Resa i höst - kanarieöarna?

voltis

Trådstartare
Vi funderar på en liten enveckas resa i höst, november troligtvis för att slippa det gråa och trista ;)
Söker efter sol och bad, så gärna en fin strand. Men även ett hotell med bra pooler och ngt roligt för då fyraåriga dottern.

Läser om olika hotell hela tiden, och folk skriver ju både att de är fantastiska och hemska, så det blir bara snurrigt.
Det jag är mest rädd för är kalla pooler. På vissa hotell står det uppvärmd pool till allt mellan 21-25 grader, men att de kan vara svalare vid kalla nätter.

Sedan så velar jag på ort :D Har fått för mig att jag vill åka till lanzarote då de verkar ha bäst väder på hösten hehe.
Några Lanzarote tips eller tips om andra kanarieöar?
Så soligt som möjligt och bra bad, främst på hotellet.

Ja det är Charter som gäller, då det är enklast med barn och vi vill bara slappa :p
 
Sv: Resa i höst - kanarieöarna?

Älskar Teneriffa, särskilt den norra delen för det är mer genuint, brukar bo i Puerto de la cruz. Dock är södra delen av Teneriffa mer solsäkert men också mycket mer turistigt. Teneriffa har 300 soldagar om året så vill du ha sol så kan du vara ganska säker på att få det här. Runt jul/nyår är väl mest osäkrast väder och framåt i januari. Finns en fin djurpark att besöka Loro parque och ön har väldigt varierad natur så man kan göra trevliga utflykter. Tycker personligen att det är den bästa och mest spännande och av de Kanarieöarna jag har besökt.
 
Sv: Resa i höst - kanarieöarna?

Ja teneriffa finns med på listan på "solsäkraste" platserna :D Gör ingenting om det är turistigt faktiskt, så väljer hellre södra delen då hehe.

Hört att vissa kanarieöar har problem med mkt blåst, vilket man ju vill undvika så gott det går.
 
Sv: Resa i höst - kanarieöarna?

Har inte riktigt fallit för ngn plats på gran canaria när jag surfat runt. Ev Maspalomas i så fall? Men tips mottages gärna!

Turistigt är som sagt ok, men kanske inte en plats med hotell på hotell längs hela kusten ... :p
 
Sv: Resa i höst - kanarieöarna?

Bra tråd!! Vi funderar också på att tillbringa 3 - 4 veckor (minst) på Lanzarote eller ännu hellre Mallorca - vi har stor hund som ska med och till Mallis kan man köra bil. Till Kanarieöarna är det väl enklast med flyg och jag vill inte stoppa min hund i en bur och frakta honom på flyget....

Fast vi vill åka över jul!
 
Sv: Resa i höst - kanarieöarna?

Jag var på Lanzarote med en kompis för ca 4 år sedan och vi bodde då på Blue Village Flamingo Beach Resort i/vid Playa Blanca eftersom vi hade en gemensam vän som jobbade där. Det var ett kanonfint hotell, men helt klart mer passande för barnfamiljer än för två ensamresande 17-åringar som mig och min kompis... Nu hamnade vi ju där för att vår vän jobbade på just det hotellet, men annars hade vi valt något lite mindre barn & familjinriktat! ;)

Men för er som barnfamilj skulle jag definitivt rekommendera det då det verkligen var ett jättefint hotell med fantastiska (och lagom varma) pooler, helt ok mat för att vara charterhotell, 100 m till fin liten strand, en vacker strandpromenad och 500 m till Playa Blanca med lite affärer, restauranger och så. Det var dock väldigt turistigt, men inte som i t.ex. Egypten där det bara är hotell på hotell på hotell med bara öken och ödemark emellan. Vädret var också helt ok där i början av november, om än lite blåsigt och mulet ett par dagar.
 
Sv: Resa i höst - kanarieöarna?

Vad roligt att läsa, just det hotellet finns med på min lilla hotellista, som hittils är rätt kort :D Gillar fritidsresor också, då bamseklubben vore perfekt för dottern!

Hur är stranden vid hotellet?

Vart rekommenderar du att man ska bo, i bungalow, markplan eller övre plan?
Jag vill ha fin utsikt, då kanske balkong är bäst? Men även sugen på utsikt över stranden! Kollat massa bilder fr hotellet (privata) och vissa hade lite havsutsikt men även massa hustak... det är inte ngt jag önskar.

Nu var det ju några år sedan du var där, men det borde ju inte ha blivit sämre iaf, så det låter ju riktigt bra det du skrev!
 
Sv: Resa i höst - kanarieöarna?

Bra tråd!! Vi funderar också på att tillbringa 3 - 4 veckor (minst) på Lanzarote eller ännu hellre Mallorca - vi har stor hund som ska med och till Mallis kan man köra bil. Till Kanarieöarna är det väl enklast med flyg och jag vill inte stoppa min hund i en bur och frakta honom på flyget....

Fast vi vill åka över jul!

Går att åka bil till Teneriffa med, fast båten kostar drygt 9000 för en person och resan med båten tar drygt 40 timmar.

http://www.aferry.co.uk/quote/booking/afrybook.asp?SD=59553551713820130504170143

denna länk tar dig direkt in på bokningen.

förövrigt är hotel Troja på Tenerife (Playa de las americas) ett trevligt hotell med all inclusive, boknings bart på Ving och det är nära till alla aktiviteter, gång avstånd till Siam Park (vatten land) Golf och nöjen i både Las Americas och Los Christianos. Finns även ett par ridstall några kilometer från hotellet som erbjuder både turridning och lektioner med svensktalande personell.

Åker själv ner till las Americas över jul och nyår för fjärde året iföljd får att träffa gamla vänner och slappna av, bor dock på Bonanza som erbjuder halvpension och själv hushåll, (kokvrå på alla rum).
 
Senast ändrad:
Sv: Resa i höst - kanarieöarna?

Bra tråd!! Vi funderar också på att tillbringa 3 - 4 veckor (minst) på Lanzarote eller ännu hellre Mallorca - vi har stor hund som ska med och till Mallis kan man köra bil. Till Kanarieöarna är det väl enklast med flyg och jag vill inte stoppa min hund i en bur och frakta honom på flyget....

Fast vi vill åka över jul!

Vet ni var ni ska bo på Mallis om ni åker? Jag har tips på ett suveränt ställe i Port D'andratx. En brittiska som hyr ut.
 
Sv: Resa i höst - kanarieöarna?

Vad roligt att läsa, just det hotellet finns med på min lilla hotellista, som hittils är rätt kort :D Gillar fritidsresor också, då bamseklubben vore perfekt för dottern!

Hur är stranden vid hotellet?

Vart rekommenderar du att man ska bo, i bungalow, markplan eller övre plan?
Jag vill ha fin utsikt, då kanske balkong är bäst? Men även sugen på utsikt över stranden! Kollat massa bilder fr hotellet (privata) och vissa hade lite havsutsikt men även massa hustak... det är inte ngt jag önskar.

Nu var det ju några år sedan du var där, men det borde ju inte ha blivit sämre iaf, så det låter ju riktigt bra det du skrev!

Ser man på, det var ju passande! Och ja, jag kan verkligen tänka mig att det är passande för barnfamiljer. Den där Bamse var ju överallt! :eek: ;)

Stranden var ganska liten, men helt reserverad för hotellets gäster så det fanns gott om plats ändå. Sandstrand med några större stenar och långgrunt om jag minns rätt.

Vet inte riktigt vad de kallade det vi bodde i, men det var i alla fall nedre våningen av ett hus liksom med ett kombinerat kök & vardagsrum, ett stort sovrum och så badrum. Ca 50 meter från poolen och 150 meter från stranden. Jättebra standard och härligt att kunna fixa lite egen mat om man ville.

Letade fram lite bilder från när vi var där 2009:

Stranden vid hotellet:

strand_51856900e087c3311817a951.jpg


Huset vi bodde i:

hus_5185690fddf2b30da961d8b2.jpg


Köket/vardagsrummet:

inuti_51856923ddf2b30db3dbdbe5.jpg


Vår utsikt:

utsikt_51856959ddf2b30da961d8be.jpg


Och så lite allmänt hotellområde:

omrade_51856975e087c3317e8ae9eb.jpg


Blev påmind om vår absoluta favoritdel av hotellet när jag tittade igenom bilderna: Chokladfontänen som fanns vid varje middag på hotellet! Den gick inte av för hackor...:d
 
Sv: Resa i höst - kanarieöarna?

Mmm choklad ;)

Ja det lutar mer o mer åt detta hotellet faktiskt!
Gillar att de ej får bygga höghus på ön!

Blåste det mkt förresten?
 
Sv: Resa i höst - kanarieöarna?

Jag var på lanzarote nu i vintras och gillade det skarpt. Vädret var dock lite blandat (februari), men veckan innan hade det varit dryga 25 grader och sol hela veckan, så det är ju så som det är, speciellt när man åker på vintern. Men naturen tycker jag var häftig med alla vulkaner och definitivt värt ett besök. Jag har varit på gran canaria tidigare när det gäller kanarieöarna, men gillade lanzarote mer, gran canaria kändes med turistig och inte alls lika häftig miljö.
 
Sv: Resa i höst - kanarieöarna?

Ja, har fått för mig att jag skulle gilla Lanzarotes lava- natur, jag älskade tex Islands karga slätter :)
 

Liknande trådar

Äldre Kära buke, behöver er hjälp! Önskar tips på resmål utomlands i juni, troligtvis kring midsommar, 7-9 dagar. Önskar hitta ett ställe som...
Svar
7
· Visningar
639
Senast: Preussen
·
Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 092
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Eftersom jag redan hunnit planera ungefär varje timme av resan till island i maj så behöver jag nu satsa på vintersemestern 2016. Min...
2
Svar
20
· Visningar
1 608
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp