Resa med barn

Taraxacum

Trådstartare
Vi ska göra en weekendresa jag min man och vår son på snart 2 år. Det blir två nätter på hotell och lite olika aktiviteter på dagarna. Vi har inte gjort något liknande förut. Vi har semestrat i husvagn och båt, och då har man ju med sig allt man behöver. Nu när vi kommer bo borta på ett annat sätt börjar jag tänka lite på hur vi löser det här med MAT. Framförallt då för sonen :p

Är det nån som har tips på vad man kan ha med sig redan hemifrån som funkar som mellis och "innan-natten-mål"? Och hur göra med förvaring? Kylväska?

/Mamman som hatar att bo borta utan sitt kylskåp :arghh:
 
Vi ska göra en weekendresa jag min man och vår son på snart 2 år. Det blir två nätter på hotell och lite olika aktiviteter på dagarna. Vi har inte gjort något liknande förut. Vi har semestrat i husvagn och båt, och då har man ju med sig allt man behöver. Nu när vi kommer bo borta på ett annat sätt börjar jag tänka lite på hur vi löser det här med MAT. Framförallt då för sonen :p

Är det nån som har tips på vad man kan ha med sig redan hemifrån som funkar som mellis och "innan-natten-mål"? Och hur göra med förvaring? Kylväska?

/Mamman som hatar att bo borta utan sitt kylskåp :arghh:

Boka rum med minibar, så får ni litet kylskåp.

Vad brukar ni äta? Frukt, bars, bröd mm är ju lätt att ta med sig. Välling- och grötpulver med om ni ger sådant. Annars finns det kanske butik på orten ni ska till? Då kan man köpa yoghurt och liknande. Ofta kan man ju köpa saker på hotellet med.

Slappna av, ha med er lite proviant typ bars/frukstänger eller annat ni vet uppskattas. Det löser sig säkert. :)
 
Vi har packat med lite klämmisar, annars har Cornelis ätit med oss det vi äter :) brukar lösa sig :)
 
Vällingpulver är enkelt att ha med, vattenkokare brukar finnas på de flesta hotellrum. Min 2,5 åring dricker inte välling längre så jag gör gröt på det pulver vi har kvar istället, mätar jättebra och hon älskar det.
Klämmisar funkar alltid som nödproviant, finns i grötform också. Annars är ju frukt med eget skal smidigt att ha med, äpple/päron/banan osv.

Tänker att en 2-åring i övrigt äter "vuxen"-mat så det kommer säkert gå jättebra!
Vi har faktiskt inte haft med något utöver snacks/nödproviant som ska täcka akut hunger under resan till och från resmålet så att säga.
 
Eftersom ni inte ska vara borta så länge så kan det ju inte vara till ett land med väsentligt annorlunda matutbud än Sverige? Men kan förstås vara praktiskt att ha någon färdigmat i reserv (jag är inte så insatt i vad som finns nu, men andra har ju svarat). De flesta kaféer/restaturanter/hotellbarer kan värma, om det är sådant som smakar bäst varmt. Minibar var ett bra tips. Sedan brukar jag tänka att det inte är hela världen om semestermaten inte blir som hemma. Vill de ha wienerbröd till frukost så ok, det kan ändå inte bli en vana.
/Mamman som bla rest med en ettåring i östeuropa innan warsawapaktens upplösning. Det hände att cherrycoke var den enda förseglade drycken som fanns, barnet överlevde.
 
Min unge äter samma mat som oss och så ammar vi (21 månader). Jag brukar ha en klämmis eller två i bilen. Och en flaska vatten.

I övrigt köper vi mat när någon är hungrig.

Utan tight budget (eller möjligen krångliga dietval) är inte maten något vi planerar för när vi är på resande fot.
 
Vi ska göra en weekendresa jag min man och vår son på snart 2 år. Det blir två nätter på hotell och lite olika aktiviteter på dagarna. Vi har inte gjort något liknande förut. Vi har semestrat i husvagn och båt, och då har man ju med sig allt man behöver. Nu när vi kommer bo borta på ett annat sätt börjar jag tänka lite på hur vi löser det här med MAT. Framförallt då för sonen :p

Är det nån som har tips på vad man kan ha med sig redan hemifrån som funkar som mellis och "innan-natten-mål"? Och hur göra med förvaring? Kylväska?

/Mamman som hatar att bo borta utan sitt kylskåp :arghh:

Jag har rest mycket min nu snart 4-åring, vi körde på klämmisar, gröt och yoghurt. Hon har inte varit särskilt intresserad av att äta ordentliga mål när vi rest för än nu så det blev mycket små mål istället, både nyttigt och onyttigt, så länge hon fick nått i magen och var nöjd.
 
Tack för era svar!
Resan gick jättebra. Som nödproviant hade vi med några gamla barnmatsburkar och klämmisar jag hittade i skafferiet. Och frukt och vatten. Det kom till användning när barnet sovit och vaknade hungrig och ville äta omedelbums.

Jag kommer helt klart vara lugnare till nästa resa :bow:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi var bortresta 4 nätter i helgen och Bruce var hos hundvakt. Han har varit där många gånger tidigare och alltid trivts, även om han...
Svar
7
· Visningar
1 106
Senast: startpompe
·
Kropp & Själ Jag har funderat på en sak. Jag trivs fenomenalt bra i min lägenhet, men ibland behöver jag lite omväxling, typ vara hemifrån en eller...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 694
Senast: Vallmo
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 706
Senast: _Taggis_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 596
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp