Bukefalos 28 år!

Resa med bebis

Diplomaten

Trådstartare
Jag ska resa med mitt 2,5 månaders barn Norge - Sverige - tur och retur. Det är en sträcka på ca 35 mil (enkel resa) som i regel körs på 5,5 timmar med stopp o.s.v. Detta snarast möjligt (hade eg tänkt att resa idag, men har fortfarande inte bestämt mig hur, var eller som ni märker ... när). Jag har ett par ärenden som ska utföras och dessa kommer jag att få uträttat på några timmar, dessa behöver uträttas senast denna vecka. Räcker tiden till - och om jag och bebis orkar - finns det möjlighet att träffa ett par vänner som jag inte sett på en längre tid.

Tanken är att jag ska göra resan i två omgångar på dit och hemresan. Jag funderar alltså på att ta in på hotell. Dels för att det blir lång tids resande för lillan, men också för att få det till en liten "mini-semester" och för att komma hemifrån kommunen en stund. :)

Jag har ingen direkt tid att passa, förutom att mina ärenden måste göras under vardagar, innan kl. 15.00. Mina färdmedel att välja på är: tåg, buss eller bil och jag har ingen tanke på att sova hemma hos vänner eller bekanta. Jag värderar för och nackdelar med avstånd, packning, möjligheter o.s.v. och är nu så pass snurrig att jag varken vet ut eller in. Misstänker att jag krånglar till det ...

Förslag?
 
Sv: Resa med bebis

Jag har precis åkt ner till Öland med min 3-månaders och dit har vi 46 mil. Jag valde att gå upp tidigt för att hon skulle få många sovtimmar i bilen och när hon sedan vaknade så bytte jag blöja i baksätet och ammade. Sedan somnade hon om igen och vi fortsatte våran resa. Nu vet jag att vår dotter alltid somnar om när hon har vaknat på morgonen så jag räknade med att hinna hela vägen med henne sovandes.

Hade jag haft ett barn utan sovrutiner eller som är vaken när den väl vaknar hade jag nog åkt tåg för att kunna roa mitt barn när det är vaket.
 
Sv: Resa med bebis

Hur är bebis i bilen annars?

Sover, gråter, glad, förbannad osv ? Det är ju rätt avgörande om man ska ge förslag på färdmedel.
Om du vill ta in på hotell och dela upp resan så gör det, men det är inte nödvändigt om du har en nöjd bebis. Vi har åkt ca 60 mil med våran dotter när hon var i samma ålder, stannade för blöjbyte enbart, åt gjorde hon under färden ( förutsätter dock att man är två ) och sedan var hon helnöjd/sovande.

Är hon ok med att åka bil, ta bilen ( är mitt förslag )..
 
Sv: Resa med bebis

Nar vi akt ner till svarforaldrarna i Devon (tar ca 3.5h med bil utan stopp) sa har vi alltid akt pa kvallen. Vi har de vanliga rutinerna hemma, sedan "lagger" vi dem i bilen (i pyjamas) - strax efter kl 19 - och sedan kor vi och ar da framme en bit fore midnatt om vi aven stannar for en fika pa vagen. Sedan ar det bara att stoppa dem i sang! Jattesmidigt, de sover hela tiden och trafiken ar inget problem eftersom det ar kvall sa man behover inte tanka pa ev trafikstockningar etc.
 
Sv: Resa med bebis

Så gör vi med när vi åker Stockholm-Skåne. Tar längre tid att köra men vi tar hellre den smällen än att det är jobbigt för barnen. Har även åkt Stockholm-Åre på kväll/natt med en treåring och en tvåmånaders.

Är enligt min erfarenhet absolut bästa sättet att åka med små barn.
 
Sv: Resa med bebis

Jag har haft liknande sätt i tanken. Min bebis somnar senare på kvällen och sover i regel hela natten. Hon vaknar tidigt för mat och sover sedan någon timme. Under dagen är bebis en vaken bebis. Men, i bilen sover hon mestadels. Givetvis kan hon vara lite missnöjd, men det går att lugna henne relativt fort. Så, eventuellt att planen blir att man far tidigt imorgon så att hon sover mestadels av vägen. För bådas skull har jag tänkt att ta någon paus när hon vaknar för ev mat, men också för att sträcka på oss och få frisk luft.

Först tänkte jag att tåg vore en bra idé, men allt eftersom tänkte jag att det blir tufft med packning, det tar längre tid och kostar mer. Dessutom blir man mer bunden gällande tid och plats.

Åkte du själv?
 
Sv: Resa med bebis

När E var 4 mån reste jag och han själva ner till Uppsala ( 55 mil). Han sov större delen av resan o vaknade bara 2 gånger.

När E var 5 mån reste vi ner till Orust, vilket är 88 mil. Vi började köra kl 23,00 på kvällen. Första stoppet vart några mil bort för att lämna hunden. Sen sov han till Borlänge (45 mil bort). sen fortsatte vi köra. Vi var framme 10.00 på Orust (de brukar ta runt 9-10 tim annars att köra). Han vaknade, bytte blöja o fick mat sammtidigt som vi körde (flaska). Sen lekte han en stund o somnade om.

Hemvägen var likadan. Smidigt var de. Vi körde Orust-Sala ( 45 mil) på 5,5 tim då E sov hela vägen.

Vi har en Cd skiva som är guld värd från Åhlens. Dom sjunger för barn och lägger in tex i vårt fall eddie på olika ställen. Eddie blir helt tyst när han hör den skivan :D

Ta med något hon tycker är roligt. De kommer nog gå bra. 35 mil är ju inte så jätte långt.

Jag vägrar tåg av den anledningen att de är så böckigt med packningen. E har redan hunnit flyga 3 gånger ( 6 mån gammal är han). :D
 
Sv: Resa med bebis

Jag tycker att det är lättare med en resdag där man åker långt än att ha flera stycken.
 
Sv: Resa med bebis

De är ju inte någon lång resa.
Sätt er i bilen, stanna när barnet behöver, åk vidare sen...
Vi hade 40 mil hem från BB, och sen åkte vi 1-2 ggr/månad utan problem.
problemen kom först när Filip var ca 2 år, och då började vi åka på kvällen, det är ju trots allt bara 4-5timmar.

Åk, njut av resan, och gör ingen grej av det!

* Jenny *
 
Sv: Resa med bebis

Ja jag åkte själv, min man kom ett par dagar senare med min bror. Tycker det fungerade bra och kan nog göra om det igen om det skulle vara så, enda tråkiga var att jag inte hade någon att prata med. Att övernatta på ett hotell tycker jag låter som en bra idé för din skull.
 
Sv: Resa med bebis

TÅG om du reser ensam och bebis inte somnar lätt i bilen annars bil.

Jag åkte tåg med mina tvllingar på knappt 3.5 månader, det funkade superbra ! Förutom att min gigantiska barnvagn knapp gick in på tåget, lite opraktiskt att plocka in och ut den i delar och att bebbarna inte kunde ligga i. Men det var ju bara logistik.
 
Sv: Resa med bebis

Jag har åkt både tåg och bil ca 35 mil flertalet gånger sedan lilleman föddes.

När han var 6 veckor tog vi tåget till min familj. Var riktigt smidigt att kunna amma och byta på honom när man behagade. Visst är det en hel del packning men andra resenärer brukar vara hjälpsamma, är i varje fall min uppfattning.

När han var strax över 2 månader åkte jag bil till familjen. Åkte lagom när det var dags för skrutt att sova och behövde bara stanna en gång för mat på vägen upp, ammade i baksätet på en rastplats.

De gånger vi har varit två vuxna när vi åkt upp har vi försökt anpassa efter sovningen, inte helt lätt när han numera sover ca 20 minuter 1 gång per dag ;) Det smidigaste har varit att åka när han ska sova för kvällen. Då har han sovit hela vägen och det har bara varit att flytta honom från bilen till sängen.

I veckan är det dags att åka uppåt igen, denna gång vankar en ca 3 timmars tågresa med en 15 månaders ... kan bli spännande då han inte sover och hans favorit sysselsättning är att springa och klättra. :rofl: Blir att ladda upp med mycket mellis och leksaker
 
Sv: Resa med bebis

Jag åkte tor till Stockholm när Gustav var 2 månader. Tåg upp och bil hem. Inga problem alls och jag körde i ett sträck. Han sov mesta delen av tiden och jag stannade bara för att amma :D
 
Sv: Resa med bebis

Ja när dom var små söta spädisar var det guldläge att göra längre resor med bil/tåg/flyg, men nu när dom små illbattingarna hunnit bli 15 månader är det en annan femma..

Att åka upp till Sälen ( och över till Norge ) var rena morduppdraget i somras =/

Nästa år blir det dvd i bilen och det med basta :D
 
Sv: Resa med bebis

Jag skulle också säga att den här åldern är den allra lättaste att resa med barn. Inte förrän i 6-7-årsåldern blir det lika enkelt igen så passa på!

Vi tog gemensamt mamma- och pappaledigt och åkte på bilsemester i en hel månad. Flera gånger reste vi bort dagar eller veckor i bil. Stannade för att amma och annars när det var lämpligt och hade det jättebra. Enda jobbiga är ju om man är ensam på en motorväg när de vaknar och skriker, men har du inte bråttom kan du köra mindre vägar och då är det enkelt.

Tåg och buss är jobbigare tycker jag för då kan man inte styra själv, men det funkar också bra.

När sonen var fyra månade flög jag själv med honom till Sydafrika och det var väldigt enkelt för han sov ju mestadels. Svårare var när jag reste tillbaka och han var 9 månader...
 
Sv: Resa med bebis

Jag åkte med min 2.5mån bebis till Liseberg. Ungefär samma reslängd. Vi behövde stanna en gång för amning bara :) Visserligen gav jag lite ersättning i farten också men det är nog eg bara bra med två stopp. Då får de ju sträcka lite på ryggen då med.
Väl på Liseberg var hon lite i liggdelen men mest selen. Hon verkar inte ha fått några men ändå ;) Tvärtom så var hon lugn o tillfreds :)
Tror att det blir värre när de är lite äldre och inte är still hela tiden. Eller när de blir trötta av alla intryck de får. Jag tog det lite extra lugnt dagen efter hemkomst sen.

Tror du absolut kan hälsa på lite vänner o så.
 
Sv: Resa med bebis

Jag hade åkt bil och stannat när bebisen behövde "tanka". Det är ju ingen jättelång resa och de sover fortfarande ganska mycket.

Antingen åker du tidigt på morgonen eller sent på kvällen.
Lycka till!
 
Sv: Resa med bebis

Ja när dom var små söta spädisar var det guldläge att göra längre resor med bil/tåg/flyg, men nu när dom små illbattingarna hunnit bli 15 månader är det en annan femma..

Att åka upp till Sälen ( och över till Norge ) var rena morduppdraget i somras =/

Nästa år blir det dvd i bilen och det med basta :D

Kan tänka mig att sälenresan var spännande :D Allt kan hända på resan till Dalarna ... :rofl:
 
Sv: Resa med bebis

Får jag stjäla tråd?

Ska flyga till Spanien med bebis på 4 månader i mitten av september. Allmäna tips? Ska bara vara borta över en helg så det är ingen långresa.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år I sommar ska maken, jag och vår lilla bebis resa till makens familj och tillbringa uppåt sex veckor där. Flyget tar några timmar...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 225
Senast: Dorinda
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 150
Äldre Jag har fått möjlighet att resa på 5 jobbrelaterade resor kommande månaderna. 2 av dom är med flyg utomlands, inom EU. När jag fick...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 585
Senast: moster
·
Kropp & Själ Nu är jag ute i väldigt god tid, vet inte om det kommer att ske ens. Dock eftersom det nu är det andra gången i mitt liv jag sitter i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 165
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp