Resa - katt utan bur

C

CassyJo

Snart åker vi iväg på safari resa (zoo) och sightseeing med hela familjen och katterna. Vi har reseburar för alla katter men till det stora hela så har vi en katt som är allergisk mot resburar och får klaustrofobi i dem. Denna katt har inga som helst problem att sitta i baksättet eller i min famn en hel resa utan att röra sig därifrån så länge han får titta ut genom fönstret.

Min fråga är nu, finns det någon lag som säger att man inte får resa med en djur i knät i passagerarsätet fram?

Jag vill vara säker på om jag kan ha honom i mitt knä hela tiden enligt lag eller om jag måste tvinga in honom i en resebur och sen se han kämpa för livet att komma ut därifrån och skrika högt (han blir tyst när man väl släpper ut han och tar han i famnen eller dylikt i bilen). Denna katt absolut älskar att resa och är så nyfiken på nya vyer och jag skulle bara tycka det vore mysigt att ha honom sittandes i knät men frågan är om det är lagligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Resa - katt utan bur

Lagligt är det. Kanske att det kan bli frågan om vårdslöshet om en katt i framsätet orsakar att föraren tappar koncentrationen, men annars är det inte olagligt. Farligt är det ju för katten om ni krockar förstås, den har ju inget som helst skydd. Det finns ju bilselar för hundar, en sån och sen sittandes i baksätet i din famn är väl ett bra alternativ ur säkerhetssynpunkt.
 
Sv: Resa - katt utan bur

Lagligt är det. Kanske att det kan bli frågan om vårdslöshet om en katt i framsätet orsakar att föraren tappar koncentrationen, men annars är det inte olagligt. Farligt är det ju för katten om ni krockar förstås, den har ju inget som helst skydd. Det finns ju bilselar för hundar, en sån och sen sittandes i baksätet i din famn är väl ett bra alternativ ur säkerhetssynpunkt.

Jo jag har tänkt lite på det med säkerhetssele för honom också och det är ju värt att kolla om det finns något bra sele som passar honom.
 
Sv: Resa - katt utan bur

Egentligen är det nog inte lagligt. Katter och hundar räknas som gods i det fallet och allt gods måste vara fastsatt så att det inte kan fara fram vid en inbromsning eller olycka. Att skaffa en liten hundsele åt katten är nog det bästa alternativet så sitter ju katten fast om det skulle hända något.
 
Sv: Resa - katt utan bur

Nyfiken på vilken safariresa (zoo) ni ska till där man får ta med sig tex katt? Är det att ni åker in med egen bil? Ni bör isf kolla om de är ok.

Att ha katten lös i bilen kan vara en säkerhetsrisk men de finns seciella bilsele till katt man kan sätta fast i bälteshållarna..
 
Sv: Resa - katt utan bur

Nyfiken på vilken safariresa (zoo) ni ska till där man får ta med sig tex katt? Är det att ni åker in med egen bil? Ni bör isf kolla om de är ok.

Att ha katten lös i bilen kan vara en säkerhetsrisk men de finns seciella bilsele till katt man kan sätta fast i bälteshållarna..

Katten följer inte med dit utan stannar hos min far medan vi åker vidare men det är en bra lång bit att åka för att komma till min far först.
 
Sv: Resa - katt utan bur

Knappast något att rekommendera. Har vid flera tillfällen varit med om att folk blivit av med katter som varit lösa i bilen.
PL
 
Sv: Resa - katt utan bur

Knappast något att rekommendera. Har vid flera tillfällen varit med om att folk blivit av med katter som varit lösa i bilen.
PL

Lös kommer han inte vara utan han har koppel på sig men jag ska kolla på säkerhetsselen.;)
 
Sv: Resa - katt utan bur

Förutom det som redan skrivits om finns ju i framsätet risken med krockkudden, som om den skulle lösa ut antagligen kan slå ihjäl en katt i knät.
 
Sv: Resa - katt utan bur

Förutom det som redan skrivits om finns ju i framsätet risken med krockkudden, som om den skulle lösa ut antagligen kan slå ihjäl en katt i knät.

Det är sant. Blir säkerhetssele för baksätet helt klart.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 114
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 185
Senast: Amk
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 322
Senast: Shenzi
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
6 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp