Resa med hundar

En trevlig, lättgådd, sträcka är jämtlandstriangeln. Jag gick den som första vandring och mina föräldrar (72)år ska gå den i sommar.
Knappt längre bort än Åre, går anslutande buss från tåget till fjällstatitionen Storulvån. Därifrån kan man gå till blåhammaren och sen till sylarna. Man kan oxå bo kvar på Storulvån och gå dagsutflykter.
 
En trevlig, lättgådd, sträcka är jämtlandstriangeln. Jag gick den som första vandring och mina föräldrar (72)år ska gå den i sommar.
Knappt längre bort än Åre, går anslutande buss från tåget till fjällstatitionen Storulvån. Därifrån kan man gå till blåhammaren och sen till sylarna. Man kan oxå bo kvar på Storulvån och gå dagsutflykter.

Just jämtlandstriangeln tror jag det rekommenderas att man låter vila, eftersom den varit hårt belastat under pandemin.
 
En trevlig, lättgådd, sträcka är jämtlandstriangeln. Jag gick den som första vandring och mina föräldrar (72)år ska gå den i sommar.
Knappt längre bort än Åre, går anslutande buss från tåget till fjällstatitionen Storulvån. Därifrån kan man gå till blåhammaren och sen till sylarna. Man kan oxå bo kvar på Storulvån och gå dagsutflykter.
Det låter verkligen jätte bra, synd om det inte går nu som @startpompe skriver men den finns kvar sen
 
Funderar på det här med att hitta rätt 😳 Jag skulle gärna gå någonstans där det är ordentligt skyltat för jag har en förmåga att liksom gå in i mig själv och inte riktigt ha koll på var jag är… Men skulle ju självklart ta tag i mig själv uppe på fjället men lite extra vägledning vore trevligt.

Har Sörmansleden nära här, brukade rida längs delar av den förr och den är rätt lång. Skulle kunna tänka mig det som reservplan, att vandra i skogen. Men då behövs tält också. Men mina föräldrar skulle nog kunna skjutsa mig till någon del av leden och lämna av mig så det vore ju smidigt. Men helst vill jag till fjällen. En dröm för mig. Nattåg till Åre tar 13-14 timmar från mig. Smidigt att utgå från Åre.
 
Samtidigt tänker jag om det är ”enda” alternativet, så får väl var och en känna efter om man vill gå den ändå eller inte, men förhoppningsvis kanske de som har fler valmöjligheter väljer bort just den sträckan😊
Ja det har du rätt i, jag är ju bunden till kollektivtrafik så är inte helt flexibel.
 
Brukar myggor vara ett stort problem för hundarna? Vi har väl bara mygg inne i skogen och inte så mycket annars och jag märker dom inte så mycket för jag blir aldrig biten men andra klagar på dom. Än så länge har Milou inte fått något myggbett även om han är naken. Men hur är det för hundarna på fjället? Funderar på att komplettera myggspray med någon tunn t-shirt på honom, har aldrig använt det innan men funderar på hur jag kan underlätta för honom.
 
Funderar på det här med att hitta rätt 😳 Jag skulle gärna gå någonstans där det är ordentligt skyltat för jag har en förmåga att liksom gå in i mig själv och inte riktigt ha koll på var jag är… Men skulle ju självklart ta tag i mig själv uppe på fjället men lite extra vägledning vore trevligt.

Har Sörmansleden nära här, brukade rida längs delar av den förr och den är rätt lång. Skulle kunna tänka mig det som reservplan, att vandra i skogen. Men då behövs tält också. Men mina föräldrar skulle nog kunna skjutsa mig till någon del av leden och lämna av mig så det vore ju smidigt. Men helst vill jag till fjällen. En dröm för mig. Nattåg till Åre tar 13-14 timmar från mig. Smidigt att utgå från Åre.
Spontant skulle jag inte ge mig på en fjällvandring ensam om man inte gjort det innan. Saker kan liksom hända och mottagningen är inte på topp jämt, så att få hjälp är inte det enklaste. Är man två åtminstone så kan man hjälpas åt om något händer, men att stå helt ensam är inte superkul särskilt om man inte är van vid att läsa kartor eller dyl heller.

Fjällräddningen får ju rycka ut och hjälpa turister varenda år liksom..
 
Spontant skulle jag inte ge mig på en fjällvandring ensam om man inte gjort det innan. Saker kan liksom hända och mottagningen är inte på topp jämt, så att få hjälp är inte det enklaste. Är man två åtminstone så kan man hjälpas åt om något händer, men att stå helt ensam är inte superkul särskilt om man inte är van vid att läsa kartor eller dyl heller.

Fjällräddningen får ju rycka ut och hjälpa turister varenda år liksom..
Finns det några ställen som kan kännas som att man får lite fjällmiljö, men som kanske inte räknas som "riktig fjällvandring" av de mer vana?
Bebyggelsenära promenadstråk eller en lågtrafikerad grusväg kanske ger nog så fina upplevelser om det är första gången man är i trakterna? Ifall det går att få tips om vilka ställen som är fina för det.
 
Finns det några ställen som kan kännas som att man får lite fjällmiljö, men som kanske inte räknas som "riktig fjällvandring" av de mer vana?
Bebyggelsenära promenadstråk eller en lågtrafikerad grusväg kanske ger nog så fina upplevelser om det är första gången man är i trakterna? Ifall det går att få tips om vilka ställen som är fina för det.
Det låter faktiskt väldigt bra, jag behöver inte gå långt ut på fjället. Mest insupa miljön och naturen. Kan tänka mig också att bo på ett ställe och gå olika stråk olika dagar. Att bli skadad mitt ute på fjället eller att det händer något med Milou vill jag inte, därför jag vill gå en utmärkt promenad där det kan finnas andra om något händer.
 
Finns det några ställen som kan kännas som att man får lite fjällmiljö, men som kanske inte räknas som "riktig fjällvandring" av de mer vana?
Bebyggelsenära promenadstråk eller en lågtrafikerad grusväg kanske ger nog så fina upplevelser om det är första gången man är i trakterna? Ifall det går att få tips om vilka ställen som är fina för det.
Vemdalen.
 
En trevlig, lättgådd, sträcka är jämtlandstriangeln. Jag gick den som första vandring och mina föräldrar (72)år ska gå den i sommar.
Knappt längre bort än Åre, går anslutande buss från tåget till fjällstatitionen Storulvån. Därifrån kan man gå till blåhammaren och sen till sylarna. Man kan oxå bo kvar på Storulvån och gå dagsutflykter.
Fast vill man vara för sig själv är det inte rätt ställe. Så jävla mycket folk. Ibland känns det ju som att promenera i gamla stan. Vålådalsfyrkanten är bättre men börjar väl bli mycket där också.

@Lillefrun behöver du skjuts från tåget till Storulvån, Vålådalen eller liknande så ordnas det 🙋‍♀️. Eller om du vill ha sällskap på nån dagstur så kan vi åka till nån fin led utan så mycket turister men med fin natur!
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
1 838
Senast: kamomillo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 705
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 631
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 080
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp