Resa med hundar

Lillefrun

Trådstartare
Har funderat på att gå ut och vandra längre norrut i landet med Milou men eftersom jag inte har bil så är jag tvungen att åka buss eller helst tåg. Men det är så långt,så många timmar. Oroar mig mest för att Milou ska bli kissnödig om vi åker så långt för då blir han så rastlös och vill inte utsätta honom för det. Funderar på om man kan synka olika tåg så man klämmer in någon paus på en timme eller två för en rastningspromenad mellan två tåg. Vet inte om det går tåg så ofta heller. Är det någon som rest långt med buss eller tåg med hund?

Skulle verkligen så gärna vilja vandra i fjällen med Milou som enda sällskap för att bara komma ifrån allt. Har köpt stormkök och börjat tänka lite och tagit upp det med mamma. Alvin får vara hos mina föräldrar i så fall för han är för gammal för ett sånt här projekt.

Så, går det att ta sig runt längre sträckor med enbart tåg och buss om man har hund? Eller är jag galen som ens tänker på det? Menar långa sträckor nu, kanske 60,70,80 mil som tar 10-12 timmar om man åker i sträck vilket ju är omöjligt med hund. Tänker att man kan ta det i etapper så kanske ta två dagar istället för det som annars tar en dag och bo någonstans på vägen mellan destinationerna.

Tips? Och erfarenheter?

Slutar säkert med att jag åker till en skog eller sjö häromkring och går någon dag men vill ju drömma lite. Kanske får försöka övertala någon med bil att det är visst roligt att köra 60-80 mil. Men då mister det ju sitt syfte att jag vill ha stillhet och vara med bara Milou och inga människor så det förslaget röstar jag nog ner för mig själv inser jag.
 
Kolla på tågens tidtabeller! Är det byte någonstans så hinner hundarna kissa lite, och ofta är det iaf något längre stopp vid större städer. Åker man nattåg brukar det också vara längre paus någonstans för personalbyte. Jag har många gånger åkt sträckan Sthlm - Boden utan problem med hundar i alla tänkbara åldrar.
 
Kikat lite och vissa resor har få stopp där det blir omöjligt men en del andra har flera stopp som man kanske skulle hinna med att gå ut en liten sväng tror jag. Hur är det i Boden om man vill vandra? Är det ett ställe du skulle rekommendera?
 
Kikat lite och vissa resor har få stopp där det blir omöjligt men en del andra har flera stopp som man kanske skulle hinna med att gå ut en liten sväng tror jag. Hur är det i Boden om man vill vandra? Är det ett ställe du skulle rekommendera?
Om du tänker på fjällvandring så ligger Boden långt från Fjällen. Det är platt och skog runt Boden. Men man kan förstås gå ur en stund och rasta hunden. Man brukar byta tåg i där och fortsätta norrut, hoppa av i tex. Kiruna.
 
Åre kanske vore ett alternativ? Dit kan man ta sig med tåg och det är inte så vansinnigt högt upp i landet som Kungsleden och allt det där.
 
Åre kanske vore ett alternativ? Dit kan man ta sig med tåg och det är inte så vansinnigt högt upp i landet som Kungsleden och allt det där.
Har haft Åre som första alternativ, mitt mål. Vill se renar och vandra i fjällen och gärna ha några stopp på vägen att vila och sova om man ger sig ut 2-3 dagar i sträck.

Funderar på om Milou behöver extra träning innan för att gå långt och annan terräng och en annan påfrestning. Eller klarar en frisk normal tränad hund i god kondition att ge sig ut på 2 dagars vandring? Med kanske 6 timmar promenad per dag fast med vilopauser? Jag brukade gå runt 4 timmar med Alvin men fjällen är ju lite mer påfrestande. Behöver jag förbereda oss båda innan?
 
Har haft Åre som första alternativ, mitt mål. Vill se renar och vandra i fjällen och gärna ha några stopp på vägen att vila och sova om man ger sig ut 2-3 dagar i sträck.

Funderar på om Milou behöver extra träning innan för att gå långt och annan terräng och en annan påfrestning. Eller klarar en frisk normal tränad hund i god kondition att ge sig ut på 2 dagars vandring? Med kanske 6 timmar promenad per dag fast med vilopauser? Jag brukade gå runt 4 timmar med Alvin men fjällen är ju lite mer påfrestande. Behöver jag förbereda oss båda innan?
Det beror nog på var du skall gå, om du följer lederna är det ju stigar att gå på så det är nog inte mycket mer påfrestande än ni är vana vid. Lite mer backar förstås. Men 6 timmar utspritt över en hel dag är inte så mycket, det borde gå att fixa.
 
Jag har åkt en del Stockholm - Umeå (tåg) och Umeå - Tärna (buss) med och utan hund. Det har alltid varit något stopp som är lite längre så man hinner snabbkissa hunden.

Att vandra 2 dagar borde inta vara något problem för en frisk hund. Min lilla tant (chihuahua, fyller 14 till sommaren) följer utan problem med på flerdagsturer längs led och dagsturer "off-road". Korta stunder där terrängen varit extra tuff så har hon blivit buren, men det är ju för att hon är knappa två vinteräpplen hög... Familjens papillon som även han är liten tar sig fram överallt, så man behöver inte ha så vansinnigt långbent hund för att våga fjällvandra :)
 
Men hur är det med nakenhundar och mygg? Fast det är ju oftast ganska svalt på fjället så lite hundkläder kan hjälpa mot det.
 
Har haft Åre som första alternativ, mitt mål. Vill se renar och vandra i fjällen och gärna ha några stopp på vägen att vila och sova om man ger sig ut 2-3 dagar i sträck.

Funderar på om Milou behöver extra träning innan för att gå långt och annan terräng och en annan påfrestning. Eller klarar en frisk normal tränad hund i god kondition att ge sig ut på 2 dagars vandring? Med kanske 6 timmar promenad per dag fast med vilopauser? Jag brukade gå runt 4 timmar med Alvin men fjällen är ju lite mer påfrestande. Behöver jag förbereda oss båda innan?
En del hundar har väldigt känsliga tassar efter flera timmars tur i terräng, så skor är bra att ta med. Och kläder och myggmedel om han är naken, det blir kallt.
Men orken brukar det inte vara något fel på.

Hörde om en som fick åka helikopter ned från fjället då hunden hade sådana sår och skav i tassarna (staffe).
 
Hmm, ja skor har vi men det hade jag faktiskt inte tänkt på men kläder följer alltid med i väskan var vi än är. Eftersom han är naken behövs det ju även på sommaren vid regnigt väder eller mulna blåsiga dagar. Lät fruktansvärt att hunden skulle få så ont i tassarna. Det ska ju vara en rolig upplevelse för oss båda.
 
Jag tror att vi båda har orken till själva vandringen. Milou hänger med på allt och brukar klara dom flesta temperaturerna förutom kyla. Så jag behöver åka när det är relativt varmt.

Bra tips med myggmedel, behövs kanske för mig med även om jag inte fått ett enda myggbett på över 20 år (mygg hatar mig som tur är). Solkräm har jag till honom och den får följa med också. Men nu har han byggt upp en grundfärg så att han har ett rätt så bra skydd mot sol och tror inte han bränner sig.

Tänker att han behöver extra mycket mat också om vi rör på oss så mycket. Jag också men jag är rätt liten i maten så får väl bli att tvinga i mig lite extra. Milou har inga problem med att äta mycket. Allt går ner :p

Vad mer behöver man tänka på på fjället?
 
Jag har åkt en del Stockholm - Umeå (tåg) och Umeå - Tärna (buss) med och utan hund. Det har alltid varit något stopp som är lite längre så man hinner snabbkissa hunden.

Att vandra 2 dagar borde inta vara något problem för en frisk hund. Min lilla tant (chihuahua, fyller 14 till sommaren) följer utan problem med på flerdagsturer längs led och dagsturer "off-road". Korta stunder där terrängen varit extra tuff så har hon blivit buren, men det är ju för att hon är knappa två vinteräpplen hög... Familjens papillon som även han är liten tar sig fram överallt, så man behöver inte ha så vansinnigt långbent hund för att våga fjällvandra :)
Dum fråga men får man lämna tåget och komma och gå som man vill bara man är i tid? :o
 
Funderar på om jag ska välja förstaklass på tåget men vet inte om man får ha hund där, någon som vet? Åkte massor tåg förr och har rabatterat pris så det skiljer inte lika mycket.
 
Funderar på om jag ska välja förstaklass på tåget men vet inte om man får ha hund där, någon som vet? Åkte massor tåg förr och har rabatterat pris så det skiljer inte lika mycket.
Nej du får inte ha hund i första klass. Du får bara ha djur i djurkupen.
Vet inte om man får ha hund i någon sovvagn.
 
Jag åker/åkte Göteborg-Umeå, tar runt 12 timmar. Dagtågen har byte i Sthlm så där brukar vi gå en sväng och sen ett längre stopp i Sundsvall. Nattåg har åtminstone haft personalbyte i Gävle och då ett längre uppehåll. Annars är det ut och kissa på perrongen. Nattåg går att åka i sovvagn men man får boka hela kupén.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
1 741
Senast: kamomillo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 264
Senast: ako
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp