Resa långt med kattunge

C

CassyJo

Om man ska resa långt med bil och måste ta med en 13-14 veckor gammal kattunge, vad bör man tänka på då?

Vi måste nämligen resa ca 80 mil i Juli pga akuta familjeangelägenheter och vi har ingen möjlighet till kattvakt utan måste ta med oss alla katter. Vi kommer vara med familjen i 1 vecka för att sedan resa tillbaka 80 mil igen.

Vad bör jag tänka på när det kommer till en kattunge?
Ska den ha en egen bur eller kan den dela en resebur med en av de större katterna för att känna sig trygg utan att riskera värmeslag? (vi har två stora flygburar till våra katter som vardera rymmer en shetland sheepdog hund)

Hjälp mig, jag vill gärna att kattungen ska få en så bra resa som möjligt och känna sig bekväm med den.
 
Sv: Resa långt med kattunge

Om det är bäst att låta kattungen resa med en vuxen eller ensam beror på individen. Jag brukar undvika att ha flera katter i samma bur, av säkerhetsskäl. Trötta, instängda och uttråkade katter kan bli retliga och börja tjivas i en bur men främst... om en olycka händer kan katterna bli väldigt rädda och stressade och då kan de börja slåss ordentligt.

I övrigt är det bra att ha med sig en liten resetoalett, vatten, lite käk och papper för att torka bort eventuellt kiss/kräk/bajs i buren.
 
Sv: Resa långt med kattunge

Håller med ovanstående om att det beror på individen. Hade vi särat på vårt syskonpar här hemma hade dom skrikit ihjäl sig, men den andra hade dödat dom om dom hade varit tvugna att vara i samma bur. Åk till djuraffär/djursjukhuset och köp feelway med kattens egna lugnande hormoner i och spruta lite i buren så går det kanske sig vägen ? Fungerar på våra minstingar men inte på våran tjockis. Annars så, ja allt annat som oanvstånde sa :) Toalett, mat och vatten :D Lycka till :)
 
Sv: Resa långt med kattunge

Feliway är ett alternativ men jag vet nu att det kommer gå bra ändå. Kattungen har tytt sig till vår äldsta hane och det är också han som uppfostrar den och dem ligger ofta tillsammans och sover samt tvättar varandra. Jag kommer nog låta kattungen sitta i samma bur som han då den känner sig trygg med honom och dem gillar varandra så ofattbart mycket. Här hemma är kattungen efter honom hela tiden och ska vara där han är, sova där han är osv och han myser och spinner bara av att ha en liten svans. Så får kattungens bästa får de sitta tillsammans och gosa i en ganska stor resebur :D

Alla katter kommer få komma ut ur sina burar och lufta sig under resans gång så de sitter inte där kontinuerligt i flera timmar. :)
 
Sv: Resa långt med kattunge

Även om dom är sams hemma, så kan katter reagera på stress med agression. Och då går det fort. Jag hade mamma och dotter, dom har alltid bott ihop och dottern diade tills hon var 5 typ. Men utsattes mamman för stress så anföll hon sin avkomma direkt.
Så man ska inte lura sig på att det går bra hemma, katter funkar tyvärr inte riktigt så enkelt :p

Angående att ta ut dom, så tänk på att inte släppa ur dom ur bilen innan dom är kopplade. Det är inte helt ovanligt med katter på rymmen efter en "luftning".
 
Sv: Resa långt med kattunge

Även om dom är sams hemma, så kan katter reagera på stress med agression. Och då går det fort. Jag hade mamma och dotter, dom har alltid bott ihop och dottern diade tills hon var 5 typ. Men utsattes mamman för stress så anföll hon sin avkomma direkt.
Så man ska inte lura sig på att det går bra hemma, katter funkar tyvärr inte riktigt så enkelt :p

Angående att ta ut dom, så tänk på att inte släppa ur dom ur bilen innan dom är kopplade. Det är inte helt ovanligt med katter på rymmen efter en "luftning".

Vi kommer ha en extra kattbur tillgänglig om bråk uppstår, katten som sitter i den buren får då sova i mitt knä då han ändå helst gärna inte sitter i kattbur.

Det med koppel vet jag och vi har köpt sprillans nya till alla tre. Inte första gången jag reser med katt direkt. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 667
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 798
Senast: kma
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
960
Senast: Keb71
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
838
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp