Resa med kanin

T

Tofslan

Om en vecka skall jag resa med min kanin och jag skulle gärna vilja ha tips och råd. Kanske någon som har rest förrut kan berätta hur det brukar gå?

Jag skall nämligen spendera min sommar utanför Sverige hos min familj. Så jag kommer att behöva först åka bil i cirka två timmar för att sedan åka färja i två timmar. Bilresan tror jag att borde gå rätt bra eftersom kaninen kan sitta i sin transportbur vid mina fötter och jag kan lugna henne och prata med henne, tänkte ha med mig någon grönsak som hon gillar och belöna henne med (nej, det är inte jag som kommer att köra bilen;) ). Redan nu har jag börjat vänja henne vid transportburen. Den står på golvet i vardagsrummet så hon har tillgång till den när hon är lös under dagen och hon har tagit den som sin sovplats på dagarna. Men kaninen har aldrig rest någon lägre bit förrut, en halv timme med bil från uppfödaren hem till mig är allt.

Men jag är mer orolig för färjan... tar jag henne med mig blir det ju ganska livat runt henne, mycket människor och lukter, kanske hittar jag någon lugnare vrå att sätta mig i, eller kan man sitta ute på däck om man täcker över buren så det inte drar på kaninen? Det blir ju rätt blåsigt. Om jag lämnar henne i bilen blir hon ensam i över en timme (eftersom man inte har tillgång till bildäck under hela resan) vilket inte alls käns bra ifall hon skulle bli stressad eller rädd, men där är det färre ljud mest dunsar och brummande. Och vad gör jag om det blåser mycket och färjan gungar?

Tacksam för alla svar och tips eftersom jag aldrig har rest med en kanin tidigare!!
 
Sv: Resa med kanin

Vart reser du?
Du vet om att man inte får ta med sig ovaccinerade djur utanför sverige?

Själv skulle jag lämna kaninen nere i bilen, eftersom den skulle ha det lugnast där. Om du tar upp den på däck kan den bli sjuk av draget.

Men invänta fler svar för jag är inte så kunnig inom området;)
 
Sv: Resa med kanin

Lägg för en handduk så den inte ser allt runtomkring..:idea:
 
Sv: Resa med kanin

Kaniner

Från EU/EFTA-länder får du får fritt ta med högst tre kaniner under förutsättning att du har ägt kaninen eller kaninerna under de senaste sex månaderna före införseln till Sverige eller sedan födelsen. Med fritt avses att du inte behöver något införseltillstånd.
Om du inte har ägt djuren under denna tid ska du ansöka om ett införseltillstånd från Jordbruksverket. Du ska även söka införseltillstånd om du har fler än tre sällskapskaniner som du vill ta med på din resa till Sverige eller om du ska ta in dina kaniner från länder utanför EU/EFTA.

Vid införsel av nyinköpta kaniner eller kaniner för handel gäller andra regler, vilket anges i informationsbladet "Information om införsel av hardjur".
 
Sv: Resa med kanin

När man reser med en kanin så är det bra om den får ha det mörkt och inte se någonting. Det är bra att inte hålla på med kaninen eftersom den kommer att vara väldigt stressad...;)
 
Sv: Resa med kanin

Tack för tipsen!

Jo, jag har tänkt att jag ska täcka över buren så att hon får vara ifred även om det är andra runt om. Hur tror ni att kaninen reagerar (förrutom att bli väldigt stressad) om det blåser mycket och färjan gungar? Kan kaniner bli åksjuka?
 
Sv: Resa med kanin

Jag har rest mycket med min kanin. Det är långa resor på ca 5 timmar åt gången i tåg eller bil och han bryr sig inte speciellt mycket numera så jag tror inte att de blir åksjuka.
Akta så att det inte blåser på den bara så att den inte får ögoninflammation eller något. Det är nog bäst om du lämnar den i bilen, där är det lugnast och då tror jag inte att den bryr sig om att båten gungar.
Jag brukar ha vatten och någon grönsak med i buren men det har aldrig hänt att han har ätit vad jag vet.
 
Sv: Resa med kanin

Se till så att den inte dör av värmeslag!
Det gjorde min kompis kanin, bara för att de inte kan så mycket om djur :mad: :cry:
Ha airkondition på i bilen om det blir för varmt (om ni har AC alltså) annars så öppnar ni bilrutan så att det inte blir för kvavt.
 
Sv: Resa med kanin

Du låter som en väldigt omtänksam och förberedd kaninägare!
Jättebra att du vant kaninen vid transportburen i hemmamiljön först.

Åker en del med mina kaniner, och jag brukar inte sitta och gosa med dem utan de får sitta i sina transportburar i fred och det tror jag att du kan låta din kanin göra också. Oftast brukar de vara lugna och lägga sig ner, kanske är det lite sövande att åka bil?

En favoritgrönsak låter bra att ha med, ta med lite extra också. I botten på buren är bäst att ha tidningspapper och handduk över. Se också till att kaninen har tillgång till vatten.

På färjan tycker jag inte att du ska gå ut på däck - dragigt och "onödigt". Hitta hellre ett lugnt hörn, kanske måste du vara på en djuravdelning?

Lycka till!

Edit: jag tycker inte att du ska täcka över buren med någonting, det är ganska "stängt" redan i en transportbur och luftcirkulationen blir sämre.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har funderat på att gå ut och vandra längre norrut i landet med Milou men eftersom jag inte har bil så är jag tvungen att åka buss eller...
2
Svar
36
· Visningar
2 652
Senast: Niyama
·
Fritid Jag har ännu inte haft någon sommarsemester och känner mig nu som en urlakad disktrasa efter en tuff vår med Corona och allt vad det...
2
Svar
26
· Visningar
1 791
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hola! Så, förra året körde jag och min fästman + doggo nr 1 från England (där vi bor) till Sverige (där alla andra bor, haha!). Det...
Svar
9
· Visningar
2 910
Senast: AraSlei
·
Däggdjur Nästa helg har vi en flytt på 10 mil framför oss. Inte lätt då man har ett mindre zoo här hemma :angel: Funderar på hur man skall göra...
Svar
7
· Visningar
2 589
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp