Resa med barn.

YaHilweh

Trådstartare
När började ni resa med era barn?
och vart?

Sambon fyller 30 i April och då är vårt kiddo 5-6 månader gammal om allt går som det ska. Det är hur som inte yngre än 5 månader då jag inte kommer att gå över tiden.
Vi är otroligt sugna på att ta en vecka eller två till något varmare ställe. En charter med all inclusive skulle absolut inte göra något, vi har sedan länge förstått att äventyrsresorna med vandring och dylikt får vänta några år till.
Känner även att barnet kommer vara så pass litet att jag inte vill lämna det hos mormor eller farmor under tiden, speciellt inte om amningen går som den ska :)

Så tips, tankar och ideer?
 
Vi har rest med båda barnen från start, nu förra året var vi i Portugal med stora på 3 och lilla 5mån :)
Grekland med 2åring, Teneriffa 2,5 och själv gravid, Finland med 6mån och uppåt då åkt bil (gbg-sthlm) och sen färja över
Så jag säger: åk :D de är ju som behändigast där omkring 5-6-7mån :p hyfsat stadiga, men man kan parkera dem i skugga utan att de smiter ifrån.. Och har man dessutom tur sover de mycket
 
Så små barn är ju bara att ta med sig. Det krävs ju inga nämnvärda specialgrejer för dem, tex spelar det ingen större roll om resmålet är barnvänligt med lekplatser etc, och man behöver inte oroa sig för att en så liten inte ska tycka om den främmande maten. Sådant kan ju bli lite kinkigt några år senare.

Jag reste på olika sätt och till olika platser i princip genast när min son var född. Vi åkte till min syster som då bodde i Costa Rica hans första påsk, och han är född i december, så då var han väl ungefär fem månader då. På den vägen har det varit.
 
Vi valde att inte resa så mycket innan barnet sov hyfsat på nätterna. Första året blev vi väckte varannan timme och och tog 20 min till 2 timmar att natta om, varje natt. Om vi hade delat rum hade verkligen ingen av oss njutit av den resan, hemma kunde en sova hyfsat ostört i ett annat rum.

En sak som man ibland glömmer med små barn är vaccinationer om man reser till mer avlägsna platser. En del vaccin går inte att ge innan 2 års ålder.
 
Perfekt ålder att resa med! Vi åkte till fjällen, 50 mil i bil enkel resa, när dottern var 6 månader. Hon är inte en som finner sig i vad som helst men den resan gick hur bra som helst. Hon har ännu inte flugit men vi har rest med tåg och bil sedan hon var 10 dagar.

Tips är att hyra en transportväska, airshell, så att ni kan få med er er vanliga barnvagn. Hotellen har ofts spjälsängar som kan bokas och man kan ta med lakan hemifrån så att sängen luktar bekant om barnet är känsligt för det. Ta med vattenkokare/doppvärmare så att ni kan värma ersättning/välling/mat på rummet.

Lägenhet kan vara smidigare än hotellrum, så att man kan laga lite mat och diska. Gärna tvårums, så att man kan göra saker inomhus även när barnet sover.

Kolla upp transfertiderna innan ni bokar så att ni är på det klara med hur lång restiden faktiskt blir dörr till dörr. Vi valde bort några resmål när vi bokade resa nu (åker till Kroatien i höst) för att transfertiderna såg ut att kunna bli orimligt långa. Tänk också på att om ni vill att barnet ska åka i bilbarnstol så behöver ni förmodligen ta med det hemifrån. Det finns airshells även för bilbarnstolar. Dock får man ju bara ha en begränsad mängd bagage med sig. Barn under 2 brukar få checka in en barnvagn men har i övrigt ingen bagagekvot.
 
Sonen åkte Irland runt när han var två månader i en vecka.

Tösen var 5 månader när vi åkte till Brasilien i en vecka.

Det funkade finfint båda gångerna, både med bilsemester och solsemester :)

Då våra har ätit ersättning så hade vi med en vattenkokare så vi kunde sterilisera vattnet och i Brasilien så köpte vi köpevatten och kokade åt tösen och på Irland tog vi från kranen.
 
Perfekt ålder att resa med! Vi åkte till fjällen, 50 mil i bil enkel resa, när dottern var 6 månader. Hon är inte en som finner sig i vad som helst men den resan gick hur bra som helst. Hon har ännu inte flugit men vi har rest med tåg och bil sedan hon var 10 dagar.

Tips är att hyra en transportväska, airshell, så att ni kan få med er er vanliga barnvagn. Hotellen har ofts spjälsängar som kan bokas och man kan ta med lakan hemifrån så att sängen luktar bekant om barnet är känsligt för det. Ta med vattenkokare/doppvärmare så att ni kan värma ersättning/välling/mat på rummet.

Lägenhet kan vara smidigare än hotellrum, så att man kan laga lite mat och diska. Gärna tvårums, så att man kan göra saker inomhus även när barnet sover.

Kolla upp transfertiderna innan ni bokar så att ni är på det klara med hur lång restiden faktiskt blir dörr till dörr. Vi valde bort några resmål när vi bokade resa nu (åker till Kroatien i höst) för att transfertiderna såg ut att kunna bli orimligt långa. Tänk också på att om ni vill att barnet ska åka i bilbarnstol så behöver ni förmodligen ta med det hemifrån. Det finns airshells även för bilbarnstolar. Dock får man ju bara ha en begränsad mängd bagage med sig. Barn under 2 brukar få checka in en barnvagn men har i övrigt ingen bagagekvot.
Vad är en airshell?
 
Ja som @Blueberry säger så har min lilla tjej rest en hel del 8 flyg innan hon var 4 månader och några 2.5-3h bilresor på de. Första gången vi flög var hon 3 månader (är 4.5 månader idag)
Första flygen sov hon mest, men på senaste turen var hon mer aktiv. Jag har investerati en större skötväska för att resa med, packar extra många ombyten till bebis och ett till mej för säkerhetsskull och ett par extra blöjor fler änvad som brukar gå åt, bajsexplotion eller att kräka ner sej verkar va poppis när man minst behöver det. Jag har även haft endel leksaker, senast hade hon en lite bitring som jag satt fast på henne med napphållaren utifall (när) hon tappar så slipper man ner på golvet. Filtar, jag hade några stycken tunna, perfekt om det finns plats att lägga ner bebisen på en typ soffa medans man väntar på flyget så kan bebis ligga där på filten, jag har lounge access och där finns alltid en soffea eller skön fotölj att lägga liten i. Bärsele eller sjal är guld värt, på arlanda finns sulkys att låna men kanske inte dit ni åker och att bära bebis utan blir tungt.
Alice har inte haft problem med öronen och jag tror inte dom brukar ha det när dom är så små, kan ha fel. Att amma gick inte att göra på flygen jag åkt, SAS, utan bebis ska sitta fastspänd framåt så ifrån dej, jag hade napp första flyget sen har vi kört utan.
Som någon sa tidigare så är det perfekt ålder att åka med när dom är små, dom kan ju inte spirnga ifrån en och sitter rätt så stilla. För min del känns det bra att börja tidigt iom att vi kommer att flyga ofta, jag har 2 flyg hem till mina föräldrar så 4st tor för varje gång vi åker hem.
 
Har ingen erfarenhet själv, men att resa med en halvårsbäbis tänker jag mig är relativt enkelt och smidigt, inte som att resa med en ettåring :p Vi hoppas på att kunna åka till USA när bebis är ca 5 månader. Det känns som en bra ålder att resa. :)
 
Vi reste 60 mil till Jämtland när barnet var ca 6 månader. Sen flög vi till Österrike, hon och jag och min "ursprungsfamilj", när hon var 9 månader. Nästa Österrikeresa var nu i maj när hon var ca 18 månader. Alla resor har gått helt smärtfritt, förutom chocken första Österrikeresan när släktingarna monterat en framåtvänd bilbarnstol i bilen vi skulle få låna. :crazy: Jag ammar fortfarande och det har nog varit en stor fördel under flygresorna. Vi har på något mirakulöst sätt lyckats pricka hennes tröttid, jag har ammat henne vid start och så smack, har hon somnat och sovit i princip hela resan. :D
 
Första resan gick till Tyskland, då var han lite mer än 8 månader. Andra resan, Teneriffa, vid 16 månader. Tredje, Polen, var han 18 månader. Allt har gått smidigt (både med "vanligt flyg", charterflyg och lågprisflyg).
 
Båda mina har varit runt fem månader när vi har rest första gången med flyg, fungerat hur bra som helst! :D Äldsta åt ersättning så där såg vi till att boka så vi hade tillgång till spis för att kunna koka, det yngre barnet ammades helt så han hängde bara med! :D Så boka en resa ni! :D
 
Låter grymt!
Då ska vi bara komma fram till vart vi vill resa, Indien får nog vänta lite hur som.

Har ni restips oxå? Verken jag eller sambon är så enormt beresta.
Jag: Usa, Egypten, Tyskland, Frankrike
Sambo: Kosovo, Egypten, Grekland, Spanien, Tyskland

Så tips på bra resmål :D
 
När började ni resa med era barn?
och vart?

Sambon fyller 30 i April och då är vårt kiddo 5-6 månader gammal om allt går som det ska. Det är hur som inte yngre än 5 månader då jag inte kommer att gå över tiden.
Vi är otroligt sugna på att ta en vecka eller två till något varmare ställe. En charter med all inclusive skulle absolut inte göra något, vi har sedan länge förstått att äventyrsresorna med vandring och dylikt får vänta några år till.
Känner även att barnet kommer vara så pass litet att jag inte vill lämna det hos mormor eller farmor under tiden, speciellt inte om amningen går som den ska :)

Så tips, tankar och ideer?
Klokt att du inte tänker lämna bort bäbisen :)! Oavsett amning är en vecka eller två för länge för en så liten att vara i från sina föräldrar / primära anlnytningspersoner.

En 5-6- månaders är ju perfekt att resa med! Sover mycket o är inte särskilt rörlig. Blir nästan som vuxensemester ju :)! Vi var på Kanarieöarna när vår yngsta var 8 mån. Perfekt! Vi ska faktiskt åka igen i höst då han är 1.5 ( samt en 3.5- o en 7-åring), vilket inte lär bli lika smidigt när han är rörlig o helt utan vett ;).

Lycka till!!
 
Låter grymt!
Då ska vi bara komma fram till vart vi vill resa, Indien får nog vänta lite hur som.

Har ni restips oxå? Verken jag eller sambon är så enormt beresta.
Jag: Usa, Egypten, Tyskland, Frankrike
Sambo: Kosovo, Egypten, Grekland, Spanien, Tyskland

Så tips på bra resmål :D
Typ Grekland, Turkiet, Mallis, spanska fastlandet ed. Skapligt kort flygtid (3-4 h), Kanarieöarna - dock lite längre flyg , 6 h
 
Låter grymt!
Då ska vi bara komma fram till vart vi vill resa, Indien får nog vänta lite hur som.

Har ni restips oxå? Verken jag eller sambon är så enormt beresta.
Jag: Usa, Egypten, Tyskland, Frankrike
Sambo: Kosovo, Egypten, Grekland, Spanien, Tyskland

Så tips på bra resmål :D
Jag tänker helt krasst att det finns ju barn överallt i världen. Alltså borde det vara fullt genomförbart att resa vartsomhelst med barn. Däremot kan man ju inte göra vadsomhelst i sällskap med barn, men det gäller ju hemma också. Jag ser nog helt enkelt inte SÅ stor skillnad mellan att vara hemma, göra en utflykt eller resa lite längre.
 
Låter grymt!
Då ska vi bara komma fram till vart vi vill resa, Indien får nog vänta lite hur som.

Har ni restips oxå? Verken jag eller sambon är så enormt beresta.
Jag: Usa, Egypten, Tyskland, Frankrike
Sambo: Kosovo, Egypten, Grekland, Spanien, Tyskland

Så tips på bra resmål :D
Det beror ju helt på vad ni vill göra. Vill ni ha sommarvärme och havsbad i april måste ni förmodligen minst till Kanarieöarna eller Egypten. Medelhavet är inte varmt i april. Är det inte så viktigt med värme kan ni åka precis vart ni vill. Det är ändå inte så lämpligt att hänga på stranden en vecka med en bebis. I vilket fall är det svårt att tipsa om något när man inte vet vad ni vill ha ut av resan. Det handlar inte så mycket om vart man kan åka med barn utan om vad ni vill göra och var man kan göra det.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 366
Senast: Manji
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 759
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 202
Senast: Elendil
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 233
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp