Bukefalos 28 år!

Resa med barn

evis

Trådstartare
Undrar om någon här har varit i (södra) Kina med barn?

Jag funderar på att åka dit ett par veckor nästa sommar. Tänker mej till ön Hainan eller iaf längs sydvästra kuststräckan. Har några vänner som ska backpacka i Japan och Kina under våren och tänkte hälsa på dem när vårterminen är slut för mej.

Dottern är 1,5 år liten då. Men jag har ingen erfarenhet av att resa med barn, har faktiskt aldrig ens åkt buss eller tåg med henne, här i Sverige :o
Men har ni tips?

Jag funderar på bilbarnstol - ni kanske inte kan svara för hur det brukar varai Kina, men på andra ställen? Vi kommer eventuellt cykla en del, hur kan jag lösa det? Resesäng känns överkurs, eller hur tänker/tycker ni? Jag köper/lånar nog en lätt sittvagn att ta med, har ni tips där?
 
Sv: Resa med barn

Jag har varit i Hainan, men inte med barn. Det är ett väldigt trevligt ställe som jag gärna skulle besöka igen om jag fick möjlighet. Jag vill påstå att de vet nog knappt vad en bilbarnstol är på de flesta taxiställen i Kina.

En bekant bodde där hela familjen då pappan arbetade i Kina (då var det dock i Qingdao - även det en trevlig stad!). De såg till att ha en egen chafför genom företaget då det var omöjligt att åka taxi på ett säkert sätt med barn (som att det gick till på ett säkert sätt utan barn...).

Detta var dock innan Kina hade OS och det kan ha hänt en del på civilisationen sedan dess. ;)

Om vi säger så här: Jag skulle inte åka till Kina med ett så pass litet barn om jag inte hade möjligheten att ha en privatchafför var vi än skulle. :angel:

Tillägg: Är det något speciellt du funderat över? Jag kan nog svara på det mesta om Kina och hur det går till där (om inte annat fråga min kinesiska svägerska)... ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Resa med barn

men nu är det kanske inte läge att åka taxi så jättemycket, utan mer buss och tåg -hur ser det ut på dessa med säkerheten?
 
Sv: Resa med barn

Det lättaste brukar vara att ta taxi, det blir inga stora pengar ändå. Buss känner jag ingen som gett sig på att åka. Det brukar se livsfarligt ut med människor överallt (här fick ordet knökfullt en helt annan innebörd för mig än tidigare). Att ge mig på att åka buss i Kina med en 1,5-åring skulle jag inte göra.

Tåg är just det som min bror och pappa jobbat med i Kina och utvecklat deras tågtrafik. Det finns fantastiska möjligheter för tågresande i Kina, men av det jag hört så är de ofta väldigt fulla också. Tåg skulle jag dock kunna tänka mig kan fungera som färdmedel även med barn.

Det som jag ändå upplevde som största problemet var att få kineser faktiskt kan förstå engelska. De kompenserade det dock genom att veeerkligen försöka! Det är ju dock en helt annan mentalitet och syn på barnuppfostran, vilket du säkert kommer märka. ;)
 
Sv: Resa med barn

Om man ska vara lite realistisk så tycker jag att det låter rätt optimistiskt om ni har tänkt att backpacka runt och inte ta det lugnt när ni är framme. Vad vill du att din dotter ska få ut av det? En 1,5-åring kan oftast gå och vill röra på sig men är för liten för att roa sig med en film som man kan göra med äldre barn under tråkiga transportsträckor, vilket det lär bli många av både med flyg och tåg på en sån resa. Även om du kan sätta henne i en bärsele på ryggen och gå eller cykla omkring så är det inte säkert att hon är på humör för att sitta där någon längre stund vilket gör det svårt att planera, särskilt om du ska hålla jämna steg med kompisar utan barn. Dessutom allt krångel med att bära med blöjor etc.

Allting går ju, men jag tror ärligt talat att både du och hon har det bättre om hon är hos nån lämplig barnvakt medan du är i Kina. Okej om ni ska hålla er på en plats och kan anpassa er efter dotterns behov men att försöka få ett så litet barn med på vad som verkar vara en typisk vuxenruntresa för att se saker - nej. Det är att göra det onödigt svårt både för dig och för dottern.
 
Sv: Resa med barn

Min plan är inte att "backpacka runt" (uppfattas det så i första inlägget?), planen är alltså att vara på ett ställe nära stränder och bara slappa och kunna roa mej med barnet. Ungefär precis som en resa till en kanarieö men med billigare mat, finare stränder och framförallt mindre turister. Jag har tex inte ambitioner att "hålla efter" de andra kompisarna även fast de har samma plan, det är jag och min dotter som gör resan ihop, men vi åker till samma plats som några vänner redan är på.

Angående transportsträckor är det ju framförallt flyget dit samt från och till flyg (dit o hem) som det handlar om, men visst, vi har ingen plan för eventuella utflykter och ifall vi vill åka iväg nån dag så vill jag veta vad som funkar o inte. Jag gillar att uppleva natur och vill gärna se mer än bara stränder men anpassar mej såklart till barnet. Inbillar mej att hon absolut kan ha ut något av en sådan resa, eller kanske framförallt att vi två ihop kan det.

Till trazel ja, språket misstänker jag kommer vara den största barriären. Bland annat fått tips om att skriva ner/ut kinesiska ortsnamnen ifall vi ska åka tåg, för att kunna köpa tågbiljetter. Var på Hainan har du varit?
 
Sv: Resa med barn

Själva resandet (flyg, flygbuss, taxi) tillsammans med så små barn har jag inte upplevt som särskilt jobbigt. Jag reste också ensam med ett barn. Men jag vet ju att väldigt många uppfattar resande med barn som helvetet på jorden. Vad jag inte vet är om det beror på att olika barn är olika smidiga att ha med sig, eller på att olika vuxna blir trötta av olika saker. Själv blev jag snarast tryggare än annars, av att ha ett barn med mig att ta ansvar för. Jag är heller inte skräckslagen för sådant som att sitta en natt på en flygplats med småttingen i knäet och försöka sova i väntan på ett försenat plan.

Om resan handlar om att ta sig till tex Hainan och att sedan vara där och om du orkar/vågar/vill företa mindre utflykter från "baslägret" så att säga, så är det en resa jag hade vågat ge mig på med ett barn i samma ålder. (Backpacka runt, skulle jag vänta med tills barnet klarar sig utan blöjor och välling och annat som är jobbigt att bära.)

Kanske inte för att barnet skulle "få ut" så himla mycket av det, men jag är också oklar över vad man tänker sig att barnet skulle "få ut" av att man lät bli att resa och därför stannade hemma. Vill föräldern resa, får ju barnet följa med. Hela livet kan inte vara ett arrangemang med uttalade pedagogiska syften för varje sak man gör.

Sen skulle jag inte hoppas på bilbarnstolar och sådant. Om det känns som ett absolut villkor för att barnet ska kunna åka bil/taxi, så är det rätt få länder man kan besöka. Min inställning har varit att jag "tar seden dit jag kommer" i den frågan. Många svenskar har förfasat sig över det.

En jobbig sak med Kina och småbarn är nog blöjorna. På många håll i Kina använder man nästan inte blöjor i vår mening av ordet. Att hålla på med textilblöjor på resa, låter väldigt jobbigt. Om jag var i dina kläder, skulle jag be Trazel kolla upp hurdan "blöjkulturen" är i området dit du ska.
 
Sv: Resa med barn

Tycker att det låter lite klichéartat att man typ ska vara easy going och världsvan förälder som fotvandrar över Himalaya med en unge på höften och bara har det hääärligt... ;)

Till TS: det är stor skillnad på olika åldrar. Just vid 1,5 har många barn en orolig period, det är enklare att resa med tex en 10-månaders eller ett något äldre barn. Jag tycker dels att du ska testa att resa med din dotter kortare sträckor först och dels att du ska snacka med andra som har 1,5-åringar som du känner för att bilda dig en uppfattning innan du bokar din resa. Att vara realist när det gäller barn är en klok strategi.
 
Sv: Resa med barn

Tycker att det låter lite klichéartat att man typ ska vara easy going och världsvan förälder som fotvandrar över Himalaya med en unge på höften och bara har det hääärligt... ;)

Till TS: det är stor skillnad på olika åldrar. Just vid 1,5 har många barn en orolig period, det är enklare att resa med tex en 10-månaders eller ett något äldre barn. Jag tycker dels att du ska testa att resa med din dotter kortare sträckor först och dels att du ska snacka med andra som har 1,5-åringar som du känner för att bilda dig en uppfattning innan du bokar din resa. Att vara realist när det gäller barn är en klok strategi.

Men fotvandring i Himalaya verkar ju inte alls vara vad TS planerar. För en sådan expedition hade jag definitivt dragit gränsen vid ett ännu inte rumsrent barn.:D Så djävla hääärligt blir det kanske inte, men jag förväntar mig inte att livet är härligt. Det är inte särskilt häääärligt hemma heller. Eller någon annanstans som jag kan komma på.

Jag har väldigt många gånger fått frågor och kommentarer som gick ut på att barnet var "för litet" för resor och därför inte "fick ut" något av det. Och det är klart, den ungen har sovit sig igenom rätt många museer, i sin vagn. Men jag fick ut något av det, och barnet både ville och måste jag ju ta hand om oavsett var vi befann oss.

Jag har svårt att förstå många föräldrars tro att "hemma i lugn och ro" skulle vara det enda som barn "får ut" något av, alternativt det enda de inte tar skada av. Och jag tycker att det är lite överspänt att förvänta sig att barnet ska "få ut" något av än det ena än det andra. Varför räcker det inte att det är omhändertaget och älskat och en del av sina föräldrars/sin förälders liv? Det brukar ändå vara en underligt formad läskburk eller något i den stilen som de kommer ihåg. :p
 
Sv: Resa med barn

Jag tror absolut att barn i alla åldrar kan få nåt ut av resor, jag har också rest utomlands flera gånger med mina barn. Men man kan ju hitta ett mellanting mellan bägges behov, valet måste inte stå mellan en superduperlång resa till ett U-land och att hyra stuga i Astrid Lindgrens värld, typ. Det gäller ju bara några få år då man får anpassa sina resmål, tex med tanke på såna saker som rörelsebehov, bilbälte och blöjor. Vill man inte vänta så varför inte dra iväg ensam och låta barnet hänga med andra pålitliga vuxna? Barnet är väl ingen nalle som ska med för den vuxnas skull.
 
Sv: Resa med barn

Men alltså, det är något som skaver här som jag inte kommer åt.

Jag fattar inte varför man inte skulle kunna resa till u-länder (är Kina ett u-land, är området kring Hainan verkligen att beskriva som ett u-land?) med barn. :confused: Jag har helt klart för mig varför man inte uthärdar i en stuga i Astrid Lindgrens värld:p, men vad är det som är så bra med att vara hemma (eller hos barnvakt) som gör att man inte bör åka långt bort till främmande länder? Det finns ju barn överallt, de allra flesta når vuxen ålder.

Hur ser du på att det bor barn i Kina? Är det olämpligt på något vis? Du kan ju inte tycka att alla kinesiska barn borde flyttas till Sverige och få bilbarnstolar, näringsberäknade mellanmål och säkerhetskontrollerade leksaker - så varför är det då tveksamt eller dumt och tecken på att man ser sitt barn som en nalle att ta med det till Kina?

Jag fattar verkligen inte.
 
Sv: Resa med barn

Jag känner nog att på en "upplevelseresa" (och då menar jag "upplevelse" som något i vuxenstil, inte "junibackenupplevelse") så hade jag inte tagit med mig min 1,5-åring. Kanske främst av rent egoistiska skäl, jag hade inte haft ut lika mkt av reseupplevelsen som om jag åkt själv. Och barnet hade knappast haft ut något speciellt av resan utan antagligen njutit mer av att få bli omhändertagen av ngn barnkär, nära släkting.

En utlandsresa utan några större "vuxenupplevelse-inslag" hade det däremot fungerat att ha med sig 1,5-åringen. Men där hade jag definitivt föredragit att välja en ort som har bekvämligheter och där det ex.vis känns rätt säkert att åka taxi el. dyl. Jag är absolut inte beredd att ta risken för en krock utan bilbarnstol bara för att andra barn i landet reser utan.

Nu är vi ju alla olika, själv är jag kanske helt enkelt inte nog reskåt för att resa utan bekvämligheter med så små barn. Andra kanske klarar det utmärkt.
 
Sv: Resa med barn

Tog snabbsvarsknappen.

Vad tänker ni med speciella vuxenupplevelseinslag? Att bada (gjorde vi en hel del förra sommaren då barnet var ett halvår och hon älskar att bada), kanske åka till en djungelpark (är nog hennes mamma mer road åt men hon är ju van att hänga med i skogen hemma i vagn, sjal eller sele), kanske besöka en inhemsk by (samma där), äta gott (hon älskar mat oavsett var hon är...), cykelturer i bergslandskap, räknas det som "vuxenupplevelse-inslag"? :) Eller hur tänker ni? Vad gör ni på resor med små barn, egentligen??

Hainan kallas Kinas Hawaii. Kolla tex http://www.hainan.nu/ Jag är inte säker på bekvämligheter där, men bortsett från trafiken och språket är det nog inte en jättestor skillnad motför att turista på nåt mer exploaterat ställe, fast ja - det vet jag ju inte förrän jag är där.
 
Sv: Resa med barn

I mars 2010 var vi på just Hainan och även i Guangzchou (stavas nog inte så). Vi reste ihop med min mamma, pappa, bror och hans familj och var då 9 pers varav 4 barn (10, 8, 5, 1) och det fungerade alldeles perfekt.
Vi var i Sanya 8eller strax utanför) på Yalong beach i 10 dagar.
Vi åkte taxi och det fanns inga bilstolar mm men det brukar det ju inte göra utomlands.

Fråga gärna vad du vill veta, jag älskade stället men det var som sagt väldigt svårt med språket då de flesta inte kan ngt annat än just kinesiska.
 
Sv: Resa med barn

Tog snabbsvarsknappen.

Vad tänker ni med speciella vuxenupplevelseinslag? Att bada (gjorde vi en hel del förra sommaren då barnet var ett halvår och hon älskar att bada),

Att bada går ju alldeles utmärkt med små barn. Däremot förutsätter ex.vis snorkling att det finns någon annan som kan sköta barnet under tiden. Att ligga och "steka" sig är också svårt med små barn som kan ha svårt med temperaturen och behöver leka i skugga.

kanske åka till en djungelpark (är nog hennes mamma mer road åt men hon är ju van att hänga med i skogen hemma i vagn, sjal eller sele), kanske besöka en inhemsk by (samma där),

Allt ovanstående kan säkert fungera utmärkt men där hade jag tänkt på transporten, hur länge jag egentligen orkar bära och det ändå känns njutbart, ska jag bära både blöjor (använda som oanvända), mat, extrakläder, vattenflaskor och barnet så orkar inte jag speciellt länge. Ska vi spana på djur, safaristyle och man måste vara tyst blir det inte heller speciellt lyckat.


äta gott (hon älskar mat oavsett var hon är...),

Går utmärkt med små!

cykelturer i bergslandskap, räknas det som "vuxenupplevelse-inslag"? :)

Där beror det väl på hur svår terrängen är (jag vill ju inte riskera att välta) och hur länge barnet är roat. I svår terräng hade jag definitivt föredragit att åka utan barn.

Typiska "vuxenupplevelser" för mig är väl museibesök, shopping, gå på musikal eller teater, göra ngt äventyrligare etc. Ju äldre och rörligare barnen är desto lättsammare är de att ha med sig tycker jag (här undantar jag tonårstrulighet som säkert kan förgifta vilken semester som helst....).

Typiska barnsemestrar är väl sådana som är upplagda just för att barn ska trivas och att det är relativt "bekvämt" rent resursmässigt för föräldrarna.
 
Sv: Resa med barn

Det finns ju barn överallt, de allra flesta når vuxen ålder.

Hur ser du på att det bor barn i Kina? Är det olämpligt på något vis? Du kan ju inte tycka att alla kinesiska barn borde flyttas till Sverige och få bilbarnstolar, näringsberäknade mellanmål och säkerhetskontrollerade leksaker - så varför är det då tveksamt eller dumt och tecken på att man ser sitt barn som en nalle att ta med det till Kina?

Visst, de allra flesta barn når säkert vuxen ålder - men varje barn som inte gör det är ju faktiskt en tragedi.

Jag föredrar svensk säkerhetsstandard före lägre sådan, helt klart. Det verkar dock enklare att verka för att "exportera" våra "bilbarnstolar, näringsberäknade mellanmål och säkerhetskontrollerade leksaker" än att tvångsförflytta barn över halva jordklotet...
 
Sv: Resa med barn

trazel o kanske caradan, Petruska tipsade om att undersöka hur det är på blöjfronten, vet ni det? Finns det blöjor att köpa på detta place?
 
Sv: Resa med barn

(här undantar jag tonårstrulighet som säkert kan förgifta vilken semester som helst....).

Nejdå, man får inte ens med sig dem på semestern. :p

Typiska barnsemestrar är väl sådana som är upplagda just för att barn ska trivas och att det är relativt "bekvämt" rent resursmässigt för föräldrarna.

Men det verkar ju så mördande tråkigt. Bekvämligheten liksom raderar allt trevligt och intressant. Jag föredrar generellt jobbigt och roligt framför bekvämt och tråkigt (lite som att ha häst, jobbigt och roligt, är det).

Jag räknar allt det där som evis räknade upp som "vuxensaker" som man kan göra med barn - om än kanske i långsammare tempo än om man bara varit vuxna på färden.

De enda saker jag har saknat att kunna göra på resor med barn är att gå på teater. Det gäller särskilt i London. Teater på kinesiska känns så där lockande, ärligt talat.
 
Sv: Resa med barn

Men det verkar ju så mördande tråkigt. Bekvämligheten liksom raderar allt trevligt och intressant. Jag föredrar generellt jobbigt och roligt framför bekvämt och tråkigt (lite som att ha häst, jobbigt och roligt, är det).

Kanske det unga barnet tycker att dina "vuxensaker" är lika mördande tråkigt? Jag tycker nog att man ska gå halva vägen var och just med barn innan skolåldern så är jag ett stort fan av semestrar upplagda mer för barnens behov (och föräldrars bekvämlighet:o). Var sak har sin tid och man bestämmer ju till stor del själv hur roligt man har. Tids nog vill barnen gå på Louvren med mig och faktiskt ha behållning utav det!
Jag tror också att man kan bli positivt överraskad, har arbetskamrater som blivit totalt inbitna husvagnssemestrare och vem hade kunnat tro det för några år sedan?!

De enda saker jag har saknat att kunna göra på resor med barn är att gå på teater. Det gäller särskilt i London. Teater på kinesiska känns så där lockande, ärligt talat.

Jag har ju paddlat fors en del (vilket inte är helt barnvänligt, speciellt inte i vårflod). Fick höra en dråplig historia av en bekant som var höggravid då hon och hennes sambo blev medbjudna på en forsfärd. Hon frågade om de kunde ta med hunden (av det större formatet) och det skulle inte vara något problem (:eek:).
Det hela slutade i första forsen då kanoten välte och hon fick baxa sig själv och hunden i säkerhet. Kan ju bara föreställa mig fasan om man dessutom tagit med sig sin ettåring...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 353
Fritid Jag har ännu inte haft någon sommarsemester och känner mig nu som en urlakad disktrasa efter en tuff vår med Corona och allt vad det...
2
Svar
26
· Visningar
1 832
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Jag älskar resa och nu med en liten på gång kan jag ändå inte sluta drömma om nya resmål. Jag har ytterst liten erfarenhet av små barn...
Svar
19
· Visningar
1 636
Senast: linlar1
·
Småbarn Jag ska resa med mitt 2,5 månaders barn Norge - Sverige - tur och retur. Det är en sträcka på ca 35 mil (enkel resa) som i regel körs på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 253
Senast: Diplomaten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp