jag tror passar mig att upptäcka mer på plats. Jag skaffar alltid en bra karta det första jag gör typ. Gillar turistkartan av papper och att lägga bort mobilen (känner mig uråldrig när jag skriver det, haha). Mitt bästa tips är att äta lokal mat! Besöka saluhallar. Fråga lokalt folk du möter efter deras favoritrestaurang.
 
Jag gjorde det när jag var yngre och det var amazing, både tågluff och Asienresa, vet dock inte om jag skulle våga idag.
 
Jag funderar på om jag ska våga åka på resa ensam någon gång framöver, och jag gissar att det finns en och annan här som gjort det och har erfarenheter :) Jag har inte rest mycket alls innan, så är ganska ovan resenär, men jag tycker det känns bökigt att leta någon jag vill resa med och behöva kompromissa med själva resan så det känns på många viss bättre att åka ensam. Än har jag inga färdiga planer, men tanken är väl att åka till någon stad ute i Europa för typ en långweekend. Hur gör ni när ni reser själva? Var åker ni? Hur länge stannar ni? Hotell eller AirBnB? Något särskilt viktigt att tänka på när man åker själv? Do's and don'ts? :)
Klart du vågar! Jag åkte ensam till Australien april 2019 och jag är inte någon globetrotter direkt. Var på en långresa till Sri Lanka 1981 när jag var 25 år och har varit i några europeiska storstäder under 90-talet. Nu är jag en tant på 60+ och har bestämt mig för ännu en resa till Australien hösten 2021 under förutsättningen att jag är frisk och kry.
 

Liknande trådar

Fritid Världsvana resenärer! Slutet av november åker jag till Paris på egen hand några dagar för konsert, men jag har inte rest själv sedan...
2
Svar
28
· Visningar
1 756
Senast: Tokyo
·
Fritid Tyvärr så har mitt vanliga resesällskap andra planer för sommar/höst, och nu velar jag på att stanna hemma eller resa ensam. Jag vill...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 833
Senast: Sporthorse
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 300
Senast: TinyWiny
·
Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 595
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp