Resa med bebis

Poison-heart

Trådstartare
Någon här som har erfarenhet av att resa med bebis? Har nämligen funderingar på att ta med sonen till Florida för att hälsa på min syster som bor där. Min sambo kommer inte kunna följa med pga sitt jobb. Sonen skulle i så fall vara runt 5-6 månader när vi åker.
Hur funkade det för er? Packning? Tog ni med vagn? Bilstol? Ja alla tips mottages tacksamt :)
 
Vi åkte till Sardinien i somras, då var dottern 11 månader så nästan dubbelt så gammal som din. Det gick väldigt bra! Nu var vi visserligen fem vuxna med som kunde turas om att underhålla osv vilket var skönt. Till Florida tar det ju lite längre tid men allt handlar nog om inställning och din bebis kommer väl förmodligen inte ha samma behov av rörelse som vår tjej hade, hon hade nog helst velat springa runt :D

Vi hade med oss en enklare variant av sulky, det var gratis. Man fick även ha med barnmat som de scannade av lite extra i säkerhetskontrollen (dock inte på hemvägen).
 
Jag reser mycket med dottern, snart 4år, hon var 2 månader första gången vi flög och nu har vi snart gjort 100 flyg tillsammans.

Ryggsäck och sjal/sele på flygplatsen, Arlanda har sulkys me det funkar inte när de små. Köpenhamn och Oslo har bra vägnar för bebisar.
Jag har både ammat och haft terror med ersättning, klämmisar och burkar, allt har gått bra att ta med. Jag har alltid tagit med extra om det skulle bli försenat eller extra hungrig. Och ombyten, det har behövts för liten men inte för mej men det kan alltid vara bra att ha spec. Om det finns risk för kräks eller andra olyckor. Extra blöjor också.
 
Vi åkte till LA när dottern var 6 månader. Hade en liten resevagn som gick att ha bakvänd. Babyskydd lånade vi på plats. Ammade då fortfarande så maten var inget vi la någon större vikt vid. Bärselen hade vi mycket användning för. Allt gick väldigt smidigt, bortsett från jetlagen när vi kom hem till Sverige. Tog veckor att komma ifrån vakna timmar på nätterna.
 
Vi åkte till Thailand första gången med dottern när hon var 7 månader.
Vi hade med både vagn och babyskyddet.
Till flyget hade jag klämmisar, välling samt att vi fick en burk med mat, frukt samt frukost även till henne på flyget. Jag ammade till viss del fortfarande så det var inga problem. Det var lite jobbigt med sovandet på flyget eftersom hon inte hade egen stol så hon sov på mig hela resan.

Hade med extrakläder till henne, men inte mig, vilket hade behövts då hon kräktes ner hela mig vid avgången.

Till själva resmålet hade vi med burkmat hemifrån, 1 till lunch och en till middag varje dag samt klämmisar/fruktpureer 2 st för varje dag. Hade även med grötpulver till frukost/mellanmål och vällingpulver till kvällen.
Samt egna flaskor, skedar, tallrikar osv.

Vi vågade inte riskera att hon skulle bli magsjuk under resan så vi hade helt enkelt packat med ALLT till henne för att minimera risken.

Nästa gång vi åkte var hon 1 år och 4 månader. Då hade vi med några få burkar utifall att hon skulle bli sjuk och vi ville ha något milt för Magen samt några klämmisar av samma anledning.
Vi hade med egen vagn, åkte transferbuss så valde att inte ha bilstol med då hon vuxit ur babyskyddet.
 
Tips för flyget är att boka baby cot (bassinet kanske det heter?). Brukar inte kosta extra, men begränsat antal. Det är en liten säng som hängs på väggen som funkar upp till 10 kg (tror jag). Vår dotter sov inte mycket i den, men bra förvaring för alla leksaker, plus att man får extra benutrymme. :D
 
Tips för flyget är att boka baby cot (bassinet kanske det heter?). Brukar inte kosta extra, men begränsat antal. Det är en liten säng som hängs på väggen som funkar upp till 10 kg (tror jag). Vår dotter sov inte mycket i den, men bra förvaring för alla leksaker, plus att man får extra benutrymme. :D
Skriver under på detta! Vi hade en sån på hemresan när dottern var 7 månader, den var fantastisk!
 
Åkte till Frankrike med 6 månaders nyligen (och storebror snart tre). Gick jättebra! Fick sista flyget jättefint bemötande och info om var skötbord finns, erbjudande att värma flaska etc. Hade ju säkert gått på alla flyg men blev aldrig aktuellt. Inget dåligt bemötande på de andra heller.
Extrakläder är ju bra ja :D hon inledde resan med att kräkas ner mig... Och bärsele var guld.
Hade vagn med men inget babyskydd. Gick bra med vagnen i bara påse men airshell verkar vara bra grej om det är rätt flygplats. Hon äter minimalt utöver amning så det var inget problem, blöjor köpte vi på plats.
 
Jag reser mycket med dottern, snart 4år, hon var 2 månader första gången vi flög och nu har vi snart gjort 100 flyg tillsammans.

Ryggsäck och sjal/sele på flygplatsen, Arlanda har sulkys me det funkar inte när de små. Köpenhamn och Oslo har bra vägnar för bebisar.
Jag har både ammat och haft terror med ersättning, klämmisar och burkar, allt har gått bra att ta med. Jag har alltid tagit med extra om det skulle bli försenat eller extra hungrig. Och ombyten, det har behövts för liten men inte för mej men det kan alltid vara bra att ha spec. Om det finns risk för kräks eller andra olyckor. Extra blöjor också.
Bärsele är nog bra ja :) jag kommer amma och har förstått att det är bra att amma vid lyft och landning.
 
Vi åkte till LA när dottern var 6 månader. Hade en liten resevagn som gick att ha bakvänd. Babyskydd lånade vi på plats. Ammade då fortfarande så maten var inget vi la någon större vikt vid. Bärselen hade vi mycket användning för. Allt gick väldigt smidigt, bortsett från jetlagen när vi kom hem till Sverige. Tog veckor att komma ifrån vakna timmar på nätterna.
Tog du med egen vagn? Vissa bolag får man ha med en kosynadsfritt har jag förstått.
 
Vi åkte till Thailand första gången med dottern när hon var 7 månader.
Vi hade med både vagn och babyskyddet.
Till flyget hade jag klämmisar, välling samt att vi fick en burk med mat, frukt samt frukost även till henne på flyget. Jag ammade till viss del fortfarande så det var inga problem. Det var lite jobbigt med sovandet på flyget eftersom hon inte hade egen stol så hon sov på mig hela resan.

Hade med extrakläder till henne, men inte mig, vilket hade behövts då hon kräktes ner hela mig vid avgången.

Till själva resmålet hade vi med burkmat hemifrån, 1 till lunch och en till middag varje dag samt klämmisar/fruktpureer 2 st för varje dag. Hade även med grötpulver till frukost/mellanmål och vällingpulver till kvällen.
Samt egna flaskor, skedar, tallrikar osv.

Vi vågade inte riskera att hon skulle bli magsjuk under resan så vi hade helt enkelt packat med ALLT till henne för att minimera risken.

Nästa gång vi åkte var hon 1 år och 4 månader. Då hade vi med några få burkar utifall att hon skulle bli sjuk och vi ville ha något milt för Magen samt några klämmisar av samma anledning.
Vi hade med egen vagn, åkte transferbuss så valde att inte ha bilstol med då hon vuxit ur babyskyddet.
Tog du med både babyskydd och Isofix bas? Eller det kanske går att använda babyskyddet utan basen. Jag är lite orolig för att min stora bebis ska ha växt ut babyskyddet innan vi ska åka. Han väger redan 6,5 kg och är 2,5 månad gammal.
 
Bärsele är nog bra ja :) jag kommer amma och har förstått att det är bra att amma vid lyft och landning.

På SAS, kan inte säga vad andra säger, så får man inte amma under start och landning utan barnet ska sitta framåtvänd, vi körde med napp så länge hin hade den. A har bara regerat nån gång att det gjort ont i öronen men det är senaste året.
 
På SAS, kan inte säga vad andra säger, så får man inte amma under start och landning utan barnet ska sitta framåtvänd, vi körde med napp så länge hin hade den. A har bara regerat nån gång att det gjort ont i öronen men det är senaste året.

Nu ammade inte jag längre när vi flög med dottern men om alla plan och flygbolag har samma sorts bälte så skulle man nog absolut kunna amma samtidigt som barnet sitter bältad.
 
Tog du med både babyskydd och Isofix bas? Eller det kanske går att använda babyskyddet utan basen. Jag är lite orolig för att min stora bebis ska ha växt ut babyskyddet innan vi ska åka. Han väger redan 6,5 kg och är 2,5 månad gammal.
Vi hade bara med babyskyddet och använde bilens bälte. Hade nog känt att hellre ett lite för litet babyskydd än ingenting alls.

Vi hade med oss en bugaboo Cameleon på första resan som vagn och en bugaboo bee andra resan. Har använt bugaboos resväska för vagn och på så sätt packat massor med extra tillsammans med vagnen som inte vägs och som ingår gratis som bagage.
 
Vi har rest mycket med dottern sen hon var 1 månad gammal. Egen vagn är bra, med vagnväska så en får plats med extra packning. Och så bärsele på flygplatsen. Babyskydd/stol har vi hyrt på plats. Extra ombyten, mat och dryck är förstås smart att ha med. Aldrig varit några problem med öronen. Amma på flyget går fint men inte vid start och landning. Jag tyckte det var gött att boka extra stol åt dottern från att hon var runt året, mer plats att leka eller sova på vid längre resor.
 
Vi har rest mycket med dottern sen hon var 1 månad gammal. Egen vagn är bra, med vagnväska så en får plats med extra packning. Och så bärsele på flygplatsen. Babyskydd/stol har vi hyrt på plats. Extra ombyten, mat och dryck är förstås smart att ha med. Aldrig varit några problem med öronen. Amma på flyget går fint men inte vid start och landning. Jag tyckte det var gött att boka extra stol åt dottern från att hon var runt året, mer plats att leka eller sova på vid längre resor.

Bara av nyfikenhet, FÅR man inte amma vid start och landning för att de ska sitta på ett speciellt sätt? Det var ingen som påpekade hur dotterns skulle sitta, bara att hon satt fast. Jag hade kunnat vända henne om och amma om det hade behövt trots att hon satt bältad.
 
Det är ingen idé att fundera på babyskyddet för svenska bilstolar är inte godkända i usa. Gå med i gruppen Bilbarnstolar på fb och sök där, det finns massor av tips om bra stolar från walmart där :up:
 
Bara av nyfikenhet, FÅR man inte amma vid start och landning för att de ska sitta på ett speciellt sätt? Det var ingen som påpekade hur dotterns skulle sitta, bara att hon satt fast. Jag hade kunnat vända henne om och amma om det hade behövt trots att hon satt bältad.

Ja numera påtalar i alla fall SAS att barnet inte får amma vid start/landning utan att det ska sitta i knät tittandes framåt. Kan inte minnas att det sades något om det 2016. Jag har då alltid ammat så borde kommit ihåg om jag varit en rebell.:p Men nu 2018 har det påtalats varje gång vi flugit.

Går annars jättebra att amma med barnet bältat, men kan tänka mig att risken ökar för att det ska slå huvudet i något om det blir turbulens. Vet alltså inte vad bakgrunden till rådet år, men något säkerhetsrelaterat är det ju.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år I sommar ska maken, jag och vår lilla bebis resa till makens familj och tillbringa uppåt sex veckor där. Flyget tar några timmar...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 086
Senast: Dorinda
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 134
Senast: super
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 941
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp