Resa långt med katt?

Michellan95

Trådstartare
Ja ni, lite hypotetiskt eftersom jag har en katt som får panik i bil, kan man resa långt med katt?

Varje sommar reser vi till Öland och för oss blir det knappt 50 mil enkel resa. Jag leker med tanken att kunna ta med framtida katt dit och kunna stanna där flera veckor men är det genomförbart? Finns det hopp?
Har man kattlåda i bilen eller håller sig en katt i 6h (verkar ju vansinnigt)? Rasta den som en hund verkar ju inte riktigt lämpligt. Gick och funderade idag om man borde inreda en hundbur med kattlåda 🤔 men så läste jag att katter inte ska vara i skuffen pga dålig luft (?) och då fallerade den idéen lite.

Samtidigt icke hypotetiskt om man skulle hitta drömkatten långt bort, får man hoppa över den kattuppfödaren då bara för att resan är för lång?

Så många tankar då jag inte alls har rest med mina katter tidigare men ändå så vet jag ju att andra gör det men kanske inte riktigt lika långt?
 
Hade en arbetskamrat förut som åkte mycket högt upp i Norrland. De var väl ca 50-60 mil enkel resa härifrån. Hon hade kattlåda i bilen när de åkte.
 
Jag åker en hel del långresor i bil med mina katter när jag ska på utställning. Tex har jag åkt Sthlm-Oslo t/r ett par gånger och även Sthkm-Köpenhamn. Jag har katterna i en stor hundbur som jag förser med kattlåda. Oftast så håller de sig och ligger och snarkar i lådan. Ibland har de gått på toa, då brukar jag stanna så fort det går och mocka lådan i fråga
 
På den tiden jag sysslade med kattutställningar blev det långresor 40-50 mil. Katterna var i sina transportburar. Man åkte ju på natten, så katterna sov sig igenom resorna.
 
Min erfarenhet är att katter håller sig - mina har gjort det - trots riktigt jobbiga ibland långresor eftersom jag åker lokaltrafik med byten. Särskilt som de inte går så ofta. Nikita min förra katt kissade/bajsade en gång om dygnet, Megara kissar lite oftare. Jag brukar undvika att ge dem mat om jag reser på morgon/tidig fm främst om de skulle bli illamående. Annars tidig frukost.

Nu har jag haft tur som haft coola katter (se Kattbilder där Megara sov som en stock i sin väska).
 
Min erfarenhet är att katter håller sig - mina har gjort det - trots riktigt jobbiga ibland långresor eftersom jag åker lokaltrafik med byten. Särskilt som de inte går så ofta. Nikita min förra katt kissade/bajsade en gång om dygnet, Megara kissar lite oftare. Jag brukar undvika att ge dem mat om jag reser på morgon/tidig fm främst om de skulle bli illamående. Annars tidig frukost.

Nu har jag haft tur som haft coola katter (se Kattbilder där Megara sov som en stock i sin väska).
Hur länge har du haft dem i kattburen? Ligger de där tills ni har nått ert mål?
 
Jag åker en hel del långresor i bil med mina katter när jag ska på utställning. Tex har jag åkt Sthlm-Oslo t/r ett par gånger och även Sthkm-Köpenhamn. Jag har katterna i en stor hundbur som jag förser med kattlåda. Oftast så håller de sig och ligger och snarkar i lådan. Ibland har de gått på toa, då brukar jag stanna så fort det går och mocka lådan i fråga
Hur inreder du hundburen? Låda längst in och massa filtar att ligga på?
 
Hur inreder du hundburen? Låda längst in och massa filtar att ligga på?

Jag har en låda längst in, en från Clas Ohlsson med höga kanter sen har jag en mjuk och följsam korg ytterst. Jag funderar på att kanske sätta dit tipin (som jag har i utställningsburen) den gillar dom att ligga i. Vatten och matskål hängs på burgallret.

Min ena kisse mår bäst om jag dessutom lägger en filt över hela buren så den blir riktigt ombonad.
 
Hur länge har du haft dem i kattburen? Ligger de där tills ni har nått ert mål?

Ja, och jag har aldrig haft bur till mina utan en väska. Till Nikita var det på slutet en rygga eftersom hon gillade att ligga hoprullad. Megara sträcker ut sig så hon får ha sin väska. Den värsta resan (med Nikita) tog nästan elva timmar. Mitt i vintern, byte i Uppsala och Gävle med inställda tåg i snöstorm och -10 och vänta i Gävle i nästan två timmar. Som tur var hade jag en påse Dreamies med mig så det blev lite mutande och jag la min jacka över väskan så det skulle bli lite lugnare och varmare. Men hon var kolugn hela tiden. Enda gången hon klagade var när jag gick hem från tåget i snö och kyla då blev det en del klagande jam.

36319


Sedan föredrar jag att resa på kvällen eftersom katter i allmänhet är lugnare när det är mörkt ute.
 
Alltså jag ser ju en förhoppning om att jag i framtiden kan ta med min framtida katt på resa :love: Har ju aldrig kunnat resa med nuvarande katt så det känns ju jättebra att få såna här toppen svar! (Nej men vaddå partisk)

Tack snälla alla för svar så roligt och lärande att läsa!
 
Utöver de råd du redan fått kan det vara en bra idé att vänja katten vid sele och koppel. Kan vara praktiskt om du skulle behöva ta ut katten ur buren/väskan att den då är van vid sele och koppel.
 
Utöver de råd du redan fått kan det vara en bra idé att vänja katten vid sele och koppel. Kan vara praktiskt om du skulle behöva ta ut katten ur buren/väskan att den då är van vid sele och koppel.
Absolut! Det står på priolista för framtida katt ffa för att kunna ha den sittandes i buskarna i trädgården när vi är ute och påtar i den :)
 
Alltså jag ser ju en förhoppning om att jag i framtiden kan ta med min framtida katt på resa :love: Har ju aldrig kunnat resa med nuvarande katt så det känns ju jättebra att få såna här toppen svar! (Nej men vaddå partisk)

Tack snälla alla för svar så roligt och lärande att läsa!

Såklart du kan resa med en framtida katt! 😄
De är som andra djur - hund och häst tex - ju mer de blir vana desto tryggare blir de och då blir resor vardagsmat. Det är lättare att vänja en ung katt från början .

Att ”hålla sig” många timmar är som sagt i regel inget problem för en katt, många går inte på lådan mer än några ggr/dygn rent normalt.

Men givetvis så ju mer resvan katten blir/är desto tryggare blir den ju även att resa i bil, och då även ev. gå på låda som erbjuds under en längre resas gång i de fall man har möjlighet.

Men som sagt - 6 timmars resa som du kände lät galet länge i ditt ursprungsinlägg är verkligen ingenting för en kisse ! 😄
 
Såklart du kan resa med en framtida katt! 😄
De är som andra djur - hund och häst tex - ju mer de blir vana desto tryggare blir de och då blir resor vardagsmat. Det är lättare att vänja en ung katt från början .

Att ”hålla sig” många timmar är som sagt i regel inget problem för en katt, många går inte på lådan mer än några ggr/dygn rent normalt.

Men givetvis så ju mer resvan katten blir/är desto tryggare blir den ju även att resa i bil, och då även ev. gå på låda som erbjuds under en längre resas gång i de fall man har möjlighet.

Men som sagt - 6 timmars resa som du kände lät galet länge i ditt ursprungsinlägg är verkligen ingenting för en kisse ! 😄
Hehe jag tycker mina katter går hur ofta som helst på låda :D eller ja nu har jag bara en men nog går hon ganska ofta på låda. Så det har känts så taskigt att sätta den i en bur och låta den vara där i 6h när hundar ska rastas i parti och minut (nej jag är ingen hundmänniska).

Jag ser framemot att få skaffa en katt jag kan ut och åka med, samtidigt som vi har sagt att vi ska ligga lågt på ny-katt-fronten då minsta barnet har förkylningsastma.

Ser framför mig hur den nya stackars katten får resa med på allt möjligt bara för att :D
 
Hehe jag tycker mina katter går hur ofta som helst på låda :D eller ja nu har jag bara en men nog går hon ganska ofta på låda. Så det har känts så taskigt att sätta den i en bur och låta den vara där i 6h när hundar ska rastas i parti och minut (nej jag är ingen hundmänniska).

Jag ser framemot att få skaffa en katt jag kan ut och åka med, samtidigt som vi har sagt att vi ska ligga lågt på ny-katt-fronten då minsta barnet har förkylningsastma.

Ser framför mig hur den nya stackars katten får resa med på allt möjligt bara för att :D

Du kan inte jämföra en katt med en hund ang behov och anledning att kissa 😄

Det är inte synd om någon katt att följa med på frekvent resande om det är en trygg individ och människan vänjer den vid detta från början - som sagt helst tidigt i dens liv. Men JA - det krävs givetvis tid och engagemang från människans sida att göra det och att katten har rätt mentalitet och känner sig trygg med resandet .

Men ja - det finns mååånga som reser frekvent med sina katter och katterna är bekväma med det 😄
 
Du kan inte jämföra en katt med en hund ang behov och anledning att kissa 😄

Det är inte synd om någon katt att följa med på frekvent resande om det är en trygg individ och människan vänjer den vid detta från början - som sagt helst tidigt i dens liv. Men JA - det krävs givetvis tid och engagemang från människans sida att göra det och att katten har rätt mentalitet och känner sig trygg med resandet .

Men ja - det finns mååånga som reser frekvent med sina katter och katterna är bekväma med det 😄

Ja, min nästa katt ska resetränas... nu fungerar det ju med Missia men inte optimalt. Jag vill kunna ha kisse med i husbilen när jag och särbon åker på semester :love: Förra sommaren träffade vi en familj på en camping som hade sin katt med och det såg jättemysigt ut. Kisse var helt lugn och tillfreds (och väldigt intresserad av våra havskräftor :laugh:).
 
Det jag vet en del gör, iofs mest för att se till att katt inte bara förknippar resa med veterinär, är att de kör kortare resor som träning. Katt i bur, kör en runda på fem, tio, femton minuter. Kom hem, katt får godbit och blir gosad med. Kör lite längre resor allt eftersom.
 
Det jag vet en del gör, iofs mest för att se till att katt inte bara förknippar resa med veterinär, är att de kör kortare resor som träning. Katt i bur, kör en runda på fem, tio, femton minuter. Kom hem, katt får godbit och blir gosad med. Kör lite längre resor allt eftersom.
Smart! Tänkte mer åka till mina föräldrar som knappt tar 10 minuter men det kanske är smartare att låta katten bara komma hem till en början.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 083
Senast: inverterad
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 993
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 881
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp