Resa med bebis

Jag googlade just vad en stokke prampack ar ... det ar alltsa en "gate check" vaska for en stroller? Den kostar pa Amazon $199 :eek: Det kom ocksa upp en enkel "gate check" pase for strollers ... for $13. Det ar nog vad jag skulle valja.:p
 
Jag googlade just vad en stokke prampack ar ... det ar alltsa en "gate check" vaska for en stroller? Den kostar pa Amazon $199 :eek: Det kom ocksa upp en enkel "gate check" pase for strollers ... for $13. Det ar nog vad jag skulle valja.:p
Oj vad dyrt! Den kostar ny 1200 kr men har hittat begagnade för 600 kr. Jag får klura lite på det här. Jag har aldrig rest med bebis förut och det är ju en hel del extra att tänka på märker jag :laugh: tack för alla tips!
 
Oj vad dyrt! Den kostar ny 1200 kr men har hittat begagnade för 600 kr. Jag får klura lite på det här. Jag har aldrig rest med bebis förut och det är ju en hel del extra att tänka på märker jag :laugh: tack för alla tips!

Om ni vill ha med en egen vagn så boka en air Shell. Är inte så dyrt och vagnen ligger hyfsat skyddad. :) vi har flugit med vår emmaljunga både med liggdeleb och sittdelen i en sån.
 
Rest en del med min, och det går bra! Ta inte med för mycket prylar, det tar bara onödig plats och det är drygt att kånka på både barn och packning.

Sjal/sele = life saver. Ombyten (pluralis), snacks, mat som är bekant, spel till surfplatta, ritblock och kritor. Inte tusch ;). Kanske någon bok. Jag köpte en billig sulky och använder flygplatsens plastpåsar, funkar jättebra. Det behövs inga särskilda väskor.

Babyskydd brukar gå att låna.
 
Oj vad dyrt! Den kostar ny 1200 kr men har hittat begagnade för 600 kr. Jag får klura lite på det här. Jag har aldrig rest med bebis förut och det är ju en hel del extra att tänka på märker jag :laugh: tack för alla tips!
Vi hade som sagt med våran vagn hemifrån när vi har rest med dottern. Vi har köpt en resväska till vagnen, som jag aldrig hade åkt utan! Jag hade nog aldrig rest någonstans utan våran egna vagn, jag värdesätter all hjälp man får av den :rofl:
 
Vi har haft med vanliga vagnen på flygresor, i en Stokke prampack. Det blir lite stort och klumpigt att ha med, men vårt barn sover i vagnen dagtid och därför har vi haft med den. Sen beror det ju på hur mycket man ska röra sig också. Ska man gå mycket kanske inte en liten sulky är optimalt.
Kommer ta med vagnen på nästa resa som är planerad också, då blir vi inte begränsade till att behöva vara på hotellrummet när barnet ska sova på dagen.
 
Vi har köpt en billig begagnad resevagn som vi packat i en svart sopsäck bara. Inte noga med slit och släng. Jag tycker det har varit skönt att ha en nätt liten resevagn, som inte tar så mycket plats och går att bära i trappor om så krävs. Många ställen är ju inte så barnvagnsvänliga som Sverige.
 
Men va konstigt - undra varför? Kan inte förstå varför man inte skulle kunna göra det.. flygbolaget tjänar ju på det! Ringde du o frågade?
Nej, jag konstaterade bara att det var så. Jag tänker att de tjänar mer på att fylla hela planet med fullbetalande? Och fullt var det! Såg inga andra småbarn med egna säten.
 
Nej, jag konstaterade bara att det var så. Jag tänker att de tjänar mer på att fylla hela planet med fullbetalande? Och fullt var det! Såg inga andra småbarn med egna säten.
Ok! Min erfarenhet säger att man ofta behöver ringa o boka egen plats till barn under 2... att det inte går via hemsidan! Och att du inte såg andra barn på egna säten är ju inte konstigt, de flesta väljer ju att ha barnet i knät, det är ju (typ) gratis... men tror fortfarande att det går (om man vill) jag tycker allt annat låter helt osannolikt.
 
Ok! Min erfarenhet säger att man ofta behöver ringa o boka egen plats till barn under 2... att det inte går via hemsidan! Och att du inte såg andra barn på egna säten är ju inte konstigt, de flesta väljer ju att ha barnet i knät, det är ju (typ) gratis... men tror fortfarande att det går (om man vill) jag tycker allt annat låter helt osannolikt.
Ah det visste jag inte. Lite synd, då mitt exemplar är av modell större. Hade varit skönt att få lite space i det lilla miniplanet. Å andra sidan så har jag aldrig åkt i ett så litet plan på en långdistansflygning förut. Jag förväntade mig rätt mycket större plats än jag fick. Så jag hade nästan behövt veta exakt hur lite yta jag hade för att verkligen inse nyttan med eget säte ;)
 
Vi har bokat eget säta till barnet på de två flygresor vi gjort, vi behövde ringa flygbolaget båda gångerna. Vi ska åka med Apollo på en resa när barnet är knappt två år, men avstår eget säte nu. Det gick att få men skulle kosta väldigt mycket, betydligt mer än vad en barnbiljett kostar. Så hade vi haft en tvååring hade det blivit betydligt billigare än vad ett eget säte till en ettåring är. Konstigt upplägg tycker vi.
Kommer inte bli någon rolig flygresa med honom i knät men vi är fler som åker så vi får hjälpas åt.
 
Och jag tycker det verkar jätteskönt, men är för snål för att boka extrasäte..så skönt att inte behöva hålla bebis hela tiden, särskilt med tanke på att jag har två små barn!
Hade lätt köpt extraplats om jag inte varit så snål!
Jag är bekväm av mig och måste säga att just extrasäte är F a n t a s t i s k t när man reser med små barn. Nu har vår dotter passerat två men också innan dess bokade vi säte åt henne. Underbart skönt. Köpte en sådan där "flygsäng" (uppblåsbar) som hon sov gott på i säkert 7 h i sträck på väg hem från Mexico förra året t.ex. Guld värt på långflygningar framför allt!
 
Nåt speciellt man inte får glömma när man flyger/reser med barn?
Eller nåt som är onödigt att ta med? Eftersom man inte får ha eget handbagage till liten gäller det att planera.
 
Nåt speciellt man inte får glömma när man flyger/reser med barn?
Eller nåt som är onödigt att ta med? Eftersom man inte får ha eget handbagage till liten gäller det att planera.
Jag vet inte hur det är med större barn och gasig mage när man flyger för när jag flög så fick sonen magknip båda vägarna efter vi landat. Jag hade inte packat med pysventiler. Vet inte om man använder det på barn över året eller om det bara är till bebisar?
Jag tyckte iaf att bärselen var guld värd! Man måste ju lämna vagnen ganska tidigt och att kunna sätta ungen i selen och ha händerna fria genom kontrollerna osv var super!
 
Jag vet inte hur det är med större barn och gasig mage när man flyger för när jag flög så fick sonen magknip båda vägarna efter vi landat. Jag hade inte packat med pysventiler. Vet inte om man använder det på barn över året eller om det bara är till bebisar?
Jag tyckte iaf att bärselen var guld värd! Man måste ju lämna vagnen ganska tidigt och att kunna sätta ungen i selen och ha händerna fria genom kontrollerna osv var super!
Aldrig använt pysventil och tvivlar på att han uppskattar det nu :p.
Men selen ska definitivt med lätt tillgänglig.
 
Vi har haft med en rätt sliten sulky med fullt liggläge, inlidad i ett stort lakan med typ spännband runt. Har funkat kanon, och inga 199$....
 
Någon här som har erfarenhet av att resa med bebis? Har nämligen funderingar på att ta med sonen till Florida för att hälsa på min syster som bor där. Min sambo kommer inte kunna följa med pga sitt jobb. Sonen skulle i så fall vara runt 5-6 månader när vi åker.
Hur funkade det för er? Packning? Tog ni med vagn? Bilstol? Ja alla tips mottages tacksamt :)
Hur gammal är barnet nu? Hur långt innan resan måste du bestämma dig?

Jag tyckte första halvåret var en berg-och-dalbana och det varierade så mycket. Ibland var det enkelt och då kunde jag ha åkt jorden-runt med bebisen och sen blev det helt hopplöst och gå till mataffären blev ett projekt son innebar skrik (bebis) och gråt (min) och ibland kom vi inte iväg alls.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år I sommar ska maken, jag och vår lilla bebis resa till makens familj och tillbringa uppåt sex veckor där. Flyget tar några timmar...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 072
Senast: Dorinda
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 122
Senast: super
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 884
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp