Resa, hjälp mig.

Grazing

Trådstartare
Någon som kan hjälpa mig att komma på en rolig resa uppåt i landet, tänker övre Dalarna och uppåt? Jag vill överaska mina föräldrar med en hemlig resa nämligen med lugna men roliga aktiviteter. Dom gillar paddla och är kulturella och gillar allmänt ganska mycket utomhusaktiviteter det ska gå att ha hunden med sig också för övrigt.

Vad finns det för mysiga byliknande ställen uppåt som har lite lugna äventyrsaktiviteter?

Någon som kan hjälpa mig att komma på något sådant? Det får gärna vara lite häftigare natur också..jag har tänkt mig att resan ska ske i senare April.
 
Någon som kan hjälpa mig att komma på en rolig resa uppåt i landet, tänker övre Dalarna och uppåt? Jag vill överaska mina föräldrar med en hemlig resa nämligen med lugna men roliga aktiviteter. Dom gillar paddla och är kulturella och gillar allmänt ganska mycket utomhusaktiviteter det ska gå att ha hunden med sig också för övrigt.

Vad finns det för mysiga byliknande ställen uppåt som har lite lugna äventyrsaktiviteter?

Någon som kan hjälpa mig att komma på något sådant? Det får gärna vara lite häftigare natur också..jag har tänkt mig att resan ska ske i senare April.
Det är verkligen jättetrickigt att paddla i Dalarna i april. Antingen ligger isen fortfarande tjock i de lugnare vattnen eller så är det fors av snösmältning där isen släppt.

Idre är trevligt att vandra i överlag. De har säkerligen kvar längdskidspår vid den tiden. Njupeskär är coolt och en fin nationalpark att vandra i. Byn är gullig men den tar 4 minuter att ta sig igenom.

Åre har fin natur att vandra eller skida i. Där är utbudet av spa högre än Idre. Både nere i Holiday club och uppe i Copper Hill. Åre by är betydligt mysigare med butiker, fik och restauranger. Man behöver inte hänga på afterski och nattklubb om man inte vill. Det finns flera vattenfall runt omkring och för den som tycker om kultur så finns Fröå gruva bland annat.

Fundera lite över när du tänkt att resan ska ske. I april åker man fortfarande utförsåkning. Visst kan temperaturen leta sig över nollan och solen kan få fåglarna att kvittra men det kan likväl vara snöstorm -4 och helt vidrigt. Flytta fram resan en månad så har våren börjat spricka fram ordentligt är mitt tips.

Mvh Miks
 
Åre har fin natur att vandra eller skida i. Där är utbudet av spa högre än Idre. Både nere i Holiday club och uppe i Copper Hill. Åre by är betydligt mysigare med butiker, fik och restauranger. Man behöver inte hänga på afterski och nattklubb om man inte vill. Det finns flera vattenfall runt omkring och för den som tycker om kultur så finns Fröå gruva bland annat.

Fundera lite över när du tänkt att resan ska ske. I april åker man fortfarande utförsåkning. Visst kan temperaturen leta sig över nollan och solen kan få fåglarna att kvittra men det kan likväl vara snöstorm -4 och helt vidrigt. Flytta fram resan en månad så har våren börjat spricka fram ordentligt är mitt tips.
Fast maj och början av juni är ju verkligen sämsta tiden i Åre tycker jag. För mycket snö för vandring men dålig snö för längd/turåkning. Enda positiva är att det knappt är några turister här då, men det gör ju också att en del är stängt.
 
Blev så konfunderad när jag läste att Åre föreslog för det ligger ju inte i Dalarna men sedan såg jag att det stod Dalarna och uppåt :)
 
Fast maj och början av juni är ju verkligen sämsta tiden i Åre tycker jag. För mycket snö för vandring men dålig snö för längd/turåkning. Enda positiva är att det knappt är några turister här då, men det gör ju också att en del är stängt.
Jag älskar den tiden uppe i fjällen, Åre har jag inte besökt men väl en bit norrut, i Abisko och Kebnekaisefjällen och det är emellanåt lite besvärligt att ta sig fram men brytningstiden mellan vinter och sommar där uppe är fantastisk särskilt när man kommer upp lite i höjd och kontrasten mellan det och längre ned i dalgångarna.
 
Jag älskar den tiden uppe i fjällen, Åre har jag inte besökt men väl en bit norrut, i Abisko och Kebnekaisefjällen och det är emellanåt lite besvärligt att ta sig fram men brytningstiden mellan vinter och sommar där uppe är fantastisk särskilt när man kommer upp lite i höjd.
Längre norrut är väl maj mer som april här. Jag älskar vårvinter. Och maj kan bjuda på fin skidåkning på rätt ställen. Men generellt är maj/juni mest dålig kvalité på snön, lera, blött (alltså så att man inte tar sig fram överhuvudtaget).
 
Längre norrut är väl maj mer som april här. Jag älskar vårvinter. Och maj kan bjuda på fin skidåkning på rätt ställen. Men generellt är maj/juni mest dålig kvalité på snön, lera, blött (alltså så att man inte tar sig fram överhuvudtaget).
Lite svårt att ta sig fram är det ibland men högre upp kan det även vara hård skare som gör att besvärlig blockterräng blir som ett salsgolv att gå på. Men det är kanske inget man bör försöka sig på om man inte är van för det är inte helt riskfritt med snöbryggor som inte bär, hängdrivor som släpper och det är mycket vatten på en del ställen :)
 
Lite svårt att ta sig fram är det ibland men högre upp kan det även vara hård skare som gör att besvärlig blockterräng blir som ett salsgolv att gå på. Men det är kanske inget man bör försöka sig på om man inte är van för det är inte helt riskfritt med snöbryggor som inte bär, hängdrivor som släpper och det är mycket vatten på en del ställen :)
Alltså jag brukar åka till runt mitten av maj och på slutet brukar snön inte vara så kul. Skaren häromkring brukar inte heller hålla längre. Ev kring Storulvån men där ska man nog inte åka då pga renkalvning.
 
Någon som kan hjälpa mig att komma på en rolig resa uppåt i landet, tänker övre Dalarna och uppåt? Jag vill överaska mina föräldrar med en hemlig resa nämligen med lugna men roliga aktiviteter. Dom gillar paddla och är kulturella och gillar allmänt ganska mycket utomhusaktiviteter det ska gå att ha hunden med sig också för övrigt.

Vad finns det för mysiga byliknande ställen uppåt som har lite lugna äventyrsaktiviteter?

Någon som kan hjälpa mig att komma på något sådant? Det får gärna vara lite häftigare natur också..jag har tänkt mig att resan ska ske i senare April.
Håller med övriga om skidor :) Skidåkningen håller i sig över påsken i alla fall vanligen.
Så därför håller jag också med övriga om att just paddling verkar lite kallt och kanske isigt?

Men cykling brukar vara nästa grej för skidorterna sedan.

Så om man skulle upp i Dalarna i april skulle jag kanske besöka Tällberg och fika och sådant?
(De hävdar själva att man kan promenera eller cykla tex)
 
Hm..ska nog skjuta fram resan litegrann tror jag. Tack för tips alla, visste inte att vintern höll i sig så länge där uppe 🙂
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 461
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Har i nuläget större raser, men de är alla i, eller närmar sig, pensionsåldern och jag är så sugen på en mindre ras. En mer...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 815
Senast: Bulldoozer
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 737
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp